Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

af Fwronah, 29/10 2019, 22:18 (1640 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Spændende læsning.

Ved man hvilken station, det køres til?

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

af andersj, Aalborg, 29/10 2019, 22:37 (1640 dage siden) @ Fwronah

Spændende læsning.

Ved man hvilken station, det køres til?

En hurtig søgning på Google fandt frem til en artikel fra 3F den 29. juli 2019:

"Et aktuelt eksempel er et skib fra Napoli, der denne sommer anløb Køge Havn med affald, der blev kørt til forbrænding i Roskilde.

De cirka 3.000 ton blandet affald blev fragtet med et ældre fragtskib, der var 14 dage undervejs fra Napoli.

Kraner på Køge Havn losser affaldet over på lastbiler, der i pendulfart kører affaldet til Roskilde kraftvarmeværk, Argo, med cirka 100 lastbillæs affald. Skibet sejlede tomt videre til Spanien.

- Det virker måske ikke umiddelbart klimafornuftigt at sejle affald fra Napoli til Køge. Men jeg er overrasket over, hvor lidt selve transporten af affaldet betyder for klimaet, ifølge vores beregninger. Så der kan stadig være fornuft i det, siger Marie Münster."

Kilde: https://fagbladet3f.dk/artikel/massiv-stigning-i-dansk-import-af-udenlandsk-affald

Så mon ikke det køres til Høje Taastrup også med lastbil derfra?

--
Mvh Anders

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

af P.Jensen, 30/10 2019, 08:54 (1639 dage siden) @ andersj

Jeg undrer mig over at man ikke bruger containere som man let kunne omlæsse i - som foreslået - Høje Tåstrup og så køre til Roskilde.

Når man ikke kan køre helt fra afsender og frem til modtager rammer man godstransport på jernbane's væsentligste ulempe.

Ligeledes er transittiden meget lang. Igen et problem for gods på bane. En lastbil fra Napoli til Roskilde kunne klare turen på 4 dage.

Hvad er ruten? Fra Napoli til Verona? - Fra Verona? til ??? - Fra ??? til Høje Tåstrup?

P.Jensen

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/10 2019, 09:46 (1639 dage siden) @ P.Jensen

Jeg undrer mig over at man ikke bruger containere som man let kunne omlæsse i - som foreslået - Høje Tåstrup og så køre til Roskilde.

Når man ikke kan køre helt fra afsender og frem til modtager rammer man godstransport på jernbane's væsentligste ulempe.

Ligeledes er transittiden meget lang. Igen et problem for gods på bane. En lastbil fra Napoli til Roskilde kunne klare turen på 4 dage.

Hvad er ruten? Fra Napoli til Verona? - Fra Verona? til ??? - Fra ??? til Høje Tåstrup?

Der køres formentlig med de lukkede godsvogne, fordi det netop ER den billigste løsning i forhold til den type gods, der skal fragtes. Dertil spiller transporttiden næppe den store rolle for denne type gods - blot ankomsttidspunktet er pålideligt.

/Lasse

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

af bastholm, 30/10 2019, 14:03 (1639 dage siden) @ P.Jensen

Jeg undrer mig over at man ikke bruger containere

Mit gæt: Fritrums profilet i Italien syd for Bologna er meget lille P/C22 dvs der er nok ikke frirum til containere.

Geminor sender affald med tog fra Italien til Danmark

af Claus C Klausen, 30/10 2019, 16:36 (1639 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lugtfri Ha Ha Ha

Det er aldeles ikke lugtfri, gik ved siden af den i dag og du kunne tydelig lugte affaldet.

Vognene skal rengøres og udluftes inden de kan bruges til andre transporter.

Hvad hvis det er varmere???? Hvilken stank der vil være omkring disse vogne.

Claus K

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak