Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det nye signalsystem (Generelt)

af ulca, 29/9 2019, 13:20 (1670 dage siden)

Er der nogen som ved om det bliver tilladt for lokomotiver og togsæt at køre på strækninger med ETCS hvis de pågældende enheder ikke har udstyret monteret? Med ATC er det jo tilladt at køre på strækninger med ATC uden at udstyret at monteret, omend hastighed så skal holdes under et vist punkt (75 - 80 km/t, eller ...?)

Jeg tænker dels på at ellers bliver der vist ganske mange enheder hos veterantog foreninger som ikke får lejlighed til at komme ud på "de lange skinner", og dels er der visse lokalbaner som kører strækninger hvor det nye signalsystem skal monteres; f.eks. kører Lokaltogs tog mellem Nakskov og Nykøbing F. på hovedstrækningen til Rødbyhavn (og siden hen Femern) på stykket Nykøbing F. Vest (fjernstyret forgreningsstation) og Nykøbing F. st., et stykke på ca. 2,2 km. For det tilfældes skyld at man ikke lader Lokaltog fortsætte Nord for Nyk. F. eller Storstrømmen, virker det lidt tosset at skulle ofre det fornødne udstyr til 6 togsæt man har i drift, og for så vidt også deres gamle MX.

Det nye signalsystem

af Carsten, 29/9 2019, 14:08 (1670 dage siden) @ ulca

Det er hverken tilladt eller muligt (i et spærret spor er det muligt, men en spærring får man ikke “bare lige”).

Mvh

Carsten

Det nye signalsystem

af ulca, 29/9 2019, 14:52 (1670 dage siden) @ Carsten

Okay så. Og i følge Banedanmarks hjemmeside skulle eks. strækningen Ringsted - Holeby være klar til drift inkl. nye signaler i 2021, dog minus den nye Storstrømsbro og elektrificering. Så enten skal Lokaltog have "rubbet neglene" og få opgraderet deres rullende materiel med det nye udstyr, eller også skal de have anskaffet noget materiel. Mon ikke det bliver billigst at anskaffe det fornødne udstyr til bl.a. deres IC2 (MF/FS), og måske også nemmere end det gjorde med IC3; her var et par problemerne togenes alder og ringe/manglende dokumentation af div. tidligere ombygninger og opgraderinger; dette har man mig bekendt ikke haft gjort med IC2, bortset fra montering aircon anlæg men det burde ikke have nogen indflydelse.

Det nye signalsystem

af ChrBrun, Helsingør, 30/9 2019, 12:41 (1670 dage siden) @ ulca

Man må vel forvente at alle Lokaltogs togsæt (IC2 og Lint) får indbygget ERTMS, ellers kan de jo ikke køre til/fra Nykøbing F, Slagelse, Tøllese (mod Holbæk), Holbæk, Snekkersten eller Helsingør.

--
Christian Brun

Det nye signalsystem

af Gæst42, 30/9 2019, 16:07 (1669 dage siden) @ ChrBrun

Man må vel forvente at alle Lokaltogs togsæt (IC2 og Lint) får indbygget ERTMS, ellers kan de jo ikke køre til/fra Nykøbing F, Slagelse, Tøllese (mod Holbæk), Holbæk, Snekkersten eller Helsingør.

De er jo allerede i gang for at kunne overtage Køge - Roskilde om lidt under 15 måneder.

Næste sted vil så være Lollandsbanen, men her er spørgsmålet om man kan lave en "særlig" løsning hvor der er ERTMS for tog til/fra Sælland og uden ERTMS til/fra Lolland (der køre højst sandsynligt ikke tog til/fra Rødby til den tid). Man vil nok gøre en del for at slippe for at udruste IC2.

Det nye signalsystem

af sil1207, 5/10 2019, 09:53 (1665 dage siden) @ Gæst42

Nu er det jo så heldigt at ERTMS faktisk er bygget til også at kunne fungere med et parallelt signalsystem, så man kan godt på kortere afstande enten køre efter ERTMS, eller køre med ATC og de gamle signaler, givet at man lader nogle af dem stå. Hvilket man evt. kunne gøre Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest eller på en station, f.eks. Slagelse eller Holbæk.

Det nye signalsystem

af Frank Poulsen, 5/10 2019, 10:01 (1665 dage siden) @ sil1207

Men alle privatbanetog er jo planlagt til at få det installeret, så det er ikke et problem. :)

Det nye signalsystem

af Gæst42, 5/10 2019, 13:20 (1664 dage siden) @ sil1207

Nu er det jo så heldigt at ERTMS faktisk er bygget til også at kunne fungere med et parallelt signalsystem, så man kan godt på kortere afstande enten køre efter ERTMS, eller køre med ATC og de gamle signaler, givet at man lader nogle af dem stå. Hvilket man evt. kunne gøre Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest eller på en station, f.eks. Slagelse eller Holbæk.

Det kan man kun hvis man har en STM-boks til det tidligere system installeret.

Det nye signalsystem

af andersj, Aalborg, 5/10 2019, 13:46 (1664 dage siden) @ Gæst42

Nu er det jo så heldigt at ERTMS faktisk er bygget til også at kunne fungere med et parallelt signalsystem, så man kan godt på kortere afstande enten køre efter ERTMS, eller køre med ATC og de gamle signaler, givet at man lader nogle af dem stå. Hvilket man evt. kunne gøre Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest eller på en station, f.eks. Slagelse eller Holbæk.


Det kan man kun hvis man har en STM-boks til det tidligere system installeret.

Eller man kører på ydre signaler med max. 70 km/t.

--
Mvh Anders

Det nye signalsystem

af steenth, 5/10 2019, 16:10 (1664 dage siden) @ Gæst42

Nu er det jo så heldigt at ERTMS faktisk er bygget til også at kunne fungere med et parallelt signalsystem, så man kan godt på kortere afstande enten køre efter ERTMS, eller køre med ATC og de gamle signaler, givet at man lader nogle af dem stå. Hvilket man evt. kunne gøre Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest eller på en station, f.eks. Slagelse eller Holbæk.


Det kan man kun hvis man har en STM-boks til det tidligere system installeret.

Man kunne stadig have den gamle ATC i tog, hvis man valgte dobbelt udstyr. Men Nykøbing F og Nykøbing F. Vest skal tog til/fra Lollandsbanen have et eller andet installeret - de har ikke noget togkontrolsystem installeret.

Det nye signalsystem

af Svend, 5/10 2019, 17:17 (1664 dage siden) @ steenth

Man kunne stadig have den gamle ATC i tog, hvis man valgte dobbelt udstyr. Men Nykøbing F og Nykøbing F. Vest skal tog til/fra Lollandsbanen have et eller andet installeret - de har ikke noget togkontrolsystem installeret.

.
Hvis og hvis ........ men det har man nu engang ikke gjort, så derfor vil anden snak ikke være andet end meningsudveksling (og underholdning) her på jernbanen.dk ;-)

--
Svend

Det nye signalsystem

af Svend, 5/10 2019, 14:20 (1664 dage siden) @ sil1207

Nu er det jo så heldigt at ERTMS faktisk er bygget til også at kunne fungere med et parallelt signalsystem, så man kan godt på kortere afstande enten køre efter ERTMS, eller køre med ATC og de gamle signaler, givet at man lader nogle af dem stå. Hvilket man evt. kunne gøre Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest eller på en station, f.eks. Slagelse eller Holbæk.

.
Så du mener at man kan ændre hele projektet væsentligt og dermed kontrakten med leverandørerne?! Det kan du glemme alt om ..... ;-) :-) :-D

--
Svend

Det nye signalsystem

af esni, Frederikssund, 5/10 2019, 15:24 (1664 dage siden) @ Svend

Nu er det jo så heldigt at ERTMS faktisk er bygget til også at kunne fungere med et parallelt signalsystem, så man kan godt på kortere afstande enten køre efter ERTMS, eller køre med ATC og de gamle signaler, givet at man lader nogle af dem stå. Hvilket man evt. kunne gøre Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest eller på en station, f.eks. Slagelse eller Holbæk.

.
Så du mener at man kan ændre hele projektet væsentligt og dermed kontrakten med leverandørerne?! Det kan du glemme alt om ..... ;-) :-) :-D

Det er vist forskellen imellem 'teknisk muligt' og 'økonomisk muligt'

--
Eskild

Avatar

Det nye signalsystem

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 30/9 2019, 12:26 (1670 dage siden) @ Carsten

Det er hverken tilladt eller muligt >
Carsten

Grunden til det ikke bliver muligt er, at alle (aktive) signaler udenfor toget bliver fjernet.
Det betyder at hvis ikke toget har ERTMS, så kan lokomotivføreren ikke vide om der må køres, hvor hurtigt osv. Alle de informationer der i dag hentes fra de signaler der står langs sporet.

Derfor hverken kan eller må der køre tog, der ikke har ERTMS indbygget.

Grunden til det kan lade sig gøre med ATC, er at der stadig står signaler som kan fortælle en lokomotivfører om signalet må passeres eller ej.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det nye signalsystem

af Carsten, 30/9 2019, 14:32 (1669 dage siden) @ metrohenrik

Anlægget der indbygges i toget hedder ETCS.

Mvh

Carsten

Det nye signalsystem

af Svend, 30/9 2019, 14:47 (1669 dage siden) @ Carsten

Anlægget der indbygges i toget hedder ETCS.

.
"Signalsystemet ERTMS

Fjernbanens nye signalsystem, European Railway Traffic Management System (ERTMS), er en fælles europæisk standard for signalsystemer til jernbaner, der består af togkontrolsystemet ETCS og radiosystemet GSM-R. På den danske fjernbane baseres det nye system på det såkaldte ERTMS niveau 2."

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane/Det-nye-signalsy...

--
Svend

Det nye signalsystem

af steenth, 30/9 2019, 15:03 (1669 dage siden) @ Svend

Anlægget der indbygges i toget hedder ETCS.

.
"Signalsystemet ERTMS

Fjernbanens nye signalsystem, European Railway Traffic Management System (ERTMS), er en fælles europæisk standard for signalsystemer til jernbaner, der består af togkontrolsystemet ETCS og radiosystemet GSM-R. På den danske fjernbane baseres det nye system på det såkaldte ERTMS niveau 2."

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane/Det-nye-signalsy...

ERTMS er rammen for en masse systemer, hvor både ETCS og GSM-R er med. ETCS er togkontrolsystemet. Hvis det er niveau 1, har man ikke brug for GSM-R. GSM-R bruger kun til at tale med her. GSM-R er nødvendig for niveau 2 og 3, da ETCS har brug for det, som det er nu. Men GSM-R får en afløser om få år uden at man skal ændre meget af ETCS.....Det nye passer i rammen ERTMS. Men det er korrekt, at udstyret i toget er ETCS.... Svend!

Det nye signalsystem

af Svend, 30/9 2019, 17:22 (1669 dage siden) @ steenth

ERTMS er rammen for en masse systemer, hvor både ETCS og GSM-R er med. ETCS er togkontrolsystemet. Hvis det er niveau 1, har man ikke brug for GSM-R. GSM-R bruger kun til at tale med her. GSM-R er nødvendig for niveau 2 og 3, da ETCS har brug for det, som det er nu. Men GSM-R får en afløser om få år uden at man skal ændre meget af ETCS.....Det nye passer i rammen ERTMS. Men det er korrekt, at udstyret i toget er ETCS.... Svend!

.
... og således er det ikke helt ved siden af, når Christian B skriver som han gør ;-)

--
Svend

DSB MY1130
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak