Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Københavns Metro M6 (Generelt)

af Fynboen, 21/10 2019, 15:58 (1648 dage siden)

Hvordan ser fremtidsudsigterne ud for M6 metro linien Brønshøj <----> Refshaleøen? Er det den næste store udbygning som I ser det?

Københavns Metro M6

af andersj, Aalborg, 21/10 2019, 16:15 (1648 dage siden) @ Fynboen

Gladsaxe-Nørrebro station undersøges jo som letbane. Fremtidig betjening af Nordhavn, Refshaleøen og Lynetteholm er med i undersøgelserne omkring Lynetteholm.

--
Mvh Anders

Københavns Metro M6

af Fynboen, 21/10 2019, 21:06 (1648 dage siden) @ andersj

Så tanken om M6 er død nu?

Københavns Metro M6

af mpp, 21/10 2019, 22:17 (1648 dage siden) @ Fynboen

Det er tricky. Groft sagt kan man sige at M1 (Ørestad) betalte for M1+M2 (lufthavnen). Der er på den første metro flere spor, men Vanløse–Frederiksberg erstattede den eksisterende S-bane, M2 brugte Amagerbanens spor og M1 et langt stykke er bygget som højbane på en pløjemark. Der er derfor kun et ret kort stykke egentligt tunnel, og der er da også flere der har sagt, at det først er med Cityringen København fik en egentligt metro. M3 er den metro man ville bygge fra starten, men det kan kun lade sig gøre fordi man bygger M4 i Sydhavnen og Nordhavnen, så de områder kan blive udviklet.

Der er på det nye kort en række klare huller og Indre Nørrebro, Righospitalet, Brønshøj, Nordvest og Bispebjerg Hospital er oplagte destinationer. Udfordringen er så at mens Cityringen landede på ca 25 mia, er den vurderet til 40 mia. Der skal være nye forbindelser over havnen og der skal også bygges et eller andet ud til Refshaleøen når det skal udvikles. Refshaleøen er dog privat ejet, og så er der pludseligt ikke mange muligheder for grundsalg. Der er så også muligheden for Metro til Malmø som en joker, og så kan det være det giver nogle muligheder.

I alle tilfælde er det planen at Københavns Kommune skal lave en plan i slutningen af 2019 med de ønsker de har til den fremtidige byudvikling. Her vil de her ting naturligvis indgå. Der er også spørgsmål om nedrivning af Bispeengbuen og udvikling af Frederiksberg Hospital som indgår. I regionen er der kig på at forbinde til Hvidovre Hospital og som nævnt andetsteds overvejelser om letbane Nørrebro st–Gladsaxe gennem Tingbjerg. Der er også snak om BRT eller letbane på Havneløbet til Refshaleøen, så det bliver spændende at følge.

Københavns Metro M6

af Gæst42, 21/10 2019, 22:20 (1648 dage siden) @ Fynboen

Så tanken om M6 er død nu?

Nej bestemt ikke, den indgår jo i KIK2 ligesom letbanen gør. De skal jo sameksistere da der kun er et lille område de begge betjener omkring Bellahøj... Men M6 er lidt ligesom Cityringen desværre lidt en lappeløsnings linjeføring. Så man kunne jo håbe på at der bliver brugt nogle penge på et ekstra s-togsrør via Rigshospitalet-Forum aksen i stedet.

Københavns Metro M6

af dysharmonica, 22/10 2019, 00:08 (1648 dage siden) @ Fynboen

Så tanken om M6 er død nu?

Hvis du præcis mener linien til NV og Brønshøj, jeg tror den er død.

Men, mindst, vi vil få Forum til Amager til Refshaleøen til Lynetteholmen (til Nordhavn) - det er fordi vi behøver tredje krydsning af havnen, og Lynetteholm og Refshaleøen kan betale for den. Det er muligt at vi vil også få den hele havneringen og noget mere ... men det ser ud ligesom metrolinien til Brønshøj er død for nu og vill ske som letbanen.

Her her et kort fra forslag til metrolinie til Hvidovre og længs Fasanvej til Emdrup og Bispebjerg der viser de mest sandsynlige lebanen og metro linie nu i oktober 2019.

[image]

Københavns Metro M6

af Fynboen, 25/10 2019, 12:33 (1644 dage siden) @ dysharmonica

tak for alle jeres svar..... det gav en bedre forståelse.

Selvfølgelig skal metro tænkes ind i de mange nye bydele.

Nu vil DBU jo også gerne have et nyt stadion til 50.000 tilskuere (eller udbygge Telia Parken eller Brøndby stadion).
Hvis der bygges nyt, så skal der jo også tænkes i infrastruktur. Høje Taastrup har meldt dig kan jeg se. Her er vi tæt på motorveje og jernbaner. Men måske et lidt kedeligt sted.... Ørestaden tæt på motorvej og metro kunne bedre....

Jeg havde selv fornøjelse at være i Parken Danmark-Schweitz, dvs. det var først sidst i kampen det kunne betegnes som en fornøjelse :-). Men efter kampen fik vi da godt nok testet Trianglen station.... rulletrapperne gyngede i bogstaveligste forstand!!!! Men fedt at have en metro station efter en landskamp, så kan man jo parkere næsten hvor som helst i byen istedet for at holde i kø imens tusinde af mennersker vader omkring ens bil.

Københavns Metro M6

af Rørvig Station, 25/10 2019, 13:20 (1644 dage siden) @ Fynboen

Nu vil DBU jo også gerne have et nyt stadion til 50.000 tilskuere (eller udbygge Telia Parken eller Brøndby stadion).
Hvis der bygges nyt, så skal der jo også tænkes i infrastruktur. Høje Taastrup har meldt dig kan jeg se. Her er vi tæt på motorveje og jernbaner. Men måske et lidt kedeligt sted.... Ørestaden tæt på motorvej og metro kunne bedre....

Jeg havde selv fornøjelse at være i Parken Danmark-Schweitz, dvs. det var først sidst i kampen det kunne betegnes som en fornøjelse :-). Men efter kampen fik vi da godt nok testet Trianglen station.... rulletrapperne gyngede i bogstaveligste forstand!!!! Men fedt at have en metro station efter en landskamp, så kan man jo parkere næsten hvor som helst i byen istedet for at holde i kø imens tusinde af mennersker vader omkring ens bil.

Nej tak. Hvor i Københavns kommune synes du, at der skal neddrives boliger, sløjfes parker, eller affredes fredet natur, for at nogle politikere kan få bygget et mindesmærke over sig?

Jeg gætter på at der ikke er stemning blandt vælgerne.

Byg det stadion imellem Høje Tåstrup og Trekroner, eller ved Køge N.

Københavns Metro M6

af Fynboen, 25/10 2019, 13:33 (1644 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg er enig.... støtter også fuldt om at Amager Fælled skal bevares som natur osv osv.

Københavns Metro M6

af Simon1906, Hedehusene, 25/10 2019, 13:38 (1644 dage siden) @ Rørvig Station

Nej der skal ikke sløjfes parker natur eller nedrives boliger uanset hvor det er, der mangler ihvertfald boliger og vi kan ikke undvære flere grønne områder i hovedstadsområdet. Om de så har plads i Århus eller andetsteds. Fint med mig. Jeg er ikke fodboldfan men min ene søn spiller på et u17 hold så ham får jeg nok ballade med.

Simon
Hedehusene

Indsend billeder

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak