Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisen har indflydelse

af steenth, 1/10 2019, 08:58 (1641 dage siden) @ mikedk2100

Vi har tidligere her på forum diskuteret, om prisen for at rejse med den kollektive trafik har indflydelse på valget mellem kollektiv trafik og bil eller ikke. Men for nogen er den seneste prisstigning altså den berømte dråbe:

https://www.bt.dk/samfund/jennifer-vil-helst-ikke-tage-bilen-men-efter-34-aar-har-hun-f...

I dette tilfælge, at hun har fået en zone på kortet pga en zone-omlægning omkring Ballerup. Man flyttet grænsen imellem zone 42 og 53 fra Ballerup Station imod vest, så hvis man kommer fra vest fra Ballerup skal betale for zone 42. Det kan være en voldsom stigning...

Mvh
Steen

Prisen har indflydelse

af Pyloriis, 1/10 2019, 09:38 (1641 dage siden) @ steenth

Vi har tidligere her på forum diskuteret, om prisen for at rejse med den kollektive trafik har indflydelse på valget mellem kollektiv trafik og bil eller ikke. Men for nogen er den seneste prisstigning altså den berømte dråbe:

https://www.bt.dk/samfund/jennifer-vil-helst-ikke-tage-bilen-men-efter-34-aar-har-hun-f...


I dette tilfælge, at hun har fået en zone på kortet pga en zone-omlægning omkring Ballerup. Man flyttet grænsen imellem zone 42 og 53 fra Ballerup Station imod vest, så hvis man kommer fra vest fra Ballerup skal betale for zone 42. Det kan være en voldsom stigning...

Mvh
Steen

Hun bruger jo faktisk en fornuftig argumentation for at anskaffe sig en ekstra lille bil. Dels kan denne med ret formentlig højere kilometertal pr liter benzin aflaster brugen af den større bil i husstanden og hun kan selv køre for samme eller lavere udgift pr måned til og fra arbejde.
Det er givet sådan mange familier gør sig af overvejelser.

Så prisen skal NED på kollektiv trafik. Og hastigheden op på skinnerne. Hvilket man så lige netop IKKE har gjort på Østbanen inkl. et togskift. Ellers vil endnu flere gøre som hende her i artiklen.

Prisen har indflydelse

af Gæst42, 1/10 2019, 16:24 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Så prisen skal NED på kollektiv trafik. Og hastigheden op på skinnerne. Hvilket man så lige netop IKKE har gjort på Østbanen inkl. et togskift. Ellers vil endnu flere gøre som hende her i artiklen.

Jeg troede ellers at du var ligeglad med togskift og at man bare skal påtvinge folk så mange som muligt?

Prisen har indflydelse

af Pyloriis, 1/10 2019, 16:28 (1641 dage siden) @ Gæst42

Så prisen skal NED på kollektiv trafik. Og hastigheden op på skinnerne. Hvilket man så lige netop IKKE har gjort på Østbanen inkl. et togskift. Ellers vil endnu flere gøre som hende her i artiklen.


Jeg troede ellers at du var ligeglad med togskift og at man bare skal påtvinge folk så mange som muligt?

Nej Togskift skal man reducere om muligt. Men undgå det kan man ikke og får man - som ved Aarhus- ligefrem hurtigere og bedre højhastighedstog og mulighed for S-togs lignende drift ad den gamle bane fra Kolding op til Randers - ja så vil et skift ikke få folk væk fra skinnerne.

Prisen har indflydelse

af Gæst42, 1/10 2019, 16:33 (1641 dage siden) @ Pyloriis

Så prisen skal NED på kollektiv trafik. Og hastigheden op på skinnerne. Hvilket man så lige netop IKKE har gjort på Østbanen inkl. et togskift. Ellers vil endnu flere gøre som hende her i artiklen.


Jeg troede ellers at du var ligeglad med togskift og at man bare skal påtvinge folk så mange som muligt?


Nej Togskift skal man reducere om muligt. Men undgå det kan man ikke og får man - som ved Aarhus- ligefrem hurtigere og bedre højhastighedstog og mulighed for S-togs lignende drift ad den gamle bane fra Kolding op til Randers - ja så vil et skift ikke få folk væk fra skinnerne.

Men hvorfor skal det reduceres hvis det ikke har betydning for passagertallet? Det er jo meget nemmere at lave køreplaner hvis man bare har en masse små stækninger der ikke påvirker hinanden?

  • Nakskov - Nykøbing F
  • Rødby - Nykøbing F
  • Nykøbing F - Næstved
  • Næstved - Ringsted
  • Faxe ladeplads - Hårlev
  • Rødvig - Hårlev
  • Hårlev - Køge
  • Næstved - Køge
  • Køge - Roskilde

Osv.

Prisen har indflydelse

af Pyloriis, 1/10 2019, 16:45 (1641 dage siden) @ Gæst42

Så prisen skal NED på kollektiv trafik. Og hastigheden op på skinnerne. Hvilket man så lige netop IKKE har gjort på Østbanen inkl. et togskift. Ellers vil endnu flere gøre som hende her i artiklen.


Jeg troede ellers at du var ligeglad med togskift og at man bare skal påtvinge folk så mange som muligt?


Nej Togskift skal man reducere om muligt. Men undgå det kan man ikke og får man - som ved Aarhus- ligefrem hurtigere og bedre højhastighedstog og mulighed for S-togs lignende drift ad den gamle bane fra Kolding op til Randers - ja så vil et skift ikke få folk væk fra skinnerne.


Men hvorfor skal det reduceres hvis det ikke har betydning for passagertallet? Det er jo meget nemmere at lave køreplaner hvis man bare har en masse små stækninger der ikke påvirker hinanden?

  • Nakskov - Nykøbing F
  • Rødby - Nykøbing F
  • Nykøbing F - Næstved
  • Næstved - Ringsted
  • Faxe ladeplads - Hårlev
  • Rødvig - Hårlev
  • Hårlev - Køge
  • Næstved - Køge
  • Køge - Roskilde

Osv.

Forstår ikke hvad du mener?

Prisen har indflydelse

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/10 2019, 09:44 (1641 dage siden) @ mikedk2100

Naturligvis har pris betydning.
Men også driftstabili. For at få mig ud af bilen skal vi op på lige ved 95%

Prisen har indflydelse

af andersj, Aalborg, 1/10 2019, 10:40 (1641 dage siden) @ mikedk2100

Vi har tidligere her på forum diskuteret, om prisen for at rejse med den kollektive trafik har indflydelse på valget mellem kollektiv trafik og bil eller ikke. Men for nogen er den seneste prisstigning altså den berømte dråbe:

https://www.bt.dk/samfund/jennifer-vil-helst-ikke-tage-bilen-men-efter-34-aar-har-hun-f...

Mvh
Michael

På den strækning kommer omkostningerne til brændstof alene til at være højere end prisen på månedskortet. Dertil kommer afskrivninger på bilen, forsikringer, ejerafgift, syn og vedligehold.

"Eksempelvis bliver den store familievogn med plads til alle syv ofte startet op i weekenden, selvom kun tre personer skal med på tur.

Men med en lille, miljømæssigt bedre bil som alternativ mulighed i fremtiden vil det skære ned på både familiens benzinudgifter og CO2-udledning."

Forklar mig hvordan man sænker benzinforbruget og CO2-udledningen ved at skifte S-tog ud med bil nummer 2.

--
Mvh Anders

Prisen har indflydelse

af Pyloriis, 1/10 2019, 10:50 (1641 dage siden) @ andersj

Vi har tidligere her på forum diskuteret, om prisen for at rejse med den kollektive trafik har indflydelse på valget mellem kollektiv trafik og bil eller ikke. Men for nogen er den seneste prisstigning altså den berømte dråbe:

https://www.bt.dk/samfund/jennifer-vil-helst-ikke-tage-bilen-men-efter-34-aar-har-hun-f...

Mvh
Michael


På den strækning kommer omkostningerne til brændstof alene til at være højere end prisen på månedskortet. Dertil kommer afskrivninger på bilen, forsikringer, ejerafgift, syn og vedligehold.

Anskaffer man sig en bil som kan køre 30 km/l koster det max 2 l inkl. start at køre fra Frederikssund til Ballerup (31 km)
Vi mangler viden om hvordan hun i dag kommer til stationen fra hjemmet og afstand mellem disse.


"Eksempelvis bliver den store familievogn med plads til alle syv ofte startet op i weekenden, selvom kun tre personer skal med på tur.

Men med en lille, miljømæssigt bedre bil som alternativ mulighed i fremtiden vil det skære ned på både familiens benzinudgifter og CO2-udledning."

Forklar mig hvordan man sænker benzinforbruget og CO2-udledningen ved at skifte S-tog ud med bil nummer 2.

Det gør de ved netop IKKE at bruge bil nr 1 [ som måske kun køre 10 km/l- } i hverdagen til småture.
Så her får du din besparelse på CO2.

Prisen har indflydelse

af mikedk2100, 1/10 2019, 11:35 (1641 dage siden) @ andersj

På den strækning kommer omkostningerne til brændstof alene til at være højere end prisen på månedskortet. Dertil kommer afskrivninger på bilen, forsikringer, ejerafgift, syn og vedligehold.

Hun ved jo godt, at udgifterne - både pengemæssigt og tidsmæssigt - bliver større ved at køre bil. Men hun mener jo fordelene opvejer de ekstra udgifter.

Fordelene kommer hun ikke ind på, men de fordele jeg kan se er, at bilen giver langt mere frihed til at komme andre steder end lige fra hjem til job, at den kører, når man har lyst, og at den kører fra dør til dør.

Nu er det her så også en af dem, der er kommet i BT, fordi hun dropper den kollektive trafik. De fleste forlader bare den kollektive trafik i stilhed - hvad passagertallene jo med tydelighed viser. Og så kan vi sidde her nok så meget og synes, den kollektive trafik er fantastisk, at prisen er fair og at kunderne nok skal komme tilbage, når sporarbejdet/signalprojektet engang er færdigt. Virkeligheden er bare en anden.

Prisen har indflydelse

af ThomasTT, 1/10 2019, 12:03 (1641 dage siden) @ mikedk2100

På den strækning kommer omkostningerne til brændstof alene til at være højere end prisen på månedskortet. Dertil kommer afskrivninger på bilen, forsikringer, ejerafgift, syn og vedligehold.


Hun ved jo godt, at udgifterne - både pengemæssigt og tidsmæssigt - bliver større ved at køre bil. Men hun mener jo fordelene opvejer de ekstra udgifter.

Fordelene kommer hun ikke ind på, men de fordele jeg kan se er, at bilen giver langt mere frihed til at komme andre steder end lige fra hjem til job, at den kører, når man har lyst, og at den kører fra dør til dør.

Nu er det her så også en af dem, der er kommet i BT, fordi hun dropper den kollektive trafik. De fleste forlader bare den kollektive trafik i stilhed - hvad passagertallene jo med tydelighed viser. Og så kan vi sidde her nok så meget og synes, den kollektive trafik er fantastisk, at prisen er fair og at kunderne nok skal komme tilbage, når sporarbejdet/signalprojektet engang er færdigt. Virkeligheden er bare en anden.

Hvorfor er den det? Det er da langt fra virkeligheden andre steder.

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.

Prisen har indflydelse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/10 2019, 12:14 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.

Trængsel på motorvejene i Danmark er stigende, men når endnu hverken niveauet i Tyskland eller USA, og så længe bilen ses som det bedste værn mod DSB og Movia, så tror jeg bilisterne vil finde sig i rigtig meget - det viser mange undersøgelser.

Mange bilister vil se det som det ultimative nederlag, at skulle stille Audi'en i Køge nord, for at skifte til S-toget det sidste stykke til København. I mange billisters øjne er kollektiv trafik kun for 'taberne' og dem uden økonomisk mulighed for egen vogn - så er det bedre et blive kollektivt bekræftet i bilens fortræffelighederne i køen på Køge bugt motorvejen.

Hvis København/Aarhus ville foretaget noget effektivt mod trængslen, så kommer man nok ikke uden om at det skal være dyrere at kører ind i byen (betalingsring), men det forudsætter nødvendigvis, at DSB og andre aktører tager sig gevaldigt sammen og begynder at samarbejde i stedet for at dyrke egne kongedømmer - bedst anskuelig gjort ved det totalt latterlige 'kvalitetstillæg' som politikerne har indført i Metroen.

Prisen har indflydelse

af ThomasTT, 1/10 2019, 12:47 (1641 dage siden) @ Henrik Hansen

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.


Trængsel på motorvejene i Danmark er stigende, men når endnu hverken niveauet i Tyskland eller USA, og så længe bilen ses som det bedste værn mod DSB og Movia, så tror jeg bilisterne vil finde sig i rigtig meget - det viser mange undersøgelser.

Mange bilister vil se det som det ultimative nederlag, at skulle stille Audi'en i Køge nord, for at skifte til S-toget det sidste stykke til København. I mange billisters øjne er kollektiv trafik kun for 'taberne' og dem uden økonomisk mulighed for egen vogn - så er det bedre et blive kollektivt bekræftet i bilens fortræffelighederne i køen på Køge bugt motorvejen.

Hvis København/Aarhus ville foretaget noget effektivt mod trængslen, så kommer man nok ikke uden om at det skal være dyrere at kører ind i byen (betalingsring), men det forudsætter nødvendigvis, at DSB og andre aktører tager sig gevaldigt sammen og begynder at samarbejde i stedet for at dyrke egne kongedømmer - bedst anskuelig gjort ved det totalt latterlige 'kvalitetstillæg' som politikerne har indført i Metroen.

Jeg er sådan set enig, men det er virkeligheden lige nu. I fremtiden bliver det markant sværere/dyrere for bilen i mange sammenhænge og nemmere/billigere i andre. Og så skal fokus ligge der, hvor bilen får det svært. Dvs hovedstrækninger ind til og mellem de større byer. Så må man også acceptere at udfase forældet busdrift andre steder.

Ja der har været en taber-tilgang til offentlig transport. Man beskatter bilen og så subsidierer man noget offentlig transport ved siden af, der gerne må være langsomt og dårligt bare det er brugbart for alle. Derfor har man ikke villet investere i baner, og busser må gerne være dårlige og ekstremt langsomme bare de stopper overalt. Den offentlige transport er den dårlige mulighed for mange i stedet for den gode mulighed for nogle. Det skal laves om, men det kommer også til at kræve omfattende nedlæggelser af busser, hvad der bliver en hård kamp

Prisen har indflydelse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/10 2019, 14:07 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Ja der har været en taber-tilgang til offentlig transport. Man beskatter bilen og så subsidierer man noget offentlig transport ved siden af, der gerne må være langsomt og dårligt bare det er brugbart for alle. Derfor har man ikke villet investere i baner, og busser må gerne være dårlige og ekstremt langsomme bare de stopper overalt. Den offentlige transport er den dårlige mulighed for mange i stedet for den gode mulighed for nogle. Det skal laves om, men det kommer også til at kræve omfattende nedlæggelser af busser, hvad der bliver en hård kamp.

Jeg kender rigtig mange, der aldrig kunne finde på at sætte deres ben i den kollektive trafik. Når man spørger lidt indtil hvorfor, så er svarende som regel at det er for dyrt, der er upålideligt og endelig 'at jeg ikke behøves at bruge toget/bussen', altså underforstået at 'min' sociale status gør at toget/bussen skal fravælges, for ikke at devaluerer denne status.

Det er trist, rigtig trist, at den kollektive trafik har udspillet sin rolle, men desværre nok ikke helt uforståeligt med den devalueringer af service og pålidelighed der er set igennem snart 10-20 år - det eneste der ikke er devalueret er priserne, som kun er gået i modsat retning af omkostningerne ved at eje - og bruge - et motorkøretøj.

Man sagde, at Storebæltsfærgerne udgjorde den fælles reference flade for alle danskere uanset social status eller økonomisk formåen. Alle der skulle imellem landsdelene, måtte benytte det samme kollektive trafiktilbud nemlig færgen. Det skabte nok mere eller mindre et ubevist fællesskab, hvad enten overfarten skete i bil eller tog. Paradokset var her, at tog-færgerne var klart de mest komfortable - her fik 'taberne' virkelig fuld valuta for pengene. :-)

Prisen har indflydelse

af ThomasTT, 2/10 2019, 12:15 (1640 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja der har været en taber-tilgang til offentlig transport. Man beskatter bilen og så subsidierer man noget offentlig transport ved siden af, der gerne må være langsomt og dårligt bare det er brugbart for alle. Derfor har man ikke villet investere i baner, og busser må gerne være dårlige og ekstremt langsomme bare de stopper overalt. Den offentlige transport er den dårlige mulighed for mange i stedet for den gode mulighed for nogle. Det skal laves om, men det kommer også til at kræve omfattende nedlæggelser af busser, hvad der bliver en hård kamp.


Jeg kender rigtig mange, der aldrig kunne finde på at sætte deres ben i den kollektive trafik. Når man spørger lidt indtil hvorfor, så er svarende som regel at det er for dyrt, der er upålideligt og endelig 'at jeg ikke behøves at bruge toget/bussen', altså underforstået at 'min' sociale status gør at toget/bussen skal fravælges, for ikke at devaluerer denne status.

Det er trist, rigtig trist, at den kollektive trafik har udspillet sin rolle, men desværre nok ikke helt uforståeligt med den devalueringer af service og pålidelighed der er set igennem snart 10-20 år - det eneste der ikke er devalueret er priserne, som kun er gået i modsat retning af omkostningerne ved at eje - og bruge - et motorkøretøj.

Man sagde, at Storebæltsfærgerne udgjorde den fælles reference flade for alle danskere uanset social status eller økonomisk formåen. Alle der skulle imellem landsdelene, måtte benytte det samme kollektive trafiktilbud nemlig færgen. Det skabte nok mere eller mindre et ubevist fællesskab, hvad enten overfarten skete i bil eller tog. Paradokset var her, at tog-færgerne var klart de mest komfortable - her fik 'taberne' virkelig fuld valuta for pengene. :-)

Ja men igen, du ser på nutiden og sammenligner med fortiden. Der er ingen tvivl om, at der har været ført en voldsom bilfokuseret politik de sidste 30-50 år, hvor der vel er brugt ti-tusindvis af milliarder på ikke bare veje og endnu flere veje men også boliger tilrettet veje. Og så bliver alt derefter.

Det betyder bare ikke det fortsætter. Det kan det ikke. Holdninger vil ændre sig. Det gør de i nogen grad allerede. Det er bare n?dt til at være fremadrettede løsninger. Metroen er et godt eksempel på, at man pumper penge i noget der er effektivt. Til gengæld er det ikke relevant for alle. Der er trods alt også lagt store penge i jernbaneinvesteringer med samme mål.

Prisen har indflydelse

af mikedk2100, 1/10 2019, 13:15 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Hvorfor er den det? Det er da langt fra virkeligheden andre steder.

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.

Jeg har så endnu til gode at se, at folk de strømmer fra bilerne og over i den kollektive trafik. Så hvor er det sket?

Her har vi netop en person, der bor i Frederikssund og arbejder i Ballerup - vi er altså indenfor hovedstadsområdet, hvor der er S-tog hvert 10. minut, hvor det burde kunne betale sig, at køre kollektivt. Alligevel fravælges toget til fordel for en længere biltur. Så er det svært at se, at toget er afgørende og har et stor potentiale.

For 10 år siden talte man også om en vældig opgradering af den kollektive trafik, roadpricing osv, for at få 50 pct (såvidt jeg husker) flere passagerer i den kollektive trafik. Biltrafikken er siden eksploderet og togene taber passagerer. Men den øgede trængsel har jo ikke ændret folks trang til at køre bil - eller fået dem til at tage toget i stedet. Hvorfor skulle vi tro på, at det ændrer sig?

Der er jo intet, der tyder på, at man tør tænke nyt indenfor den kollektive trafik. Lige netop der, står tiden stille, og "vi gør som vi plejer", modsat i virkelighedens verden, hvor tiden ikke står stille.

Prisen har indflydelse

af ThomasTT, 1/10 2019, 13:40 (1641 dage siden) @ mikedk2100

Hvorfor er den det? Det er da langt fra virkeligheden andre steder.

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.


Jeg har så endnu til gode at se, at folk de strømmer fra bilerne og over i den kollektive trafik. Så hvor er det sket?

Her har vi netop en person, der bor i Frederikssund og arbejder i Ballerup - vi er altså indenfor hovedstadsområdet, hvor der er S-tog hvert 10. minut, hvor det burde kunne betale sig, at køre kollektivt. Alligevel fravælges toget til fordel for en længere biltur. Så er det svært at se, at toget er afgørende og har et stor potentiale.

For 10 år siden talte man også om en vældig opgradering af den kollektive trafik, roadpricing osv, for at få 50 pct (såvidt jeg husker) flere passagerer i den kollektive trafik. Biltrafikken er siden eksploderet og togene taber passagerer. Men den øgede trængsel har jo ikke ændret folks trang til at køre bil - eller fået dem til at tage toget i stedet. Hvorfor skulle vi tro på, at det ændrer sig?

Der er jo intet, der tyder på, at man tør tænke nyt indenfor den kollektive trafik. Lige netop der, står tiden stille, og "vi gør som vi plejer", modsat i virkelighedens verden, hvor tiden ikke står stille.

Jeg opfatter Ballerup som temmelig langt ude i hovedstadsområdet. Hun siger også, at hun sparer tid med toget og beslutningen må formodes at være marginal og hvis flere gør som hende vil trængslen stige. Måske er motivationen i virkeligheden også at få bil nr 2 der så også kan bruges til andre formål. I fremtiden er det tænkeligt, at det vil være billigere for hende at købe nr 2 men dyrere at bruge den på arbejde. Dvs hun køber den men tager alligevel toget på arbejde. Jeg mener ikke målet skal være at hindre folk i at eje biler.

København er heller ikke alt. Mange selv markant mindre byer vil blive svært tilgængelige i bil. Hvis Vestfyn bygges er der mulighed for et omfattende s-togssystem, hvor måske 20-30-40 stationer kan få et voldsomt løft

Jeg synes der er tegn på ændringer. Der er trods alt gang i historisk høje investeringer i banen, selvom den alligevel undervurderes af både politikere og vælgere. Med andre steder, mener jeg udlandet,

Prisen har indflydelse

af mikedk2100, 1/10 2019, 14:00 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Nej målet må være at den kollektive trafik er attraktiv (og billig) nok til, at folk ikke anskaffer en bil. Og så er vi tilbage ved mit udgangspunkt...

Prisen har indflydelse

af ThomasTT, 2/10 2019, 12:25 (1640 dage siden) @ mikedk2100

Nej målet må være at den kollektive trafik er attraktiv (og billig) nok til, at folk ikke anskaffer en bil. Og så er vi tilbage ved mit udgangspunkt...

Det er jeg helt uenig. Vi har -desværre- skabt et bil-afhængigt samfund, og medmindre du har en tidsmaskine eller et par ti-tusinde milliarder i skrivebordsskuffen, så er det ikke noget der sådan bare kan ændres.

Selvfølgelig kan det være et marginalt mål, at levere noget, der gør at nogen dropper bil nr 2 eller nr 1 for den sags skyld. Det er muligt. Nogen vil gøre det, særligt helt unge, helt inde i bykernerne, men det hverken kan eller skal være et overordnet mål at bekæmpe biler. Det er/ bliver biler simpelthen for billige til. Der handler om, hvordan bilen bruges.

Til en vis grad hjælper biler og bane hinanden i fremtiden. I tyndt befolkede områder vil busser kun blive dårligere og til sidst afskaffet, så hvordan kommer man til stationen? Nå ja men hvis man er i bilen kører man hele vejen? Næppe i fremtiden. Trængsel, byfortætnig, road pricing osv, det er ikke muligt.

El-biler er billigere, og med mindre vedligehold. Køb den brugt med et slidt batteri, fordi man ikke har brug for rækkevidde. Det bliver billigt.

Prisen har indflydelse

af mikedk2100, 2/10 2019, 13:06 (1640 dage siden) @ ThomasTT

Det er jeg helt uenig. Vi har -desværre- skabt et bil-afhængigt samfund, og medmindre du har en tidsmaskine eller et par ti-tusinde milliarder i skrivebordsskuffen, så er det ikke noget der sådan bare kan ændres.

Selvfølgelig kan det være et marginalt mål, at levere noget, der gør at nogen dropper bil nr 2 eller nr 1 for den sags skyld. Det er muligt. Nogen vil gøre det, særligt helt unge, helt inde i bykernerne, men det hverken kan eller skal være et overordnet mål at bekæmpe biler. Det er/ bliver biler simpelthen for billige til. Der handler om, hvordan bilen bruges.

Til en vis grad hjælper biler og bane hinanden i fremtiden. I tyndt befolkede områder vil busser kun blive dårligere og til sidst afskaffet, så hvordan kommer man til stationen? Nå ja men hvis man er i bilen kører man hele vejen? Næppe i fremtiden. Trængsel, byfortætnig, road pricing osv, det er ikke muligt.

El-biler er billigere, og med mindre vedligehold. Køb den brugt med et slidt batteri, fordi man ikke har brug for rækkevidde. Det bliver billigt.

Jeg har slet ikke samme tro som du, angående fremtiden. I øvrigt kan jeg heller ikke bruge den til noget. Jeg lever nu og her - og ikke om 50 eller 100 år, når der er selvkørende og flyvende biler.

Jeg vil meget hellere se "kortsigtet" på det. Hvordan ser det fx ud om 1, 5 og 10 år. DET kan bruges til noget. Og hverken om 1, 5 eller 10 år er jernbanen blevet mere attraktivt. Det kan godt være, der er kommet selvkørende biler. Men trængslen lever folk med, for alternativet - jernbanen - er stadig ikke brugbar. Til gengæld er prisen steget til noget nær det dobbelte i forhold til i dag. Netop fordi vores beslutningstagere har holdningen: "vi har investeret enormt i jernbanen og folk skal nok vende tilbage, når de bliver trætte af at sidde i kø i bilen".

Og jeg tænker ikke på tyndt befolkede områder ved Lars Tyndskids marker - jeg tænker på hovedstadsområdet (hvor både Ballerup og Frederikssund hører til), hvor vi har et nogenlunde velfungerende S-tog net, og hvor jeg mener det er vigtigt, at gøre det til et attraktivt og billigt alternativ til en bil. Her er målet, at så få har bil som muligt - modsat på landet, hvor der er bedre plads til bilen.

Jeg er heller ikke enig i, at bilen bare skal have lov til at være alle steder. Jeg så gerne, at der simpelthen blev bilforbud i indre København. Ligesom der er steder, hvor folk ikke må ryge eller have kæledyr i deres egen lejlighed, så kan man også sagtens lave boliger, hvor bilen (hvis man absolut vil have en sådan), skal parkeres et sted udenfor byen.

Nu bor jeg også i København og har allerede flere "motorveje" i nærheden. Jeg og de fleste andre københavnere har da ikke lyst til, at selv de små gader her i København skal sande til, før der gøres noget. Præcis ligesom folk ude på landet heller ikke vil have en motorvej eller højhastighedsbane i deres fredelige baghave.

Prisen har indflydelse

af mpp, 2/10 2019, 14:52 (1640 dage siden) @ mikedk2100

Der er mange løsninger der kan laves med eksisterende teknologi – f.x. cykelkældre, delecykler og -biler, bedre busbetjening o.l. Jeg synes det er et godt mål at sige at folk skal kunne leve uden bil, ligesom at vi også laver løsninger så folk ikke behøver at have computer eller mobiltelefon (selvom langt de fleste har det). Det er moderne at leve minimalistisk og derudover finder flere og flere ud af, at jo flere ting vi har jo mere skal vi også tænke på at de alle sammen er vedligeholdt, forsikret og i brugbar stand når vi skal bruge det.

Der er ikke noget ved at have et kamera, der altid er tørt for batteri når det skal bruges og tilsvarende er det dejligt ikke at skulle tænke over om en bil er blevet synet, har benzin på, om man kan finde parkering o.l. Desværre er dette noget der sjældent bliver kommunikeret og så er det lettere med et "krig mod bilisterne" end et budskab om, at man da selvfølgeligt kan indrette et samfund så man ikke absolut har brug for at have en bil, uanset hvilken kombination af delebiler, cykler, tog, bus, metro, taxa eller leveringsservice folk så hver især vælger.

Prisen har indflydelse

af Pyloriis, 1/10 2019, 14:28 (1641 dage siden) @ ThomasTT

Hvorfor er den det? Det er da langt fra virkeligheden andre steder.

Men man skal forstå, at tiden ikke står stille. Tingene vil ændre sig men langt fra kun til bilens fordel. Jeg er ret sikker på, at bilen vil fortsætte med at blive billigere. Til gengæld kommer der mere trængsel og road pricing, parkeringsproblemer osv, der gør at det for mange vil blive dyrere og sværere at vælge bilen.

Derfor er især toget afgørende og der er et stort potentiale, men man må så forholde sig til en ændret sitatiion, hvor man nogle steder vil stå stærkere ift bilen og andre steder svagere. At folk skal undlade at købe biler bør ikke være et relevant langsigtet mål. Det handler om hvor og hvordan de bruger den.


Jeg har så endnu til gode at se, at folk de strømmer fra bilerne og over i den kollektive trafik. Så hvor er det sket?

Her har vi netop en person, der bor i Frederikssund og arbejder i Ballerup - vi er altså indenfor hovedstadsområdet, hvor der er S-tog hvert 10. minut, hvor det burde kunne betale sig, at køre kollektivt. Alligevel fravælges toget til fordel for en længere biltur. Så er det svært at se, at toget er afgørende og har et stor potentiale.

For 10 år siden talte man også om en vældig opgradering af den kollektive trafik, roadpricing osv, for at få 50 pct (såvidt jeg husker) flere passagerer i den kollektive trafik. Biltrafikken er siden eksploderet og togene taber passagerer. Men den øgede trængsel har jo ikke ændret folks trang til at køre bil - eller fået dem til at tage toget i stedet. Hvorfor skulle vi tro på, at det ændrer sig?

Der er jo intet, der tyder på, at man tør tænke nyt indenfor den kollektive trafik. Lige netop der, står tiden stille, og "vi gør som vi plejer", modsat i virkelighedens verden, hvor tiden ikke står stille.


Jeg opfatter Ballerup som temmelig langt ude i hovedstadsområdet. Hun siger også, at hun sparer tid med toget og beslutningen må formodes at være marginal og hvis flere gør som hende vil trængslen stige. Måske er motivationen i virkeligheden også at få bil nr 2 der så også kan bruges til andre formål. I fremtiden er det tænkeligt, at det vil være billigere for hende at købe nr 2 men dyrere at bruge den på arbejde. Dvs hun køber den men tager alligevel toget på arbejde. Jeg mener ikke målet skal være at hindre folk i at eje biler.

Ballerup opfattes her på Sjælland ikke som langt ude!
Men det er da forståeligt at hun vælger bil nr 2 når hun fraset udgiften til indkøb kun får fordele. Ja - hun misser at læse tiln smartphone eller avis i toget. Men i bilen kan hun høre podcast eller lydbøger!


København er heller ikke alt. Mange selv markant mindre byer vil blive svært tilgængelige i bil. Hvis Vestfyn bygges er der mulighed for et omfattende s-togssystem, hvor måske 20-30-40 stationer kan få et voldsomt løft

Enig - det samme skulle man gøre i det østjyske! Hele det nuværende skinnenet fra Kolding op til Aarhus, evt Randers bør være til S-togslignende driftform.


Jeg synes der er tegn på ændringer. Der er trods alt gang i historisk høje investeringer i banen, selvom den alligevel undervurderes af både politikere og vælgere. Med andre steder, mener jeg udlandet,

Mon ikke man her har både stabil drift og lavere priser end i lille Danmark!

Prisen har indflydelse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/10 2019, 12:06 (1641 dage siden) @ mikedk2100

Nu er det her så også en af dem, der er kommet i BT, fordi hun dropper den kollektive trafik. De fleste forlader bare den kollektive trafik i stilhed - hvad passagertallene jo med tydelighed viser. Og så kan vi sidde her nok så meget og synes, den kollektive trafik er fantastisk, at prisen er fair og at kunderne nok skal komme tilbage, når sporarbejdet/signalprojektet engang er færdigt. Virkeligheden er bare en anden.

Al erfaring viser at de kunder der mistes, ved f.eks. et længere sporarbejde, er meget svære at få tilbage i den kollektive trafik - og langt størstedelen af de frafaldne må nok erkendes at være tabt - de var fundet andre transport veje, og hvis bilen er indkøbt, så skal den jo også benyttes.

'Sangen' med, at alt bliver meget bedre om 10 år og passagerne derefter vil vende tilbage i større stil, er der ikke nogen større sandsynlighed for sker, men ud fra kommunikationsafdelingens skrivebord ser denne lidt søgte forklaring pæn ud - det er jo et nederlag allerede nu, at erkende at tabet af kunderne ikke er til at vende.

Dog skal man huske at 10 år er ganske lang tid, og ingen ved rigtigt hvordan samfundet ser ud til den tid (klima/co2), men hvis der ikke indtræffer nogen større hændelser, der kan henføres til klimaet, så har jeg svært ved at se, hvordan DSB, Movia og de små trafikkonger vil tiltrække passagerne - nu har man igennem mange år forsøgt sig med målrettede takststigninger og nedgradering af servicen, men det er ikke haft den ønskede virkning - kunder forsvinder alligevel...

Prisen har indflydelse

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/10 2019, 11:14 (1641 dage siden) @ mikedk2100

Vi har tidligere her på forum diskuteret, om prisen for at rejse med den kollektive trafik har indflydelse på valget mellem kollektiv trafik og bil eller ikke. Men for nogen er den seneste prisstigning altså den berømte dråbe:

https://www.bt.dk/samfund/jennifer-vil-helst-ikke-tage-bilen-men-efter-34-aar-har-hun-f...

- Og både DSB og Movia har med statsgaranti allerede planlagt den næste 'prisregulering' i starten af næste år - en regulering som sjovt nok altid kun foretages i stigende retning.

Prisen har indflydelse

af Vollensir, 1/10 2019, 23:06 (1641 dage siden) @ Henrik Hansen

Kollektiv trafik må ikke koste noget, men kun give et stort overskud. Derfor tro mange at det er så og så godt at privatisere og udlicitere bus og togtrafikken til fremmede firmaer fra andre lande. Total tåbelig ide det har aldrig ført noget godt med sig.

Se bare de elendige tog som nord og vestjyderne er tvunget til at kører i. Kan sgu godt forstå at mange vælger bilen i stedet for toget. Der er jo heller ingen service i togene eller på stationerne.

DSB har da trods alt togpersonale i en del tog, ved godt at der kører en del regionaltog på Fyn og i Jylland uden togpersonale desværre. Desværre må alle de passager der køber billet føle sig til grin, over for alle de gratister der kører med togene uden gyldig billet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak