Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Pyloriis, 30/9 2019, 01:38 (1669 dage siden) @ andersj

Blot trist at det kun er planlagt til hastigheder op til 250 km/h

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af ThomasTT, 30/9 2019, 02:58 (1669 dage siden) @ andersj

Pressemeddelelse netop udsendt af ministeriet. Bane over Vestfyn på Finansloven med anlægsstart i 2023.

https://www.trm.dk/nyheder/2019/regeringen-prioriterer-en-ny-jernbane-over-vestfyn/

Meget positivt. Til side med alle de forskellige fugle på taget og få bygget den bedste af alle potentielle strækninger, der vil øge robustheden og kapaciteten og sikre både lokal, regional og lyntog. Hvis den bygges kan der ikke være tvivl om, at der kommer en timeplan. På den ene eller anden måde. Og så er strækningens fordele helt uafhængige af kattegat, hvad der burde sikre den mod flere genovervejelse og syltekrukker

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/9 2019, 08:55 (1669 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af Poul Brandt, 30/9 2019, 09:09

Anlægsstart i 2023 (som er den sidste finanslov denne regering i bedste fald kommer til at stå for).

Umiddelbart ligner det et (provokerende) oplæg til forhandling med støttepartierne. De 4 partier er jo af den foregående regering blevet orienteret om at der var 13,6 mia. kr . i togfonden, og dermed penge nok til at anlægge banen på Vestfyn. Så principielt er pengene allerede til rådighed nu.

Men:
https://www.fyens.dk/fyn/Transportminister-om-vestfynsk-jernbane-i-2023-Vi-kan-ikke-goe...

Begrundelsen for udskydelsen synes at være at banedanmark (og valideringsressourcerne?) er overbelastet.

Det kommer til at blive ret interessant at læse det serviceeftersyn, når det kommer til Januar.

Hvis Vestfyn skal udskydes 3 år med den begrundelse, så må de nye baner i Østjylland jo skulle udskydes endnu mere. Og demed kan Timemodellen afgå ved døden, hvis en blå regering skulle komme til i 2023. Der er åbenbart ret god grund til at få et bredt forlig på plads.

PS. Mon ikke Tullebanen nu er udskudt til efter 2030. :-)

PPS: Og her er den forventede reaktion fra to af støttepartierne:
https://www.fyens.dk/fyn/Stoettepartier-kritiserer-regeringen-Fynsk-jernbane-kommer-alt...

Det mest overraskende i denne artikel er hvor roligt Enhedslistens Henning Hyllested tager den 3 års udskydelse, man skulle tro han havde ventet det. Men han er normalt også ret godt orienteret om hvad der foregår.

Poul

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/9 2019, 09:16 (1669 dage siden) @ Poul Brandt

Der er dog den fordel ved at få Vestfyn med i dette års finanslov, at projektet dermed er finansieret (uanset at det først starter i 2023), og ikke behøver indgå i de kommende forhandlinger om en 10 års infrastruktur aftale.

Dermed vil de være lettere at få de to sidste strækninger i Østjylland med i den aftale, uden at skulle betale med for meget motorvej. :-)

Poul

Avatar

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/9 2019, 13:14 (1669 dage siden) @ Poul Brandt

Der er dog den fordel ved at få Vestfyn med i dette års finanslov, at projektet dermed er finansieret (uanset at det først starter i 2023), og ikke behøver indgå i de kommende forhandlinger om en 10 års infrastruktur aftale.

Finansloven 2020 indeholder kun bevillinger til arbejde udført i 2020. Hvis det skal række længere skal der foreligge et aftalepapir. Og så er vi ovre i det brede forlig ministeren taler om.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Pyloriis, 30/9 2019, 09:37 (1669 dage siden) @ Poul Brandt

Anlægsstart i 2023 (som er den sidste finanslov denne regering i bedste fald kommer til at stå for).

Umiddelbart ligner det et (provokerende) oplæg til forhandling med støttepartierne. De 4 partier er jo af den foregående regering blevet orienteret om at der var 13,6 mia. kr . i togfonden, og dermed penge nok til at anlægge banen på Vestfyn. Så principielt er pengene allerede til rådighed nu.

Men:
https://www.fyens.dk/fyn/Transportminister-om-vestfynsk-jernbane-i-2023-Vi-kan-ikke-goe...

Begrundelsen for udskydelsen synes at være at banedanmark (og valideringsressourcerne?) er overbelastet.

Det kommer til at blive ret interessant at læse det serviceeftersyn, når det kommer til Januar.

Hvis Vestfyn skal udskydes 3 år med den begrundelse, så må de nye baner i Østjylland jo skulle udskydes endnu mere. Og demed kan Timemodellen afgå ved døden, hvis en blå regering skulle komme til i 2023. Der er åbenbart ret god grund til at få et bredt forlig på plads.

PS. Mon ikke Tullebanen nu er udskudt til efter 2030. :-)

PPS: Og her er den forventede reaktion fra to af støttepartierne:
https://www.fyens.dk/fyn/Stoettepartier-kritiserer-regeringen-Fynsk-jernbane-kommer-alt...

Det mest overraskende i denne artikel er hvor roligt Enhedslistens Henning Hyllested tager den 3 års udskydelse, man skulle tro han havde ventet det. Men han er normalt også ret godt orienteret om hvad der foregår.

Poul

Som man gjorde det med motorvejen til Sønderborg kunne man overlade HELE opgaven til et udenlandsk firma.
Der må være en masse rundt om i Europa som kunne bygge denne sølle stump jernbane.

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Jens Hansen, 30/9 2019, 10:31 (1669 dage siden) @ Pyloriis

Enig - det kan gøres væsentligt hurtigere.

men nu er Socialdemokraterne jo ikke kendt for at "udfordre" embedsmændene.

JH

Avatar

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/9 2019, 13:16 (1669 dage siden) @ Pyloriis

Som man gjorde det med motorvejen til Sønderborg kunne man overlade HELE opgaven til et udenlandsk firma.
Der må være en masse rundt om i Europa som kunne bygge denne sølle stump jernbane.

Det er ikke folk til at bygge man mangler - det er tiil at forestå godkendelsesprocessen. Den process har man ikke ved motorvejsbyggeri.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Pyloriis, 30/9 2019, 14:16 (1669 dage siden) @ Michael Deichmann

Som man gjorde det med motorvejen til Sønderborg kunne man overlade HELE opgaven til et udenlandsk firma.
Der må være en masse rundt om i Europa som kunne bygge denne sølle stump jernbane.

Det er ikke folk til at bygge man mangler - det er tiil at forestå godkendelsesprocessen. Den process har man ikke ved motorvejsbyggeri.

Så skulle vi måske indse at Danmark rent jernbanemæssigt er et lille land og så i første omgang benytte f.eks. tysk standard i venten på at der kommer bindende ens regler på området fra EU's side.
Så ville der være langt flere til at "godkende".

Måske man også er lidt for ivrig efter at "godkende"!
Ud fra kommentarer i dette forum har man tilsyneladende helt absurde regler når selv en lysskilt omkring evt reserveret sæde i en passagervogn skal fordi en godkendelse.

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Jens Hansen, 30/9 2019, 15:12 (1669 dage siden) @ Pyloriis

Skal folk til godkendelse bruges fra dag 1?

JH

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af ThomasTT, 30/9 2019, 14:02 (1669 dage siden) @ Poul Brandt

Anlægsstart i 2023 (som er den sidste finanslov denne regering i bedste fald kommer til at stå for).

Umiddelbart ligner det et (provokerende) oplæg til forhandling med støttepartierne. De 4 partier er jo af den foregående regering blevet orienteret om at der var 13,6 mia. kr . i togfonden, og dermed penge nok til at anlægge banen på Vestfyn. Så principielt er pengene allerede til rådighed nu.

Men:
https://www.fyens.dk/fyn/Transportminister-om-vestfynsk-jernbane-i-2023-Vi-kan-ikke-goe...

Begrundelsen for udskydelsen synes at være at banedanmark (og valideringsressourcerne?) er overbelastet.

Det kommer til at blive ret interessant at læse det serviceeftersyn, når det kommer til Januar.

Hvis Vestfyn skal udskydes 3 år med den begrundelse, så må de nye baner i Østjylland jo skulle udskydes endnu mere. Og demed kan Timemodellen afgå ved døden, hvis en blå regering skulle komme til i 2023. Der er åbenbart ret god grund til at få et bredt forlig på plads.

PS. Mon ikke Tullebanen nu er udskudt til efter 2030. :-)

PPS: Og her er den forventede reaktion fra to af støttepartierne:
https://www.fyens.dk/fyn/Stoettepartier-kritiserer-regeringen-Fynsk-jernbane-kommer-alt...

Det mest overraskende i denne artikel er hvor roligt Enhedslistens Henning Hyllested tager den 3 års udskydelse, man skulle tro han havde ventet det. Men han er normalt også ret godt orienteret om hvad der foregår.

Poul

Ja det er muligt, jeg ikke har været opmærksom på årstallene, og der muligvis er gang i en del spin her. Men det er så tilsyneladende påstand mod påstand om det kan gøres hurtigere. Der kommer så åbenbart et resultat af et servicetjek af jernbanen til januar. Måske kan det ændre noget.

Jeg er ikke enig i de langsigtede overvejelser om timeplanen. For mig handler det om at få bygget noget. Ikke endeløse teoretiseren om langsigtede planer. Så snart man har bygget noget, har man en ny situation. Derfor mener jeg, at Vestfyn garanterer timeplanen. Man er simpelthen for tæt på, hvis den først er en realitet, og for mig handler det ikke om at timeplanen skal gennemføres præcis efter det gamle forlig. Det kan gøres på andre og bedre måder, og jeg kan sagtens se det ske i form af nye forlig. Især når Vestfyn er bygget.

Hvem ved, pludselig smuldrer Lillebæltsbroen lige lovlig meget.. hvis man erstatter den bliver det næsten svært at undgå at muliggøre en timeplan til både Esbjerg, herning og Aarhus. Kun til Aalborg vil man måske mangle en smule.

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af KKLD, 30/9 2019, 09:53 (1669 dage siden) @ andersj

Hvor meget hurtigere bliver det at tage toget fra København til Aarhus?

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Ib Jensen, 30/9 2019, 10:20 (1669 dage siden) @ KKLD

Hvor meget hurtigere bliver det at tage toget fra København til Aarhus?


Når Timemodellen er endeligt gennemført, vil rejsetiden være faldet fra 2 timer og 47 minutter til 1 time og 55 minutter. Altså 52 minutter hurtigere.

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af ThomasTT, 1/10 2019, 12:59 (1668 dage siden) @ Ib Jensen

Hvor meget hurtigere bliver det at tage toget fra København til Aarhus?

Når Timemodellen er endeligt gennemført, vil rejsetiden være faldet fra 2 timer og 47 minutter til 1 time og 55 minutter. Altså 52 minutter hurtigere.

Det er altså ikke mejslet i sten. Det er bare oplægget i et 5-6 år gammelt forlig baseret på en urealistisk køreplan, forældet materiel, og som allerede er forsinket, blevet delt i to, opsagt af et parti, der så lavede et alternativt forlig, inden flertallet skiftede osv.

Jeg tror vi får en timeplan men ikke på den måde. Det virker uansvarligt at ignorere Lillebælt og er givetvis en politisk overvejelse. Man kan ikke inkluderes lillebælt, så længe man ikke ved, hvad man vil med Kattegat. Men det finder man jo formentlig ud af. Og så vil togfonden genforhandles og indrettes.

Det reelle svar er derfor 5-6 minutter med Vestfyn.

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Togbus, Foldingbro, 30/9 2019, 12:00 (1669 dage siden) @ KKLD

1) det er forudsætningen for fortsat betjening af mellemstationerne på Vestfyn.
2) det er delvist spin, delvist en prioritering (ned- eller opprioritering??) og folketingets bemyndigelse er et nødvendigt onde i embedsapparatets øjne. Spin fordi en senere igangsætning vil løse op for nogle af de budgetproblemer som regeringen har som følge af implementeringen af budgetloven。Fra 2026 lettes presset (i fremskrivningerne, men det kan ændres senere) og derfor skal begyndelsestidspunktet ligge i 2023, så regeringens politiske løfter ikke forhindres af fire stålstrenge på betonunderlag hen over Vestfyn.
3) det bliver en strækning med en blind ende i Middelfart og den peger lige durk mod ny LIllebæltsbro - nøjagtig som man kunne iagttage på Storstrømmen. Champagnepropperne må springe i Vejle som nok hverken får bane til Billund eller omfartsbane udenom byen - alt bliver ved det gamle i byernes by, Vejle.
4) i 2023 er der heller ikke slåskamp om motorvej kontra bane, for så er der formentlig seks spor hele vejen fra Erritsø til Odense ad motorvejen. Baner vedtages med mandater fra vejlobbyen og baner kan derfor først bygges når man har etableret gode brede asfaltårer ad samme kanaler - Billundbanen lider også en krank skæbne på denne præmis.

--
- busser når det er billigst

Regeringen prioriterer en ny jernbane over Vestfyn

af Gæst42, 30/9 2019, 16:02 (1669 dage siden) @ Togbus

3) det bliver en strækning med en blind ende i Middelfart og den peger lige durk mod ny LIllebæltsbro - nøjagtig som man kunne iagttage på Storstrømmen.

Man har jo lov at håbe! Så kan man altid bygge Vejlefjord senere alligevel ;-)

Avatar

Lovforslag om Vestfynsbanen er fremsat

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2019, 07:45 (1666 dage siden) @ andersj
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 3/10 2019, 08:06

Så er lovforslaget fremsat. Selve lovforslaget fylder 2 sider; bilag og bemærkninger fylder 43 sider:

https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/lovforslag/l14/20191_l14_som_fremsat.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Avatar

Lovforslag om Vestfynsbanen er fremsat

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2019, 11:19 (1666 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er lovforslaget fremsat. Selve lovforslaget fylder 2 sider; bilag og bemærkninger fylder 43 sider:

Anlægslove er ikke større. Jeg fandt en gang anlægsloven for Storebæltsbroen - den var så på 4 sider fordi der skulle skrives lidt om selskabskonstruktion og betaling mm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lov om ny jernbane over Vestfyn vedtaget 21.11.2019

af ronold, 21/11 2019, 14:14 (1617 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg savner specifikation af sporvidden i den vedtagne lovtekst.
Mvh Knut

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak