Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DJM: Kørsel Langå-Struer søndag den 24. november (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/9 2019, 09:49 (1666 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 8/10 2019, 10:29

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:

Danmarks Jernbanemuseum kører strækningen Langå-Struer og retur søndag den 24. november med K 563. I Struer vil museumsdirektør Steen Ousager fortælle om jernbanens udvikling og den politiske historie med udgangspunkt i det, man har set undervejs. Han fortæller også om Struer - byen, der engang var hjemsted for DSB’s 3. distrikt, og hvorfra en af de første statslige sidebaner udgik. Billet til turen kan købes via Billet.dk

https://www.jernbanemuseet.dk/aktiviteter/koersel-langaa-struer/

BEMÆRK: Turen var oprindelig planlagt til søndag den 17. november. Grundet uforudset sporarbejde i Struer kan Danmarks Jernbanemuseum desværre ikke gennemføre kørslen mellem Langå og Struer søndag den 17. november. Kørslen rykkes til søndag den 24. november, hvortil der er bestilt køreplan.

--
[image]

DJM: Kørsel Langå-Struer søndag den 24. november (Video)

af Hans T. Møller, Risskov, 25/11 2019, 20:45 (1607 dage siden) @ Nomisdk

Ja, vi var jo også nogle, som købte en billet og rejste med toget...

Det var en udmærket tur, men selvfølgelig var tidligere tiders udflugter med foto-stop på fri bane bedre.

Deltagerne fik ikke udleveret en kopi af særtogsanmeldelsen (bruger man stadig sådan nogle?), men til gengæld fik de råd om at klæde sig varmt på!!

Og man kunne ikke bestille en platte på den lokale kro, når man tilmeldte sig, som man kunne på Dansk Jernbane-Klubs udflugter engang.

Jeg er efterhånden blevet ekspert i at brokke mig.

Men her er lidt billeder fra én, som betalte for at deltage. Der var 130 rejsende med toget, som måtte fremføres med en hastighed på 80 km/t.

[image]

Sådan skal det se ud, når et tog kører til perron ”I morgenmulmet, når lokomotivets luger er røde,” (Sophus Claussen er en af mine yndligsdigtere.) Jeg synes, at det stemmer forventningerne, når et damplokomotiv langsomt ruller frem med tenderen fuld af kul og vand - klar til turen.

[image]

At kunne åbne vinduet og kigge ud er også en del af oplevelsen. Her afgår vi fra Højslev.

I Struer fortalte museumsdirektør Steen Ousager om strækningens historie. Jeg ville have upload'ed et billede men efter fjerde forsøg med at få det vendt rigtigt, opgav jeg.

[image]

Her er vi ved at være klar til turen hjem fra Struer

[image]

Og her har vi et længere ophold i Rødkjærsbro

[image]

Tilbage i Langå foregik der en del rangerbevægelser, både med udflugtstogets stamme og med Mz 1401 samt noget museumsmateriel.

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak