Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kurven knækket på landsdelstrafikken (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/10 2019, 18:43 (1627 dage siden)

DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:

"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."

Kilde: ind&se nr. 33, oktober 2019

Branchemediet for luftfart "Check-in.dk" kan også berette at antallet af flyrejsende på indenrigsfly i Danmark i 2019 vil nå laveste niveau siden 2005 med lige knap 1,5 mio. rejsende. Der er et fald på 6,9 pct. i årets første ni måneder i forhold til 2018.
Man vurdere at det især er billige billetter hos fjernbusserne der har stjålet mange fritidsrejsende, samtidig med at billetter til indenrigsfly er blevet dyrere.

--
Mvh Anders

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Jens Hansen, 14/10 2019, 19:42 (1627 dage siden) @ andersj

Min tidligere opfordring om at tage alle meldinger fra DSB med et gran salt gælder også her.

"højere end budgetteret" ja, måske havde de regnet med 2000 der kom så 8000. Vi ved det ikke.

JH

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Pip Hans, 14/10 2019, 19:48 (1627 dage siden) @ andersj

solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med.

Hvad har DSB mon budgetteret med? Hvis 0, er det nemt at vise fremgang:-D

Hvad er tallet mon i 2019 i forhold til tidligere år?

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af mikedk2100, 14/10 2019, 20:29 (1627 dage siden) @ andersj

DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:

"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."

Det må så være en fremgang på 5,3 pct i antallet af solgte Orangebilletter! I deres egen halvårsrapport, der kom for lidt over en måned siden, oplyser de selv om antallet af rejser over Storebælt: I 1. halvår 2019 var der 3.705.000 rejser, mens der i 1. halvår 2018 var 3.797.000 rejser. Et faldt på 2 pct.

Altså skal det være gået voldsomt for sig i juli og august, hvis de har vendt et passagertab på 2 pct til en passagerstigning på 5,3 pct. Næppe sandsynligt.

Så det lyder da godt, men de har stadig mistet passagerer, og så tyder det på, at de tilbageværende passagerer i højere grad køber en Orangebillet fremfor en ordinær og dyrere billet.

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Ib Jensen, 14/10 2019, 21:54 (1627 dage siden) @ mikedk2100

DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:

"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."


Det må så være en fremgang på 5,3 pct i antallet af solgte Orangebilletter! I deres egen halvårsrapport, der kom for lidt over en måned siden, oplyser de selv om antallet af rejser over Storebælt: I 1. halvår 2019 var der 3.705.000 rejser, mens der i 1. halvår 2018 var 3.797.000 rejser. Et faldt på 2 pct.

Altså skal det være gået voldsomt for sig i juli og august, hvis de har vendt et passagertab på 2 pct til en passagerstigning på 5,3 pct. Næppe sandsynligt.

Så det lyder da godt, men de har stadig mistet passagerer, og så tyder det på, at de tilbageværende passagerer i højere grad køber en Orangebillet fremfor en ordinær og dyrere billet.


Det er altså lidt som bagerens flødeskumskager: Sætter man prisen ned, stiger afsætningen - men ikke nødvendigvis overskuddet.

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Anonyme, 15/10 2019, 07:46 (1626 dage siden) @ Ib Jensen

DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:

"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."


Det må så være en fremgang på 5,3 pct i antallet af solgte Orangebilletter! I deres egen halvårsrapport, der kom for lidt over en måned siden, oplyser de selv om antallet af rejser over Storebælt: I 1. halvår 2019 var der 3.705.000 rejser, mens der i 1. halvår 2018 var 3.797.000 rejser. Et faldt på 2 pct.

Altså skal det være gået voldsomt for sig i juli og august, hvis de har vendt et passagertab på 2 pct til en passagerstigning på 5,3 pct. Næppe sandsynligt.

Så det lyder da godt, men de har stadig mistet passagerer, og så tyder det på, at de tilbageværende passagerer i højere grad køber en Orangebillet fremfor en ordinær og dyrere billet.

Det er altså lidt som bagerens flødeskumskager: Sætter man prisen ned, stiger afsætningen - men ikke nødvendigvis overskuddet.

Overskuddet vil jo også stige, såfremt volumen følger med - hvilket meget tyder på at den gør :)

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Peter Christensen, 15/10 2019, 08:18 (1626 dage siden) @ Anonyme

Det er altså lidt som bagerens flødeskumskager: Sætter man prisen ned, stiger afsætningen - men ikke nødvendigvis overskuddet.


Overskuddet vil jo også stige, såfremt volumen følger med - hvilket meget tyder på at den gør :)

Var det en hel million DSB havde i overskud i sidste regnskab? Godt nok ikke meget ud af omsætningen.
De sidste par år har DSB haft stigende udgifter og faldende indtægter.
Det sidste regnskab var ingen undtagelse.
Lad os nu bare se regnskabet for Q3, så kan vi se hvad dette mersalg af orange billetter betyder.
At drage konklusioner nu syntes lidt forhastet.

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af andersj, Aalborg, 14/10 2019, 22:21 (1627 dage siden) @ mikedk2100

DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:

"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."


Det må så være en fremgang på 5,3 pct i antallet af solgte Orangebilletter! I deres egen halvårsrapport, der kom for lidt over en måned siden, oplyser de selv om antallet af rejser over Storebælt: I 1. halvår 2019 var der 3.705.000 rejser, mens der i 1. halvår 2018 var 3.797.000 rejser. Et faldt på 2 pct.

Altså skal det være gået voldsomt for sig i juli og august, hvis de har vendt et passagertab på 2 pct til en passagerstigning på 5,3 pct. Næppe sandsynligt.

Så det lyder da godt, men de har stadig mistet passagerer, og så tyder det på, at de tilbageværende passagerer i højere grad køber en Orangebillet fremfor en ordinær og dyrere billet.

Jeg læser det som det samlede antal rejser over Storebælt. En anden væsentlig forklaring tror jeg er at en stor del af trafikken København-Hamburg i sommers er foregået over Jylland. Der har jo været lav kapacitet og togbusser over Rødby, mens man har indsat mere kapacitet i de direkte tog Aarhus-Hamburg.

--
Mvh Anders

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Anonyme, 15/10 2019, 07:50 (1626 dage siden) @ andersj

DSB bringer i oktoberudgaven af medarbejderbladet "ind&se" følgende nyhed:

"Stadig flere kunder vælger at købe en Orange eller Orange Fri-billet, når de skal rejse på tværs af landet, og det kan nu aflæses positivt i tallene for landsdelstrafikken. Kigger man isoleret på tallene for august måned, så er der solgt 8000 flere rejser, end DSB har budgetteret med. Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."


Det må så være en fremgang på 5,3 pct i antallet af solgte Orangebilletter! I deres egen halvårsrapport, der kom for lidt over en måned siden, oplyser de selv om antallet af rejser over Storebælt: I 1. halvår 2019 var der 3.705.000 rejser, mens der i 1. halvår 2018 var 3.797.000 rejser. Et faldt på 2 pct.

Altså skal det være gået voldsomt for sig i juli og august, hvis de har vendt et passagertab på 2 pct til en passagerstigning på 5,3 pct. Næppe sandsynligt.

Så det lyder da godt, men de har stadig mistet passagerer, og så tyder det på, at de tilbageværende passagerer i højere grad køber en Orangebillet fremfor en ordinær og dyrere billet.


Jeg læser det som det samlede antal rejser over Storebælt. En anden væsentlig forklaring tror jeg er at en stor del af trafikken København-Hamburg i sommers er foregået over Jylland. Der har jo været lav kapacitet og togbusser over Rødby, mens man har indsat mere kapacitet i de direkte tog Aarhus-Hamburg.

Sidste år var der også togbusser over Rødby, men der var stadig ét tog dagligt (mener jeg), der kørte syd over til Tyskland. Dog er begge strækninger steget i år, altså både hhv. Rødby-Puttgarden og Padborg-Flensborg, ift. samme periode sidste år.

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af mikedk2100, 15/10 2019, 09:41 (1626 dage siden) @ andersj

Jeg læser det som det samlede antal rejser over Storebælt. En anden væsentlig forklaring tror jeg er at en stor del af trafikken København-Hamburg i sommers er foregået over Jylland. Der har jo været lav kapacitet og togbusser over Rødby, mens man har indsat mere kapacitet i de direkte tog Aarhus-Hamburg.

Det er alligevel en voldsom stigning i juli og august 2019, når de har tabt passagerer i hele 1. halvår 2019, så den store stigning kan kun være sket i juli og august 2019. Hvad der selvfølgelig er flot.

Og er trafikken København-Hamburg ikke foregået med togbus her i sommer? Undskyldningen for ikke at køre København-Hamburg over Storebælt denne sommer var jo ifølge dig selv i et andet indlæg: "Hovedårsagen var vidst den manglende kapacitet København-Jylland pga. tilslutning af ny bane i Ringsted, sporarbejde omkring Slagelse og nu broarbejde i Odense i mere eller mindre hele perioden hvor der skal køre togbusser på Sydbanen."

Men om de alligevel har kørt med Hamburg-togene over Storebælt ved jeg så ikke. Jeg har svært ved at tro, at folk ville tage til Hamburg i stor stil over Storebælt med de ordinære afgange, når der har været de mange togbusser, spærringer etc, netop i sommer. Slet ikke nok til at få passagertallet til at stige med over 5 pct.

mvh
Michael

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af Anonyme, 15/10 2019, 09:55 (1626 dage siden) @ mikedk2100

Jeg læser det som det samlede antal rejser over Storebælt. En anden væsentlig forklaring tror jeg er at en stor del af trafikken København-Hamburg i sommers er foregået over Jylland. Der har jo været lav kapacitet og togbusser over Rødby, mens man har indsat mere kapacitet i de direkte tog Aarhus-Hamburg.


Det er alligevel en voldsom stigning i juli og august 2019, når de har tabt passagerer i hele 1. halvår 2019, så den store stigning kan kun være sket i juli og august 2019. Hvad der selvfølgelig er flot.

Og er trafikken København-Hamburg ikke foregået med togbus her i sommer? Undskyldningen for ikke at køre København-Hamburg over Storebælt denne sommer var jo ifølge dig selv i et andet indlæg: "Hovedårsagen var vidst den manglende kapacitet København-Jylland pga. tilslutning af ny bane i Ringsted, sporarbejde omkring Slagelse og nu broarbejde i Odense i mere eller mindre hele perioden hvor der skal køre togbusser på Sydbanen."

Men om de alligevel har kørt med Hamburg-togene over Storebælt ved jeg så ikke. Jeg har svært ved at tro, at folk ville tage til Hamburg i stor stil over Storebælt med de ordinære afgange, når der har været de mange togbusser, spærringer etc, netop i sommer. Slet ikke nok til at få passagertallet til at stige med over 5 pct.

mvh
Michael

Nu tillader jeg mig lige at svare på noget af det, selvom det ikke er henvendt til mig :)

Trafikken København-Hamburg har været med togbus i sommeren, korrekt.
Jeg er ikke sikker på, om Hamburg-togene kørte over Storebælt, jeg mener det dog, men måske det "kun" var dem til Flensborg osv.
Isoleret set, er antal passagerer på hhv. Padborg-Flensborg og Rødby-Puttgarden steget med >5% ift. samme periode sidste år, på trods af togbusser :)

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af andersj, Aalborg, 15/10 2019, 10:05 (1626 dage siden) @ mikedk2100

Jeg læser det som det samlede antal rejser over Storebælt. En anden væsentlig forklaring tror jeg er at en stor del af trafikken København-Hamburg i sommers er foregået over Jylland. Der har jo været lav kapacitet og togbusser over Rødby, mens man har indsat mere kapacitet i de direkte tog Aarhus-Hamburg.


Det er alligevel en voldsom stigning i juli og august 2019, når de har tabt passagerer i hele 1. halvår 2019, så den store stigning kan kun være sket i juli og august 2019. Hvad der selvfølgelig er flot.

Og er trafikken København-Hamburg ikke foregået med togbus her i sommer? Undskyldningen for ikke at køre København-Hamburg over Storebælt denne sommer var jo ifølge dig selv i et andet indlæg: "Hovedårsagen var vidst den manglende kapacitet København-Jylland pga. tilslutning af ny bane i Ringsted, sporarbejde omkring Slagelse og nu broarbejde i Odense i mere eller mindre hele perioden hvor der skal køre togbusser på Sydbanen."

Men om de alligevel har kørt med Hamburg-togene over Storebælt ved jeg så ikke. Jeg har svært ved at tro, at folk ville tage til Hamburg i stor stil over Storebælt med de ordinære afgange, når der har været de mange togbusser, spærringer etc, netop i sommer. Slet ikke nok til at få passagertallet til at stige med over 5 pct.

mvh
Michael

Hamburg-togene er ikke kørt over Storebælt, men en stor del af de rejsende mellem København og Hamburg valgte at tage lyntoget til Fredericia eller InterCity til Kolding og skifte der, fremfor togbus. Rejsetiden var den samme over Jylland som over Rødby.
Jeg har jævnligt benyttet IC 5720 fra Fredericia 8:46 til Flensburg, og i juli var første gang jeg oplevede at det var fuldt reserveret. 90% af de rejsende ankom med lyntoget fra København.
IC 3xx mellem Aarhus og Hamburg har også i høj grad fået et ekstra togsæt på fra Fredericia til Hamburg i perioden, mens togene Nykøbing F-Hamburg Hbf kun har kørt med et togsæt mod to normalt. Så der er nok også nogle der er blevet "tvunget" over Jylland pga. udsolgt reservationer eller dyre billetter. (Prisen på de internationale tog følger udbud/efterspørgsel, selvfølgelig med en høj normalpris som dyreste pris.)

--
Mvh Anders

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af mikedk2100, 15/10 2019, 11:48 (1626 dage siden) @ andersj

Hamburg-togene er ikke kørt over Storebælt, men en stor del af de rejsende mellem København og Hamburg valgte at tage lyntoget til Fredericia eller InterCity til Kolding og skifte der, fremfor togbus. Rejsetiden var den samme over Jylland som over Rødby.
Jeg har jævnligt benyttet IC 5720 fra Fredericia 8:46 til Flensburg, og i juli var første gang jeg oplevede at det var fuldt reserveret. 90% af de rejsende ankom med lyntoget fra København.
IC 3xx mellem Aarhus og Hamburg har også i høj grad fået et ekstra togsæt på fra Fredericia til Hamburg i perioden, mens togene Nykøbing F-Hamburg Hbf kun har kørt med et togsæt mod to normalt. Så der er nok også nogle der er blevet "tvunget" over Jylland pga. udsolgt reservationer eller dyre billetter. (Prisen på de internationale tog følger udbud/efterspørgsel, selvfølgelig med en høj normalpris som dyreste pris.)

Det er da flot, men lad os se, når passagertallene på et tidspunkt kommer, om nu også "kurven er knækket", så DSB i 2. halvår 2019 formår at have "markant" flere passagerer over Storebælt end i 2. halvår 2018.

Mvh
Michael

Kurven knækket på landsdelstrafikken

af kme, 15/10 2019, 02:18 (1627 dage siden) @ andersj

Kigger man på hele 2019 frem til august og sammenligner med året før, er der også en fremgang at spore. Her er der nemlig solgt 30.000 flere rejser. Det er en fremgang på 5,3 procent."[/i]

Kilde: ind&se nr. 33, oktober 2019

Vel er datagrundlaget lidt tåget, men det er måske ikke så ringe et resultat endda.

Fra i går:

Deutsche Bahn recorded long-distance travel rising by 1∙3% year-on-year in the first six months of this year, with a record 71∙8 million passengers using its ICE and IC services.

https://www.railwaygazette.com/passenger/travel-industry-confirms-rail-renaissance-in-e...

Det er svært at vide hvad DSB forventede, men hvis det var "som sidste år" er 5,3% pænt sammenlignet med tyskernes 1,3%. Orange billetter er vel mest "long-distance" efter danske forhold.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak