Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

JernbaneVIDEN: IC 3 – revolutionen i dansk jernbanedrift (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/9 2019, 10:29 (1674 dage siden)

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:

JernbaneVIDEN: IC 3 – revolutionen i dansk jernbanedrift

Torsdag den 3. oktober kl. 19-21

I dag kan man vel ikke forestille sig et DSB uden IC 3. Men det stod ikke skrevet i stjernerne, at det netop var dette tog, der skulle fremstilles. For præcis 30 år siden, i efteråret 1989, begyndte de første tog at rulle ud efter en ikke helt problemløs udviklingsfase. I alt fik DSB 96 togsæt, som nu efter tre årtier kører og kører og skal gøre det længe endnu. Men ligesom med de senere IC 4 tog skete det ikke uden store begyndervanskeligheder. Danmarks Jernbanemuseum inviterer til JernbaneVIDEN torsdag den 3. oktober kl. 19-21 med en af hovedarkitekterne bag IC 3-projektet. Mød og hør Ole Rossel, som spillede en central rolle i udviklingsprojektet, fortælle om projektet. Ole Rossel var med til at følge IC 3-toget helt til dørs med kvalitetssikring af de første mange togsæt på Scandia. Ole Rossel havde sammen med to arkitektkolleger ansvaret for udarbejdelse af bud på planløsninger, ideer til indretning – kort sagt alt, der vedrørte togets fysiske fremtræden og muligheder for at opfylde de tanker, som idémanden Niels Tougaard havde udarbejdet sammen med DSB’s chefarkitekt Jens Nielsen. Der blev bygget en mock-up af 1½ togsæt på DSB’s lokomotivværksted, hvor Ole og kollegaerne afprøvede de forskellige løsninger i tre dimensioner - og med passagersimulanter til registrering. Hør om vejen fra de første skitser til det færdige resultat, når Ole Rossel fortæller – først foran museets mock-up af en af forstudierne og derefter i museets foredragslokale. Den 16. september 1989 blev det første IC 3-tog navngivet af H.K.H. Kronprins Frederik på Danmarks Jernbanemuseum. Billetter kan købes via Billet.dk.

https://www.jernbanemuseet.dk/aktiviteter/jernbaneviden-ic-3-revolutionen-i-dansk-jernb...

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak