Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/10 2019, 11:37 (1623 dage siden)

ÖBB har udsendt en markedsundersøgelse (udbud uden krav om køb) for følgende:
1. Option:
— Driftstilladelse: Tyskland, Danmark, Sverige,
— Tidsrum: 2020-2023,
— 4 Liggevogne,
— 4 Sovevogne,
— Mulighed for daglig vedligeholdelse i eller i nærheden af Hamburg.

2. Option:
— Driftstilladelse: Tyskland/Østrig/Schweiz, Tjekkiet, Belgien.
— 8 Liggevogne fra 2022,
— 2 Sovevogne fra 2021,
— 6 Sovevogne fra 2022,

Første option er jo for os mest spændende. Her kunne det tyde på et (ikke-dagligt) nattog Hamburg-Stockholm med tidligere DB vogne (der jo har tunnelgodkendelse/nødbremseoverstropning til Storebælt).

Der er lidt flere informationer her: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:487181-2019:TEXT:DE:HTML&src=0

--
Mvh Anders

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Svend, 18/10 2019, 13:46 (1623 dage siden) @ XAL Olesen

Det bliver vist ikke hos DB at ÖBB kan leje disse ligge- og sovevogne. DB har ikke lige noget på lager ifølge deres hjemmeside:

https://www.db-gebrauchtzug.de/cdb8b-gbzp/f?p=222:1:::NO:RP:G_APP_UNTERNEHMEN_ID,G_APP_...

Mvh
XAL Olesen

PS! Har også kommenteret lejeaftalen på https://www.facebook.com/groups/togrejser/

.
Det bliver tidligst til december 2020 (K21). Men lad os nu se .......

--
Svend

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af andersj, Aalborg, 18/10 2019, 15:47 (1623 dage siden) @ XAL Olesen

Det bliver vist ikke hos DB at ÖBB kan leje disse ligge- og sovevogne. DB har ikke lige noget på lager ifølge deres hjemmeside:

https://www.db-gebrauchtzug.de/cdb8b-gbzp/f?p=222:1:::NO:RP:G_APP_UNTERNEHMEN_ID,G_APP_...

Mvh
XAL Olesen

PS! Har også kommenteret lejeaftalen på https://www.facebook.com/groups/togrejser/

Det er Heros der udlejer dem: https://heros-rail.com/de/reisezugwagen/fernverkehrswagen.html

--
Mvh Anders

Avatar

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af mss ⌂, 25/10 2019, 21:41 (1616 dage siden) @ XAL Olesen
redigeret af mss, 25/10 2019, 21:57

Det var godt nok et stort udbud af jernbanemateriel som Heros har stående. Faldt lige over denne model:

https://heros-rail.com/de/triebzuege/hochgeschwindigkeits-diesel-neigezug-vt605.html

Jeg troede at alle BR 605 var kørt til Mukran bortset fra de to der kører diverse testkørsler i Tyskland

Mvh
XAL Olesen

DBAG er stadig ejer af materiellet, der bl.a. er opmagasineret i Hamm (Westf.). Heros er blot hyret til at sælge det.

Jeg har i øvrigt leveret nogle af billederne til deres side ;-)

Det er lidt ærgerligt at ÖBB hellere køber brugte DB UIC-X liggevogne bygget i 1960'erne og moderniseret omkring år 2000, alt imens man sælger ud af 20-30 år yngre, klimatiserede UIC-Z siddevogne som man jo kunne have valgt at ombygge i stedet. Selv liggevogne fra 1980'erne, til dels med klimaanlæg, har ÖBB solgt ud af.
Alt andet lige er der mindre komfort i en vogn med 50 år gammel substans. Lige meget hvor meget man pynter på dem..

Men formålet kan ihvertfald kun roses. P.t. er ÖBB et af de få jernbaneselskaber der stadig magter at drive nattog og sågar udvider den del af deres forretning efter DB's kapitulation.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/10 2019, 15:20 (1623 dage siden) @ andersj

Første option er jo for os mest spændende. Her kunne det tyde på et (ikke-dagligt) nattog Hamburg-Stockholm med tidligere DB vogne (der jo har tunnelgodkendelse/nødbremseoverstropning til Storebælt).

Normalt når man laver disse undersøgelser gennem TED, har man en ide om, hvem der har materiel, man kan bruge, og hvad det vil koste. Håbet med sådanne undersøgelser er både at sikre en retfærdig indkøbsproces, men også, at der evt. kan komme konkurrence mellem tilbuddene.

Jeg vil tro, at ÖBB allerede har en håndfuld vogne, der kan gå mellem Tyskland og Sverige, for 8 vogne inkl. reserver til kørsel via den temmelig dyre danske infrastruktur er næppe lønsomt. Mit bud er, at de 8 vogne skal supplere egen bestand, og der er vist flere tyske og slovakiske vognudlejningsselskaber, der har materiel, der burde kunne bruges. Om man lige vil køre Stockholm - Hamburg virker lidt voldsomt langt - særligt når der er meget gode forbindelser mellem Malmø og Stockholm med (fra foråret) tre forskellige operatører. Men Malmø - København - Hamburg og evt. videre derfra vil ikke være en ny ide....

/Lasse

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af andersj, Aalborg, 18/10 2019, 15:47 (1623 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Første option er jo for os mest spændende. Her kunne det tyde på et (ikke-dagligt) nattog Hamburg-Stockholm med tidligere DB vogne (der jo har tunnelgodkendelse/nødbremseoverstropning til Storebælt).

Normalt når man laver disse undersøgelser gennem TED, har man en ide om, hvem der har materiel, man kan bruge, og hvad det vil koste. Håbet med sådanne undersøgelser er både at sikre en retfærdig indkøbsproces, men også, at der evt. kan komme konkurrence mellem tilbuddene.

Jeg vil tro, at ÖBB allerede har en håndfuld vogne, der kan gå mellem Tyskland og Sverige, for 8 vogne inkl. reserver til kørsel via den temmelig dyre danske infrastruktur er næppe lønsomt. Mit bud er, at de 8 vogne skal supplere egen bestand, og der er vist flere tyske og slovakiske vognudlejningsselskaber, der har materiel, der burde kunne bruges. Om man lige vil køre Stockholm - Hamburg virker lidt voldsomt langt - særligt når der er meget gode forbindelser mellem Malmø og Stockholm med (fra foråret) tre forskellige operatører. Men Malmø - København - Hamburg og evt. videre derfra vil ikke være en ny ide....

/Lasse

Du har nok ret i at Stockholm-Hamburg bliver for langt til et nattog (indtil Femernforbindelsen).

Heros har jo de tidligere CNL vogne i "sortiment".

--
Mvh Anders

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af LarsJels, Jels, 18/10 2019, 18:41 (1623 dage siden) @ andersj

Hej

Stockholm-Hamburg er vel 10-11 timer og Gøteborg-Hamborg 8-9 timer. Kunne det ikke godt være en nattogsrute? F.eks. afg. ca. kl. 22 og opvågning i Hamburg ca. kl. 08. ÖBB har jo vist villighed til at afprøve nattogs-koncept. Fra Hamburg er der så 1,5 time til Hannover eller 4 timer til Frankfurt for lige at nævne et par store forretningsbyer/messebyer, men Hamburg kunne jo også være destinationen.

Med venlig hilsen
Lars

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af mikedk2100, 18/10 2019, 19:08 (1623 dage siden) @ LarsJels

Hej

Stockholm-Hamburg er vel 10-11 timer og Gøteborg-Hamborg 8-9 timer. Kunne det ikke godt være en nattogsrute? F.eks. afg. ca. kl. 22 og opvågning i Hamburg ca. kl. 08. ÖBB har jo vist villighed til at afprøve nattogs-koncept. Fra Hamburg er der så 1,5 time til Hannover eller 4 timer til Frankfurt for lige at nævne et par store forretningsbyer/messebyer, men Hamburg kunne jo også være destinationen.

Med venlig hilsen
Lars

Jeg er helt enig. Dengang vi havde nattog fra Danmark til Europa tog turen til Basel da 15 timer fra København og til Amsterdam 12 timer, og det var da ikke noget problem. Hvad turen til München tog, ved jeg ikke.

Turen skal jo også være af en vis varighed, hvis man skal kunne nå at sove - hvad der vel er meningen med nattog med sovevogne.

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Rørvig Station, 18/10 2019, 18:47 (1623 dage siden) @ andersj

Du har nok ret i at Stockholm-Hamburg bliver for langt til et nattog (indtil Femernforbindelsen).

Hvorfor synes du det? Der er omkring 1200 km Stockholm-Hamborg over Kolding. Til sammenligning: Stockholm-Narvik 1606 km.
Og fortæl det endeligt ikke til den transsibiriske jernbane, der er 10267 km fra Moskva til Pyongyang.

Man sparer vel kun omkring 150 km Stockholm-Hamborg, når Femernforbindelsen kommer. Det kan næppe betyde noget i det store regnskab - så kan man sove en time længere. Over Kolding vil det vel være godt 9 timer, så man vil dårligt kunne nå at få lagt sig til rette, få en god nats søvn, og få gjort klar til at stige af.

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af andersj, Aalborg, 18/10 2019, 19:55 (1623 dage siden) @ Rørvig Station

Du har nok ret i at Stockholm-Hamburg bliver for langt til et nattog (indtil Femernforbindelsen).


Hvorfor synes du det? Der er omkring 1200 km Stockholm-Hamborg over Kolding. Til sammenligning: Stockholm-Narvik 1606 km.
Og fortæl det endeligt ikke til den transsibiriske jernbane, der er 10267 km fra Moskva til Pyongyang.

Man sparer vel kun omkring 150 km Stockholm-Hamborg, når Femernforbindelsen kommer. Det kan næppe betyde noget i det store regnskab - så kan man sove en time længere. Over Kolding vil det vel være godt 9 timer, så man vil dårligt kunne nå at få lagt sig til rette, få en god nats søvn, og få gjort klar til at stige af.

Nu er det jo ikke kilometer, men rejsetid der ofte afgør det. Men jeg kom til at blande forskellige forbindelser sammen. Stockholm-Hamburg er selvfølgelig en fin distance, som jeg også skrev i mit første indlæg. Göteborg-Hamburg kunne også være oplagt, men der er også mulighed for at sejle med natfærgen til Kiel.

Det vigtige ved Nightjet's koncept er afgang relativt sent og ankomst relativt tidligt. Bl.a. fordi der ikke medbringes spisevogn.

--
Mvh Anders

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Jens N, Fredericia, 18/10 2019, 21:51 (1623 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Om man lige vil køre Stockholm - Hamburg virker lidt voldsomt langt - særligt når der er meget gode forbindelser mellem Malmø og Stockholm med (fra foråret) tre forskellige operatører.


Hvilke operatører vil køre nattog med sove- og liggevogne mellem Malmö og Stockholm fra foråret 2020, idet jeg antager at den ene fortsat er SJ?

Der er behov for et større nattogstilbud på den rute. Det er ikke usædvanligt at alle sovevognspladser er udsolgt 14 dage før afgang i SJs nattog.

Mvh. Jens

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Simon1906, Hedehusene, 18/10 2019, 22:20 (1623 dage siden) @ Jens N

Jeg formoder flixtrain jeg har set i lokreport (mener jeg det var i denne uge) at de skal til at køre i Sverige.

Simon
Hedehusene

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Jens N, Fredericia, 18/10 2019, 22:44 (1623 dage siden) @ Simon1906

Jeg formoder flixtrain jeg har set i lokreport (mener jeg det var i denne uge) at de skal til at køre i Sverige.


Som nattog med sove- og liggevogne?

Mvh. Jens

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af Simon1906, Hedehusene, 18/10 2019, 23:58 (1623 dage siden) @ Jens N

Ja jeg læste sidste år på deres hjemmeside at ihvertfald en del af deres vogne var ex DB ligge vogne, skulle bl. A. Køre autotog Hamburg Lørrach, om det så er blevet til noget har jeg ikke forsket i. Havde en løs plan i år om at skulle til Schweiz, det blev så Rygen og Usedom.

Simon
Hedehusene

ÖBB vil leje nattog med DK og Sverige godkendte vogne

af andersj, Aalborg, 19/10 2019, 10:21 (1622 dage siden) @ Simon1906

Ja jeg læste sidste år på deres hjemmeside at ihvertfald en del af deres vogne var ex DB ligge vogne, skulle bl. A. Køre autotog Hamburg Lørrach, om det så er blevet til noget har jeg ikke forsket i. Havde en løs plan i år om at skulle til Schweiz, det blev så Rygen og Usedom.

Simon
Hedehusene

Flixtrain sælger et par kupéer i BahnTouristikExpress' biltog mellem Hamburg Altona og Lörrach, og det har de gjort siden sommeren 2018. Desuden har de også nogle liggevogne i nogle af dagtogene til/fra Hamburg pga. mangel på almindelige siddevogne.

Jeg var med fra Hamburg Altona til Lörrach i juli i år, og der var vel maks. 10 Flixtrain kunder. Resten var BTE kunder med bil. Jeg betalte 15€ for billet inkl. liggeplads.

--
Mvh Anders

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak