Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Vollensir, 29/10 2019, 11:24 (1639 dage siden) @ Carsten

Længere rejsetid ????

Helt ærligt hvor lang tid kan det tage for en skinnebus at stoppe der, 1 minut og man er videre igen.
Der har også været snak om at åbne Sparkær, Ravnstrup og Rindsholm igen ja hvorfor ikke. Med den togtype der i fremtiden kommer til helt at dominere på Langåbanen kan en standsning de steder da ikke tage ret lang tid.

Man vil gerne have hurtige tog, men hva så med at få sat hastigheden op. eller lade nogle IC-tog kører som kun standser i de stor byer og nogle små opsamlingstog der standser alle steder. Og samler passager op der så kan skifte til IC-tog på en større station.

På bl.a. Langåbanen kører der en forløber og samler op, IC-toget kommer bagefter og standser kun i Skive, Viborg og Langå.

Det kunne sagten lade sig gører flere steder i landet...

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af kme, 29/10 2019, 12:03 (1639 dage siden) @ Vollensir

Længere rejsetid ????

Helt ærligt hvor lang tid kan det tage for en skinnebus at stoppe der, 1 minut og man er videre igen.
Der har også været snak om at åbne Sparkær, Ravnstrup og Rindsholm igen ja hvorfor ikke. Med den togtype der i fremtiden kommer til helt at dominere på Langåbanen kan en standsning de steder da ikke tage ret lang tid.

Nej, og man kan jo også lave behovsstandsning, så koster det næsten ingen tid hvis der ikke er kunder.

For lokalsamfundet betyder det meget om der er togstop eller ej. Små byer dør hvis der ikke er tog. Men man skal nok gentænke trinbræt-konceptet, for det kan simpelthen ikke passe at det skal koste 15 mio. kr.

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Svend, 29/10 2019, 13:18 (1639 dage siden) @ kme

..... man kan jo også lave behovsstandsning, så koster det næsten ingen tid hvis der ikke er kunder.

.
Den lader vi lige stå et øjeblik

--
Svend

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af kme, 29/10 2019, 15:03 (1639 dage siden) @ Svend

..... man kan jo også lave behovsstandsning, så koster det næsten ingen tid hvis der ikke er kunder.

.
Den lader vi lige stå et øjeblik

Har det stået længe nok til at du har fattet pointen?
1) Toger kører der alligevel. Lokoføreren får sin løn. Toget afskrives med nøjagtig samme beløb som hvis det ikke stopper.
2) En by med 1000 indbyggere kan ikke have passagerer til hver evig afgang og så er behovsstandsning en god ide for alle. Alternativet er at små byer dør.

Men det er komplet vanvittigt at et trinbræt skal koste 15 mio. kr. Men når Banedanmark sælger stationsure til kr. 66.000 stykket og tager 400+ kkr. for en billetautomat, så er det på tide nogle voksne sætter ind.

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Svend, 29/10 2019, 17:36 (1639 dage siden) @ kme
redigeret af Svend, 29/10 2019, 17:59

..... man kan jo også lave behovsstandsning, så koster det næsten ingen tid hvis der ikke er kunder.

.
Den lader vi lige stå et øjeblik


Har det stået længe nok til at du har fattet pointen?
1) Toger kører der alligevel. Lokoføreren får sin løn. Toget afskrives med nøjagtig samme beløb som hvis det ikke stopper.
2) En by med 1000 indbyggere kan ikke have passagerer til hver evig afgang og så er behovsstandsning en god ide for alle. Alternativet er at små byer dør.

Men det er komplet vanvittigt at et trinbræt skal koste 15 mio. kr. Men når Banedanmark sælger stationsure til kr. 66.000 stykket og tager 400+ kkr. for en billetautomat, så er det på tide nogle voksne sætter ind.

.
Fint at du nu også fik de 15 mio kr ind i billedet. Jeg er sikker på, at hvis du tilbyder Banedanmark en fuld færdig løsning med regulering af spor, jordarbejder, perronforkanter, asfaltering, perronudstyr, afvanding, adgangsveje, udstyr til standsningssignaler (dit forslag), belysning osv osv, til en lavere pris, vil de helt sikkert rose dig for dit initiativ.
Hvad angår køreplanen, er du nødt til at indregne et stop i Laurbjerg i køretiden. Standser toget ikke i Laurbjerg, ankommer det så bare tidligere til Langå hhv Hadsten. Men selvfølgelig sparer du en smule brændstof på den konto.

Men sæt dig nu ned og regn lidt på det og fortæl os, hvad du kommer frem til. Bare som et overslag. Husk at anvende statens regler.

Lidt ekstra information:
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/TRU/bilag/64/1968188.pdf

--
Svend

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af OLL, Ballerup, 29/10 2019, 14:04 (1639 dage siden) @ Vollensir

Længere rejsetid ????

Helt ærligt hvor lang tid kan det tage for en skinnebus at stoppe der, 1 minut og man er videre igen.
Der har også været snak om at åbne Sparkær, Ravnstrup og Rindsholm igen ja hvorfor ikke. Med den togtype der i fremtiden kommer til helt at dominere på Langåbanen kan en standsning de steder da ikke tage ret lang tid.

Du glemmer bare tiden fra toget skal sænke farten, standse, åbne dørene, lukke dørene, accelerer op i hastigheden.

Det tager markant længere tid end 1 minut.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 29/10 2019, 14:50 (1639 dage siden) @ OLL

Længere rejsetid ????

Helt ærligt hvor lang tid kan det tage for en skinnebus at stoppe der, 1 minut og man er videre igen.
Der har også været snak om at åbne Sparkær, Ravnstrup og Rindsholm igen ja hvorfor ikke. Med den togtype der i fremtiden kommer til helt at dominere på Langåbanen kan en standsning de steder da ikke tage ret lang tid.


Du glemmer bare tiden fra toget skal sænke farten, standse, åbne dørene, lukke dørene, accelerer op i hastigheden.

Det tager markant længere tid end 1 minut.

Engang var tommelfingerreglen at et togstop kostede 3 minutter. Dengang kørtes ikke så hurtigt.
Når man tænker på at dørene skal lukkes optil 50 sekunder før afgangstid, for at toget kan afgå "på minutten", så kan der jo sagtens tage laaaang tid at lave et stop.

(I metroens unge dage, da vi vendte på Nørreport, kunne vi stoppe, åbne døre, tømme toget, fylde det igen, lukke dørene og køre på 58 sekunder)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af krabsen, 29/10 2019, 15:25 (1639 dage siden) @ metrohenrik

Længere rejsetid ????

Helt ærligt hvor lang tid kan det tage for en skinnebus at stoppe der, 1 minut og man er videre igen.
Der har også været snak om at åbne Sparkær, Ravnstrup og Rindsholm igen ja hvorfor ikke. Med den togtype der i fremtiden kommer til helt at dominere på Langåbanen kan en standsning de steder da ikke tage ret lang tid.


Du glemmer bare tiden fra toget skal sænke farten, standse, åbne dørene, lukke dørene, accelerer op i hastigheden.

Det tager markant længere tid end 1 minut.


Engang var tommelfingerreglen at et togstop kostede 3 minutter. Dengang kørtes ikke så hurtigt.

Og fordi der nu køres hurtigere, tager det længere tid for både nedbremsning og acceleration..

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af kme, 29/10 2019, 17:00 (1639 dage siden) @ krabsen

Engang var tommelfingerreglen at et togstop kostede 3 minutter. Dengang kørtes ikke så hurtigt.


Og fordi der nu køres hurtigere, tager det længere tid for både nedbremsning og acceleration..

Der køres ikke en døjt hurtigere i dag end for 40 år siden med lokaltog. De kører ca. 50 km/t i gennemsnit. Min lokale LINT kan svinge sig op på 53 km/t som gennemsnitsfart fra endestation til endestation. Det kunne en MR "hands down" også for 40 år siden.

Det er altså lokaltog vi taler om. Ikke IC stop ved trinbrædder.

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Gæst42, 29/10 2019, 23:28 (1639 dage siden) @ kme

Engang var tommelfingerreglen at et togstop kostede 3 minutter. Dengang kørtes ikke så hurtigt.


Og fordi der nu køres hurtigere, tager det længere tid for både nedbremsning og acceleration..


Der køres ikke en døjt hurtigere i dag end for 40 år siden med lokaltog. De kører ca. 50 km/t i gennemsnit. Min lokale LINT kan svinge sig op på 53 km/t som gennemsnitsfart fra endestation til endestation. Det kunne en MR "hands down" også for 40 år siden.

Skal vi ikke prøve at holde os til fakta? En Lint accelerer væsentligt hurtigere end en MR nogensinde har gjort.

At køreplanen så ikke nødvendigvis er blevet bedre kan være begrundet af andre ting, typisk bindinger på enkeltsporet strækninger, hvor der typisk vil være højere frekvens end for 40 år siden...

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af kme, 30/10 2019, 01:01 (1639 dage siden) @ Gæst42

Skal vi ikke prøve at holde os til fakta? En Lint accelerer væsentligt hurtigere end en MR nogensinde har gjort.

LINT 41: Beschleunigung: 0,6 m/s² (https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT#LINT_41)
MR: Acceleration 0,76 m/s2 (https://da.wikipedia.org/wiki/Litra_MR)

Forskel: 26% i MR's favør.

Lidt acceleration

af BoA, Herlev, 30/10 2019, 03:39 (1639 dage siden) @ kme

Hej kme m/ flere.
LINT 41: Beschleunigung: 0,6 m/s² (https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT#LINT_41)
Ved at Google kan man også få en acceleration for Lint 41 på 1,1 m/s², forskel: 45 % i Lint 41's favør.

https://da.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT_41 [/link]

jeg ved ikke om det går mere op ad bakke i Tyskland.

Mvh.
Bjørn Andrup.

Lidt acceleration

af Niels Munch, 30/10 2019, 08:14 (1638 dage siden) @ BoA

LINT 41: Beschleunigung: 0,6 m/s² (https://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT#LINT_41)
Ved at Google kan man også få en acceleration for Lint 41 på 1,1 m/s², forskel: 45 % i Lint 41's favør.

https://da.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT_41 [/link]


God morgen i Forum,

I det materiale, jeg har fra ALSTOM LHB, er accelerationsevnen for LINT 41 ikke specificeret.

Som bekendt anskaffede Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL) i 2007 9 stk. LINT 41 fra ALSTOM LHB i Salzgitter, og i kontrakten, der blev indgået juni 2006, fremgår af købers 'funktionskrav og specifikationer', at en accelerationsevne på mindst 0,8 m/s² fordres.

Hvad toget de facto kan præstere, ved jeg ikke på stående fod.

Driftsbremseretardationen angives som 1,0 m/s².


M.v.h.
Niels

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af KKLD, 29/10 2019, 17:01 (1639 dage siden) @ metrohenrik

Længere rejsetid ????

Helt ærligt hvor lang tid kan det tage for en skinnebus at stoppe der, 1 minut og man er videre igen.
Der har også været snak om at åbne Sparkær, Ravnstrup og Rindsholm igen ja hvorfor ikke. Med den togtype der i fremtiden kommer til helt at dominere på Langåbanen kan en standsning de steder da ikke tage ret lang tid.


Du glemmer bare tiden fra toget skal sænke farten, standse, åbne dørene, lukke dørene, accelerer op i hastigheden.

Det tager markant længere tid end 1 minut.


Engang var tommelfingerreglen at et togstop kostede 3 minutter. Dengang kørtes ikke så hurtigt.
Når man tænker på at dørene skal lukkes optil 50 sekunder før afgangstid, for at toget kan afgå "på minutten", så kan der jo sagtens tage laaaang tid at lave et stop.

(I metroens unge dage, da vi vendte på Nørreport, kunne vi stoppe, åbne døre, tømme toget, fylde det igen, lukke dørene og køre på 58 sekunder)

Nu vendes togene ved Vanløse. Tager det også 58 sekunder der?

Avatar

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 30/10 2019, 08:21 (1638 dage siden) @ KKLD

(I metroens unge dage, da vi vendte på Nørreport, kunne vi stoppe, åbne døre, tømme toget, fylde det igen, lukke dørene og køre på 58 sekunder)


Nu vendes togene ved Vanløse. Tager det også 58 sekunder der?

Standart holdetiden i VAN er 40 sekunder, men det er ikke så stor en skifte station som KN er det.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af gaest, 29/10 2019, 15:56 (1639 dage siden) @ Vollensir

Længere rejsetid ????


Ja, længere rejetid. De der genåbnede stationer, Hedensted, Langeskov etc vil ikke nøjes med en sknnebus. De vil have ICLyn.

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Simon1906, Hedehusene, 30/10 2019, 10:37 (1638 dage siden) @ gaest

Tjah alle byer vil have IC lyn, så der bliver snart ikke mere lyn over toget. Bare de kære byrødder snart vil fatte det. Det ender vel med at indenrigsfly skal lande ved alle landsbyer.


Simon
Hedehusene

PS jeg håber ikke borgmester iHøje Taastrup vil have startende og lande fly i Hedehusene

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Gæst1, 29/10 2019, 14:47 (1639 dage siden) @ Carsten

Det lugter altså en lille smule af, at det også her er et "DF drevet" projekt, der skal lukkes som "konsekvens" for at DF er trådt ud af forliget...

Bemærk at BDK først mente, det ville koste op til 80 mio kroner, og nu er 15 mio kr "for meget"...
"Problemet" med længere rejsetid og konsekvenser for passagererne burde have været diskuteret, da man genudbød trafikken, som Arriva har vundet. Hvis man har accepteret den længere rejsetid dér, så er det jo noget pjat at sige, at det er et "problem" nu.

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 29/10 2019, 17:49 (1639 dage siden) @ Gæst1

Har lige set trafikudvalgets møde vedr. Vinge station
Hvor vidt det er klogt at bygge til 55 mill, når det vil koste 17 mill at stoppe.

PS synes den tidligere trafik minister er lidt mave sur

Avatar

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/2 2020, 09:20 (1544 dage siden) @ Carsten

Favrskov Kommune står til at miste over 40 mio. kr. pr. år, hvis omfordelingscirkuset bliver vedtaget som foreslået. Gad vide, om de stadig overvejer selv at betale for et trinbræt i Laurbjerg?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Forligskreds stopper anlæg af Laurbjerg Station

af Niels Bak, 3/2 2020, 00:38 (1543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Problemet er vel næppe de 15 millioner kroner, som et trinbrædt i Laurbjerg koster i anlæg. Det batter i hvert fald ikke ret meget i hverken statskassen eller bare jernbanebudgettet.

Men da en hel række mulige nye stationer landet over blev undersøgt for nogle år siden, så blev Laurbjerg altså dømt ude. Byen er simpelt hen for lille til at generere ret mange passagerer. Så vidt jeg husker var det endda en af dem, hvor man bedømte den samlede passagereffekt til at være negativ, da en længere køretid får andre passagerer til at fravælge toget. Stilling, som man holder fast i at genåbne, blev derimod vurderet, som en af de bedre sammen med Jerne, som jo også er på genåbningslisten.

Så ud over at række tunge ad DF, så ligner det at den nuværende forligskreds blot har ønsket at følge en politik, hvor genåbninger er baseret på bedst grundlag og ikke på hvem der råber højest. Og det flytter et kommunalt betalt trinbrædt ikke på.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak