Stationer - byers omdrejningspunkt eller ? (Generelt)

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 04:53 (59 dage siden)

Mange her anser jernbanestationer som byers omdrejningspunkt.

Måske værd at læse hvad forbrugerrådet tænker desangående :

https://politikenbyrum.dk/Nyheder/art7386588/»Nogle-vælger-en-bestemt-station-fra-mens-...

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 22. september, 2019, 07:39 (59 dage siden) @ Pyloriis

Det er nu ikke alle stationer som er midt punkt
Eks Korsør, kan ikke sige det er midt punkt

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af steenth, søndag 22. september, 2019, 10:45 (59 dage siden) @ hummel_62

Det er nu ikke alle stationer som er midt punkt
Eks Korsør, kan ikke sige det er midt punkt

Korsør har ikke haft den store gavn af stationen efter flytningen - byen er gået i stå i forhold til fx Nyborg. Jeg har tjekket busforbindelsen fra stationen. Og man skal bruge 20-35 minutter mere for at kommer med bus til byen med omkring 10-20 minutters ventetid og 10-15 minutters kørsel.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Simon1906, Hedehusene, søndag 22. september, 2019, 08:14 (59 dage siden) @ Pyloriis

Jeg kan til en vis grad følge ham bare det at der ikke er toilet det er uværdig at hvis folk er trængende så skal de måmåske stå og tisse på gaden eller baggård så må DSB og kommune tale sammen ja jeg ved godt kommuner er spændthårdt men der m kunne findes een løsning
Med venlig hilsen
Somon
Hedehudene

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 08:23 (59 dage siden) @ Simon1906

Jeg kan til en vis grad følge ham bare det at der ikke er toilet det er uværdig at hvis folk er trængende så skal de måmåske stå og tisse på gaden eller baggård så må DSB og kommune tale sammen ja jeg ved godt kommuner er spændthårdt men der m kunne findes een løsning
Med venlig hilsen
Somon
Hedehudene

Hvorfor kommunen?
Det er vist alle steder DSB som ejer stationsbygninger.
Så at sikre ordentlige forhold fra det øjeblik man ankommer til starten på sin rejse er vel ikke noget kommunen skal refinanciere ?
Men man kunne måske give personer på kontanthjælp ret til at tjene lidt småskilling og være ansvarlig for toiletterne fra 6 morgen til 22 aften?
Vagter af 2-3 timer kunne mange sikkert klare.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 08:53 (59 dage siden) @ Pyloriis

Hvorfor kommunen?


I bymæssige områder, hvor der findes offentlige toiletter, drives disse af kommunen. Derfor.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 09:04 (59 dage siden) @ Niels Munch

Hvorfor kommunen?

I bymæssige områder, hvor der findes offentlige toiletter, drives disse af kommunen. Derfor.

Nej. Det er ikke mere offentligt toilet end det toilet som findes i Kvikly, Bilka eller Magasin!
Kommunen ejer IKKE bygningen.

Blot fordi enhver kan gå ind på en station er det ikke kommunens opgave.

Men med den indstilling til service som DSB har kan det ikke undre at de rejsende forsvinder.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 09:22 (59 dage siden) @ Pyloriis

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 09:36 (59 dage siden) @ Niels Munch

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.

Så kan DSB blot sælge bygningerne!
Fair nok at andre kan indrette sig.
Måske DSB ville stå sig ved helt at flytte stationen udenfor byen.
For noget midtpunkt for liv i byen har ikke deres interesse!

Så mon ikke vi kan blive enige om at jernbanestationer idag (pånær måske Hovedbanegården og Aarhus banegård) er øde steder som ikke giver byliv længere.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 09:52 (59 dage siden) @ Pyloriis

Så kan DSB blot sælge bygningerne!

Det gør DSB nok, når provenuet er tilstrækkeligt fristende.

Fair nok at andre kan indrette sig.

Ja, nyt liv i bygningerne modvirker misbrug og forfald, men skaber ikke nødvendigvis "midtpunkt".

Måske DSB ville stå sig ved helt at flytte stationen udenfor byen.

Det er så en diskussion om linieføring, der føres i andre tråde.

For noget midtpunkt for liv i byen har ikke deres interesse!

Og næppe heller publikums interesse i dagens livsmønster. Som bruger af kollektiv trafik står man af eller på eller skifter her. Der er næppe nogen, der har forventninger til, at et busknudepunkt skulle være "byens midtpunkt".

Så mon ikke vi kan blive enige om at jernbanestationer idag (pånær måske Hovedbanegården og Aarhus banegård) er øde steder som ikke giver byliv længere.


Tjoe, mange kommuner er i deres planlægning optaget af at skabe byliv, f.eks. omkring torve, parker, havnemiljøer m.m.v., hvor publikum kan tænkes at ville bruge fritid.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 10:08 (59 dage siden) @ Niels Munch

Så mon ikke vi kan blive enige om at jernbanestationer idag (pånær måske Hovedbanegården og Aarhus banegård) er øde steder som ikke giver byliv længere.

Tjoe, mange kommuner er i deres planlægning optaget af at skabe byliv, f.eks. omkring torve, parker, havnemiljøer m.m.v., hvor publikum kan tænkes at ville bruge fritid.

Ja og det lykkes da også flere steder. Men næppe et sted hvor formålet blot er at bevæge sig videre eller skifte til andet transportmiddel.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 10:18 (59 dage siden) @ Pyloriis

Så mon ikke vi kan blive enige om at jernbanestationer idag (pånær måske Hovedbanegården og Aarhus banegård) er øde steder som ikke giver byliv længere.

Tjoe, mange kommuner er i deres planlægning optaget af at skabe byliv, f.eks. omkring torve, parker, havnemiljøer m.m.v., hvor publikum kan tænkes at ville bruge fritid.

Ja og det lykkes da også flere steder. Men næppe et sted hvor formålet blot er at bevæge sig videre eller skifte til andet transportmiddel.


Nej, netop. Og med dagens allehånde underholdningstilbud skal man være mere end almindelig togtosse for at lade sig underholde af den nutidige toggang på en station. Jeg gætter på, at selv du bruger mere tid ved PC'en end på en jernbanestation.

Avatar

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 22. september, 2019, 11:56 (59 dage siden) @ Niels Munch

Sikringstekniske stationer med passagerudveksling behøver ingen bygninger ud over læskure og måske overdækning. Trinbrædder har jo aldrig haft andet.
Alle de funktioner, som tidligere gjorde at der var behov for en bygning er bortfaldet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 12:02 (59 dage siden) @ Michael Deichmann

Sikringstekniske stationer med passagerudveksling behøver ingen bygninger ud over læskure og måske overdækning. Trinbrædder har jo aldrig haft andet.
Alle de funktioner, som tidligere gjorde at der var behov for en bygning er bortfaldet.


Netop Michael, som jeg skrev tidligere i tråden: "Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig".

Glæder mig, at du har læst det.

Avatar

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 22. september, 2019, 12:10 (59 dage siden) @ Niels Munch

Nyeste station - Køge Nord - har jo ingen traditionel bygning - blot en overdækket gangbro imellem S-togs delen og Fjerntogsdelen og noget P-plads.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 12:18 (59 dage siden) @ Michael Deichmann

Nyeste station - Køge Nord - har jo ingen traditionel bygning - blot en overdækket gangbro imellem S-togs delen og Fjerntogsdelen og noget P-plads.


Nåe ja, det er jo den, hvis perroner m.v. Pyloriis vil overdække. Det turde jeg ikke skrive om.

[image]

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 12:43 (59 dage siden) @ Niels Munch

Nyeste station - Køge Nord - har jo ingen traditionel bygning - blot en overdækket gangbro imellem S-togs delen og Fjerntogsdelen og noget P-plads.

Nåe ja, det er jo den, hvis perroner m.v. Pyloriis vil overdække. Det turde jeg ikke skrive om.

[image]

Ja - hvis man ønsker at gøre togrejsen attraktiv.
Men lad vær med at forundres over at bilen vinder og toget eller bussen!

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 22. september, 2019, 10:51 (59 dage siden) @ Niels Munch

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.

Det er jo lige præcis den holdning, som du her beskriver, der er skyld i jernbanens dødsspiral. Alle aktører indenfor jernbanedriften agerer i dag kun optimalt indenfor eget område, og hvordan ens ageren påvirker de andre aktører er der ikke længere grund til at bekymre sig om - man har jo sin egen bundlinien der skal passes - det kan også kaldes 'suboptimering'.

DSB, der er sat i verden for at betjene kunder, bekymre sig kun om kunderne når de er i toget (hvilket også efterhånden er en mangel). Faciliteter før og efter rejsen er andres problem - det er i hvert fald ikke DSB's længere.

Sporarbejder planlægges ud fra hvad der er økonomisk mest optimalt for ejeren af infrastrukturen - passagerene er jo bare en operatørs problem...

Trafikselskaberne planlægger deres bus-ruter ud fra egne opsatte regler - en bus derfor kan jo godt ankomme til stationen 5 min. efter at toget er kørt, så der er en pæn ventetid i et uopvarmet glasskur på en øde perron - uden toilet :-)

Så længere den kollektive trafik er så segmenteret som den er i Danmark, så er dødsspiralen desværre uden ende - der er ikke længere nogen der er i stand til at sætte sig op i helikopteren og betragte 'rodet' ud fra kundernes behov - man har langt mere travlt med at beskytte egne kongedømmer - og projekterer egne problemer over på andre - med den holdning tiltrækker man ikke kunder, det er der efterhånden håndfaste beviser på.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 11:19 (59 dage siden) @ Henrik Hansen

Du kan sikkert have ret i din argumentation.

Men at forestille sig, at "den gode, gamle station" under nogen omstændigheder kommer igen, er vist ren utopi. Det er en god idé at fylde de tomme bygninger med alternative funktioner; men de skaber næppe det "byens midtpunkt", som efterlyses i denne tråd.

En sådan "revitalisering" af stationsbygningerne med andre aktører giver næppe heller den sammenhæng i den kollektive trafik, du efterlyser.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller?

af Ib Jensen, søndag 22. september, 2019, 11:46 (59 dage siden) @ Henrik Hansen

Alle aktører indenfor jernbanedriften agerer i dag kun optimalt indenfor eget område


Problemet er, at stationernes ejerskab er fejlplaceret i DSB. Det ville svare til, at SAS skulle eje Københavns Lufthavn. DSB skal koncentrere sig om at køre tog og blive bedre og bedre til det - på samme måde som SAS koncentrerer sig om at flyve fly og blive bedre og bedre til det.

Stationsbygningerne burde udskilles fra DSB, hvad DSB da også selv tidligere har forslået.

Nogle ville måske mene, at hvis stationsbygningerne skal udskilles fra DSB, skal de overgå til Banedanmark. Umiddelbart lyder det logisk. Men jeg tror, stationsbygningerne af Banedanmark ville blive lige så stedmoderligt behandlet, som det er tilfældet hos DSB.

Stationsbygningerne burde placeret i et særskilt selskab. Politikerne skal herefter opstille succeskriterier for selskabet: Skal bygningerne sælges? Skal de gøres levende? Skal der være toiletter? Osv., osv.

Som det er i dag, har ingen interesse i at smide penge i stationsbygningerne. Derfor sker der ikke noget.

Avatar

Stationer - byers omdrejningspunkt eller?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 22. september, 2019, 12:00 (59 dage siden) @ Ib Jensen

Som det er i dag, har ingen interesse i at smide penge i stationsbygningerne. Derfor sker der ikke noget.

Næh, de er jo overflødige.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stationer - byers omdrejningspunkt eller?

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 22. september, 2019, 12:41 (59 dage siden) @ Michael Deichmann

Som det er i dag, har ingen interesse i at smide penge i stationsbygningerne. Derfor sker der ikke noget.

Næh, de er jo overflødige.

Ja - ud fra et operatørmæssigt synspunkt så kan ret meget undværes - også en stationsbygning.

Problemet er, at kundernes og operatørernes behov ikke er ens defineret. Som det er nu, så er det operatøren der bestemmer udbuddet af faciliteter - men kunderne der bestemmer om pågældende operatørs service er i overensstemmelse med dennes behov - hvis det er, så vil kunderne benyttet sig af operatøren, hvis ikke findes der andre alternativer, hvilket netop er en del af årsagen til at den kollektive trafik fravælges i stadig større stil.

Det er jo sådan markedsøkonomi fungerer - udbud og efterspørgsel - men er markedsøkonomi den rigtige måde at lede kollektiv trafik på ???

På et tidspunkt må denne teknokratiske holdning fra operatørens side, stå sin endelig prøve - men dertil er vi ikke nået endnu. Der skal nok først forsvinde yderligere et 2-cifferet procent antal kunder før der sker noget - men jo færre kunder, jo også mindre behov for at ændre noget ...

For at vende tilbage til toiletterne, så var der før i tiden toiletter på de fleste større stationer. I IC-togene to toiletter til 60 pladser (30 pr. toilet) i en standard B-vogn. Da IC3 blev indført, var der 3 toiletter til ca. 150 sæder (50 pr. toilet).

I dag er det ene toilet fjerne, så der er ca. 75 passager om en toilet - til sammenligning er der på IR4, over 100 passagerer om en toilet - begge togsæt kører IC-løb.

Dengang der var toilet på stationerne, måtte DSB ikke sende tog afsted med defekte toiletter, nu må der sendes togsæt afsted med kun ét virksomt toilet - dvs. op til over 200 passagerer om et toilet, der pga. belastning nok også formår at bryde ned inden endestationen.

Samtidig med at DSB lukkede de sidste toiletter på mindre stationer, så blev toiletterne fra DSB side fremhævet i togene - men den kære underdirektør glemte blot at fortælle om hvor meget der også er skåret med på toiletterne i togene - men der er sikkert rigeligt med toiletter i Telegade....

Avatar

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Schienenwolf, Læsø, søndag 22. september, 2019, 12:22 (59 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu efterlyser TÆNK i den artikel, hvori du tager udgangspunkt, nye aktører i stationsbygninger, som i den moderne tid ikke længere kan udfyldes af jernbanefunktioner.

Det er ikke længere en "naturlov", at en jernbaneoperatør stiller stationsfaciliteter til rådighed for publikum som "i gamle dage". I hvilket omfang, der skal drives stationer, bør specificeres i aftalen/kontrakten mellem trafikkøber og operatør.

Fjernstyring, nye billetsalgskanaler, tættere toggang, bortfald af rejsegods m.m.v. har gjort "den gammeldags station" overflødig, og mange stationsbygninger er i nyere tid blevet udstykket og frasolgt. De, der som bevaringeværdige eller fredede er tilbage, bør - som TÆNK nævner - "fyldes" med andre aktører med andre opgaver.

Derfor er det ingen naturlov, at jernbaneoperatøren driver offentlige toiletter i tidl. stationsbygninger, endsige ejer dem.


Det er jo lige præcis den holdning, som du her beskriver, der er skyld i jernbanens dødsspiral. Alle aktører indenfor jernbanedriften agerer i dag kun optimalt indenfor eget område, og hvordan ens ageren påvirker de andre aktører er der ikke længere grund til at bekymre sig om - man har jo sin egen bundlinien der skal passes - det kan også kaldes 'suboptimering'.

Det gør aktørerne ikke kun i dag; det har de altid gjort, men det ved du jo nok intet som helst om. Man har ikke så stort et udsyn fra pc-glasklokken. Men foreslå du da bare busselskaberne, at de installerer toiletter i deres busser, ligesom der er i togene udenfor nærtrafikken. Det vil i vid udstrækning afhjælpe tisse- og skideproblemerne ved stationerne, at folk både kan lette sig både i bus og tog. Og selvfølgelig har DSB som alle andre virksomheder en bundlinje, som skal passes. Har du ikke også det i den privatøkonomi?


DSB, der er sat i verden for at betjene kunder, bekymre sig kun om kunderne når de er i toget (hvilket også efterhånden er en mangel). Faciliteter før og efter rejsen er andres problem - det er i hvert fald ikke DSB's længere.

Ja, selvfølgelig gør de det. Det har aldrig været DSB's problem, hvad folk gør før og efter, at de rejser. Før og efter rejsen drejer det sig ikke om kunder, og DSB har aldrig været noget socialkontor, som skulle tage sig af folks problemer, når de ikke rejste, som du påstår. De steder, hvor der tidligere har været toiletter, har der oftest også været bortforpagtede spise- og drikkefaciliteter, så et toilet dengang har været påkrævet. Det er der ikke længere. Men med din åbenlyst kollektivistiske holdning er du da velkommen til selv at stille et toilet til rådighed for trængende, før og efter, at de rejser. Det synes jeg, at du skal gøre; ellers vil det jo bare se ud som om, at du er en hykler. Det gætter jeg dog på, at du nok vil betakke dig for. Så hellere have andre til at betale for installation og drift af af et bemandet og i hele driftstiden overvåget toilet nede ved dit kollektive trinbræt. Ja hvem ved, du kan måske endda få et job som "tissemand".


Sporarbejder planlægges ud fra hvad der er økonomisk mest optimalt for ejeren af infrastrukturen - passagerene er jo bare en operatørs problem...

Trafikselskaberne planlægger deres bus-ruter ud fra egne opsatte regler - en bus derfor kan jo godt ankomme til stationen 5 min. efter at toget er kørt, så der er en pæn ventetid i et uopvarmet glasskur på en øde perron - uden toilet :-)

Så er det vel kun rimeligt, at busselskaberne installere de ønskede toiletter i deres busser, så passagererne kan lette sig under kørsel, inden de skal ud i den brutale verden mellem bussen og toget; en verden uden toilet er ikke sådan at spøge med.


Så længere den kollektive trafik er så segmenteret som den er i Danmark, så er dødsspiralen desværre uden ende - der er ikke længere nogen der er i stand til at sætte sig op i helikopteren og betragte 'rodet' ud fra kundernes behov - man har langt mere travlt med at beskytte egne kongedømmer - og projekterer egne problemer over på andre - med den holdning tiltrækker man ikke kunder, det er der efterhånden håndfaste beviser på.

Netop, her projicerer du fx egne problemer med, at der ikke er toiletter i busserne over på DSB, der har toiletter i togene udenfor nærtrafikken, men søreme også skal have toiletter på stationerne. Det ville være mere relevant, at du projicerede dine toiletmangelproblemer over på busselskaberne. I øvrigt er der normalt heller ikke toiletter i folks biler, og trods dette er størstedelen af trafikken i Danmark flyttet over i bilen. Men jeg kan forstå af dit skriv, at du alligevel er af den faste overbevisning, at en del af dem vil vende tilbage, når blot de får et toilet, der hvor de vil have det placeret.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 22. september, 2019, 12:43 (59 dage siden) @ Schienenwolf

PLONK !!!!!

Avatar

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Schienenwolf, Læsø, søndag 22. september, 2019, 10:31 (59 dage siden) @ Pyloriis

Hvorfor kommunen?

I bymæssige områder, hvor der findes offentlige toiletter, drives disse af kommunen. Derfor.


Nej. Det er ikke mere offentligt toilet end det toilet som findes i Kvikly, Bilka eller Magasin!
Kommunen ejer IKKE bygningen.

Blot fordi enhver kan gå ind på en station er det ikke kommunens opgave.

Men med den indstilling til service som DSB har kan det ikke undre at de rejsende forsvinder.

Der har siden 1920'erne været i hundredvis af ubetjente jernbanestoppesteder landet over uden publikumstoiletter. Manglende toiletter har snarere været reglen end undtagelsen. Det samme gælder manglende toiletter ved busstoppestederne og i busserne, som de rejsende ikke desto mindre er "forsvundet" over i fra togene i stort tal. DSB og privatbanerne har, bortset fra i nærtrafikken og sporvognsagtige strækninger, toiletter i togene, så hvis rejsende med inkontinens ikke kan holde sig de få minutter, de opholder sig på stationen, så må de tage det op med deres læge. Det kan godt være, at alle og enhver ikke har lyst til at tage med toget for at komme på toilettet, men så er de heller ikke jernbanernes kunder, som er de eneste, der kan være tale om, at jernbanerne skal agere pisse- og skidehus for.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 13:28 (59 dage siden) @ Pyloriis

Nå Pyloriis (har det noget med mavesår at gøre?),

Konklusionen på tråden er, at toilettet er byens midtpunkt. Uden toilet, intet midtpunkt.

Og nu har der vel sneget sig så mange uhumskheder ind i tråden, at den bliver "aflåst".

[image]

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af Pyloriis, søndag 22. september, 2019, 13:49 (59 dage siden) @ Niels Munch

Konklusionen på tråden er, at toilettet er byens midtpunkt. Uden toilet, intet midtpunkt.

Det er vel ikke konklusionen.

Blot at de fleste selv større byer har reduceret deres jernbanestationen til et alm. stoppested og fremover endda formentligt uden et læskur.:-(


Og nu har der vel sneget sig så mange uhumskheder ind i tråden, at den bliver "aflåst".

Det afhænger nok mest af at debatørerne holder en pæn tone.;-)

Stationer - byers omdrejningspunkt eller ?

af ThomasTT, søndag 22. september, 2019, 23:23 (58 dage siden) @ Pyloriis

Ja selvfølgelig. De bør helt naturligt opfattes sådan. Hele diskussionen om, hvem der har ansvaret er grundlæggende absurd. Det burde være en kamp om at få lov til at udvikle området. Som i Japan, hvor privatiserede baner drives med forbud mod at hæve billetpriserne, hvorfor pengene tjenes på at udvikle stationsområderne. Stor gennemstrømning af passagerer burde være et aktiv.

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.



 Læs artiklen 


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen