Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet (Generelt)

af mikedk2100, 7/10 2019, 20:32 (1635 dage siden)

SJ får flere og flere passagerer (modsat DSB), så fra næste år sættes der yderligere tog 8nd mellem Stockholm-Göteborg hhv København. De har lavet køreplanen, så det passer bedre med DSBs tog fra Kbh til Hamburg, da svenskerne også efterspørger tog til kontinentet.

http://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/10-000-fler-platser-och-baettre-anslutnin...

Men mon ikke danskerne hurtigt får ødelagt det, når svenskerne kommer fra et elektrisk X2000 med bistro og komfort til et dansk diesel IC3, der også fungerer som regionaltog og hvor der hverken kan købes vådt eller tørt.

Eller måske kan det netop være med til at presse SJ til selv at køre toget direkte fra Stockholm til Hamburg.

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af glade-koege ⌂, køge, 7/10 2019, 21:16 (1635 dage siden) @ mikedk2100

IC3 har automater med sodavand og vand

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af M. Qvist, 7/10 2019, 22:12 (1635 dage siden) @ glade-koege

IC3 har automater med sodavand og vand

Det kræver at man kan komme frem til dem, hvilket ofte ikke er tilfældet i togene mellem Danmark og Tyskland, da der ofte sidder folk på gulvet med store rygsække og kufferter.
Man kan dog (hvis man er hurtig) være heldig at få en gulvplads i nærheden i automaten når der skal skiftes togsæt i Tinglev eller Padborg fordi sættet fra København mangler Indusi ;)

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af mpp, 7/10 2019, 22:31 (1635 dage siden) @ M. Qvist

Ret beset er det jo også noget af det DSB arbejder på og hvor der snart skulle kunne spores forbedringer. Både når der kører 3 sæt sammenkoblet Kbh–Kolding–Hamborg og når de nye tog ankommer.

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af Simon1906, Hedehusene, 7/10 2019, 23:03 (1634 dage siden) @ mpp

Hvornår skal de nye tog egentlig komme og bliver det så samme type som DB s nye EC tog

Simon
Hedehusene

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af jacobchristensen, 7/10 2019, 23:32 (1634 dage siden) @ Simon1906

DSB’s nye tog til Tysklandstrafikken skulle komme fra 2022. Men det er endnu ikke afgjort om Siemens eller Talgo bliver leverandør. Leverancen er ikke koblet til DB’s nye EC/IC-tog.

Leverancen af SJ’s nye hurtigtog er forsinket fordi købsprocessen måtte gå om. Her tales om drift fra 2023. Men jeg tvivler stærkt på at vi vil se SJ køre til Hamborg før Fehmern Belt-forbindelsen er klar. Stockholm-København-Hamborg er noget i stil med 10 timers rejsetid pt.

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/10 2019, 08:41 (1634 dage siden) @ jacobchristensen

. Stockholm-København-Hamborg er noget i stil med 10 timers rejsetid pt.

Hvem siger da, at SJ vil lade togene udgå fra Stockholm (endsige Göteborg)?

/Lasse

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af jacobchristensen, 19/10 2019, 11:53 (1623 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tjah. Den som lever, får se. For nu at bruge et svensk udtryk.

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af tgpsen, 19/10 2019, 13:05 (1623 dage siden) @ jacobchristensen

Tjah. Den som lever, får se. For nu at bruge et svensk udtryk..

Fransk. Qui vivra verra

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af OLL, Ballerup, 8/10 2019, 20:26 (1634 dage siden) @ jacobchristensen

DSB’s nye tog til Tysklandstrafikken skulle komme fra 2022. Men det er endnu ikke afgjort om Siemens eller Talgo bliver leverandør. Leverancen er ikke koblet til DB’s nye EC/IC-tog.

Leverancen af SJ’s nye hurtigtog er forsinket fordi købsprocessen måtte gå om. Her tales om drift fra 2023. Men jeg tvivler stærkt på at vi vil se SJ køre til Hamborg før Fehmern Belt-forbindelsen er klar. Stockholm-København-Hamborg er noget i stil med 10 timers rejsetid pt.

Hvornår er det udbuddet bliver afgjort om det er Talgo eller Siemens der har vundet?

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af andersj, Aalborg, 8/10 2019, 20:39 (1634 dage siden) @ OLL

DSB’s nye tog til Tysklandstrafikken skulle komme fra 2022. Men det er endnu ikke afgjort om Siemens eller Talgo bliver leverandør. Leverancen er ikke koblet til DB’s nye EC/IC-tog.

Leverancen af SJ’s nye hurtigtog er forsinket fordi købsprocessen måtte gå om. Her tales om drift fra 2023. Men jeg tvivler stærkt på at vi vil se SJ køre til Hamborg før Fehmern Belt-forbindelsen er klar. Stockholm-København-Hamborg er noget i stil med 10 timers rejsetid pt.


Hvornår er det udbuddet bliver afgjort om det er Talgo eller Siemens der har vundet?

Inden årsskiftet.

--
Mvh Anders

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af M. Qvist, 9/10 2019, 13:50 (1633 dage siden) @ jacobchristensen

Men jeg tvivler stærkt på at vi vil se SJ køre til Hamborg før Fehmern Belt-forbindelsen er klar. Stockholm-København-Hamborg er noget i stil med 10 timers rejsetid pt.

Det er vel egentlig ikke så slemt for et EC-tog..

For at nævne nogle eksempler:

Budapest - Bucharest: 15 timer
Hamburg - Budapest: 13 timer
Hamburg - Zürich: 10 timer
Warszawa - Budapest: 10 timer
München - Zagreb: 8 timer

Jeg har rejst med EC toget mellem Hamburg og Budapest for nylig, og kan fortælle at det var godt proppet til trods for afstanden.

I øvrigt er svenskerne vandt til lange distancer. Tænk på hvor populært toget mellem Stockholm og Narvik er.
Snälltåget har også formået at tjene penge på Malmö-Berlin ruten, selvom at 70% af turen foregår hhv ombord på en færge og på et sidespor i en gammel Bc-t liggevogn.
Jeg tror ikke svenskerne er så sarte når det kommer til lange togture ;)

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af HLA7, 8/10 2019, 08:26 (1634 dage siden) @ glade-koege

Er det det, du er tilfreds med på en rejse fra Sverige til kontinentet, gennem Danmark?

Jeg vil suSvenskerne efterspørger tog til kontinentet

af Simon1906, Hedehusene, 8/10 2019, 11:01 (1634 dage siden) @ HLA7

Jeg vil sige at selvom det fylder lidt så ville en cafe/bistro som i X2000 tog være passende og så skal de ikke køre som regionaltog gennem Danmark, ingen lokale rejsende. Uanset om det er mellem Kbh og Odense eller Rødby. Gerne med pladsbillettvang aå vi undgår siddende passagerer i gangene. Mulighed for at koble ekstravogne på eller også skal det være dobbeltdækkertog. Vil også syntes de skulle udgå fra Malmø (eventuelt)

Simon
Hedehusene

Jeg vil suSvenskerne efterspørger tog til kontinentet

af Jens Hansen, 8/10 2019, 13:24 (1634 dage siden) @ Simon1906

Den type kunder der sidder på gangene, er ikke i dette tog.

De sidder i Flixtog, som formentlig kører 2 gange dagligt, med en billet til 100 kr.

JH

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af Pyloriis, 8/10 2019, 13:43 (1634 dage siden) @ mikedk2100

Slå nu koldt vand i blodet!

For det første bliver der tale om min 1 togskift og for nogle 2 togskift.
Enten i Lund eller i Malmø og under alle omstændigheder i København.

Dernæst kræver det at DSB har tog uden skift til Hamborg via Storebælt.

Så det efterlader næppe mange nye svenske rejsende fra København til Hamborg og retur.

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af mikedk2100, 8/10 2019, 17:02 (1634 dage siden) @ Pyloriis

Så det efterlader næppe mange nye svenske rejsende fra København til Hamborg og retur.

Netop - det var pointen, at Danmark er en stopklods for tog til kontinentet.

Svenskerne efterspørger tog til kontinentet

af jacobchristensen, 8/10 2019, 20:52 (1634 dage siden) @ Pyloriis


Dernæst kræver det at DSB har tog uden skift til Hamborg via Storebælt.

Lige dét kriterium bliver så opfyldt fra december :-D

(Jeg tror dog ikke på massetrafik Stockholm - København - Hamburg)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak