Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status på Signalprogrammet

af KKLD, 25/9 2019, 16:17 (1669 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan kan det være at der ikke prioriteres højst at få røret opgraderet først?

Status på Signalprogrammet

af mpp, 25/9 2019, 21:47 (1669 dage siden) @ KKLD

Det giver ikke mening at opgradere sporene hurtigere end togene bliver opgraderet og der er fokus på at opgradere hvor der skal køre eltog først. Derfor bliver røret og de store stationer noget af det sidste, der bliver opgraderet. Det har været vendt flere gange i forum før og der er da også delte meninger om hvor det giver mening at opgradere først – f.x. om det kunne give mening at fremrykke installering mod Aarhus så el kan installeres :)

Status på Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/9 2019, 23:15 (1668 dage siden) @ Jens Hansen

Savner tidspunkt for næste step på S-toget

Status på Signalprogrammet

af Poul Brandt, Nordsjælland, 26/9 2019, 09:10 (1668 dage siden) @ hummel_62

Savner tidspunkt for næste step på S-toget

Næste tidspunkt er ikke endeligt fastlagt ifgl. projektlederen på møde i IDA for et par uger siden.
Ideen er, som det fremgår af Banedanmarks oplæg, at reducere antallet af etaper og evt. på denne måde fremskynde afslutningen.
Baseret på at det gik så godt med etape 2.

Poul

Avatar

Status på Signalprogrammet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/9 2019, 11:23 (1668 dage siden) @ Poul Brandt

Ideen er, som det fremgår af Banedanmarks oplæg, at reducere antallet af etaper og evt. på denne måde fremskynde afslutningen.
Baseret på at det gik så godt med etape 2.

Nu har man vel også både fået driftserfaringer og fået de værste "bugs" luset ud. Det giver rigtig god mening.
Alle S-tog har vel for længst fået ombordudstyr?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Status på Signalprogrammet

af steenth, 26/9 2019, 11:34 (1668 dage siden) @ Michael Deichmann

Ideen er, som det fremgår af Banedanmarks oplæg, at reducere antallet af etaper og evt. på denne måde fremskynde afslutningen.
Baseret på at det gik så godt med etape 2.

Nu har man vel også både fået driftserfaringer og fået de værste "bugs" luset ud. Det giver rigtig god mening.
Alle S-tog har vel for længst fået ombordudstyr?

Der er stadig en stor problem tilbage på S-tog - det er håndtering af glatte skinner. Men det ligner de holder de næste etaper tilbage indtil det problem er løst.

Men når det er løst - så vil det være dejlig med den hurtig udrulning af de næste etaper.... Det er vist det de lægger op til.

Mvh
Steen

Status på Signalprogrammet

af KKLD, 26/9 2019, 11:35 (1668 dage siden) @ Michael Deichmann

Ideen er, som det fremgår af Banedanmarks oplæg, at reducere antallet af etaper og evt. på denne måde fremskynde afslutningen.
Baseret på at det gik så godt med etape 2.

Nu har man vel også både fået driftserfaringer og fået de værste "bugs" luset ud. Det giver rigtig god mening.
Alle S-tog har vel for længst fået ombordudstyr?

Hvis det er rigtigt, hvad er det så de venter på?

Avatar

Status på Signalprogrammet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/9 2019, 00:30 (1668 dage siden) @ Jens Hansen

Det ser nu ud til at IR4 nok også får ERMTS ligesom ET (Øresundstogene) får det via det svenske udbud. Med Vektron og dobbeltdækkerne får DSB da lidt el-tog at køre med indtil de skal have nye EL togsæt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Status på Signalprogrammet

af Gæst1, 26/9 2019, 11:27 (1668 dage siden) @ Jens Hansen

Folketingets Transport- og Boligudvalg har fået en status af Banedanmark på Signalprogrammet;

https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/tru/bilag/93/index.htm

Mange sider!

JH

Dvs: Det går fantastisk godt, så mon ikke "Plan B" og alle alternativer til bevidstløs fortsættelse af Danmarkshistoriens største offentlige IT projekt, bliver stemt ned til november, så man kan sikre at Jernbanens udvikling fortsætter som nu frem til 2030

Status på Signalprogrammet

af Mads, 26/9 2019, 12:01 (1668 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undrer mig over Ringsted-Næstved først er i 2028, 7 år efter Næstved-Rødby. Jeg troede strækningen skulle benyttes af de nye Vectron og evt. fremtidens tog?

Er det pga. behovet for at bruge IC4 på strækningen til Næstved?

Status på Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 26/9 2019, 12:09 (1668 dage siden) @ Mads

Jeg undrer mig over Ringsted-Næstved først er i 2028, 7 år efter Næstved-Rødby. Jeg troede strækningen skulle benyttes af de nye Vectron og evt. fremtidens tog?

Er det pga. behovet for at bruge IC4 på strækningen til Næstved?

Ringsted-Næstved bliver immuniseret næste år.

--
Mvh Anders

Status på Signalprogrammet

af ThomasLarsen, 26/9 2019, 13:02 (1668 dage siden) @ andersj

Et det incl Næstved station.
Altså så man allerede kan bruge eltog når banen genåbner.
Hvis man altså når at få sat el op på de 6 måneder.
Eller skal man vente til sommeren 2021, hvor resten af lille syd overgår til ertms.
Hvis Næstved station da er en del af ertms strækningen.

Status på Signalprogrammet

af Mads, 26/9 2019, 13:28 (1668 dage siden) @ ThomasLarsen

Et det incl Næstved station.
Altså så man allerede kan bruge eltog når banen genåbner.
Hvis man altså når at få sat el op på de 6 måneder.
Eller skal man vente til sommeren 2021, hvor resten af lille syd overgår til ertms.
Hvis Næstved station da er en del af ertms strækningen.

Næstved st. får først ERTMS ifb. med strækningen (Ringsted)-Næstved, ifølge statusrapporten, dvs. 2028.
Strækningen bliver elektrificeret i Q2 2021.

https://bane.dk/Borger/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Kort-_-faa-et-overblik-...

Status på Signalprogrammet

af ThomasLarsen, 26/9 2019, 13:38 (1668 dage siden) @ Mads

Tak for svaret.
Så man tænder for strømmen, samtidig, eller lidt efter at man gør det på lille syd.
Betyder det så at ertms først starter ved Næstved Nord.

Status på Signalprogrammet

af Fwronah, 26/9 2019, 15:04 (1668 dage siden) @ andersj

Det er så der, at det undrer mig, hvorfor man ikke kan få immuniseret Fredericia-Aarhus-(Aalborg) og derved eventuelt "kun" vente fire år på nye eltog i stedet for seks-syv, hvis man godt kan gøre det Ringsted-Næstved samt Roskilde-Holbæk - hvis denne plan altså fortsat består.

Aalborg står i parentes, da Aarhus-Aalborg vist får ERTMS før Fredericia-Aarhus. Korrigér mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Status på Signalprogrammet

af Frank Poulsen, 26/9 2019, 15:58 (1668 dage siden) @ Fwronah

Det er så der, at det undrer mig, hvorfor man ikke kan få immuniseret Fredericia-Aarhus-(Aalborg) og derved eventuelt "kun" vente fire år på nye eltog i stedet for seks-syv, hvis man godt kan gøre det Ringsted-Næstved samt Roskilde-Holbæk - hvis denne plan altså fortsat består.

Aalborg står i parentes, da Aarhus-Aalborg vist får ERTMS før Fredericia-Aarhus. Korrigér mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Det kan man også godt, hvis man har uanede mængder af penge og folk der kan udføre arbejdet...

Status på Signalprogrammet

af esni, Frederikssund, 26/9 2019, 16:08 (1668 dage siden) @ Fwronah

Det er så der, at det undrer mig, hvorfor man ikke kan få immuniseret Fredericia-Aarhus-(Aalborg) og derved eventuelt "kun" vente fire år på nye eltog i stedet for seks-syv, hvis man godt kan gøre det Ringsted-Næstved samt Roskilde-Holbæk - hvis denne plan altså fortsat består.

Aalborg står i parentes, da Aarhus-Aalborg vist får ERTMS før Fredericia-Aarhus. Korrigér mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Hvis man på en eller anden måde kan udfase IC4, så kan man jo gå i gang før.

Bruges IC4 stadig på løb Esbjerg - Århus og retur?

--
Eskild

Status på Signalprogrammet

af Peter Linaa, 26/9 2019, 18:01 (1668 dage siden) @ esni

Det er så der, at det undrer mig, hvorfor man ikke kan få immuniseret Fredericia-Aarhus-(Aalborg) og derved eventuelt "kun" vente fire år på nye eltog i stedet for seks-syv, hvis man godt kan gøre det Ringsted-Næstved samt Roskilde-Holbæk - hvis denne plan altså fortsat består.

Aalborg står i parentes, da Aarhus-Aalborg vist får ERTMS før Fredericia-Aarhus. Korrigér mig gerne, hvis jeg tager fejl.


Hvis man på en eller anden måde kan udfase IC4, så kan man jo gå i gang før.

Bruges IC4 stadig på løb Esbjerg - Århus og retur?

Ja, stort set hver time begge veje.

Status på Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/11 2019, 11:42 (1619 dage siden) @ Mads

Virker som de i Jylland er kommet noget længer end på sjælland, her sker der først noget større i 2021

Status på Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/11 2019, 12:25 (1619 dage siden) @ marrix

Virker som de i Jylland er kommet noget længer end på sjælland, her sker der først noget større i 2021


Det er da en stor ting at det nye signalsystem endeligt skal i drift på Lille Syd / Roskilde-Køge fra 15 dec
https://bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Nyt-signalsystem-tages-i-brug-paa-den-foerste-...

- Martin

jo men ...
er det ikke kun en forholdvis lille stykke??
men jo det er da et stykke, det næste kommer jo først i 2021

Avatar

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2019, 12:38 (1619 dage siden) @ Mads

De første 6 IC3-tog har nu ETCS


Der står intet om "indsættelsesstrategi"? Kan de overhovedet "køre" eller skal de testes i årevis? Det ville være logisk at indsætte dem i de inddragne lyntogsløb Frederikshavn-København-Frederikshavn? Men det er vel for meget at håbe på for "udkantsvendsyssel", hvor statsskatten i øvrigt er af samme størrelse som i Sønderborg, Esbjerg og Aalborg?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af OLL, Ballerup, 14/11 2019, 13:12 (1619 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De første 6 IC3-tog har nu ETCS

Der står intet om "indsættelsesstrategi"? Kan de overhovedet "køre" eller skal de testes i årevis? Det ville være logisk at indsætte dem i de inddragne lyntogsløb Frederikshavn-København-Frederikshavn? Men det er vel for meget at håbe på for "udkantsvendsyssel", hvor statsskatten i øvrigt er af samme størrelse som i Sønderborg, Esbjerg og Aalborg?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

De 2 test togsæt, som har været ude og køre i en rum tid nu, 5056 og 5057, kører mellem København/Københavns lufthavn og Fyn/Jylland. Det er meningen at de skal køre i landsdelstrafikken, som alt andet MF materiale.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/11 2019, 13:17 (1619 dage siden) @ OLL

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af OLL, Ballerup, 14/11 2019, 13:19 (1619 dage siden) @ hummel_62

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??

Så Lille Syd og Nordjyske?

De skal køre i landsdelstrafikken, da det pt. kun er Aarhus som kan lave reparation på dem. I starten kørte de kun på delen mellem Aarhus og Esbjerg, men man har fået så meget erfaring og uddannelse på lkf'er at man godt tør at lade dem køre mellem landsdelene.

Desuden så kører næsten alle MQ'er med ECTS, så det ville ikke give mening at lade dem køre der.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af mikedk2100, 14/11 2019, 14:21 (1619 dage siden) @ OLL

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??


Så Lille Syd og Nordjyske?

Ja fx - man kunne jo køre dem Kbh-Roskilde-Køge-Næstved-Nykøbing F og retur fra april næste år, sådan at Sydsjælland og Lolland-/Falster stadig havde (direkte) tog til København. Og de når vel at få udstyret flere IC3 med ETCS i løbet af de næste 5 måneder...

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af Jens Hansen, 14/11 2019, 15:07 (1619 dage siden) @ mikedk2100

Og de når vel at få udstyret flere IC3 med ETCS i løbet af de næste 5 måneder...

Vel lidt ligegyldigt, hvis de ikke kan køre på ETCS strækning, hvilket der er noget der tyder på.

JH

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af William Skov ⌂, 14/11 2019, 16:10 (1619 dage siden) @ mikedk2100

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??


Så Lille Syd og Nordjyske?


Ja fx - man kunne jo køre dem Kbh-Roskilde-Køge-Næstved-Nykøbing F og retur fra april næste år, sådan at Sydsjælland og Lolland-/Falster stadig havde (direkte) tog til København. Og de når vel at få udstyret flere IC3 med ETCS i løbet af de næste 5 måneder...

Man behøver vel ikke mange flere for at kunne køre Kh - Nykøbing F.
Hvis man kører med 3 - 5 sæt per tog er det jo kun de to yderste der behøver at have ETCS.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af Peter Christensen, 14/11 2019, 13:26 (1619 dage siden) @ hummel_62

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??

Både og.
Da ATC blev indbygget i lokomotiver/togsæt, så var ATC heller ikke tillyst på alle strækninger - det kom sådan lidt hen ad vejen.
Dog var det så snedigt, at når værksedet i København eller Århus havde ombygget et lokomotiv/togsæt, så var der en teststrækning tæt ved.
Det var ikke usædvanligt med en prøvetur Gb-Rg-Gb eller Ar-Lg-Ar efter ombygning.
Hvis turen gik godt, så blev de nødvendige papirer lavet ved hjemkomsten og maskinen meldt klar.
Typisk fik den et hurtigt eftersyn og ganske kort tid efter kunne den findes i drift.

Det svære er overgangsperioden, hvor der burde være materiel i overskud til at dække løbene.
Dog har BDK jo selv ville stå for indbygningen og det tog sin tid at erkende at det evner BDK ikke. Derfor er DSB hyret som BDKs underleverandørs underleverandør....

Men har de ombyggede tog været ude på en ETCS strækning - bare lige for at se om møget virker?
En prøvetur kan afsløre mange ting....omend nogle nok syntes det er lidt gammeldags og det kan nemt klares med risikovurderinger og godkendelsesprocedurer.

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af OLL, Ballerup, 14/11 2019, 13:28 (1619 dage siden) @ Peter Christensen

vil vel give mening hvis de kører primært i området med nyt signal system ??

Både og.
Da ATC blev indbygget i lokomotiver/togsæt, så var ATC heller ikke tillyst på alle strækninger - det kom sådan lidt hen ad vejen.
Dog var det så snedigt, at når værksedet i København eller Århus havde ombygget et lokomotiv/togsæt, så var der en teststrækning tæt ved.
Det var ikke usædvanligt med en prøvetur Gb-Rg-Gb eller Ar-Lg-Ar efter ombygning.
Hvis turen gik godt, så blev de nødvendige papirer lavet ved hjemkomsten og maskinen meldt klar.
Typisk fik den et hurtigt eftersyn og ganske kort tid efter kunne den findes i drift.

Det svære er overgangsperioden, hvor der burde være materiel i overskud til at dække løbene.
Dog har BDK jo selv ville stå for indbygningen og det tog sin tid at erkende at det evner BDK ikke. Derfor er DSB hyret som BDKs underleverandørs underleverandør....

Men har de ombyggede tog været ude på en ETCS strækning - bare lige for at se om møget virker?
En prøvetur kan afsløre mange ting....omend nogle nok syntes det er lidt gammeldags og det kan nemt klares med risikovurderinger og godkendelsesprocedurer.

I første omgang er det ikke ECTS'en man tester, men STM boksen, som skal oversætte ATC signalerne til ECTS modulet.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Fake News?

af Jens Hansen, 14/11 2019, 13:51 (1619 dage siden) @ OLL

Hvis de ikke har været ude at køre med ETCS, men alene med STM-boksen, hvordan kan Banedanmark så skrive;

Banedanmark fejrede i dag i Langå, at de første seks IC3-tog er klar til at køre med det nye digitale signalsystem, som skal give danskerne flere tog til tiden.

Man skriver at de 6 IC3 togsæt er klar til at køre med det nye signalsystem.

Og som der også nævnes i tråden, er det test, eller er det godkendt?

Pynter de sig med lånte fjer, eller prøver de at bilde os ind, at de er meget længere end de er?

JH

Fake News?

af Gæst1, 14/11 2019, 14:46 (1619 dage siden) @ Jens Hansen

Pynter de sig med lånte fjer, eller prøver de at bilde os ind, at de er meget længere end de er?

Tja, der er jo statusmøde den 27. november, og man skal jo helst ikke have nærgående spørgsmål, der kan "forstyrre" billedet af succesprojektet, der allerede er kommet halvvejs - i al fald ift de forbrugte midler....

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af Gæst42, 15/11 2019, 10:45 (1618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De første 6 IC3-tog har nu ETCS

Der står intet om "indsættelsesstrategi"? Kan de overhovedet "køre" eller skal de testes i årevis? Det ville være logisk at indsætte dem i de inddragne lyntogsløb Frederikshavn-København-Frederikshavn? Men det er vel for meget at håbe på for "udkantsvendsyssel", hvor statsskatten i øvrigt er af samme størrelse som i Sønderborg, Esbjerg og Aalborg?

Til/fra Struer bliver nok det første sted hvor IC3 skal køre på ERTMS, men Frederikshavn kommer nok tilbage så snart at der er "nok" IC3 ombygget.

Avatar

6 IC3 med ETCS - hvor skal de sættes ind?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/11 2019, 11:22 (1618 dage siden) @ Gæst42

De første 6 IC3-tog har nu ETCS

Der står intet om "indsættelsesstrategi"? Kan de overhovedet "køre" eller skal de testes i årevis? Det ville være logisk at indsætte dem i de inddragne lyntogsløb Frederikshavn-København-Frederikshavn? Men det er vel for meget at håbe på for "udkantsvendsyssel", hvor statsskatten i øvrigt er af samme størrelse som i Sønderborg, Esbjerg og Aalborg?


Til/fra Struer bliver nok det første sted hvor IC3 skal køre på ERTMS, men Frederikshavn kommer nok tilbage så snart at der er "nok" IC3 ombygget.


Hvorfor Struer før Frederikshavn? Frederikshavn er jo "klar"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Status på Signalprogrammet

af Mads, 4/12 2019, 10:09 (1599 dage siden) @ Jens Hansen

Folketingets Transport- og Boligudvalg har fået en status af Banedanmark på Signalprogrammet;

https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/tru/bilag/93/index.htm

Mange sider!

JH

Der skulle være givet en ny status i november på et forligskredsmøde, ifølge ovenstående. Har det været afholdt eller er det udskudt?

Status på Signalprogrammet

af Peter Christensen, 4/12 2019, 10:36 (1599 dage siden) @ Mads

Der skulle være givet en ny status i november på et forligskredsmøde, ifølge ovenstående. Har det været afholdt eller er det udskudt?

Mødet blev afholdet 27/11 2019.
Men så blev der stille. Jeg er ikke så sikker på at det var den forventede "walk in the park" set fra BDKs side.

Status på Signalprogrammet

af Jens Hansen, 4/12 2019, 16:56 (1599 dage siden) @ Peter Christensen

Der skulle være givet en ny status i november på et forligskredsmøde, ifølge ovenstående. Har det været afholdt eller er det udskudt?

Mødet blev afholdet 27/11 2019.
Men så blev der stille. Jeg er ikke så sikker på at det var den forventede "walk in the park" set fra BDKs side.

Nu skal vi jo passe gevaldigt på med konspirationsteorier, men det ligner da en tanke.

At hvis politikerne på møde den 27.11 har stillet spørgsmålstegn ved signalprogrammet, og den ansvarlige direktør så smutter få dage efter?

Med 10 års forsinkelse på signalprogrammet, vel dybest set en af de st ørste offentlige skandaler ever, ja så burde der måske være flere "som sagde op".

JH

DSB MX1032
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak