Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard (Trafikpolitik)

af Niels Munch @, fredag 01. november, 2019, 20:03 (18 dage siden)

TV2 Lorry d.d.:

"Regionsråd vil bruge en halv milliard på at forny nordsjællandske lokalbaner.
Lokalbanerne i Nordsjælland står i disse år over for særlige udfordringer på grund af slid, og de trænger til at blive fornyet.
Et bredt politisk flertal i Region Hovedstaden er derfor blevet enige om at bruge 500 millioner kroner til fornyelse af lokalbanerne i de kommende år."

Læs hele artiklen her: https://www.tv2lorry.dk/lorryland/nordsjaellandske-lokalbaner-skal-fornyes-en-halv-mill... .


M.v.h.
Niels

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Frank Poulsen, fredag 01. november, 2019, 20:30 (18 dage siden) @ Niels Munch

Man kan undre sig over at Region Hovedstaden kan finde så mange penge, men Region Sjælland har kæmpet i mange år, først Tølløsebanen og nu Østbanen

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Gæst42, fredag 01. november, 2019, 21:59 (18 dage siden) @ Frank Poulsen

Man kan undre sig over at Region Hovedstaden kan finde så mange penge, men Region Sjælland har kæmpet i mange år, først Tølløsebanen og nu Østbanen

Ja det efterlade lidt Region Sjælland med håret i postkassen...

Avatar

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Schienenwolf, Læsø, fredag 01. november, 2019, 23:21 (18 dage siden) @ Frank Poulsen

Man kan undre sig over at Region Hovedstaden kan finde så mange penge, men Region Sjælland har kæmpet i mange år, først Tølløsebanen og nu Østbanen

Man kan kun undre sig over, at Region Hovedstaden kan finde så mange penge og Region Sjælland så få, hvis man ikke har fattet, at Region Hovedstaden har 1,8 mio. indbyggere og Region Sjælland kun 0,8 mio. Derudover drejer det sig om at prioritere, og der har politikerne måske bare valgt at prioritere anderledes i Region Sjælland, hvilket igen er et resultat af det demokratiske system, som vi lever i, hvor surt dette så end måtte være for nogle. Region Sjælland har desværre ikke fri adgang til andre folks skattekroner.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af kme, fredag 01. november, 2019, 23:34 (18 dage siden) @ Schienenwolf

Region Sjælland har desværre ikke fri adgang til andre folks skattekroner.

Nåeh, det ved jeg nu ikke. Region Sjælland får deres rigelige del af udligningskronerne fra Hovedstaden.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af mpp, lørdag 02. november, 2019, 00:05 (18 dage siden) @ kme

Man betaler ikke skat direkte til regionerne, så pengene kommer i begge tilfælde ud af diverse bloktilskud og tilskud til trafik. Derudover er der også kommunerne der kan have andel i banerne. Og så kunne man jo forestille sig at økonomien i de forskellige baner simpelthen er forskellig fordi der er forskelligt passagergrundlag (og godstogene mod Frederiksværk).

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Rørvig Station, lørdag 02. november, 2019, 01:28 (18 dage siden) @ Frank Poulsen

Man kan undre sig over at Region Hovedstaden kan finde så mange penge, men Region Sjælland har kæmpet i mange år, først Tølløsebanen og nu Østbanen

Ret mig hvis jeg har misforstået:
Er det ikke sådan at region Sjælland har modtaget bloktilskud med henblik på regionalbanedriften, men i stedet har brugt pengene på sygehusdrift?

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Niels Munch @, lørdag 02. november, 2019, 05:13 (18 dage siden) @ Rørvig Station

Ret mig hvis jeg har misforstået:
Er det ikke sådan at region Sjælland har modtaget bloktilskud med henblik på regionalbanedriften, men i stedet har brugt pengene på sygehusdrift?


Regionerne må IKKE bruge penge, der er øremærket til "regional udvikling" (hvorunder kollektiv trafik hører), til sundhedsvæsenet i stedet.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Rørvig Station, lørdag 02. november, 2019, 15:33 (17 dage siden) @ Niels Munch

Er det ikke sådan at region Sjælland har modtaget bloktilskud med henblik på regionalbanedriften, men i stedet har brugt pengene på sygehusdrift?

Regionerne må IKKE bruge penge, der er øremærket til "regional udvikling" (hvorunder kollektiv trafik hører), til sundhedsvæsenet i stedet.

Tja, men var det ikke det de gjorde? Sådan har jeg forstået det.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Niels Munch @, lørdag 02. november, 2019, 16:16 (17 dage siden) @ Rørvig Station

Regionerne må IKKE bruge penge, der er øremærket til "regional udvikling" (hvorunder kollektiv trafik hører), til sundhedsvæsenet i stedet.


Tja, men var det ikke det de gjorde? Sådan har jeg forstået det.


Nix, men balladen afstedkom, at de specifikke privatbanetilskud til regionerne fik lov at fortsætte som sådan og ikke blev konverteret ind i bloktilskuddene.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Togbus, Foldingbro, lørdag 02. november, 2019, 05:53 (18 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu står der jo ikke rigtig hvilke 500 mio kr der er tale om. Mon ikke det er Region Hovedstadens andel af de 500 mio kr til sporfornyelser mv som vi har diskuteret før og dermed blot et grønt lys fra den ene af de to regioner. Senere følger Region Sjælland trop, jf deres indstilling som NM tidligere har refereret til.

--
- busser når det er billigst

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Frank Poulsen, lørdag 02. november, 2019, 06:39 (18 dage siden) @ Togbus

Det er jo forskellige baner...

Region Sjælland har intet med banerne i Nordsjælland at gøre og Region Hovedstaden har intet med Østbanen at gøre. (mig bekendt hvert fald)…

Men hvad er beløbet de 2 regioner har fået i bloktilskud til regional udvikling, som blandt andet dækker offentlig transport og dermed baner og skinner. Og hvor mange km skinner er der i hver region... Men som jeg ser det, så er det skidt for Region Sjælland hvis nogle kan renovere for de midler man allerede får og andre ikke kan.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Togbus, Foldingbro, lørdag 02. november, 2019, 07:15 (18 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Togbus, lørdag 02. november, 2019, 07:38

I stedet for at fabulere skal du gå ned i materien:
"Lokalbanerne er en livsnerve i Nordsjælland, men infrastrukturen er gammel og slidt. Vi har derfor afsat 42,9 mio. kr. i alt, så borgerne i Nordsjælland i fremtiden kan komme hurtigt og effektivt frem. Sporene på Gribskovbanen skal fornys. Brødeskov station flyttes til Nørre Herlev, hvilket vil skabe mere sikre skoleveje. Vi skal analysere, hvordan Hillerød Station kan ombygges til at rumme trafikken til Nyt Nordsjællands Hospital. Og vi skal sætte andre analyser i gang, der hjælper os med at planlægge og finansiere kommende investeringer i lokalbanerne."

Fra: Budgetaftale Region Hovedstaden 2020

Og budgetaftaletallene, som vist ikke runder op til 500 mio kr (men totalbudget akkumuleret for kommende år kan - ligesom hokus pokus med "genbrugt" budget, dvs, allerede aftalte midler i tidligere budgetaftaler):
[image]

Jeg har ikke øjet det hele igennem, men det kan du jo som særligt interesseret!

Budgetaftalen for Region Sjælland 2020
Ordlyd "Behov for investeringer i lokalbaner Lokalbanerne i Region Sjælland er et centralt element i udviklingen af ”Fremtidens kollektive trafik” og afgørende for at sikre tilgængelighed til job og uddannelse, særligt for borgere i yderområderne. Der er et stort og udækket behov for finansiering af renovering af nedslidte skinner på lokalbanerne. Det kalder på politisk handling nu. På Østbanen indføres hastighedsnedsættelser fra december 2019 på grund af nedslidte skinner med deraf følgende serviceforringelser for de daglige brugere af banen. Finansieringsbehovet til renovering af Østbanen er alene opgjort til ca. 500 mio. kr. i de kommende år.

I økonomiaftalen mellem Danske Regioner og Regeringen er problemstillingen noteret og henvist til de kommende forhandlinger om en infrastrukturplan. Parterne er i den forbindelse enige om at behovet for at lægge maksimalt pres på regeringen i forhold til at sikre finansiering til investeringer i ny infrastruktur på lokalbanerne." (side 16)

Så er der lidt mere mad til debattørerne.......

--
- busser når det er billigst

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Niels Munch @, lørdag 02. november, 2019, 08:37 (18 dage siden) @ Togbus
redigeret af Niels Munch, lørdag 02. november, 2019, 08:53

Så er der lidt mere mad til debattørerne.......


Go' morgen Togbus,

Tak for, at du har givet dig tid til at grave i regionernes budgetaftaler, herunder også noget af baggrunden for TV2 Lorrys artikel.

PS: Du linkede til Region H's budgetaftale for 2019. Den for 2020 findes her: https://www.regionh.dk/presse-og-nyt/Documents/TID%20TIL%20PATIENTEN%20-%20REGION%20HOV... .

Den indeholder flg. prosa vedr. lokalbanerne:

"Vi er også enige om at prioritere vedligehold af vores lokalbaner, som er rygraden i den kollektive infrastruktur i Nordsjælland. Lokalbanerne står i disse år over for særlige udfordringer på grund af slid og trænger til at blive fornyet. Vi vil sikre en forsvarlig renovering af lokalbaneinfrastrukturen ved at investere godt 500 mio. kr. frem mod 2026 i renovering af broer, signalanlæg, sporombygninger og sikring af overkørsler samt nye tog til Nærumbanen. På den måde sikrer vi, at lokaltog kan transportere mange passagerer også i fremtiden."


M.v.h.
Niels

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Togbus, Foldingbro, lørdag 02. november, 2019, 09:41 (17 dage siden) @ Niels Munch

Tak for korrektionen - de 500 mio kr er for så vidt kun "hensigtskroner" - formentlig den verbale støtte forud for en kommende statslig trafikaftale som indbefatter lokalbanerne.

Det bliver iøvrigt interessant at se om Nærumbanen bliver til batteritogbane - ej at forveksle med batteritoget på Vestencienten......

--
- busser når det er billigst

Avatar

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 02. november, 2019, 15:28 (17 dage siden) @ Togbus

Det bliver iøvrigt interessant at se om Nærumbanen bliver til batteritogbane - ej at forveksle med batteritoget på Vestencienten......

Det ville være oplagt med noget "langdistance-letbane materiel" baseret på batteridrift. Og det er sikkert hyldevare til den tid hvor det bliver aktuelt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af KKLD, lørdag 02. november, 2019, 09:10 (17 dage siden) @ Niels Munch

TV2 Lorry d.d.:

"Regionsråd vil bruge en halv milliard på at forny nordsjællandske lokalbaner.
Lokalbanerne i Nordsjælland står i disse år over for særlige udfordringer på grund af slid, og de trænger til at blive fornyet.
Et bredt politisk flertal i Region Hovedstaden er derfor blevet enige om at bruge 500 millioner kroner til fornyelse af lokalbanerne i de kommende år."

Læs hele artiklen her: https://www.tv2lorry.dk/lorryland/nordsjaellandske-lokalbaner-skal-fornyes-en-halv-mill... .


M.v.h.
Niels

Ville det ikke give mening at kigge på at konvertere banerne til s-tog ved Jægersborg (forlænge Linje H) og Hillerød (forlænge Linje A/E) så dem der vil til/fra København ikke skal skifte tog. Det kunne evt. gøres sammen med indkøb af nye førerløse s-tog?

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Niels Munch @, lørdag 02. november, 2019, 09:20 (17 dage siden) @ KKLD

Ville det ikke give mening at kigge på at konvertere banerne til s-tog ved Jægersborg (forlænge Linje H) og Hillerød (forlænge Linje A/E) så dem der vil til/fra København ikke skal skifte tog. Det kunne evt. gøres sammen med indkøb af nye førerløse s-tog?


Øh, hvis det er mig, du spø'r, så vil jeg tillade mig at svare, at den med S-tog til Nærum har du forsøgt før.

PS: Og faktisk også den med S-tog gennem Gribskov.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Togbus, Foldingbro, lørdag 02. november, 2019, 10:21 (17 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Ja, gentagelse fremmer ikke altid sagen.

--
- busser når det er billigst

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Niels Munch @, lørdag 02. november, 2019, 11:24 (17 dage siden) @ Togbus

gentagelse fremmer ikke altid sagen.


Nej, det tjener næppe noget formål at gen(op)tage de 2 gamle diskussioner i denne tråd. Men hvis nogen mener, der mangler argumenter i de 2 gamle tråde, er jeg sikker på, at KKLD ikke vil opponere, hvis disse argumenter hægtes på dér.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Simon1906, Hedehusene, lørdag 02. november, 2019, 10:26 (17 dage siden) @ Niels Munch

Der er mange gode ideer vedr bedre kollektiv trafik, som nok de fleste i dette forum ønsker. Men vores samfund har nok ikke pengene til alle ønskerne, jeg er glad for at det ikke er mig der skal beslutte hvad der skal laves. Jeg for mit vedkommende syntes at man skal få den slidte infrastruktur på plads. Altså spor, signaler, broer og stationer. Apropos Nærumbanen syntes jeg stadig det var værd at forlænge den kommende letbane til Nærum og måske længere?? Hvis der er teknisk og økonomisk muligt. Apropos lokalbaner i Nordsjælland håber jeg at man kigger på en løsning med batteritog, samt får gennemført projektet med ombygningen af Hillerød station. Østbanen håber jeg får penge til spormoderniseringen
Og så må vi ikke glemme det Fynsk Jyske. Først og fremmest letbane i Århus. Jeg krummer tæer over at høre den ikke kan køre tilfredsstillende fordi det er blevet lidt frostvejr. Jeg tror næppe de har de samme problemer i Tyskland. Sidste ønske droppe det med at have lyntog til alle stationsbyen i landet, istedet nogle effektive regionaltog gerne med batteridrift.

Simon
Hedehusene

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Simon1906, Hedehusene, lørdag 02. november, 2019, 10:36 (17 dage siden) @ Simon1906

PS for at tilfredsstille de politikere der vil have lyntog til lige deres valgkreds kunne man jo kalde de regionaltog for enten regionlekspres eller regionallyntog.

Simon
Hedehusene

Avatar

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 02. november, 2019, 15:30 (17 dage siden) @ Niels Munch

Ville det ikke give mening at kigge på at konvertere banerne til s-tog ved Jægersborg (forlænge Linje H) og Hillerød (forlænge Linje A/E) så dem der vil til/fra København ikke skal skifte tog. Det kunne evt. gøres sammen med indkøb af nye førerløse s-tog?

Øh, hvis det er mig, du spø'r, så vil jeg tillade mig at svare, at den med S-tog til Nærum har du forsøgt før.

PS: Og faktisk også den med S-tog gennem Gribskov.

Og det ville slet ikke stå mål med omkostningerne. Mod byen kører der altid et S-tog videre og hjem skal man lige sikre sig at ramme de rigtige afgange fra byen så det passer med toget i Hillerød. Det er altså ikke raketvidenskab.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af tgpsen, lørdag 02. november, 2019, 22:58 (17 dage siden) @ Michael Deichmann

Ville det ikke give mening at kigge på at konvertere banerne til s-tog ved Jægersborg (forlænge Linje H) og Hillerød (forlænge Linje A/E) så dem der vil til/fra København ikke skal skifte tog. Det kunne evt. gøres sammen med indkøb af nye førerløse s-tog?

Øh, hvis det er mig, du spø'r, så vil jeg tillade mig at svare, at den med S-tog til Nærum har du forsøgt før.

PS: Og faktisk også den med S-tog gennem Gribskov.


Og det ville slet ikke stå mål med omkostningerne. Mod byen kører der altid et S-tog videre og hjem skal man lige sikre sig at ramme de rigtige afgange fra byen så det passer med toget i Hillerød. Det er altså ikke raketvidenskab.

Jeg synes også det var forkert at de ombyggede Farumbanen til S-tog i 70'erne. Hvad var der galt med MO'erne? Med afgang hver halve time kunne enhver også sikre sig at der var et tog der matchede. Men det er typisk, folk har altid en masse urealistiske projekter som der overhovedet ikke er råd til.

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Togbus, Foldingbro, lørdag 02. november, 2019, 23:17 (17 dage siden) @ tgpsen

Jeg synes også det var forkert at de ombyggede Farumbanen til S-tog i 70'erne. Hvad var der galt med MO'erne? Med afgang hver halve time kunne enhver også sikre sig at der var et tog der matchede. Men det er typisk, folk har altid en masse urealistiske projekter som der overhovedet ikke er råd til.

I dag ville Farumbanen være blevet opbygget til letbane og så ville der være omstigningsmulighed til Cityringen på Nørrebro med direkte nedgang fra Lygten-stationen. Formentlig en mindst ligeså effektiv løsning som omvejs-S-banen over Svanemøllen.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af mss ⌂, søndag 03. november, 2019, 00:07 (17 dage siden) @ Togbus

Jeg synes også det var forkert at de ombyggede Farumbanen til S-tog i 70'erne. Hvad var der galt med MO'erne? Med afgang hver halve time kunne enhver også sikre sig at der var et tog der matchede. Men det er typisk, folk har altid en masse urealistiske projekter som der overhovedet ikke er råd til.

I dag ville Farumbanen være blevet opbygget til letbane og så ville der være omstigningsmulighed til Cityringen på Nørrebro med direkte nedgang fra Lygten-stationen. Formentlig en mindst ligeså effektiv løsning som omvejs-S-banen over Svanemøllen.

Tak til jer begge.
Dejligt med lidt ironi, når nu over halvdelen af tråden er gået off-topic med egeninteresser frem for det egentlige tema...! ;-)

Interessant med nye tog til Nærumbanen. Nogle bud på hvilke materieltyper det kan ende med?
Nærumbanen har jo typisk små tog, måske kan det blive batteridrevne tog?
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogle små motorvogne med denne fremdriftsform. Jeg har fundet 2-vognstog fra Alstom og Stadler. Men sådan noget som en Lint 41 i Akku-udgave var vel ikke utænkeligt.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 8500 fotos i over 200 albums

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af William Skov @, søndag 03. november, 2019, 00:35 (17 dage siden) @ mss

Interessant med nye tog til Nærumbanen. Nogle bud på hvilke materieltyper det kan ende med?

For at tilfredsstille Hr. Togbus, vil jeg forslå en række eldrevne togbusser. :-D

--
William S.
[image][image][image]

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Simon1906, Hedehusene, søndag 03. november, 2019, 01:21 (17 dage siden) @ William Skov

Eller en busbane på strækningen.
Med batteridrevne busser.
Simon
Hedehisene

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af andersj, Nordjylland, søndag 03. november, 2019, 00:47 (17 dage siden) @ mss

Jeg synes også det var forkert at de ombyggede Farumbanen til S-tog i 70'erne. Hvad var der galt med MO'erne? Med afgang hver halve time kunne enhver også sikre sig at der var et tog der matchede. Men det er typisk, folk har altid en masse urealistiske projekter som der overhovedet ikke er råd til.

I dag ville Farumbanen være blevet opbygget til letbane og så ville der være omstigningsmulighed til Cityringen på Nørrebro med direkte nedgang fra Lygten-stationen. Formentlig en mindst ligeså effektiv løsning som omvejs-S-banen over Svanemøllen.


Tak til jer begge.
Dejligt med lidt ironi, når nu over halvdelen af tråden er gået off-topic med egeninteresser frem for det egentlige tema...! ;-)

Interessant med nye tog til Nærumbanen. Nogle bud på hvilke materieltyper det kan ende med?
Nærumbanen har jo typisk små tog, måske kan det blive batteridrevne tog?
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogle små motorvogne med denne fremdriftsform. Jeg har fundet 2-vognstog fra Alstom og Stadler. Men sådan noget som en Lint 41 i Akku-udgave var vel ikke utænkeligt.

Mon ikke man er ude i noget letbanetog. De "rigtige tog" på markedet er på alle måder overdimensionerede. En Lint 41 i dag er jo bygget til 140 km/t, hvilket jo gør konstruktionen tungere og dyrere end et letbanetog bygget til 80 km/t. Men det kommer også an på om man beslutter at lave en forbindelse mellem letbanen i Ring 3 og Nærumbanen - så kan man jo også dele værksted. Siemens Avenio kan også leveres med batterier.

--
Mvh Anders

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Niels Munch @, søndag 03. november, 2019, 07:27 (17 dage siden) @ andersj

Nemli' - og i den anledning er det værd at erindre sig dette nylige indlæg.

M.v.h.
Niels

Avatar

Nordsjællandske lokalbaner skal fornyes for en halv milliard

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 03. november, 2019, 11:01 (16 dage siden) @ mss

Interessant med nye tog til Nærumbanen. Nogle bud på hvilke materieltyper det kan ende med?
Nærumbanen har jo typisk små tog, måske kan det blive batteridrevne tog?
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogle små motorvogne med denne fremdriftsform. Jeg har fundet 2-vognstog fra Alstom og Stadler. Men sådan noget som en Lint 41 i Akku-udgave var vel ikke utænkeligt.

Nye tog er jo ikke lige forestående i 2020, og der kan ske meget de kommende år. Jeg kunne godt forestille mig noget letbanemateriel a la det man benytter til Grenå, men i batteriudgave.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen