Bare for at tilføre lidt balance til diskussionen:
Men de er hellere ikke bundet at minuttider i køreplanen....
Det er man heller ikke nødvendigvis på andre systemer - ofte er man primært bundet af afstande til forankørende og bagvedkørende, så der kommer et naturligt flow.
Samtidig er der systemer, hvor man netop ønsker bemandede tog, når der er mange rejsende, fordi det netop her giver en hurtigere og mere sikker afvikling af trafikken, når kapaciteten er presset.
Min indtryk i metroen i København, at de indsætte personale ved stationen efter en stor begivenhed, som regulere adgangen til toget.
Der ser ud til at det bliver løst. Selvom det tager et par år. ATO bruges mange steder for at kunne toggangen mere præsis og højere kapacitet ved at systemet er mindre forsigtig end en lokomotivfører.
Der er ikke mange (jeg har ikke mødt en eneste) der spiller på at ATO giver højere kapacitet og mere præcis toggang. Lige netop de to argumenter, har mistet en del troværdighed efter ERTMS lovede det samme.
ATO har været brugt på mange metrosystemer i årevis. Så må være en del erfaringerne at bygge videre på. Der også enkelte forstadsbaner, som har brugt det og jeg set nogle referencer til Tjekkiet, hvor man har brugt fra midt i 1960'erne.
Til gengæld skal omkostningerne til jernbanedrift ned, og her spiller ATO en vigtig rolle. Særligt for mindre systemer med få rejsende (herhjemme ville Thybanen måske kunne overleve med ATO), mens det for jernbanegods handler om, at mange tog er forsinkede, og det gør det svært at udnytte lokomotivførerne godt nok. For fjerntrafik/regionaltrafik vil GoA2 - altså rangering mm. forventeligt give 80% af potentialet for 40% af investeringen i forhold til GoA4.
Det ligner at ERTMS har gjort at den mulighed at få omkostningerne ned bliver lettere at opnå drift med ATO.
Når det er sagt, så er det en voksende bevægelse i frem mod at sikre togpersonale i toget af komfort og sikkerhedsmæssige hensyn. Men det behøver ikke være en lokomotivfører.
Jeg synes det er bedre at der personale i toget end en foran... Spørgsmålet bliver i S-tog hvor meget man kan nøjes. Metroen har krav hvor hurtig man kan komme hen til et tog i nød. Det er svært på S-tog på de lange og yderste strækninger.... det kunne medfører personale i de tog.
ATO skal nok komme, og forventning hos "nogle jeg kender" er, at ATO (mindst GoA2) vil være et krav til alle nye togbestillinger på fjernbanen fra 2024.
Det er tidligere end jeg have forventet.
Mvh
Steen