Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt (Generelt)

af Jonas1983, 27/10 2019, 23:33 (1635 dage siden)

Ifølge sn.dk bliver hver tredje bestilte sporspærring slet ikke brugt.

https://sn.dk/Sjaelland/Rekordmange-sporarbejder-Men-hver-tredje-bliver-slet-ikke-brugt...

Som udenforstående virker det som et meget stort antal. Men Banedanmarks mål er iflg. sn.dk at udnytte 75 pct., dvs at man åbenbart stadig er nødt til at acceptere at hver fjerde sporspærring vil være forgæves.

Der har tidligere været debat om sporspærringer og togbusser her i forum, og om disse totalspærringers måske negative indvirkning på jernbanens attraktivitet.

Er det for meget at forlange, at der rent faktisk arbejdes på sporet, når man nu har bestemt sig for at stoppe togdriften og genne passagererne over i busser?

Når man er nødsaget til at totalspærre fx en motorvej, bliver der gået til stålet, så man generer bilisterne kortest muligt. Et billede af en lukket og tom motorvej uden vejarbejdere og med henstillede maskiner ville ret hurtigt komme i toppen af jp.dk, tror jeg.

Så er sandheden, at det finder sted på jernbanen, fordi det kan finde sted på jernbanen uden at nogen efterhånden løfter et øjenbryn...?:-(

Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Jens Hansen, 28/10 2019, 06:38 (1635 dage siden) @ Jonas1983

Havde det været hver 4 operation på et hospital som blev aflyst, var det en skandale.

Nu er det hver fjerde spærring på jernbanen.

Det er, isoleret set ligegyldigt, for det er jo ikke givet at der skulle køre tog i den spærring, som aflyses.

Men vi kan selvfølgelig undre os over at Banedanmark tilsyneladende laver en del unødigt arbejde på dette område. Hvordan mon resten af virksomheden fungerer?

JH

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Vollensir, 28/10 2019, 07:15 (1635 dage siden) @ Jens Hansen

For et par måneder siden fra fredag aften til mandag morgen aflyste man regionaltogene mellem Fredericia og Århus, IC-togene skulle koble i Vejle i stedet for som normalt i Fredericia. Der var indsat togbusser mellem Vejle og Fredericia til at betjene Brejning og Børkop.

På grund af sporarbejde på Fredericia station, der skete ikke en s... nogen steder fir Banedanmark havde aflyst sporarbejdet, men der kørte stadig togbusser hele weekenden og IC-togene koblede stadig i Vejle hele weekenden. Håber da at DSB sender regningen videre til Banedanmark, det er sgu for amatøragtigt af BD...

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af KarstenF, 28/10 2019, 14:26 (1635 dage siden) @ Vollensir

En sporspærring skal bestilles tre år før den skal være aktiv. På det tidspunkt er der ingen entreprenør der er valgt endnu. Der er kun et skitseprojekt. Der er ingen der ved om et givet projekt kommer på finansloven eller ej.

Så det der mangler af information er om det er hver tredje PLANLAGTE sporspærring eller hver tredje AKTIVEREDE sporspærring.

Hvis det er hver tredje planlagte sporspærring. Så synes jeg faktisk det er ret flot.

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Jens Hansen, 28/10 2019, 14:45 (1635 dage siden) @ KarstenF

En sporspærring skal bestilles tre år før den skal være aktiv.

Af anden artikel i samme avis, fra samme dag fremgår at direktøren siger, at sporspærringer skal være bestilt 19 uger før.

Tror KarstenF blander kæmpe projekter, med store konsekvenser (som der ikke er mange af), sammen med den daglige trummerum.

Det er dagligdagen Banedanmark ikke har styr på.

JH

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Svend, 28/10 2019, 18:45 (1634 dage siden) @ Jens Hansen

En sporspærring skal bestilles tre år før den skal være aktiv.


Af anden artikel i samme avis, fra samme dag fremgår at direktøren siger, at sporspærringer skal være bestilt 19 uger før.

Tror KarstenF blander kæmpe projekter, med store konsekvenser (som der ikke er mange af), sammen med den daglige trummerum.

Det er dagligdagen Banedanmark ikke har styr på.

JH

Nu er det sådan, at en meget stor del af de sporspærringer vi taler om, bestilles af eksterne entreprenører. Også de der ikke benyttes.

--
Svend

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Niels Munch, 28/10 2019, 19:14 (1634 dage siden) @ Svend

Nu er det sådan, at en meget stor del af de sporspærringer vi taler om, bestilles af eksterne entreprenører. Også de der ikke benyttes.


Men de gør det jo næppe uden, at Banedanmark "forventer ét eller andet af dem".

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af HLA7, 28/10 2019, 19:40 (1634 dage siden) @ Svend

Hold da op hvor er det bureaukratisk

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/10 2019, 20:11 (1634 dage siden) @ Svend

En sporspærring skal bestilles tre år før den skal være aktiv.


Af anden artikel i samme avis, fra samme dag fremgår at direktøren siger, at sporspærringer skal være bestilt 19 uger før.

Og skal vi lige repetere lovgivningen, så skal alle kapacitets-indskrænkende sporspærringer fastlægges i midten af maj måned for hele den køreplansperiode, der starter den efterfølgende december. Altså skulle alle sporspærringer, der havde betydning for togtrafikken i K20 være bestilt og låst i maj 2019.
Dette gælder i hele EU, og ud fra infrastrukturforvalternes flerårige rammeaftaler, hvor der netop (i teorien) er skabt mulighed for at normbaseret, tilstandsbaseret og præventivt vedligehold kan planlægges endog meget langt frem i tid, da det er "offentlige budgetter". Banedanmarks eksisterende rammeaftale er vist fra 2015, men udløber med årets udgang.

Disse regler har været gældende siden 2004 og overholdes generelt ikke - og endnu ikke i Danmark. Formentlig fordi man er "låst" i at lave akutte fejlretninger og kontinuerlig re-planlægning.

En benchmark mellem andre infrastrukturforvaltere for nogle år siden, pegede på, at alle infrastrukturforvaltere har samme problemer, men at antallet af sporspærringer i Danmark er absurd højt (i 2010 flere sporspærringer end i hele Belgien), fordi reglerne for arbejde i spor i Danmark "er løbet løbsk i forhold til udlandet". Om det er godt eller skidt, er en anden sag.

Artiklerne i avisen påpeger også, at der sjældent bruges mere end 75% af den tid, som de realiserede sporspærringer får tildelt.

/Lasse

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af HLA7, 31/10 2019, 07:43 (1632 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tja, med din indstilling var fyret ved Lønstrup aldrig blevet flyttet

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af krabsen, 31/10 2019, 08:26 (1632 dage siden) @ HLA7

Tja, med din indstilling var fyret ved Lønstrup aldrig blevet flyttet

Nu skriver Lasse vel ret beset ikke noget om sin egen indstilling - han orienterer om 'de faktiske forhold i jernindustrien'. ;-)

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/10 2019, 10:12 (1632 dage siden) @ HLA7

Tja, med din indstilling var fyret ved Lønstrup aldrig blevet flyttet

Øh, den fangede jeg ikke lige? Fordi flytningen af Fyret ikke kunne planlægges et år i forvejen? Fordi flytningen gik for hurtigt? Fordi tidspunktet først kunne fastlægges meget sent?

i forhold til det sidste, er der jo netop "force majeure" ved f. eks. indskydning af broer ifm jernbanen, hvor det kan glippe med dage/uger.
Der er jo to mantraer indenfor jernbanen: "Selv ikke den bedste planlægning kan erstatte det rene svineheld" og "Shit happens". Ambitionen fra EU har været, at forbedre planlægningen, så det bliver mere attraktivt at køre tog. Der er også ambitioner for håndtering af "Shit happens" men det er noget helt andet.

/Lasse

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af KarstenF, 28/10 2019, 14:31 (1635 dage siden) @ Jonas1983

Når man er nødsaget til at totalspærre fx en motorvej, bliver der gået til stålet, så man generer bilisterne kortest muligt. Et billede af en lukket og tom motorvej uden vejarbejdere og med henstillede maskiner ville ret hurtigt komme i toppen af jp.dk, tror jeg

En del år tilbage, da man udvidede Sydmotorvejen mod Køge, havde jeg en kollega der ofte pendlede fra Jylland og kom gennem det knapt 10 km lange ombygningsområde med udstrakte gener for bilisterne.

Han gjorde det til en sport at tælle hvor mange han kunne se der arbejdede.

Han nåede aldrig over 10 personer.

Det er ikke en forskel mellem motorvej og bane - det hænger på udbudsform og kontrakt.

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af Jens Hansen, 28/10 2019, 14:37 (1635 dage siden) @ KarstenF

Det er ikke en forskel mellem motorvej og bane - det hænger på udbudsform og kontrakt.

Næ, det afgørende er at jernbanen kun udfører en marginal del af det transportarbejde som udføres i Danmark.

JH

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af mikedk2100, 28/10 2019, 15:09 (1635 dage siden) @ KarstenF

En del år tilbage, da man udvidede Sydmotorvejen mod Køge, havde jeg en kollega der ofte pendlede fra Jylland og kom gennem det knapt 10 km lange ombygningsområde med udstrakte gener for bilisterne.

Han gjorde det til en sport at tælle hvor mange han kunne se der arbejdede.

Han nåede aldrig over 10 personer.

Men motorvejen var ikke lukket. Bilisterne kunne køre - med nedsat hastighed og færre vognbaner. Bilisterne har også en tendens til ikke at fatte, at hastigheden nedsættes, fordi vognbanerne bliver smallere og derfor ikke er egnede til at køre 130 km/t med få cm til andre biler eller vejarbejde. Uanset om de kan se folk der arbejder, eller ikke.

Jernbanen er ganske givet mere kompleks, men det har da markant udstrakte gener for passagererne, at de skal skifte fra tog til bus og måske fra bus til tog igen (ud i kulde/regn, ventetid osv) for at komme frem - modsat bilisterne, der kan sidde på deres flade hele vejen i samme køretøj, selvom der er vejarbejde.

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af pjl, 28/10 2019, 15:21 (1635 dage siden) @ mikedk2100

Men motorvejen var ikke lukket. Bilisterne kunne køre - med nedsat hastighed og færre vognbaner. Bilisterne har også en tendens til ikke at fatte, at hastigheden nedsættes, fordi vognbanerne bliver smallere og derfor ikke er egnede til at køre 130 km/t med få cm til andre biler eller vejarbejde. Uanset om de kan se folk der arbejder, eller ikke.

Tag en tur på Ring 3, hvor man over en 10 kilometer lang strækning har spæret, indsnævret og generet trafikken mest muligt - med fatale konsekvenser for afviklingen, hvilket man især kunne se i morges hvor alt mere eller mindre brød totalt sammen. der arbejdes på rundt regnet 10% af den strækning.

Eller de indre stykke af Holbækmotorvejen, hvor opsætningen af 800 meter støjvæg nu har været 5 måender undervejes, jeg så godtnok én der arbejdede dér i dag, men det er ikke hver dag.

Så nej, det er ikke bedre på Motorvejene.

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af mpp, 28/10 2019, 15:32 (1635 dage siden) @ pjl

I Japan ansætter man en masse folk til at stå og se travle ud i gule veste når der bygges. F.x. bliver der ansat folk til at hjælpe folk forbi et vejarbejde, hvor vi i Danmark bare sætter et skilt op.

Om man så synes det er et bedre system, er en indviduel sag. Jeg tror de fleste foretrækker at arbejdet bliver udført så hurtigt og billigt så muligt. Det giver givetvist så udfordringer når DSB allerede har aflyst driften og banen så ikke bliver spærret alligevel, og det er så det man kan forvente bliver gjort bedre i fremtiden.

Hver tredje sporspærring bliver ikke brugt

af HLA7, 28/10 2019, 19:42 (1634 dage siden) @ mpp

Optimisme får vi brUg for

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak