Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/11 2019, 07:17 (1631 dage siden)

Historie bag betalingsmur:

https://nordjyske.dk/plus/aalborg/passagerer-har-udsigt-til-togstop-i-smaabyer-se-hvilk...

I Aalborg kommune ønsker et rødt flertal, at der (gen)åbnes stationer i den nordlige del af kommunen. Man har "kig" på Tylstrup, Sulsted og Vestbjerg. De to førstnævnte har tidligere haft stationer; Vestbjerg er "ny". (Når jeg bliver verdenshersker, bliver ordet "togstop" i øvrigt forbudt - kun ordene "station" eller "trinbræt" bliver tilladt).

Politikerne erkender, at en Cowi-rapport for få år siden påviste, at standsninger ved de nævnte byer samfundsøkonomisk var en dårlig idé. Men den slags ser politikerne jo stort på, omend nogen har trukket argumentet frem f. s. v. angår Laurbjerg. Onde tunger vil dog vide, at Laurbjerg-sagen er en hævnaktion mod DF, men nogen må forklare den sammenhæng noget nærmere. Jeg kan umiddelbart ikke.

I Aalborg og Nordjylland har man den fordel, at dels er såvel kommunen som regionen udstyret med rødt flertal, dels udføres kørslen af Nordjyske Jernbaner (89% ejet af Nordjyllands Trafikselskab, hvis bestyrelse består af 6 røde og 3 blå politikere). Så alt i alt skal de røde i Aalborg og Nordjylland blot blive enige med sig selv - så er der direkte adgang til skatteyderfinansiering af togstop både her og der.

I øjeblikket er det besluttet at bruge mange millioner på at forlænge Lindholm station mod nord og Hjørring station mod syd for at skabe kapacitet og robusthed på den enkeltsporede strækning mellem de to stationer. Det tidsmæssige "overskud", der etableres i den forbindelse, vil man så straks formøble med nogle "urentable" standsninger på samme strækning. Jeg fatter det ikke.

Jeg kan godt lide tog. Jeg kan godt lide genåbninger af stationer og trinbrætter. Men jeg kan ikke lide utroværdige politikere. Igen og igen "benægter" politikerne "fakta" ("hvis det er fakta, så benægter a fakta"). Det er fair nok, at man vil have togsstandsninger i Tylstrup, Sulsted og Vestbjerg, men så sig det dog ærligt: "Ja, vi er politikere, og vi tænker og agerer politisk. Vi er revnende ligeglade med samfundsøkonomi, videnskab og sund fornuft. Vi vil have togstandsninger, fordi vi kan og fordi vi har magten til det.

I Aalborg er de vist ikke værre end så mange andre steder. Kan man overhovedet finde en kommune, hvorigennem der løber en idriftværende jernbane, og hvor der ikke er ønske om en (gen)åbning af en station?

For hovedstadsområdelæsere, der måske ikke fatter en dyt af ovenstående sognerådspolitiske trakasserier: Der er tale om akkurat den samme problematik, som når man diskuterer gennemkørende S-tog contra S-tog, der standser alle steder under vejs. Her i Jylland kalder vi det bare noget andet.

Til allersidst: Jeg har set mig ond på Banedanmark. Eller rettere: Jeg har set mig ond på den "rådgiverrolle", som Banedanmark udfører. Banedanmark rådgiver og Banedanmark udfører. Den sammenblanding er tåbelig og ville aldrig blive accepteret i det private erhvervsliv. Tilbage i år 2000 byggede jeg en villa til et par millioner og brugte i den anledning en sum penge på uvildig rådgivning. Havde jeg ikke gjort det, havde entreprenørerne formentlig brugt 3 millioner på at opføre villaen. Og sådan er det også med Banedanmark: Når Banedanmark siger, at det koster 15, 30 eller 55 millioner at opføre et trinbræt(!), (inkl. 30% til projektering og tilsyn) så har politikerne ingen muligheder for at gå andre steder hen og få en second opinion eller få projektering og tilsyn på konkurrenceudsatte vilkår. Det bør laves om.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af shipmik, 1/11 2019, 09:14 (1631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Vel talt og der vel kun at sige, at mod dumhed kæmper selv guderne forgæves. I fortsættelse af det nordjyske, så er der lige så tåbeligt i det vestjyske, hvor de politiske magthavere lukker Vestjylland af jernbanemæssigt ved at lade Midtjydske Jernbaner køre afskærmet kørsel fra Ringkøbing til Holstebro (som betaling for ekspropriationen af Odderbanen) - i stedet for at det hang sammen med resten af landet. Det fremmer bestemt ikke lysten til at rejse med tog.

Bent Mikkelsen

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af Svend, 1/11 2019, 09:21 (1631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lad dem bare regne lidt på det. Ud over at køretiden bliver forlænget for de mange (hvis man i det hele taget opererer med begrebet samfundsøkonomi på de kanter), skal der kigges på, hvad det koster at anlægge disse holdesteder og - meget værre - om det er nødvendigt at udbygge af infrastrukturen i form af delvise dobbeltspor (evt i form af forlængede krydsningsspor) og muligvis anlæg af nye krydsningsstationer.
Her anbefaler jeg at man søger professionel hjælp, for det er man ikke sluppet særlig godt fra i det nordjyske til dato.

--
Svend

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af krabsen, 1/11 2019, 09:24 (1631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tillader mig at være uenig :-P

Hvis alle beslutninger skulle tages alene ud fra teknikale kriterier var der jo ingen grund til at have politiske repræsentanter – så kan man bare lade regnemaskinerne og embedsmændene tage alle beslutninger.

I bund og grund er det vel netop derfor vi har valgte politikere: De skal komme med ideer, visioner og tanker, der ikke nødvendigvis er funderet i DJØF-rapporter.

Og nogle gange gennemføre dem, andre gange ikke..

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af andersj, Aalborg, 1/11 2019, 10:04 (1631 dage siden) @ krabsen

Tillader mig at være uenig :-P

Hvis alle beslutninger skulle tages alene ud fra teknikale kriterier var der jo ingen grund til at have politiske repræsentanter – så kan man bare lade regnemaskinerne og embedsmændene tage alle beslutninger.

I bund og grund er det vel netop derfor vi har valgte politikere: De skal komme med ideer, visioner og tanker, der ikke nødvendigvis er funderet i DJØF-rapporter.

Og nogle gange gennemføre dem, andre gange ikke..

Politikerne er jo dem der i første omgang er kommet med idéen og har bestilt rapporten. Det hjælper jo ikke noget at de bare blindt bygger tre trinbræt også finder ud af bagefter at man så kun kan køre en gang i timen mellem Aalborg og Brønderslev.

Rapporten kom frem til at der kunne bygges et trinbræt på hver af disse tre delstrækninger med den skinnekapacitet der er til rådighed fra december 2020 når krydsningssporet i Lindholm er forlænget
Aalborg-Hjørring - 1 station.
Hjørring-Frederikshavn - 1 station (Hjørring Øst, er finansieret og bygges i 2020 af Nordjyske Jernbaner)
Aalborg-Skørping - 1 station.

--
Mvh Anders

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af Simon1906, Hedehusene, 1/11 2019, 15:46 (1630 dage siden) @ andersj

Min far omtalte at engang var han til et møde hvor der blev nævnt at engang sagde en ved banen på regnestykkerne ved nyanlæg, at de altid skulle lægge var det 15% oveni anlægssummen, for det blev altid dyrere end budgetteret. (måske kloge ord)

Simon
Hedehusene

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af Gæst42, 1/11 2019, 18:20 (1630 dage siden) @ Simon1906

Min far omtalte at engang var han til et møde hvor der blev nævnt at engang sagde en ved banen på regnestykkerne ved nyanlæg, at de altid skulle lægge var det 15% oveni anlægssummen, for det blev altid dyrere end budgetteret. (måske kloge ord)

Det er noget der er politisk besluttet: "Ny anlægsbudgettering" (og i øvrigt en del mere end 15 %)

Avatar

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/11 2019, 15:17 (1629 dage siden) @ Gæst42

Min far omtalte at engang var han til et møde hvor der blev nævnt at engang sagde en ved banen på regnestykkerne ved nyanlæg, at de altid skulle lægge var det 15% oveni anlægssummen, for det blev altid dyrere end budgetteret. (måske kloge ord)


Det er noget der er politisk besluttet: "Ny anlægsbudgettering" (og i øvrigt en del mere end 15 %)

Det er nærmest en videnskab idag ved projektledelse at estimere tids- og ressourceforbrug. Det er helt normalt at man indlægger "contingency" = dækning af uforudsete udgifter.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af andersj, Aalborg, 1/11 2019, 10:11 (1631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er faktisk få måneder og ikke få år siden rapporten blev offentliggjort. Februar 2019 er den dateret.

Men spørgsmålet er om man ikke får en bedre betjening af i hvert fald Sulsted og Vestbjerg med bus, hvis der også laves en BRT-korridor mellem Bouet og midtbyen? I dag kører linje 42/72 helt ned til hvert kvarter mellem Tylstrup og Aalborg busterminal i myldretiden og hver halve time resten af dagen.

Det vil også gøre samfundsøkonomien bag BRT-korridoren bedre, hvis der er flere busser der kan benytte den. I dag er rejsetiden med bus fra Aalborg busterminal til Vestbjerg 20 minutter, til Sulsted knap 30 minutter og til Tylstrup 50 minutter.

--
Mvh Anders

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af Rørvig Station, 3/11 2019, 14:04 (1628 dage siden) @ andersj

Det vil også gøre samfundsøkonomien bag BRT-korridoren bedre, hvis der er flere busser der kan benytte den. I dag er rejsetiden med bus fra Aalborg busterminal til Vestbjerg 20 minutter, til Sulsted knap 30 minutter og til Tylstrup 50 minutter.

Ja, og rejsetiden til Tylstrup kan så beskæres med over ½ time, men det er måske ikke værd at tage med i overvejelserne?

I øvrigt stopper en del tog vel stadig alligevel i Sulsted, aht. krydsning?

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af andersj, Aalborg, 3/11 2019, 14:34 (1628 dage siden) @ Rørvig Station

Det vil også gøre samfundsøkonomien bag BRT-korridoren bedre, hvis der er flere busser der kan benytte den. I dag er rejsetiden med bus fra Aalborg busterminal til Vestbjerg 20 minutter, til Sulsted knap 30 minutter og til Tylstrup 50 minutter.


Ja, og rejsetiden til Tylstrup kan så beskæres med over ½ time, men det er måske ikke værd at tage med i overvejelserne?

I øvrigt stopper en del tog vel stadig alligevel i Sulsted, aht. krydsning?

Hvis man skal betjene alle byer tre bedst, så vil jeg også mene at trinbrættet skal ligge i Tylstrup og Sulsted + Vestbjerg skal betjenes af busser der benytter en BRT-korridor inde i Aalborg. Men uanset hvad så skal man tænke på at man vil erstatte bus fire gange i timen med tog to gange i timen. Udfordringen er også at Vestbjerg er den by der udvikler sig mest, men det er også den hvor tidsgevindsten er tæt på ikke eksisterende.

På hverdage i dagtimerne køres der efter det nye driftskoncept med krydsning i Lindholm, Brønderslev og Hjørring. Om aftenen og i weekender køres der efter det gamle driftskoncept med krydsning i Sulsted, Vrå (dagtimer lørdag) og Hjørring.

Med det nye driftskoncept vil det kun være muligt at indføre et ekstra stop mellem Lindholm og Brønderslev og først når krydsningssporet i Lindholm er forlænget (december 2020).

--
Mvh Anders

Aalborg: Nye "togstop" i nordlige oplandsbyer + sure opstød

af FE Jakobsen, 3/11 2019, 11:29 (1629 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vedr. 3 måske kommende stationsbyer i Nordjylland (hedder det fortsat det?)

De tre byer har henholdsvis Sulsted 1486 indbyggere, Vestbjerg 2896 indbyggere og Tylstrup 1303 indbyggere, hvis man skal tro tallene fra Danmarks Statistik. Hvornår et byområde er stor nok til at kunne begrunde togstop må komme på en prøve. På strækningen fra Aalborg til Frederikshavn standser togene kun i 2 bysamfund som befolkningsmæssigt er mindre end ovennævnte. Det er Tolne og Kvissel, som begge flere gange har været nævnt som mulige standsningssteder til nedlæggelse.
Noget helt andet er, at de samme ovennævnte byer ikke ligger helt optimalt i forhold til jernbanen, hvis man skal tro kort over byerne. Især Vestbjerg ligger sådan, at jernbanen ligger helt ude i byens vestligste ende. Det samme gælder faktisk også for Sulsted, hvor byen, ser ud til at bestå af 2 dele, en sydlig del ved den gamle landevej mellem Aalborg og Hjørring og en nordlig del tæt på jernbanen. I Tylstrup, den mindste af ovennævnte byer, går jernbanen gennem den vestlige del af byen. Samlet set vil alle 3 byer måske lige så let kunne betjenes med bus via nævnte landevej, som via jernbanen, sådan som jeg antager det allerede sker nu.
Frode Elkjær

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak