600 m långa skyddsektioner i Danmark (Generelt)

af bengt, søndag 06. oktober, 2019, 08:54 (12 dage siden)

"Imorgon blir den nya höghastighetsbanan mellan Köpenhamn och Ringsted i Danmark även en godsbana. DB, Hector Rail, TX Logistik och Green Cargo kommer att köra flera omledningståg om dagen under tre veckor på den sex mil långa och någon skandalomsusade banan. De svenska lokförarna kommer att ställas inför en helt ny och lurig utmaning: nämligen den att parera flera 600 (!) meter långa spänningslösa skyddssektioner. Det vill till att få upp farten i tid – och inte bromsa på fel ställe. Inom Green Cargo är det sju personer som fått linjekännedom på den nya banan och därmed är behöriga att framföra tågen, som går till Kolding, Gent och Antwerpen. ”Anledningen till de långa skyddssektionerna är ett EU-direktiv. Maximal tåglängd för motorvagnståg är tydligen 600 meter och då ska hela tåget få plats i sektionen”, säger en lokförarkollega i Malmö till bloggen."

Mer på länken.
Länk

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Gæst42, søndag 06. oktober, 2019, 11:41 (12 dage siden) @ bengt

De er nu "kun" 400 meter lange jf. TSI...

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Clazzen10, søndag 06. oktober, 2019, 17:54 (12 dage siden) @ Gæst42

Bare af nysgerrighed.
Hvorfor er der overhovedet brug for lange sektioner??

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Oliver Løvgard @, Søborg, søndag 06. oktober, 2019, 22:10 (12 dage siden) @ Clazzen10

Bare af nysgerrighed.
Hvorfor er der overhovedet brug for lange sektioner??

Fordi der er som på Lunderskov-Esbjerg en større afstand mellem transformer stationerne, så i stedet sender hver transformer 2x 25 KV afsted, derfor er der behov for en større neutral sektion. Det sådan jeg har forstået det.

--
Oliver L. Løvgard

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af QN903Qnr0779, søndag 06. oktober, 2019, 22:26 (12 dage siden) @ Oliver Løvgard

Bare af nysgerrighed.
Hvorfor er der overhovedet brug for lange sektioner??


Fordi der er som på Lunderskov-Esbjerg en større afstand mellem transformer stationerne, så i stedet sender hver transformer 2x 25 KV afsted, derfor er der behov for en større neutral sektion. Det sådan jeg har forstået det.

Nej det er ikke korrekt. Det er et krav i de nyere fælleseuropæiske tekniske krav (TSI'erne), som er begrundet i at et motorvognstog kan være 400 m langt, kan have (og typisk har) to strømaftagere som er forbundet med et højspændingskabel på taget af vognene, og endelig kan have strømaftagerne monteret på de yderste vogne og begge kan være oppe. Altså skal man have en 400 m lang neutralsektion for ikke at risikere at toget kortslutter den.

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af 1993matias @, KH, mandag 07. oktober, 2019, 13:40 (11 dage siden) @ QN903Qnr0779

Men det er jo ikke et problem på de "gamle" strækninger, hvorfor er det pludseligt et problem nu?

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af QN903Qnr0779, mandag 07. oktober, 2019, 14:33 (11 dage siden) @ 1993matias

Men det er jo ikke et problem på de "gamle" strækninger, hvorfor er det pludseligt et problem nu?

De gamle strækninger er fra før EU's direktiv om interoperabilitet. De nye strækninger er fra efter, og skal derfor konstrueres i henhold til nye regler, så f. eks. en TGV eller en ICE kan køre der på sigt.

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Niels Munch @, mandag 07. oktober, 2019, 14:53 (11 dage siden) @ QN903Qnr0779

Men det er jo ikke et problem på de "gamle" strækninger, hvorfor er det pludseligt et problem nu?


De gamle strækninger er fra før EU's direktiv om interoperabilitet. De nye strækninger er fra efter, og skal derfor konstrueres i henhold til nye regler, så f. eks. en TGV eller en ICE kan køre der på sigt.


"På sigt" = "engang i fremtiden" og ikke "på sigt" som i "sporvognskørsel", vel?

M.v.h.

[image]Niels

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af QN903Qnr0779, mandag 07. oktober, 2019, 17:33 (11 dage siden) @ Niels Munch

"På sigt" = "engang i fremtiden"

- naturligvis :-)

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Georg Schmidt @, mandag 07. oktober, 2019, 22:49 (11 dage siden) @ QN903Qnr0779

Da jeg arbejdede på Meteorologisk Institut (MI) sidst i tresserne lærte en af meteorologerne mig, at sigtbarhed er noget man har på havet, og "sigt" er noget man har når man går på jagt.:-D

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af 1993matias @, KH, tirsdag 08. oktober, 2019, 14:57 (10 dage siden) @ QN903Qnr0779

Men ... Når nu 400 meter lange tog i dag kan køre uden problemer på strækninger med de korte neutralsektioner, hvorfor skal nye strækninger så have lange neutralsektioner?

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Michael70, torsdag 10. oktober, 2019, 12:36 (8 dage siden) @ 1993matias

Det er ikke et problem i dag, da det ikke er tilladt på Banedanmarks køreledningsanlæg at have flere strømaftagere oppe, hvis de kan kobles sammen på højspændingen. Dette er ikke i overensstemmelse med EU's TSI-krav, og der må ikke bygges nye anlæg der ikke er i overensstemmelse med disse krav på TEN strækninger.

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af esni, Frederikssund, tirsdag 08. oktober, 2019, 16:10 (10 dage siden) @ QN903Qnr0779

Bare af nysgerrighed.
Hvorfor er der overhovedet brug for lange sektioner??


Fordi der er som på Lunderskov-Esbjerg en større afstand mellem transformer stationerne, så i stedet sender hver transformer 2x 25 KV afsted, derfor er der behov for en større neutral sektion. Det sådan jeg har forstået det.


Nej det er ikke korrekt. Det er et krav i de nyere fælleseuropæiske tekniske krav (TSI'erne), som er begrundet i at et motorvognstog kan være 400 m langt, kan have (og typisk har) to strømaftagere som er forbundet med et højspændingskabel på taget af vognene, og endelig kan have strømaftagerne monteret på de yderste vogne og begge kan være oppe. Altså skal man have en 400 m lang neutralsektion for ikke at risikere at toget kortslutter den.

Man skal så her skelne imellem 'små' togsæt, som vi kender herhjemme, og fx TGV familien af tog, hvor al maskinkraften er samlet i de yderste enheder, og hvor der samtidig er en intern højspændingsforbindelse imellem disse enheder.

Jeg har dog aldrig set en TGV med begge AC aftagere oppe - hvorimod de under DC altid har en bøjle oppe i hver ende.

Om ICE mv har en tilsvarende forbindelse ved jeg ikke.

På vores 'små' togsæt sidder begge strømaftagere tæt, så der er der ikke noget problem - heller ikke hvis der indgår mange sæt

--
Eskild

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af pjl, tirsdag 08. oktober, 2019, 23:19 (10 dage siden) @ esni

Man skal så her skelne imellem 'små' togsæt, som vi kender herhjemme, og fx TGV familien af tog, hvor al maskinkraften er samlet i de yderste enheder, og hvor der samtidig er en intern højspændingsforbindelse imellem disse enheder.

Jo, men ingen TGV er længere end 200m til 250m, når de kører sammenkoblede er der ikke en højspændingsforbindelse mellem hvert togsæt. Eurostar TGV er noget længere, men hér ser det ud til at det reelt er bygget som to fast sammenkoblede halvtog, hver pantograf er således også oppe når de kører på LGV.

Jeg har dog aldrig set en TGV med begge AC aftagere oppe - hvorimod de under DC altid har en bøjle oppe i hver ende.

Som jeg har forstået det (sådan ser det også ud når man kigger på dem ovenfra) er der to forskellige pantografer på en TGV, en regulær (DC nok) og en GPU Pantograf til højhastighedslinjerne.

600 m långa skyddsektioner i Danmark

af Clazzen10, søndag 13. oktober, 2019, 14:04 (5 dage siden) @ QN903Qnr0779

Okay Det giver god mening...!
Men, Hvis man har kabel mellem front og bagende. Hvorfor skal man så bruge 2 stk. Pantograf på overtråden??

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen