Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye Metro boremaskiner (Generelt)

af Peter M. Thomsen, 22/9 2019, 16:14 (1676 dage siden)

Jeg har lige læst på metodens hjemmeside at der er 2 nye boremaskiner på vej til den nye Linie M4 er ved at være klar.
Men hvorfor kan man ikke genbruge de 2 gamle boremaskiner fra M3, er de blevet skrottet eller solgt

Nye Metro boremaskiner

af ThomasLarsen, 22/9 2019, 16:43 (1676 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Som jeg forstår det, bliver de bygget specifikt til en opgave.
Så efter at man har rekonstrueret den og skiftet diverse slidte dele ud.
Så er man oppe på samme pris som en ny ville koste.

Nye Metro boremaskiner

af mpp, 22/9 2019, 17:54 (1676 dage siden) @ Peter M. Thomsen

De fire første boremaskiner borede mellem 2013 og 2016 og er blevet solgt i mellemtiden. Der var faktisk en fra de konservative der sagde, at det var ærgerligt at man ikke havde planlagt en ny metro allerede så de kunne bore videre. Hvor de er blevet solgt til ved jeg ikke lige på stående fod og jeg kunne ikke finde noget om det.

Nye Metro boremaskiner

af Bongo-Anders, 22/9 2019, 21:45 (1676 dage siden) @ mpp

Det var også nye boremaskiner til Nordhavn metroen selv om det kun var knap 2 kilometer tunnel der skulle bores.

Men det er et tysk konsortium (blandt andet med Hochtief og vist nok også Züblin) der bygger både Nordhavn og Sydhavnsmetroen så det er ikke samme entreprenør.

Nye Metro boremaskiner

af Niels Munch, 22/9 2019, 22:15 (1676 dage siden) @ Bongo-Anders

Nordhavnsmetroen er bygget af tyske Hochtief i samarbejde med Züblin.

Sydhavnsmetroen: Det er tysk/franske Hochtief og VINCI Construction, som bygger tunneler og stationer, samt østrigsk/portugisiske Rhomberg Bahntechnik og EFACEC Engenharia e Sistemas, der skal stå for skinner og spor.

Svenska-lok

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak