Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ansættelsessamtalen -lokofører (Generelt)

af Cihanok, 8/10 2019, 00:13 (1655 dage siden)

Hej alle, (måske mine kommende søde kollegaer) :-P :-D
Jeg har lige bestået optagelsesprøven også skal til samtalen snart. Jeg venter spændt på dagen, men er der nogen, der kan give mig lidt info om hvordan foregår samtalen? Jeg ved, at der er mange der dumper til testen, men hvad med samtalen? Kan I dele jeres erfaring med det?
Mvh Cihan:-)

Avatar

ansættelsessamtalen -lokofører

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 8/10 2019, 07:43 (1654 dage siden) @ Cihanok

Jeg har ikke erfaring med jobsamtaler hos DSB, men med jobsamtaler generelt.

Vigtigst af alt er, vær dig selv og vær ærlig.
Tro mig de folk der har jobsamtaler, og er vant til det, kan hurtigt aflure om du er der, eller du ikke er der.
Der findes jo så "distanceblændere", folk du kun kan se har været ude i historier, men normalt bliver de gennemskuet til en samtale.

Så, sænk skulderen, slap af, svar på spørgsmålene, og vær ærlig.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

ansættelsessamtalen -lokofører

af Stolen, 8/10 2019, 16:51 (1654 dage siden) @ Cihanok

Nu skriver du at du har bestået optagelsesprøven og venter på en samtale. Jeg er lidt forvirret har man lavet ansættelse proceduren om.

Da jeg søgte ind til DSB for 14 år siden, var vi omkring 12-14 stykker der mødte i Aalborg til optagelsesprøven. Det første der sker var at hver mand blev kaldt ind i et rum og blev testet for farveblindhed, her var der allerede én der blev siet fra.

Ellers gik dagen med div. Test og prøver angående korttids og langtids hukommelse, foreskellige regne stykker, man skal skrive ord ned fra en tekst der bliver læst op som man så bagefter skal genfortælle så korrekt som muligt. Ser nogle små film hvor man kører på en strækning, filmen stopper og der bliver spurgt til hva farve havde bilen oppe på broen, eller hvor mange banearbejder stod der til højre for sporet.

Til aller sidst bliver hver mand kaldt ind til en samtale, der sidder typisk 3-4 personer fra DSB og spørger dig om alt muligt, hvorfor har man søgt ind til DSB, hvorfor er det lige dig de skal vælge og ansætte osv. Osv.

Normalt for man svar inden man tager hjem om man er blevet ansat eller ej...

Skal lige siges at ansættelsprøven skal beståes med et rimelige resultat. Ellers bliver man ikke ansat, men det giver jo sig selv.

Så vidt jeg husker var vi 5 ud af de 12-14 stykker der slap igenemme nåleøjet.

ansættelsessamtalen -lokofører

af S. Andersen, 13/10 2019, 07:46 (1649 dage siden) @ Stolen

Ansættelsesprocessen er blevet ændret temmelig meget siden da.

ansættelsessamtalen -lokofører

af S. Andersen, 13/10 2019, 07:52 (1649 dage siden) @ Cihanok

Med testen overstået, vil samtalen fokusere på de mere personlige aspekter.
Vær dig selv og vær ærlig, men vær gerne forberedt på, at de formentlig vil fokusere på emner som ansvarlighed, sikkerhed og mødestabilitet, samt dine overvejelser omkring at få jobbet til at passe ind i privatlivet hvad angår mødetidspunkter m.v.
Gør dig nogle overvejelser omkring de negative sider af jobbet, herunder skæve arbejdstider, risikoen for personpåkørsler og lign., så du kan forholde dig konstruktivt til det ifb. Med samtalen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak