Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/10 2019, 18:52 (1635 dage siden)

Benny Engelbrecht har i dag besøgt transportministeren i Schleswig-Holstein Dr. Bernd Buchholz.

Her blev følgende punkter bl.a. diskuteret:
-Undersøgelse af kørsel med brinttog Esbjerg-Tønder-Niebüll.
-Undersøgelse af kørsel med Stadler Flirt Akku mellem Flensburg-Padborg-Tinglev til at frigive IC3 tog. Alternativt helt til Fredericia. (Giver dog ikke mening at køre batteritog Flensburg-Fredericia)

Bernd Buchholz ønsker desuden også at strækningen Bramming-Esbjerg hastighedsopgraderes. Tyskerne investere knap 100 mio. kr. i udbygning af Tønder-Niebüll samt ERTMS udustning af strækningen.

Umiddelbart virker det urealitisk at køre brinttog mellem Esbjerg og Niebüll, da de er meget dyre og en del større end de nuværende Lint 41 togsæt. Alstom levere kun brinttogsæt som Lint 54 (54 meter lange). Det vil give mere mening at afvikle den næste kontrakt og imens forberede batteridrift i hele Vestjylland med elektrificeringer på strategiske steder. I slutningen af 2020'erne vil første generation Arriva Lint være udskiftningsmodne og rækkevidden på batteritog være noget længere end i dag.

Kilde: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/VII/Presse/PI/2019/191028_dtdaenKo...

--
Mvh Anders

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af Svend, 28/10 2019, 19:15 (1635 dage siden) @ andersj

Benny Engelbrecht har i dag besøgt transportministeren i Schleswig-Holstein Dr. Bernd Buchholz.

Her blev følgende punkter bl.a. diskuteret:
-Undersøgelse af kørsel med brinttog Esbjerg-Tønder-Niebüll.
-Undersøgelse af kørsel med Stadler Flirt Akku mellem Flensburg-Padborg-Tinglev til at frigive IC3 tog. Alternativt helt til Fredericia. (Giver dog ikke mening at køre batteritog Flensburg-Fredericia)

Bernd Buchholz ønsker desuden også at strækningen Bramming-Esbjerg hastighedsopgraderes. Tyskerne investere knap 100 mio. kr. i udbygning af Tønder-Niebüll samt ERTMS udustning af strækningen.

Umiddelbart virker det urealitisk at køre brinttog mellem Esbjerg og Niebüll, da de er meget dyre og en del større end de nuværende Lint 41 togsæt. Alstom levere kun brinttogsæt som Lint 54 (54 meter lange). Det vil give mere mening at afvikle den næste kontrakt og imens forberede batteridrift i hele Vestjylland med elektrificeringer på strategiske steder. I slutningen af 2020'erne vil første generation Arriva Lint være udskiftningsmodne og rækkevidden på batteritog være noget længere end i dag.

Kilde: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/VII/Presse/PI/2019/191028_dtdaenKo...

....men han har sikkert haft en god tur :-)

--
Svend

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/10 2019, 19:57 (1635 dage siden) @ Svend

.Et par bemærkninger

Kørsel med batteritog under køreledningerne er dyrere, end at købe et togstrøms el-tog. NAH-SHs Stadler tog er indkøbt til alene 15 kV og tysk godkendelse. Det vil være en smule juridisk kompliceret, pludselig at få dem som to-system tog (eller med dansk ETCS og STM). Men man kan lave et nyt udbud, hvis man ville. Med grænseoverskridende lokaltrafik er der også mulighed for EU støtte....

Det ser til gengæld ud til, at man helt har overset, at NAH.SH og DB er ved at anskaffe 2-3 ekstra TWINDEXX Vario togsæt, der ville gøre det muligt at forlænge Hamburg - Flensburg til Padborg (og frigøre Tysklandsduelige MF) - eller sågar leveres som to-strøms og køre igennem til Fredericia -( Aarhus)

Det kunne dog formentlig give god mening, at lade NAH.SH overtage dele af trafikkøberansvaret i Sønderjylland, og eksempelvis køre Flensburg - Sønderborg eller længere op med to-strøms el-tog.
Et 230 km/t eltog med batteriløsning vil iøvrigt kunne køre Aabenraa - Rødekro - Kolding - Odense - København på under to timer (hvis vi trænger til noget mere at diskutere i dette forum :-))
Dog skal ministeren huske på, at han allerede er i gang med at købe batterifrie el-tog til den sønderjyske trafik....

Nibøl-Tønder-Esbjerg. Her er der i regi af tidligere politiske forlig en ide om ny krydsningsstation mellem Ribe og Skærbæk, der vil muliggøre 30 min drift fra Tønder til Esbjerg. Med den forventede hastighedsopgradering, vil rejsetiden for "hurtige" tog fra Tønder til Esbjerg komme ned under en time - og altså noget hurtigere end i bil. Det vil måske kunne retfærdiggøre Lint54 som brinttog - evt med satsning på gratis cykelmedtagning også. Der er i det hele taget en del udviklingsmuligheder i "Arriva land", der godt kunne puljes sammen til en håndfuld ekstra togsæt inden 2030.

/Lasse

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af andersj, Aalborg, 28/10 2019, 22:12 (1635 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

.Et par bemærkninger

Kørsel med batteritog under køreledningerne er dyrere, end at købe et togstrøms el-tog. NAH-SHs Stadler tog er indkøbt til alene 15 kV og tysk godkendelse. Det vil være en smule juridisk kompliceret, pludselig at få dem som to-system tog (eller med dansk ETCS og STM). Men man kan lave et nyt udbud, hvis man ville. Med grænseoverskridende lokaltrafik er der også mulighed for EU støtte....

Det ser til gengæld ud til, at man helt har overset, at NAH.SH og DB er ved at anskaffe 2-3 ekstra TWINDEXX Vario togsæt, der ville gøre det muligt at forlænge Hamburg - Flensburg til Padborg (og frigøre Tysklandsduelige MF) - eller sågar leveres som to-strøms og køre igennem til Fredericia -( Aarhus)

Det smarte er jo at en Stadler Flirt Akku kan køre på batteriet fra Padborg til Tinglev, og nok svarer bedre til den efterspurgte kapacitet end et 4-vogns TWINDEXX Vario togsæt. Man kunne jo hver time forlænge Kiel-Flensburg videre til Tinglev med korrespondance til Sønderborg-København, der også kan udvides til timedrift. Problemet her er at man så skal skifte i både Flensburg og Tinglev hvis man rejser fra Hamburg til nord for Tinglev. Det kan selvfølgelig afhjælpes ved at tilbyde en rimelig frekvens og kapacitet i de direkte tog til Hamburg.

Alternativet med at forlænge RE7 til Padborg er som sådan heller ikke nogen dårlig idé. Så kan man evt. køre IC tog hver anden time Padborg-Aarhus og IC tog hver anden time Sønderborg-København. Hver anden time kunne man så køre RE tog Padborg-Tinglev og Sønderborg-Tinglev med korrespondance til IC-togene. Da alle DSB's togsæt jo bliver ens er det ikke noget problem at et RE tog vender til et IC tog og omvendt.

--
Mvh Anders

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af Gæst42, 29/10 2019, 23:34 (1634 dage siden) @ andersj

Alternativet med at forlænge RE7 til Padborg er som sådan heller ikke nogen dårlig idé.

Bortset fra at ingen skal til/fra Padborg, så alle mellem Danmark og Flensborg påføres et skift imens ingen rigtigt slipper for at skifte...

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af andersj, Aalborg, 29/10 2019, 23:47 (1634 dage siden) @ Gæst42

Alternativet med at forlænge RE7 til Padborg er som sådan heller ikke nogen dårlig idé.

Bortset fra at ingen skal til/fra Padborg, så alle mellem Danmark og Flensborg påføres et skift imens ingen rigtigt slipper for at skifte...

De fleste hopper over i RE7 når IC toget ankommer til Flensburg. Men det var jo også sådan man kørte indtil 2010, hvor Schleswig Holstein Express kørte hver anden time Padborg-Hamburg og DSB kørte blot et regionaltog med MR Padborg-Fredericia.

Det handler i bund og grund om at DSB om nogle år ikke har nogle togsæt der kan køre til Flensburg. Så vi kommer nok ikke udenom at det letteste er hvis enten RE7 (Hamburg-Kiel/Flensburg) eller RE72 (Kiel-Flensburg) fortsætter til Padborg eller Tinglev.

--
Mvh Anders

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af Gæst42, 30/10 2019, 00:02 (1634 dage siden) @ andersj

Alternativet med at forlænge RE7 til Padborg er som sådan heller ikke nogen dårlig idé.

Bortset fra at ingen skal til/fra Padborg, så alle mellem Danmark og Flensborg påføres et skift imens ingen rigtigt slipper for at skifte...


De fleste hopper over i RE7 når IC toget ankommer til Flensburg. Men det var jo også sådan man kørte indtil 2010, hvor Schleswig Holstein Express kørte hver anden time Padborg-Hamburg og DSB kørte blot et regionaltog med MR Padborg-Fredericia.

Det skift kommer ikke til at være særligt stort fra K20, undtagen på de første og sidste afgange vil der jo altid være et direkte tog til/fra Hamborg.


Det handler i bund og grund om at DSB om nogle år ikke har nogle togsæt der kan køre til Flensburg. Så vi kommer nok ikke udenom at det letteste er hvis enten RE7 (Hamburg-Kiel/Flensburg) eller RE72 (Kiel-Flensburg) fortsætter til Padborg eller Tinglev.

I første omgang får DSB flere tog der kan køre i Tyskland, men det er rigtigt at om 8-10 år så skal de sidste IC3 på pension (og Indusi IC3 er jo de yngste IC3'er så dermed formodentlig også de sidste)

Så ingen grund til at forringe forbindelsen mellem Flensborg og Danmark før tid. Der kan også nå at ske noget inden da ;-)

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af esni, Frederikssund, 1/11 2019, 07:55 (1631 dage siden) @ andersj

.Et par bemærkninger

Kørsel med batteritog under køreledningerne er dyrere, end at købe et togstrøms el-tog. NAH-SHs Stadler tog er indkøbt til alene 15 kV og tysk godkendelse. Det vil være en smule juridisk kompliceret, pludselig at få dem som to-system tog (eller med dansk ETCS og STM). Men man kan lave et nyt udbud, hvis man ville. Med grænseoverskridende lokaltrafik er der også mulighed for EU støtte....

Det ser til gengæld ud til, at man helt har overset, at NAH.SH og DB er ved at anskaffe 2-3 ekstra TWINDEXX Vario togsæt, der ville gøre det muligt at forlænge Hamburg - Flensburg til Padborg (og frigøre Tysklandsduelige MF) - eller sågar leveres som to-strøms og køre igennem til Fredericia -( Aarhus)


Det smarte er jo at en Stadler Flirt Akku kan køre på batteriet fra Padborg til Tinglev, og nok svarer bedre til den efterspurgte kapacitet end et 4-vogns TWINDEXX Vario togsæt. Man kunne jo hver time forlænge Kiel-Flensburg videre til Tinglev med korrespondance til Sønderborg-København, der også kan udvides til timedrift. Problemet her er at man så skal skifte i både Flensburg og Tinglev hvis man rejser fra Hamburg til nord for Tinglev. Det kan selvfølgelig afhjælpes ved at tilbyde en rimelig frekvens og kapacitet i de direkte tog til Hamburg.

Alternativet med at forlænge RE7 til Padborg er som sådan heller ikke nogen dårlig idé. Så kan man evt. køre IC tog hver anden time Padborg-Aarhus og IC tog hver anden time Sønderborg-København. Hver anden time kunne man så køre RE tog Padborg-Tinglev og Sønderborg-Tinglev med korrespondance til IC-togene. Da alle DSB's togsæt jo bliver ens er det ikke noget problem at et RE tog vender til et IC tog og omvendt.

Hvis Stadler Flirt Akku skal køre til Padborg, så skal de jo enten udrustes med ETCS+DK-STM, eller have tilladelse til at køre uden virksom dansk ATC, med maks 70 km/t på Padborg - Tinglev.

--
Eskild

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af ivar, 30/10 2019, 02:13 (1634 dage siden) @ Svend

Der eksisterer rent faktisk et ganske fornuftigt regionalt samarbejde mellem Nord- og Sydslesvig på rigtig mange områder -også grænseoverskridende trafik. Din kommentar tyder på, at det aldeles har undgået din opmærksomhed. Jeg skal undlade at spekulere over årsagen.

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af Togbus, Foldingbro, 30/10 2019, 06:12 (1633 dage siden) @ ivar

Der eksisterer rent faktisk et ganske fornuftigt regionalt samarbejde mellem Nord- og Sydslesvig på rigtig mange områder -også grænseoverskridende trafik.

Nemlig og det er ikke usandsynligt at brint- og batteritog som en anden invasiv art spreder sig ind i Danmark sydfra, trods hegn (der er vistnok huller i det, der hvor de to jernbanestrækninger skærer grænselinjen). Et tættere samarbejde kunne løfte trafikbetjeningen af Sønderjylland væsentligt, som parantes bemærket er udenfor timemodellens lyksaligheder.

--
- busser når det er billigst

Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland

af Gæst42, 29/10 2019, 23:31 (1634 dage siden) @ andersj

Det vil give mere mening at afvikle den næste kontrakt og imens forberede batteridrift i hele Vestjylland med elektrificeringer på strategiske steder.

Enig og det strategiske "sted" kan passende være Vejle - Struer. Så brude man kunne køre hele Arriva-land med Batteritog og da der er underskrevet en kontrakt på at elektrificere strækningen vil det nok også være den billigste løsning...

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af Niels Munch, 30/4 2020, 10:55 (1450 dage siden) @ andersj

Kollektivtrafik nyheder 23. april 2020 KL. 12:35:

"Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog
Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, stiller nu spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S) om indsættelse af brintelektriske tog på strækningen mellem Niebüll i det nordvestlige Schleswig og Esbjerg."

Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/?Id=1303 .


[image]Alstom Coradia iLINT, LNVG/EVB 654 102/602 i Bremervörde, 06.12.2018 (nm).


M.v.h.
Niels

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af Niels Munch, 15/5 2020, 09:27 (1435 dage siden) @ Niels Munch

Ministerens svar forelå g.d. Se hele svaret her: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/468/svar/1658948/2190549.pdf .

Om batteritog Tinglev-Padborg skriver ministeren:

"Endvidere undersøges mulighederne og perspektiverne i et samarbejde om en tysk togbetjening af Tinglev-Padborg med batteritog. Også denne idé er ved at blive foldet ud, og mit ministerium vil i den nærmeste fremtid drøfte dette mere indgående med Transportministeriet i Slesvig-Holsten."


M.v.h.
Niels

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af LarsJels, Jels, 15/5 2020, 11:28 (1435 dage siden) @ Niels Munch

... og batteritog på strækningen Tinglev-Padborg giver naturligvis kun mening, hvis der videreføres til Flensburg, men det er nok også det, der menes. Eller hvad? På den måde kunne der opnås time-frekvens fra DK til Flensburg, hvis batteritoget kører i de timer, hvor der ikke er IC forbindelse til Flensburg (men til Sønderborg).

MVH; Lars

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af pjl, 15/5 2020, 12:27 (1435 dage siden) @ LarsJels

... og batteritog på strækningen Tinglev-Padborg giver naturligvis kun mening, hvis der videreføres til Flensburg, men det er nok også det, der menes. Eller hvad? På den måde kunne der opnås time-frekvens fra DK til Flensburg, hvis batteritoget kører i de timer, hvor der ikke er IC forbindelse til Flensburg (men til Sønderborg).

Hvorfor batteritog? Batteripakken er vel markant dyrere end et to-strøms regionaltog.

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af LarsJels, Jels, 15/5 2020, 12:40 (1435 dage siden) @ pjl

Et gæt: Fordi man overvejer at indsætte batteritog på den ikke-elektrificerede strækning Kiel-Eckernförde-Flensburg (RE72), som så kunne videreføres til Tinglev hver anden time.

MVH; Lars

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af Jens Hansen, 15/5 2020, 12:48 (1435 dage siden) @ LarsJels

Et gæt: Fordi man overvejer at indsætte batteritog på den ikke-elektrificerede strækning Kiel-Eckernförde-Flensburg (RE72), som så kunne videreføres til Tinglev hver anden time.

MVH; Lars

Mindes at have hørt, at togene er bestilt, så deres overvejelser, er kommet lidt længere!

JH

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af andersj, Aalborg, 15/5 2020, 12:57 (1435 dage siden) @ Jens Hansen

Et gæt: Fordi man overvejer at indsætte batteritog på den ikke-elektrificerede strækning Kiel-Eckernförde-Flensburg (RE72), som så kunne videreføres til Tinglev hver anden time.

MVH; Lars


Mindes at have hørt, at togene er bestilt, så deres overvejelser, er kommet lidt længere!

JH

Ja, togene er bestilt og der er lige sat gang i udbud af operatørkontrakten der er delt op i tre, hvor hver byder vist maksimalt kan byde på to kontrakter.

Del 1 fra 11. december 2022:

  • RB 76 Kiel – Schönberger Strand (Dog er strækningen pt. kun udbygget til Kiel-Oppendorf)
  • RE 83 Kiel – Lübeck – Lüneburg
  • RB 84 Kiel – Lübeck
  • RB 87 Kiel – Preetz
  • RB 75 Kiel – Rendsburg-Seemühlen (Kun enkelte afgange for udskiftning af tog på Stadlers værksted i Rendsburg)

Del 2 fra 10. december 2023:

  • RB 64 Husum – Bad Sankt Peter-Ording;
  • RE 72 Kiel – Eckernförde – Flensburg;
  • RB 73 Kiel – Eckernförde (– Flensburg);
  • RE 74 Kiel – Rendsburg – Husum und
  • RB 75 Kiel – Rendsburg-Seemühlen (Undtagen de enkelte afgang der køres i del 1 kontrakten)

Del 3 fra 10. december 2023:

  • RB 63 Neumünster – Heide – Büsum;
  • RB 82 Neumünster – Bad Oldesloe.

--
Mvh Anders

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af LarsJels, Jels, 15/5 2020, 13:12 (1435 dage siden) @ andersj

Så var det ikke noget dårligt gæt ;-)

Hvis man vil se, hvad de enkelte strækningsbetegnelser dækker over, kan et kort findes her:
https://www.nah.sh/de/karten/karten-zum-download/

MVH; Lars

Transportordfører efterlyser tiltag med brintelektriske tog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/5 2020, 13:06 (1435 dage siden) @ pjl


Hvorfor batteritog? Batteripakken er vel markant dyrere end et to-strøms regionaltog.

Ingen tvivl. Men de skal alligevel bruge batteripakken i det tyske, så er det billigere også at bruge den i Danmark, så man kan nøjes med een flåde.

Men det ville nok være mere oplagt (og billigere) at forlænge Hamburg - Flensburg til Tinglev/Fredericia, men dé diskussioner lukkes hurtigt ned, når de popper op i ny og næ.

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak