Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny metro – forskel fra den gamle (Generelt)

af mpp, 30/9 2019, 23:13 (1663 dage siden)

Som sikkert flere andre her på forum var det med stor fornøjelse at jeg kørte med metroen både i går og i dag. Min kæreste og jeg var med på Rådhuspladsen og nåede med i et af de første tog – jeg skal lige love for det gik hurtigt med at komme ned på stationen da de først åbnede op for det. Og sikke da en oplevelse at køre rundt og opleve metroen som nogle af de første. Min kæreste blev heldigvis også bidt af metrodillen, så planen er nu at komme rundt og af og på på alle stationerne.

Anyways, så er det jo svært ikke at opdage at det netop er en ny metro og at der derfor er nogle ting, der er gjort anderledes. Vi har lagt mærke til nogle ting så jeg tænkte, om der var nogle der kunne bekræfte om vores observationer er rigtige og om der er flere detaljer vi skal lægge mærke til.

Cykeltrapper: jeg har ikke lagt mærke til det på den gamle metro, men det virker som om det helt bevist er lavet sådan, at cykler kommer ned i cykelkælderen og ikke bliver slæbt ned af hovedtrapperne. Smart. Også dejligt at man kan skubbe sin cykel på begge sider af trappen.

Rulletrapper og stationsrum: rulletrapperne er smallere på den nye metro virker det til (så man ikke kan gå forbi stående) og det gør så også at stationerne er smallere. Vi kunne i dag sammenligne Rådhuspladsen og den gamle station på Kongens Nytorv og forskellen var markant.

Bagtrapper: det virker til at cykelkældrene er mindre "gemt væk" end på de gamle stationer og nu fungerer som egentlige bagtrapper, så man kan komme op flere forskellige steder. Derudover er der da også lavet en ordentlig lang bagtrappe på Kongens Nytorv så man kan komme op ved det kongelige teater. På hovedbanen virker det også meget naturligt med 2 udgange afhængig af hvor man skal videre (og 3 når forbindelsestunnelen bliver lavet færdig).

Andet perronlayout: på Kongens Nytorv er perronen bredere (cool) og virker samtidigt også længere. Det virker dog samtidigt som om toget ender med at holde i enden mod Marmorkirkeenden, så det ikke holder på midten længere. På Gammel Strand virker det også som om perronen er længere end på de øvrige stationer, selvom jeg ikke lige kunne gennemskue om det bare holder et andet sted. Er det rigtigt at nogle af stationerne er længere og hvad er i givet fald grunden?

Når man holder på stationerne kan man umiddelbart foran togene til højre se en gul boks. Mit bud er at det handler om luften i tunnelrørene (givet at de jo ikke naturligt bliver udluftet), men jeg tænkte at der nok er nogle her der ville vide hvad det er.

Derudover er der selvfølgeligt de ting der er nævnt andre steder: primært vægbeklædningen og lyset under rulletrapperne. Ingen grund til at gå ind på det her.

Vi har ikke været rundt på alle stationerne endnu, men har jeg ret i de observationer jeg har gjort? Især ift rulletrapper og stationernes bredde virker det til, at man har gjort sig nogle erfaringer fra den første metro og "sparet" lidt jordarbejde.

Avatar

Ny metro – forskel fra den gamle

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 1/10 2019, 07:48 (1663 dage siden) @ mpp


Andet perronlayout: på Kongens Nytorv er perronen bredere (cool) og virker samtidigt også længere. Det virker dog samtidigt som om toget ender med at holde i enden mod Marmorkirkeenden, så det ikke holder på midten længere. På Gammel Strand virker det også som om perronen er længere end på de øvrige stationer, selvom jeg ikke lige kunne gennemskue om det bare holder et andet sted. Er det rigtigt at nogle af stationerne er længere og hvad er i givet fald grunden?

KGN er lavet så lang, af anlægsmæssige årsager. Stationen ligger delvis under vejen, og hvis elevatorerne skulle være i enden af perronen, som på andre stationer, ville du komme op midt i det store vejkryds. Så derfor var det lettere at lave den så lang.
GLS er ikke meget længere end de øvrige, men ser længere ud, tror jeg, fordi perronen kun er halv bredde


Når man holder på stationerne kan man umiddelbart foran togene til højre se en gul boks. Mit bud er at det handler om luften i tunnelrørene (givet at de jo ikke naturligt bliver udluftet), men jeg tænkte at der nok er nogle her der ville vide hvad det er.

Det gule skab indeholder beredskabets redningstrolje. En betingelse fra beredskabet, nu der ikke er redningsveje mellem stationerne.

Du er altid velkommen i metroen igen, men husk at det fremover koster en billet. (og "Kvalitets"tillæg)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ny metro – mystisk dør/rum/afløb på Gammel Strand

af PD Hansen, 1/10 2019, 23:39 (1662 dage siden) @ metrohenrik

Kan I evt. også løfte sløret for hvad der gemmer sig bag den aflåste dør man kan se ud mod kanalen på vej ned med elevatoren på Gammel Strand? Måske et fugtigt rum mellem kanalen og stationsrummet, hvor det vand der uafværgeligt siver gennem fra kanalen, opsamles og ledes væk, bl.a gennem det hvide rør, som man nede fra perronen kan se i hjørnet af loftet ind mod Højbro Plads?

Ny metro – mystisk dør/rum/afløb på Gammel Strand

af tgpsen, 2/10 2019, 08:35 (1662 dage siden) @ PD Hansen

Kan I evt. også løfte sløret for hvad der gemmer sig bag den aflåste dør man kan se ud mod kanalen på vej ned med elevatoren på Gammel Strand? Måske et fugtigt rum mellem kanalen og stationsrummet, hvor det vand der uafværgeligt siver gennem fra kanalen, opsamles og ledes væk, bl.a gennem det hvide rør, som man nede fra perronen kan se i hjørnet af loftet ind mod Højbro Plads?

Jeg snakkede med nogle teknikere(?) på indvielsesdagen om en mærkelig udgang ved kajen der, hvor trapperne fortsætter nogle trin over niveau og derefter ned igen. Nød-udgang med oversvømmelsessikring var det, fik jeg at vide.

Ny metro – forskel fra den gamle

af mpp, 2/10 2019, 12:35 (1662 dage siden) @ metrohenrik

KGN er lavet så lang, af anlægsmæssige årsager. Stationen ligger delvis under vejen, og hvis elevatorerne skulle være i enden af perronen, som på andre stationer, ville du komme op midt i det store vejkryds. Så derfor var det lettere at lave den så lang.

Det giver god mening. at der er lavet sådan. Det giver også en god fornemmelse af rum når stationen ikke er så høj uden ovenlys.

GLS er ikke meget længere end de øvrige, men ser længere ud, tror jeg, fordi perronen kun er halv bredde

Så den er lidt længere. Aha! Det er også den dybeste (udover Marmorkirken), ikke? En del af de andre stationer virker også mindre dybe end den gamle metro, men det kan også være fordi man mellemniveauet ligger længere nede end på den gamle metro. Det kan også bare være synsbedrag.

Det gule skab indeholder beredskabets redningstrolje. En betingelse fra beredskabet, nu der ikke er redningsveje mellem stationerne.

A ha. Jeg lagde godt mærke til at de grønne skilte et sted sagde 900m, hvilket da også virker noget længere end på den gamle metro.

Du er altid velkommen i metroen igen, men husk at det fremover koster en billet. (og "Kvalitets"tillæg)

Det har jeg så sandeligt også fået betalt mandag og tirsdag :)

Ny metro – forskel fra den gamle

af Banemanden, 1/10 2019, 07:51 (1663 dage siden) @ mpp

Jeg så Henrik var hurtigst! ;)
Det er små saml-selv-tog med batteri der kan køre en kort distance og have to bårer på.

Stationerne har vist som udgangspunkt samme bredde som på den gamle metro, men flere stationer adskiller sig. Kongens Nytorv er bredere og længere, Marmorkirken selvsagt der er i to plan og gammel strand der er den længste af stationerne.

Jeg er svar skyldig med hensyn til rulletrapperne men tror umiddelbart du har fat i noget af det rigtige. Der er tager MANGE erfaringer med fra M1+M2. Fx er der flere elevatorer så et nedbrud ikke afskærer folk fra at komme væk

Ny metro – forskel fra den gamle

af mpp, 2/10 2019, 12:23 (1662 dage siden) @ Banemanden

Aha, så havde jeg fat i noget. Jeg synes egentligt ikke Gammel Strand virker smallere, bare længere. I alle tilfælde er stationen lavet så man godt kan mærke der er plads – modsat Marmorkirken, hvor rummet er mindre selvom pladsen bestemt ikke er trang. En god oplevelse alt i alt :)

Ny metro – forskel fra den gamle

af Banemanden, 2/10 2019, 17:28 (1661 dage siden) @ mpp

Jeg tror heller ikke den er smallere. Men den er ihvertfald den længste :)

Ny metro – forskel fra den gamle. Lidt flere ting

af mpp, 2/10 2019, 12:30 (1662 dage siden) @ mpp

Der var nogle der snakkede om kvalitetstillæg – jeg skal lige love for at jeg har fået betalt kvalitetstillæg de sidste par dage.

Et par andre ting: det er dælme en god detalje at ved aflåste perrondøre kan man set det allerede ved afgang fra den forrige station så man kan gå ud et andet sted. Derudover lagde vi også mærke til skobørsterne udenfor nogle af stationerne – jeg ved ikke om det er meningen de skal blive der og det bliver spændende at se hvordan de bliver brugt, men smart tænkt. Det virker også til at trapperne på flere af stationerne er hævet et trin i stedet for at have en rist nedenunder, noget en anden vist også har nævnt.

Jeg har stadig ikke været ved alle stationerne, så det kan være der er noget mere jeg (eller andre) opdager senere.

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

DSB MZ1426

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak