Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3 spor til s-tog Gentofte Station (Generelt)

af KKLD, 14/10 2019, 22:41 (1628 dage siden)

Nu har der lige været togbusser mellem Gentofte og Sorgenfri.

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, at det ligner at der tidligere har været et tredje spor på Gentofte St.

Jeg har derfor 2 umiddelbare spørgsmål:

1) Ville det give mening at genindføre dette spor?
2) Givet sporet på magisk vis er genindført i morgen, på hvilken måde ville man få gavn af det? Hurtigere rejsetid? Færre forsinkelser? Forlænge Linje H? Forlænge Linje F?

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Svend, 15/10 2019, 10:38 (1627 dage siden) @ KKLD

Nu har der lige været togbusser mellem Gentofte og Sorgenfri.

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, at det ligner at der tidligere har været et tredje spor på Gentofte St.

Jeg har derfor 2 umiddelbare spørgsmål:

1) Ville det give mening at genindføre dette spor?
2) Givet sporet på magisk vis er genindført i morgen, på hvilken måde ville man få gavn af det? Hurtigere rejsetid? Færre forsinkelser? Forlænge Linje H? Forlænge Linje F?

.
1) Nej
2) Hurtigere rejsetid?? Hvad mener du? Skal man endelig forlænge linje F, giver det større mening at køre til og fra Lyngby

--
Svend

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Simon1906, Hedehusene, 15/10 2019, 11:21 (1627 dage siden) @ Svend

Det var vel egentlig ikke nogle dårlig ide, altså at køre til lyngby.

Simon
Hedehusene

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Jens Hansen, 15/10 2019, 12:21 (1627 dage siden) @ Simon1906

Næ, det er faktisk en gammel idé.

Der har tidligere været reserveret plads til yderligere 2 spor op til Lyngby, men de forsvandt vist?

JH

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 15/10 2019, 17:04 (1627 dage siden) @ Svend

Nu har der lige været togbusser mellem Gentofte og Sorgenfri.

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, at det ligner at der tidligere har været et tredje spor på Gentofte St.

Jeg har derfor 2 umiddelbare spørgsmål:

1) Ville det give mening at genindføre dette spor?
2) Givet sporet på magisk vis er genindført i morgen, på hvilken måde ville man få gavn af det? Hurtigere rejsetid? Færre forsinkelser? Forlænge Linje H? Forlænge Linje F?

.
1) Nej
2) Hurtigere rejsetid?? Hvad mener du? Skal man endelig forlænge linje F, giver det større mening at køre til og fra Lyngby

Hvordan ville sådan en køreplan se ud?

Ville de køre til og fra spor 2 på Lyngby St. og ville det være med stop undervejs på alle stationer?
Togrækken kan vel kun fungere på én måde med stop på alle stationer. Det er med Linje F hvert 10. minut hvor A til Hillerød kører først, så E mod Holte og så F mod Lyngby med stop på alle stationer. På den måde vil den næste Linje A mod Hillerød vel ikke blive forsinket, for den springer jo 3 stationer over.

Det burde vel være muligt, især nu med CBTC installeret helt fra Ryparken.

Det giver vel ikke mening at køre med et standsningsmønster hvor nogle stationer bliver sprunget over lidt ligesom linje A, bare helt til Birkerød for der er også 3 spor?


Men altså, er det måske ikke smartere bare at forlænge Linje H? De tog er altid halvtomme fra København H, Vesterport, Nørreport og Østerport.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 18/10 2019, 19:36 (1624 dage siden) @ KKLD

Nu har der lige været togbusser mellem Gentofte og Sorgenfri.

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, at det ligner at der tidligere har været et tredje spor på Gentofte St.

Jeg har derfor 2 umiddelbare spørgsmål:

1) Ville det give mening at genindføre dette spor?
2) Givet sporet på magisk vis er genindført i morgen, på hvilken måde ville man få gavn af det? Hurtigere rejsetid? Færre forsinkelser? Forlænge Linje H? Forlænge Linje F?

.
1) Nej
2) Hurtigere rejsetid?? Hvad mener du? Skal man endelig forlænge linje F, giver det større mening at køre til og fra Lyngby


Hvordan ville sådan en køreplan se ud?

Ville de køre til og fra spor 2 på Lyngby St. og ville det være med stop undervejs på alle stationer?
Togrækken kan vel kun fungere på én måde med stop på alle stationer. Det er med Linje F hvert 10. minut hvor A til Hillerød kører først, så E mod Holte og så F mod Lyngby med stop på alle stationer. På den måde vil den næste Linje A mod Hillerød vel ikke blive forsinket, for den springer jo 3 stationer over.

Det burde vel være muligt, især nu med CBTC installeret helt fra Ryparken.

Det giver vel ikke mening at køre med et standsningsmønster hvor nogle stationer bliver sprunget over lidt ligesom linje A, bare helt til Birkerød for der er også 3 spor?


Men altså, er det måske ikke smartere bare at forlænge Linje H? De tog er altid halvtomme fra København H, Vesterport, Nørreport og Østerport.

606 visninger på min besked ovenover. Jeg tænker at der er en del der synes dette er interessant.
Jeg har kigget på udkastet for køreplanen fra december: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr04sep19.pdf

Jeg har kigget på tiderne og prøvet at få det til at gå op med Linje A, E og F med henblik på Linje F bliver forlænget hvert 10. minut til Lyngby. Linje H kunne også forlænges hvert 20. minut, men det passer ikke med at den kører 2 minutter foran Linje A mod Hillerød og dermed er Linje H nødt til at være gennemkørende mellem Hellerup-Lyngby.

Heldigvis har jeg fået det til at gå op med at Linje F der kører mens der er 5-minutters drift kører til Lyngby. Dette giver god mening at forlænge denne mens Linje F kører hvert 5. minut fordi det er på hverdage hvor der er flest passagerer.

[image]

Hvad synes I? Er det overhovedet realistisk?
Bemærk at Linje F ankommer 09-19-29-39-49-59 i Hellerup (aller nederst til højre på billedet). Dermed er der lagt 1 minuts ekstra tid på Linje F så den ikke kommer forsinket mod Lyngby og så der er 2 minutters luft mellem den og Linje E.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Rørvig Station, 23/10 2019, 04:58 (1619 dage siden) @ KKLD

Linje F kører hvert 5. minut fordi det er på hverdage hvor der er flest passagerer.

Linje F har længe kun kørt hvert 10. minut fordi der ikke kan skaffes lokoførere.

Hvad synes I? Er det overhovedet realistisk?

Måske om 15-20 år. Der skal først indføres førerløs drift og skaffes lidt nyt materiel. (Din idé kræver godt nok kun to togsæt mere, men i det hele taget bliver der nok behov for mere materiel, efterhånden som storbyens aktivitet øges).

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 23/10 2019, 21:50 (1619 dage siden) @ Rørvig Station

Linje F kører hvert 5. minut fordi det er på hverdage hvor der er flest passagerer.

Linje F har længe kun kørt hvert 10. minut fordi der ikke kan skaffes lokoførere.

Hvad synes I? Er det overhovedet realistisk?

Måske om 15-20 år. Der skal først indføres førerløs drift og skaffes lidt nyt materiel. (Din idé kræver godt nok kun to togsæt mere, men i det hele taget bliver der nok behov for mere materiel, efterhånden som storbyens aktivitet øges).

D. 3. november er sidste dag hvor der kører færre tog på Linje F og C.

Hvordan kom du frem til at det kræver 2 togsæt mere?

Og ellers er et alternativ at forlænge Linje H fra Østerport til Lyngby (dog hvor det er gennemkørende mellem Lyngby-Hellerup ligesom Linje A). På den måde får stationerne Nordhavn (giver god mening med den nye metro), Svanemøllen, Hellerup og naturligvis Lyngby gavn. Linje H kører nemlig 2 minutter før Linje A så det er nødt til at springe stationerne over. Kræver dette også 2 togsæt mere eller?

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Rørvig Station, 23/10 2019, 23:00 (1619 dage siden) @ KKLD

Hvordan kom du frem til at det kræver 2 togsæt mere?

Ved at se på dit køreplansforlag.

Og ellers er et alternativ at forlænge Linje H fra Østerport til Lyngby (dog hvor det er gennemkørende mellem Lyngby-Hellerup ligesom Linje A). På den måde får stationerne Nordhavn (giver god mening med den nye metro), Svanemøllen, Hellerup og naturligvis Lyngby gavn. Linje H kører nemlig 2 minutter før Linje A så det er nødt til at springe stationerne over. Kræver dette også 2 togsæt mere eller?

Fint forslag, hvis man ønsker 2-minuttersdrift til Lyngby.
Det en længere strækning og vil vel kræve endnu flere togsæt.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 23/10 2019, 23:06 (1619 dage siden) @ Rørvig Station

Hvordan kom du frem til at det kræver 2 togsæt mere?

Ved at se på dit køreplansforlag.

Og ellers er et alternativ at forlænge Linje H fra Østerport til Lyngby (dog hvor det er gennemkørende mellem Lyngby-Hellerup ligesom Linje A). På den måde får stationerne Nordhavn (giver god mening med den nye metro), Svanemøllen, Hellerup og naturligvis Lyngby gavn. Linje H kører nemlig 2 minutter før Linje A så det er nødt til at springe stationerne over. Kræver dette også 2 togsæt mere eller?

Fint forslag, hvis man ønsker 2-minuttersdrift til Lyngby.
Det en længere strækning og vil vel kræve endnu flere togsæt.

Endnu flere togsæt, er det så 4?

Men at forlænge Linje H vil jo ikke betyde rigtig 2-minuttersdrift til Lyngby. Det er 3 tog mere i timen på hverdage. Er Lyngby ikke også blandt top 5 på antallet af passagerer for s-tog?
For mig virker det bare som spild at Linje H kun kører til Østerport. Selv i myldretiden ved Nørreport kommer H-togene kørende tomme mens der står masser af mennesker og vente på at komme hjem.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Rørvig Station, 23/10 2019, 23:10 (1619 dage siden) @ KKLD

For mig virker det bare som spild at Linje H kun kører til Østerport. Selv i myldretiden ved Nørreport kommer H-togene kørende tomme mens der står masser af mennesker og vente på at komme hjem.

Ja, og det er jo fint som det er. Der står en masse folk og venter, og der ankommer et tomt tog for at samle dem op. Vil du hellere have at der kommer et fuldt tog?

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 23/10 2019, 23:13 (1619 dage siden) @ Rørvig Station

For mig virker det bare som spild at Linje H kun kører til Østerport. Selv i myldretiden ved Nørreport kommer H-togene kørende tomme mens der står masser af mennesker og vente på at komme hjem.

Ja, og det er jo fint som det er. Der står en masse folk og venter, og der ankommer et tomt tog for at samle dem op. Vil du hellere have at der kommer et fuldt tog?

Jeg mener ikke mod Frederikssund, men mod Østerport. Der er ikke rigtig nogen der stiger på da det kun kører 1 station videre. Her kunne det forlænges til Lyngby.

Frederikssund kunne godt bruge en opgradering så alle Linje C tog kørte dertil, og ikke kun til Ballerup. Men det er nok en snak til en anden tråd.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Rørvig Station, 23/10 2019, 23:25 (1619 dage siden) @ KKLD

Jeg mener ikke mod Frederikssund, men mod Østerport. Der er ikke rigtig nogen der stiger på da det kun kører 1 station videre. Her kunne det forlænges til Lyngby.

Det kører jo ikke videre for at opfylde et transportbehov, men fordi det ikke kan vendes på Nørreport.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af mikedk2100, 24/10 2019, 08:36 (1618 dage siden) @ Rørvig Station

Det kører jo ikke videre for at opfylde et transportbehov, men fordi det ikke kan vendes på Nørreport.

Men så kunne det jo komme til at opfylde et transportbehov og køre til Lyngby. Der er så selvfølgelig lige problemet med manglende materiel.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Rørvig Station, 24/10 2019, 08:46 (1618 dage siden) @ mikedk2100

Det kører jo ikke videre for at opfylde et transportbehov, men fordi det ikke kan vendes på Nørreport.

Men så kunne det jo komme til at opfylde et transportbehov og køre til Lyngby. Der er så selvfølgelig lige problemet med manglende materiel.

Ja, og så skal der køre et A-tog to minutter i hælene på det. Når der er behov for det, kører A med to togsæt, så der er næppe behov for at dublere linjen.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 24/10 2019, 09:01 (1618 dage siden) @ Rørvig Station

Det kører jo ikke videre for at opfylde et transportbehov, men fordi det ikke kan vendes på Nørreport.

Men så kunne det jo komme til at opfylde et transportbehov og køre til Lyngby. Der er så selvfølgelig lige problemet med manglende materiel.

Ja, og så skal der køre et A-tog to minutter i hælene på det. Når der er behov for det, kører A med to togsæt, så der er næppe behov for at dublere linjen.

Det er kun 3 tog ekstra i timen. Det ville ikke give så meget mening at forlænge det til Klampenborg da der er færre passagerer. Alternativt kunne det forlænges til Birkerød hvor der også er 3 spor.
Der er også muligheden for at det kan køre til Farum ligesom Bx, dermed er der 4/6 minutter mellem hvert tog mod Farum. Eller hvert fald til Buddinge, da der vist er et vendespor.

Måske er det bare mig? Men det giver ikke så meget mening at et tog kommer kørende tomt ved Nørreport, den travleste statione i Danmark, og endda i myldretiden. En forlængelse ville se at folk hurtigere kunne komme videre og mindske belastningen for de andre tog. Der er også en ny metro i Nordhavn hvor det ville give god mening at have en ekstra forbindelse.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Fwronah, 24/10 2019, 09:13 (1618 dage siden) @ KKLD

Det er kun 3 tog ekstra i timen. Det ville ikke give så meget mening at forlænge det til Klampenborg da der er færre passagerer. Alternativt kunne det forlænges til Birkerød hvor der også er 3 spor.
Der er også muligheden for at det kan køre til Farum ligesom Bx, dermed er der 4/6 minutter mellem hvert tog mod Farum. Eller hvert fald til Buddinge, da der vist er et vendespor.

Jeg tror, at det bliver svært at forlænge det til Farum, hvis linjen skal køre hvert 10. minut eller hvert 20. minut sammen med linje Bx i myldretiden hvert 20.minut. Der er et stykke på 1 km, der er enkeltsporet, umiddelbart før Farum station (dog inden for stationsgrænsen). Tror mere at Buddinge ville være oplagt, da der på sigt kan skiftes til letbanen. Ellers skal man se på projektet med at forlænge Farumbanen til Allerød.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 24/10 2019, 09:21 (1618 dage siden) @ Fwronah

Det er kun 3 tog ekstra i timen. Det ville ikke give så meget mening at forlænge det til Klampenborg da der er færre passagerer. Alternativt kunne det forlænges til Birkerød hvor der også er 3 spor.
Der er også muligheden for at det kan køre til Farum ligesom Bx, dermed er der 4/6 minutter mellem hvert tog mod Farum. Eller hvert fald til Buddinge, da der vist er et vendespor.


Jeg tror, at det bliver svært at forlænge det til Farum, hvis linjen skal køre hvert 10. minut eller hvert 20. minut sammen med linje Bx i myldretiden hvert 20.minut. Der er et stykke på 1 km, der er enkeltsporet, umiddelbart før Farum station (dog inden for stationsgrænsen). Tror mere at Buddinge ville være oplagt, da der på sigt kan skiftes til letbanen. Ellers skal man se på projektet med at forlænge Farumbanen til Allerød.

Ja altså til/fra Farum ville Linje B køre hvert 10. minut og så Bx hvert 20. minut og så H hvert 20. minut. Dermed svarer det til at der er 5 minutter mellem hvert tog, dog forskudt med 4/6 minutter.

Hvis der forlænges fra Farum til Allerød, ville togene så vende ved Hillerød? Altså Hillerød ville få Linje B og Bx (og evt. H)? Der er en rapport for opgradering er Hillerød St., men der snakker de om at forlænge Holte-toget.
Ville det ikke give mere mening at forbinde Farum videre nordvest hvor der er byer uden s-tog?

3 spor til s-tog Gentofte Station

af tgpsen, 24/10 2019, 13:56 (1618 dage siden) @ KKLD

Hvis der forlænges fra Farum til Allerød, ville togene så vende ved Hillerød? Altså Hillerød ville få Linje B og Bx (og evt. H)? Der er en rapport for opgradering er Hillerød St., men der snakker de om at forlænge Holte-toget.
Ville det ikke give mere mening at forbinde Farum videre nordvest hvor der er byer uden s-tog?


Ah, mit stikord.

Forslag 1

Forslag 2

S-tog til Frederiksværk og Ring 6 samtidig.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 24/10 2019, 18:01 (1618 dage siden) @ tgpsen

Hvis der forlænges fra Farum til Allerød, ville togene så vende ved Hillerød? Altså Hillerød ville få Linje B og Bx (og evt. H)? Der er en rapport for opgradering er Hillerød St., men der snakker de om at forlænge Holte-toget.
Ville det ikke give mere mening at forbinde Farum videre nordvest hvor der er byer uden s-tog?

Ah, mit stikord.

Forslag 1

Forslag 2

S-tog til Frederiksværk og Ring 6 samtidig.

Ja op mod Frederiksværk kunne være et godt bud. Er der lavet en undersøgelse af dette?

3 spor til s-tog Gentofte Station

af tgpsen, 24/10 2019, 18:40 (1618 dage siden) @ KKLD

Hvis der forlænges fra Farum til Allerød, ville togene så vende ved Hillerød? Altså Hillerød ville få Linje B og Bx (og evt. H)? Der er en rapport for opgradering er Hillerød St., men der snakker de om at forlænge Holte-toget.
Ville det ikke give mere mening at forbinde Farum videre nordvest hvor der er byer uden s-tog?

Ah, mit stikord.

Forslag 1

Forslag 2

S-tog til Frederiksværk og Ring 6 samtidig.


Ja op mod Frederiksværk kunne være et godt bud. Er der lavet en undersøgelse af dette?


Det her er vist det nærmeste der har været.

https://frederikssund.lokalavisen.dk/nyheder/nyheder_lokale/2012-12-21/Borgmestre-S-tog...
https://www.tv2lorry.dk/nyheder/28-11-2012/1930/s-tog-til-slangerup
Jeg havde faktisk kontakt med jeg tror det var Allerød kommune i anledning af mine forslag, specielt mht. den snedige måde jeg var kommet igennem det ellers ved nybygning blokerede Farum (nemlig langs motorvejen). En af de ærede debattører her fortalte senere med stolthed hvordan han havde skudt forslaget ned i administrationen.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Rørvig Station, 24/10 2019, 09:32 (1618 dage siden) @ KKLD

Det er kun 3 tog ekstra i timen. Det ville ikke give så meget mening at forlænge det til Klampenborg da der er færre passagerer. Alternativt kunne det forlænges til Birkerød hvor der også er 3 spor.
Der er også muligheden for at det kan køre til Farum ligesom Bx, dermed er der 4/6 minutter mellem hvert tog mod Farum. Eller hvert fald til Buddinge, da der vist er et vendespor.

Med mindre man sender H mod Klampenborg (hvor det også vil køre tomt), vil det komme til at køre i hælene på B mod Farum, og have A 2 minutter efter sig.

Måske er det bare mig? Men det giver ikke så meget mening at et tog kommer kørende tomt ved Nørreport, den travleste statione i Danmark, og endda i myldretiden. En forlængelse ville se at folk hurtigere kunne komme videre og mindske belastningen for de andre tog. Der er også en ny metro i Nordhavn hvor det ville give god mening at have en ekstra forbindelse.

Er det nemmere at skifte på Nordhavn end på Østerport?
Der er vel 1,3 km fra Nørreport til vendesporet 13 på Østerport. Med de nye metrostrækninger giver det god mening at fortsætte til Østerport, især når de får bygget Østerport station og Nordhavnsmetroen færdige.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 24/10 2019, 09:41 (1618 dage siden) @ Rørvig Station

Det er kun 3 tog ekstra i timen. Det ville ikke give så meget mening at forlænge det til Klampenborg da der er færre passagerer. Alternativt kunne det forlænges til Birkerød hvor der også er 3 spor.
Der er også muligheden for at det kan køre til Farum ligesom Bx, dermed er der 4/6 minutter mellem hvert tog mod Farum. Eller hvert fald til Buddinge, da der vist er et vendespor.

Med mindre man sender H mod Klampenborg (hvor det også vil køre tomt), vil det komme til at køre i hælene på B mod Farum, og have A 2 minutter efter sig.

Måske er det bare mig? Men det giver ikke så meget mening at et tog kommer kørende tomt ved Nørreport, den travleste statione i Danmark, og endda i myldretiden. En forlængelse ville se at folk hurtigere kunne komme videre og mindske belastningen for de andre tog. Der er også en ny metro i Nordhavn hvor det ville give god mening at have en ekstra forbindelse.

Er det nemmere at skifte på Nordhavn end på Østerport?
Der er vel 1,3 km fra Nørreport til vendesporet 13 på Østerport. Med de nye metrostrækninger giver det god mening at fortsætte til Østerport, især når de får bygget Østerport station og Nordhavnsmetroen færdige.

Linje H kører 10 minutter før/efter Linje Bx. Så der er helt den samme forskydning mellem H og B, som mellem Bx og B.

At kunne skifte til metroen er én ting. En anden ting er også at øge betjening af stationerne nordpå. Linje H er jo tomt, selv i myldretiden på Nørreport mod Østerport. Det ville sprede folk mere ligeligt ud mellem togene og sikre at de ikke skal stå og vente så længe.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Brussen, 21/10 2019, 09:53 (1621 dage siden) @ Svend

I Fingerplanen (s. 33) er der fra Hellerup til Holte en arealreservation til vigespor. Selvom 3. sporet blev lagt i mølposen i 2013, må der fortsat være "nogen", der synes, det er en god idé.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af mpp, 23/10 2019, 14:35 (1619 dage siden) @ Brussen

Ret interessant med 3. spor. Det ville være oplagt med nogle hurtigere tog til Hillerød givet at folk også kører videre derfra. Køge (snart) og Høje Taastrup har jo også både hurtigtog og s-tog.

Hvordan ville man dog rent praktisk få det til at gå op med 3 spor? Ville man have 3. sporet i midten af de to andre spor og så køre 20. minuttersdrift der eller ville fylde op med transversaler og så kun bruge det til overhalinger? I andre lande hvor jeg har set ekspresspor er det altid med 2 spor i hver retning.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Gæst42, 23/10 2019, 18:51 (1619 dage siden) @ mpp

Ret interessant med 3. spor. Det ville være oplagt med nogle hurtigere tog til Hillerød givet at folk også kører videre derfra. Køge (snart) og Høje Taastrup har jo også både hurtigtog og s-tog.

Hvordan ville man dog rent praktisk få det til at gå op med 3 spor? Ville man have 3. sporet i midten af de to andre spor og så køre 20. minuttersdrift der eller ville fylde op med transversaler og så kun bruge det til overhalinger? I andre lande hvor jeg har set ekspresspor er det altid med 2 spor i hver retning.

Det smartes ville nok være at bruge det tredje spor i den aktuelle retning, altså to spor mod København om morgen og to mod Holte om eftermiddagen.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 23/10 2019, 22:00 (1619 dage siden) @ mpp

Ret interessant med 3. spor. Det ville være oplagt med nogle hurtigere tog til Hillerød givet at folk også kører videre derfra. Køge (snart) og Høje Taastrup har jo også både hurtigtog og s-tog.

Hvad vil det sige at Køge snart får hurtigtog og S-tog?
Mener du at både Linje A og E i fremtiden vil køre til Køge i dagstimerne?


Mht. hurtigere tog til Hillerød, så ville det måske også give mening at lave 2 afgreninger deroppe og fortsætte Linje A til den ene og E til den anden så de får direkte tog til København.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af mpp, 23/10 2019, 22:31 (1619 dage siden) @ KKLD

Nej, jeg tænkte på den nye højhastighedsbane, der jo især er smart for dem længere sydfra. 40 minutter til Hillerød i s-tog er på smertegrænsen, men skal man videre med lokaltog er det en meget lang tur.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af steenth, 23/10 2019, 15:11 (1619 dage siden) @ Brussen
redigeret af steenth, 23/10 2019, 15:55

I Fingerplanen (s. 33) er der fra Hellerup til Holte en arealreservation til vigespor. Selvom 3. sporet blev lagt i mølposen i 2013, må der fortsat være "nogen", der synes, det er en god idé.

Vigespor lige lidt nok. Der er arealreservation til at man kan bygge 4 spor.

Og projektet omkring 2010 var delvis udbygning af sporet til syd for Holte, hvor man skulle udnytte den arealreservation. Desværre er projektetsiderne slettet - jeg vil gerne havde fat det notat, som lukket projektet. Men jeg havde oplæg til høring i défase. Der var 3 forslag
* et spor 3 km syd for Holte
* et 3 spor helt eller delvis imellme Holte og Hellerup til overhandling - men ikke med konkrete planer
* 2 ekstra spor hel eller delvis imellem Holte og Hellerup

Mvh
Steen

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Brussen, 23/10 2019, 19:40 (1619 dage siden) @ steenth

I Transportministeriets status for anlægsprojekter i 1. halvår 2012 står følgende passus:

VVM-undersøgelse af bedre og hurtigere S-banebetjening i Hillerødfingeren
gennem etablering af overhalingsspor mellem Hellerup og Holte

VVM-undersøgelsen af overhalingsspor mellem Hellerup og Holte indeholder trafikale
analyser, naturundersøgelser og teknisk projektering af forskellige muligheder for kapacitetsudvidelser
på strækningen.

De indledende undersøgelser af projektet viste, at projektet er langt mere kompliceret og
meget dyrere end tidligere antaget. Med dagens S-togsteknologi og de driftsmæssige
forudsætninger, der på nuværende tidspunkt er gældende for S-banen, forventes en udbygning
af strækningen med flere spor mellem Hellerup og Holte at koste mellem 1,5 og
3 mia. kr. alt efter valg af løsning og ambitionsniveau.

Der blev afsat 25,3 mio. kr. (2012-priser) til udarbejdelse af VVM-undersøgelsen.
I Aftale om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012 blev parterne enige om, at
VVM-undersøgelsen af etablering af overhalingsspor på Nordbanen, Hellerup – Holte,
opgives. De frigjorte midler medgår til finansieringen af merudgiften for dobbeltsporprojektet
i Sønderjylland (Vamdrup – Vojens).

3 spor til s-tog Gentofte Station

af steenth, 23/10 2019, 20:38 (1619 dage siden) @ Brussen

I Transportministeriets status for anlægsprojekter i 1. halvår 2012 står følgende passus:

VVM-undersøgelse af bedre og hurtigere S-banebetjening i Hillerødfingeren
gennem etablering af overhalingsspor mellem Hellerup og Holte

Jeg skrev det notat, som stoppede projektet. Anlægsstatus er opsummering hvad der er sket på området. Jeg har netop et par andre dokumenter fra høringen...

Mvh
Steen

3 spor til s-tog Gentofte Station

af KKLD, 23/10 2019, 21:55 (1619 dage siden) @ steenth

I Transportministeriets status for anlægsprojekter i 1. halvår 2012 står følgende passus:

VVM-undersøgelse af bedre og hurtigere S-banebetjening i Hillerødfingeren
gennem etablering af overhalingsspor mellem Hellerup og Holte


Jeg skrev det notat, som stoppede projektet. Anlægsstatus er opsummering hvad der er sket på området. Jeg har netop et par andre dokumenter fra høringen...

Mvh
Steen

Det lyder interessant. Hvor henne kan man se rapporten?
Var planen at Linje A ville overhale Linje E mellem Hellerup og Lyngby?


Jeg tænker at det måske er en anderledes situation nu med CBTC implementeret. Ville det evt. kunne gennemføres sammen med førerløse S-tog? Det ville hvert fald også være nemt at forlænge Linje F derop.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af steenth, 23/10 2019, 22:08 (1619 dage siden) @ KKLD

Det lyder interessant. Hvor henne kan man se rapporten?

Jeg har skrevet, at projektsitet er nedlagt.

Var planen at Linje A ville overhale Linje E mellem Hellerup og Lyngby?

Hillerød-tog skulle overhale Holte-toget. Jeg bruger ikke linje-betegnelserne, da de bliver ændret løbet...

Jeg tænker at det måske er en anderledes situation nu med CBTC implementeret. Ville det evt. kunne gennemføres sammen med førerløse S-tog? Det ville hvert fald også være nemt at forlænge Linje F derop.

Et eller to nye spor kan CBTC også håndtere...

3 spor til s-tog Gentofte Station

af tgpsen, 24/10 2019, 14:00 (1618 dage siden) @ Brussen

I Fingerplanen (s. 33) er der fra Hellerup til Holte en arealreservation til vigespor. Selvom 3. sporet blev lagt i mølposen i 2013, må der fortsat være "nogen", der synes, det er en god idé.

Med omstrømning af S-banen kunne man lave 4-spors drift mellem Hellerup og Kbh H, sammen med Kystbanen.

3 spor til s-tog Gentofte Station

af Simon1906, Hedehusene, 24/10 2019, 14:18 (1618 dage siden) @ tgpsen

Jeg ved ikke om det ville være løsningen det ville tage lang tid at gennemføre
Så skal man også have tostrøms tog i længere tid. Samt nedlukningen af strækningsafsnit. JEG kan godt se fordelen ved ens strømstyrke overalt, men er bange for mange tog bus kørsler og sure pendlere.

Simon
Hedehusene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak