Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

“Mange tog fra Sverige er forsinkede” (Generelt)

af RasmusD, 10/10 2019, 06:54 (1631 dage siden)

Fra en intern nyhed i DSB:

Det kniber med at få togene fra Sverige afsted til tiden. Det påvirker punktligheden hele vejen op og ned ad kystbanen til og fra Helsingør

På Kystbanen er trafikken i høj grad påvirket af, at togene ankommer forsinket fra Sverige.

Det er lykkedes DSB at hæve punktligheden markant fra Helsingør mod København og Malmø i de senere år. I den modsatte retning kniber det dog. Fra Sverige mod København og Helsingør ligger punktligheden i september måned helt nede på 61,5%, hvor den ligger på 87,1% i den modsatte retning.

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af tgpsen, 10/10 2019, 08:23 (1631 dage siden) @ RasmusD

Fra en intern nyhed i DSB:

Det kniber med at få togene fra Sverige afsted til tiden. Det påvirker punktligheden hele vejen op og ned ad kystbanen til og fra Helsingør

På Kystbanen er trafikken i høj grad påvirket af, at togene ankommer forsinket fra Sverige.

Det er lykkedes DSB at hæve punktligheden markant fra Helsingør mod København og Malmø i de senere år. I den modsatte retning kniber det dog. Fra Sverige mod København og Helsingør ligger punktligheden i september måned helt nede på 61,5%, hvor den ligger på 87,1% i den modsatte retning.


Hvad er der galt på den svenske side?

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Jens Hansen, 10/10 2019, 08:32 (1631 dage siden) @ tgpsen

DSBs modtræk er fra december 2019 at forlænge rejsetiden på Kystbanen. Ikke helt logisk, når nu det burde være længere rejsetid mellem Hyllie og Kastrup.

I et svar til Folketinget for nylig peger DSB også på at tingene er blevet væsentligt bedre i perioden 2015 - 2018. De "glemte" bare at fortælle at de også havde forlænget rejsetiden.

Hvis DSB siger noget, så dobbelttjek altid!

JH

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Frank Poulsen, 10/10 2019, 08:44 (1631 dage siden) @ Jens Hansen

Og hvor mange af dem skyldes forsinkelser gennem røret af andre tog fra Sjælland... Nuvel der kommer mange forsinkelser fra Sverige, som skubber til hinanden. Men man kunne jo også redde meget ved at have reservestammer holdende MED personale i København. Og når den forsinkede fra Sverige så kommer til Kbh glider den ud og bliver ny reservestamme.

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Simon1906, Hedehusene, 10/10 2019, 08:54 (1631 dage siden) @ Jens Hansen

Igen igen kære DSB lad være med hele tiden at sige det er de andres skyld, vi har en tendens her i landet der ikke fungerer, så er det de andres skyld. Eller også er det samfundets skyld.
Jeg syntes misæren startede med de lange togløb. Jeg har aldrig fattet man
Skulle have tog Helsingør Göteborg osv osv. Bare man dog havde sagt Helsingør Kastrup lufthavn. København til destinationer i Sverige. Men nu må vi vel bare afvente at Svenskerne indsætter tildels nye dobbeltdækkertog og ruterne bliver afkortet til Østerport.

Simon
Hedehusene

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af mikedk2100, 10/10 2019, 09:33 (1631 dage siden) @ tgpsen

Hvad er der galt på den svenske side?

Ja som almindelig passager, så undrer man sig. Jeg er et par gange om året med toget til/fra Stockholm og det er da imponerende, at de på en over 5 timer lang rejse formår at komme til tiden både til Stockholm og til Danmark.

Og det klinger jo hult, at svenskerne skal have skylden, når man i Stockholm formår at køre direkte ind til perron uden stop, mens man i København altid kører sneglekørsel fra Ørestad til København H med mindst 1 stop for rødt undervejs af flere minutters varighed. Oftest flere, inden der bliver stillet signal til perronen.

Så bliver X2000 fra Stockholm forsinket, så er det på dansk jord.

Men ok, jeg er også en af dem, der absolut ikke har tillid til den information der kommer fra DSB og Banedanmark. Den her udmelding fra DSB øger bestemt ikke tilliden.

Mvh
Michael

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af P.Jensen, 10/10 2019, 10:45 (1631 dage siden) @ mikedk2100

Det er nu ikke min oplevelse.

Både danskerne og svenskerne skylder skylden på hinanden. Jeg har været med en X2000 fra København der havde en defekt så toget måtte vendes ved at køre ud til Ny Ellebjerg.
Efter Malmö beklagede togpersonalet forsinkelsen som skyldes signalproblemer i Danmark.....
X2000 mod Stockholm har ofte været forsinket når jeg har været med.

Togene i Sverige er bare ikke så præcise som i Danmark.

I uge 40 kørte X2000 fra Malmø til Stockholm med en "punktlighet" på 76%.Vecka 40

Skånetrafiken med en "punktlighet" i september på 83 / 90%. Punktlighet

Begge væsentligt dårligere end togene i Danmark.

Måske forventer vi mere end det er muligt umiddelbart, men når Øresundstrafikken ikke mere er gennemgående - men overtaget af Skånetrafikken, vil jeg tro at der bliver færre forsinkelser på den danske side, men stadigvæk en lavere "punktlighet" på de svenske tog end kystbanen.

P.Jensen

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af mikedk2100, 10/10 2019, 10:58 (1631 dage siden) @ P.Jensen

Togene i Sverige er bare ikke så præcise som i Danmark.

Måske ikke - men det er da rart, at jeg er så enormt heldig at ramme de svenske tog, der kører til tiden (i Sverige vel at mærke), når jeg nu så ofte ramler ind i de DSB-tog, der enten brager sammen, delaflyses eller bare bliver forsinket ;)

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 10/10 2019, 12:31 (1631 dage siden) @ mikedk2100

Togene i Sverige er bare ikke så præcise som i Danmark.


Måske ikke - men det er da rart, at jeg er så enormt heldig at ramme de svenske tog, der kører til tiden (i Sverige vel at mærke), når jeg nu så ofte ramler ind i de DSB-tog, der enten brager sammen, delaflyses eller bare bliver forsinket ;)

Den der med DSB togene “der brager sammen” må du meget gerne uddybe lidt. Venter i spænding....

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af mikedk2100, 10/10 2019, 12:57 (1631 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Den der med DSB togene “der brager sammen” må du meget gerne uddybe lidt. Venter i spænding....

Går i stykker, ikke kan køre mere, skal på værksted

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Svend, 10/10 2019, 13:15 (1631 dage siden) @ mikedk2100

Den der med DSB togene “der brager sammen” må du meget gerne uddybe lidt. Venter i spænding....


Går i stykker, ikke kan køre mere, skal på værksted

.
Det er ikke nemt når man helt uden varsel støder på nyfortolkninger af det danske sprog :-D :-D

--
Svend

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af mikedk2100, 10/10 2019, 13:30 (1631 dage siden) @ Svend

Det er ikke nemt når man helt uden varsel støder på nyfortolkninger af det danske sprog :-D :-D

Haha, nej det kan jeg godt se. Den var lige så upræcis, tvetydig og ubrugelig som trafikinformationen i den kollektive trafik ;-)

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Peter Christensen, 10/10 2019, 11:16 (1631 dage siden) @ P.Jensen

I uge 40 kørte X2000 fra Malmø til Stockholm med en "punktlighet" på 76%.Vecka 40

Skånetrafiken med en "punktlighet" i september på 83 / 90%. Punktlighet

Bruger SJ/Banverket samme måde at opgøre forsinkelser på som DSB/BDK?
Ellers er det jo ikke æbler, som sammenlignes med æbler.

Og ja, jeg har med mellemrum været i Sverige med tog. Det var ikke et godt tegn da 2 håndværker-ligende typer listede gennem toget før afgang med et par printkort under armen.....jeg havde mine bange anselser.
Ganske rigtigt, kort efter afgang kom beskeden med skift på Malmö da dansk ATC ikke virkede.....

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Frank Poulsen, 10/10 2019, 11:26 (1631 dage siden) @ P.Jensen

Min oplevelse er nu også at SJ forholdsvis ofte er 15-30 min forsinkede i ankomst fra Stockholm. Eller aflyst og vendes i Malmø (antager jeg). Og så er problemet jo at kommer det bare 5 min forsinket til Kastrup, jamen så er der ikke plads. Kastrup station vil vinde meget ved perron ved godssporene under metroen.

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Niels Munch, 10/10 2019, 11:48 (1631 dage siden) @ P.Jensen

Uanset hvem, der driver Øresundstrafikken, vil f.eks. det lange stræk Hässleholm-Kristianstad-Karlshamn-Karlskrona være enkeltsporet med dertil hørende sårbarhed.

[image]Øresundståg '13 på Karlskrona C, 17.06.2013 (nm).


M.v.h.
Niels

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/10 2019, 12:38 (1631 dage siden) @ Niels Munch

Uanset hvem, der driver Øresundstrafikken, vil f.eks. det lange stræk Hässleholm-Kristianstad-Karlshamn-Karlskrona være enkeltsporet med dertil hørende sårbarhed.

Der har tidligere været et ret klart billede af, at forsinkede tog fra Danmark mod Karlskrona gav 3 forsinkede tog retur fra Sverige: De to man skulle krydse med på enkeltsporet undervejs og returen fra det forsinkede tog, fordi vendetiden var for kort.

I Sverige konterede man da alle 4 tog som "forsinkede fra Danmark", mens man i Danmark konterede de 3 sidste som "forsinkede fra Sverige" - og dermed var det "ikke nogens skyld". Er lidt i tvivl om der er kommet mere gennemsigtighed siden....

/Lasse

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Frank Poulsen, 10/10 2019, 12:41 (1631 dage siden) @ Niels Munch

Og den sårbarhed vil man flytte til den enkeltsporede bane Næstved - Køge, og især stykket Køge - Køge Nord, hvor lokaltog skal køre igennem til Roskilde også...

Så i teorien burde Kystbanens pendlere også presse på for dobbeltspor Køge - Køge Nord

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Henning T., 10/10 2019, 14:12 (1631 dage siden) @ RasmusD

Nogen der ved, hvor forsinkelsen fra Sverige opstår.
Såvidt jeg ved er det BaneDanmark, der drifter Malmø-Øresundsbroen-Kbh. Ved så ikke om det er fra Malmø C. eller Hyllie (derimellem kører også Pågatåg).

Opstår forsinkelsen nordfra i Sverige til Malmø eller fra Malmø til København eller en kombination? Er der nogen statistikker for de 2 strækninger adskilt? Meget ofte oplever at togene skal afvente signal på vej til Kbh., og det gælder både tog fra Malmø og fra det øvrige Sjælland.

Og som der gøres opmærksom på andre steder i denne tråd er der enkeltspor mellem Kristianstad og Karlskrona. Der er også enkeltspor lige nord for Helsingborg, der kommer så dobbeltspor nogle kilometer længere mod nord, ved så ikke om der er dobbeltspor helt til Gøteborg.

Og som der også gøres opmærksom på andre steder i denne tråd, så er der enkeltspor mellem Køge Nord og Næstved (igennem Køge er der selvfølgelig flere spor). Trafikken den vej gøres så også vanskeligere af, at Lokalbanen fremover skal køre Roskilde-Rødvig/Faxe, og DSB køre Kbh.-Køge-Næstved, og deles om den enkeltsporede strækning (Køge Nord) - (lidt nord for) Køge, hvor der også er Ølby Station.

Så forsinkelser på Kystbanen bliver endnu værre fremover, hvor SJ skal køre Malmø-Østerport og DSB Helsingør/Nivå-Næstved/Holbæk (eller hvor de skal ende på SJælland)

Avatar

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Ove Nygaard, 10/10 2019, 16:16 (1631 dage siden) @ Henning T.

Ja, der er nok at være bekymret for, men nu har vi jo fået en ny, handlekraftig regering ( i Danmark naturligvis), som nok finder en "god løsning i morgen"!:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Simon1906, Hedehusene, 11/10 2019, 13:16 (1630 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg tror at vi har en regering der vil noget. Men at få styr på toggangen det kræver vist et enig folketing.

Undskyld nuværende og tidligere DSB ansatte. Det er ikke jeres skyld.

Simon
Hedehusene

“Mange tog fra Sverige er forsinkede”

af Thomas.E, 12/10 2019, 00:22 (1630 dage siden) @ Henning T.

Såvidt jeg ved er det BaneDanmark, der drifter Malmø-Øresundsbroen-Kbh. Ved så ikke om det er fra Malmø C. eller Hyllie (derimellem kører også Pågatåg).

Det är Sverige och Trafiklednings område Syd ..Malmö Trafikcentralområde som på uppdrag av Øresundsbro Konsortiet
kontrollerar tåg trafiken med svenska signaler och svensk ATC från Lernacken över Öresundbron till Pepperholmen tunnel infart..

Från Pepperholmen tunnel tar Banedanmark över bevakningen av tågtrafiken..

https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/12249/Ineko.Product.RelatedFiles/2018_215_tra...

Längs ner till höger på bilden ser man tydligt drift området..

Mvh
Thomas.E

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak