Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 5/11 2019, 12:53 (1606 dage siden)

Når nu FCK endte i Europa League og ikke Champions League, skal man jo have onsdagene i efteråret til at gå med et eller andet. Jeg har derfor sagt ja til at knævre løs om batteritog hos IDA i København i morgen aften.

Der er stadig ledige pladser - og det er gratis:

https://ida.dk/arrangement/batteritog-behover-vi-elektrificere-alle-jernbaner-for-at-bl...

/Lasse

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af esni, Frederikssund, 7/11 2019, 08:24 (1604 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tak for et godt og spændende foredrag.

Er det korrekt opfattet at det er den politiske satsning i Tyskland, der betyder at batteritog nu er til rådighed til AC, men endnu ikke til DC og multisystem??

--
Eskild

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 7/11 2019, 21:18 (1604 dage siden) @ esni

Er det korrekt opfattet at det er den politiske satsning i Tyskland, der betyder at batteritog nu er til rådighed til AC, men endnu ikke til DC og multisystem??

Ikke helt. De tyske tog er rent AC. Men eksempelvis Stadler har kontrakt på WINK batteritog til DC nettet i Holland, og der er projekter i Italien og Polen til DC, men endnu ingen realiserede. Alle de fire kendte togprodukter der er bygget/solgt til batteridrift i Tyskland leveres også som rene MS el-togsæt. Jeg har dog ikke et præcist overblik over, hvor meget vægt der er til overs til at montere batterier, når der både er DC og MS udstyr på toget.

/Lasse

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af kme, 7/11 2019, 14:37 (1604 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ved nogen om foredraget udgives som pod-cast for de af os, der var forhindret i realtime.

Jeg har kigget hos IDA, men ikke med held.

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af andersj, Aalborg, 7/11 2019, 15:29 (1604 dage siden) @ kme

Ved nogen om foredraget udgives som pod-cast for de af os, der var forhindret i realtime.

Jeg har kigget hos IDA, men ikke med held.

Det blev sendt direkte og ligger som on-demand nu. Men jeg ved ikke om man skulle have tilmeldt sig på forhånd for at få adgang til on-demand. Du kan prøve her (nede i bunden er der et link): https://ida.dk/arrangement/live-stream-batteritog-behover-vi-elektrificere-alle-jernban...

--
Mvh Anders

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af kme, 7/11 2019, 16:17 (1604 dage siden) @ andersj

Det giver desværre bare en blank side. Sidens kilde lader til kun at være en pokkers masse CSS og JS i ulæseligt lange linjer (mindst 10 skærmbredder).

Men tak for forsøget.

EDIT: Det med den blanke side trækker jeg tilbage - en reboot hjalp. Der er dog stadig ingen pod-cast, desværre.

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 7/11 2019, 17:51 (1604 dage siden) @ kme

Jeg har lige åbnet filen med Lasses præsentation på 42 sider.

Man skal have et login på IDA og det kan man enkelt lave uden at være eller blive medlem.
Har man gjort det, går man ind på Lasses link - nederst til højre "log in og se filer" og så kommer præsentationen frem.

P.Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Nikolai_B, 7/11 2019, 17:50 (1604 dage siden) @ kme

Link til side med video af foredraget: https://engage.vevent.com/production?target=location&location-pk=LecturePK%281763%2...

Det er en fin gennemgang.
Særligt lagde jeg mærke til

  • Modulær opbygning af tog og hoved-komponenter, der gør det muligt at tilpasse et standard-produkt til særlige behov med standard-komponenter og med fastlagte grænseflader, der gør dt muligt at flytte komponenter såsom batterier mellem tog-sæt med forskellig konfiguration (fx antal vogne)
  • Standard-koblinger til at koble togsæt sammen. Det lød som om det skulle virke til sammenkobling (og frakobling) i drift med passagerer ombord undervejs på en rute, fx for at dele et tog fra København i to dele i Holbæk, før de fortsætter til Kalundborg hhv. Nykøbing Sjælland.
  • Kravet i tyskland om at tog leveret fra 2024 skal være emissionsfrie, og at der indtil videre er mindst fire leverandører, der har regionaltog klar i modeller med tracktion-batterier i kombination med strømaftagere (til 25 kV? De fleste nuværende eksempler kører vel i tyskland på lavere AC-spænding) i år 2023
  • TSI-kravene og kravene om ERTMS gør at alle modeller af tog, som producenterne vil sælge i EU, kan bruges i Danmark uden specielle løsninger (hvis man kan nøjes med at køre på ERTMS-strækninger?)
  • ** Undtagen magnet-aktiveret til- og fra-kobling af kørestrøm?

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af esni, Frederikssund, 7/11 2019, 18:25 (1604 dage siden) @ Nikolai_B

Link til side med video af foredraget: https://engage.vevent.com/production?target=location&location-pk=LecturePK%281763%2...

Det er en fin gennemgang.
Særligt lagde jeg mærke til

  • Modulær opbygning af tog og hoved-komponenter, der gør det muligt at tilpasse et standard-produkt til særlige behov med standard-komponenter og med fastlagte grænseflader, der gør dt muligt at flytte komponenter såsom batterier mellem tog-sæt med forskellig konfiguration (fx antal vogne)
  • Standard-koblinger til at koble togsæt sammen. Det lød som om det skulle virke til sammenkobling (og frakobling) i drift med passagerer ombord undervejs på en rute, fx for at dele et tog fra København i to dele i Holbæk, før de fortsætter til Kalundborg hhv. Nykøbing Sjælland.
  • Kravet i tyskland om at tog leveret fra 2024 skal være emissionsfrie, og at der indtil videre er mindst fire leverandører, der har regionaltog klar i modeller med tracktion-batterier i kombination med strømaftagere (til 25 kV? De fleste nuværende eksempler kører vel i tyskland på lavere AC-spænding) i år 2023

Jeg forstod det som at alle leverandørernes tog ville blive udformet så batterier kunne tilføjes fra fjernes efter behov - og 15 kV, 25 kV eller begge dele nærmest var en trivialitet...

[*] TSI-kravene og kravene om ERTMS gør at alle modeller af tog, som producenterne vil sælge i EU, kan bruges i Danmark uden specielle løsninger (hvis man kan nøjes med at køre på ERTMS-strækninger?)
[*]** Undtagen magnet-aktiveret til- og fra-kobling af kørestrøm?
[/list]

--
Eskild

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 7/11 2019, 21:15 (1604 dage siden) @ esni

Jeg forstod det som at alle leverandørernes tog ville blive udformet så batterier kunne tilføjes fra fjernes efter behov - og 15 kV, 25 kV eller begge dele nærmest var en trivialitet...

Jeps, det er forventningen

/Lasse

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 8/11 2019, 18:34 (1603 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Sammenligningen i præsentationen.
Nordvestbanen Odsherredsbanen
Passagerer/dag 1.232 3.499
Stop undervejs 5 11
Dieselolie/dag ca. 5.300 liter 3.800 liter
Dieselolie/passager 4,4 liter 1,1 liter

ME og IC4 er ikke optimalt på Nordvestbanen.

Med de investeringer der spares og de fordele batteritogene har - fra Kalundborg/Nykøbing med sammenkobling i Holbæk før de kører mod København - mener jeg at elektrificering af strækningen til Kalundborg bør stoppes.

Hvor står politikerne i alt dette?

P.Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af andersj, Aalborg, 8/11 2019, 18:58 (1603 dage siden) @ P.Jensen

Sammenligningen i præsentationen.
Nordvestbanen Odsherredsbanen
Passagerer/dag 1.232 3.499
Stop undervejs 5 11
Dieselolie/dag ca. 5.300 liter 3.800 liter
Dieselolie/passager 4,4 liter 1,1 liter

ME og IC4 er ikke optimalt på Nordvestbanen.

Med de investeringer der spares og de fordele batteritogene har - fra Kalundborg/Nykøbing med sammenkobling i Holbæk før de kører mod København - mener jeg at elektrificering af strækningen til Kalundborg bør stoppes.

Hvor står politikerne i alt dette?

P.Jensen

De afventer vel den analyse som DSB, Movia og Transportministeriet er ved at afslutte.

--
Mvh Anders

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Jens Hansen, 9/11 2019, 08:10 (1602 dage siden) @ andersj

Problemet er vel at den DSB glade minister skal finde en grimasse som kan passe når det kommer ud, at DSB igen bliver ramt på deres prestigeprojekt, Fremtidens Tog.

JH

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 9/11 2019, 10:33 (1602 dage siden) @ Jens Hansen

Nu har jeg kun set (ikke hørt) Lasses 42 siders præsentation.

Mener ikke at projekt fremtidens tog er i fare.

Der indikeres meget tydeligt at batteritog kører som el-tog under ledninger. At man basalt bruger samme basiselementer om det er el- eller batteri drevne tog - OG at man kan vælge at tage batterierne ud hvis man ikke har brug for dem mere.

Det forslag til driftsplan der blev indikeret fra Nykøbing og Kalundborg mod København - med driftskobling i Holbæk kunne jo ligeså godt være IC fra Esbjerg og Sønderborg der driftskobler i Kolding før man kører mod København - eller mere vigtigt fra Struer(Thisted?) med driftskobling i Fredericia og videre mod København.
Struer via Viborg med driftskobling i Langå osv osv

Ved en fornuftig fordeling af fremtididens tog i batteri/el-tog skal man stoppe elektrificering ved Århus således at kun strækninger fra Ringsted til Rødby, ved Køge, Roskilde til Holbæk og Fredericia til Århus udestår.
Glem resten!

Det lidt gods i Jylland må man køre på diesel.

P.Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Niels Munch, 9/11 2019, 11:02 (1602 dage siden) @ P.Jensen

..... og så er der jo lige EU-kravet om, at TEN-strækninger skal elektrificeres, d.v.s. til Frederikshavn og Hirtshals.

M.v.h.
Niels

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 9/11 2019, 16:51 (1602 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Hvornår skal TEN stækningerne i DK være elektrificerede? Jeg kan ikke finde nogen tidsfrist.

Så at Nykøbing F- Gedser også - i hvert fald på et tidspunkt - er TEN strækning, hvilket tyder på en vis virkelighedsfjernhed i disse krav.

Som jeg forstår det er TEN primært rettet mod gods og hvorfor skal DK tvinges til at bruge mia. af kr.på at elektrificere strækninger som ingen eller næsten ingen gods har. Det ville være billigere at have et stort diesellokomotiv stående klart i Fredericia for gratis at trække disse tog nordpå!!

P.Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Niels Munch, 9/11 2019, 19:06 (1602 dage siden) @ P.Jensen

Hvornår skal TEN stækningerne i DK være elektrificerede? Jeg kan ikke finde nogen tidsfrist.


Hej P. Jensen,

Jeg har hæftet mig ved, at Lasse Toylsbjerg i sit foredrag henfører elektrificering af TEN-T til "EU retningslinier", og at fristen er 2035 (se videoens min. 56:50).

"EU retningslinierne" foreligger, som du ved, men fristen ses ikke umiddelbart dokumenteret andre steder.


M.v.h.
Niels

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 9/11 2019, 21:07 (1602 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg har desværre ikke været i stand til at se video fra Lasses foredrag - kun slides derfra.
Er denne video tilgængelig?

2035 er meget langt ude i fremtiden. Nordjyske har lige investeret i nye tog der vel kører længere end til 2035.

Men tidsfrister så langt ude i fremtiden er usikre. Hvorfor skulle der komme meget gods på banen til Hirtshals og Frederikshavn til den tid. Og til Gedser???

Hvis jeg var politiker - hvilket jeg ikke er - ville jeg se på de batteriløsninger Lasse indikerer og så "udsætte" elektrificering til sidste øjeblik -2035 eller være forsinket dermed. Økonomien er jo åbenlys på de andre strækninger som han præsenterer.

Udvikling af batteridrift som man ser på biler i disse år kunne meget vel - eller rettere ret sikkert - forplante sig over på tog og måske i 2025-2030 er der løsninger der overflødiggør ledninger.

Måske kan man planlægge 10 år frem, men ikke mere. Fristen 2035 er måske flere (mange) år gammel??? Det ville ikke gøre sagen bedre.

Basalt set bryder jeg mig ikke om at bruge (spilde) penge på elektrificeringsprojekter som dybest set måske ikke giver mening i sidste ende, men kun gennemføres fordi man engang i EU har besluttet det. Sådanne må man kunne argumentere sig ud af.

P.Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 10/11 2019, 06:52 (1601 dage siden) @ Niels Munch

Tak!

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Peter Christensen, 9/11 2019, 21:35 (1602 dage siden) @ P.Jensen

Basalt set bryder jeg mig ikke om at bruge (spilde) penge på elektrificeringsprojekter som dybest set måske ikke giver mening i sidste ende, men kun gennemføres fordi man engang i EU har besluttet det. Sådanne må man kunne argumentere sig ud af.

Mig bekendt følger der også en pose penge med fra EU - når der er el-master i Frederikshavn.

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 10/11 2019, 06:51 (1601 dage siden) @ Peter Christensen

Hvor meget er det? Mener jeg har set et sted 10% og det er da fint, men 90% er stadigvæk et meget dyrt elektrificeringsprojekt for et par godstog om ugen.

P. Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Pyloriis, 10/11 2019, 03:26 (1602 dage siden) @ P.Jensen

Basalt set bryder jeg mig ikke om at bruge (spilde) penge på elektrificeringsprojekter som dybest set måske ikke giver mening i sidste ende, men kun gennemføres fordi man engang i EU har besluttet det. Sådanne må man kunne argumentere sig ud af.

P.Jensen

"Fint argument".
Sådan har jeg det også med f.eks. Kattegatforbindelsen.
Basalt set bryder jeg mig heller ikke om at bruge penge på noget overflødigt som tilmed skaber dårligere forhold for andre.

Men kørestrøm til de 2 nordjyske byer giver mening såfremt man flytter AL LASTBILKØRSEL i transit mellem Padborg og Norge / Sverige over på skinnerne (=rullende landevej).
Det skåner miljøet, reducere antal uykker på motorvejene og kan betyde at behovet for udbygning af vejnettet i ddt østjyske måske kan udskydes eller helt spares væk.

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af Jens Hansen, 9/11 2019, 16:14 (1602 dage siden) @ P.Jensen

DSB ønsker af mange årsager kun en type tog.

Med introduktion af batteritog skal de så have 2.

JH

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af P.Jensen, 9/11 2019, 16:56 (1602 dage siden) @ Jens Hansen

Batteri og eltog - forskellen er hvor strømmen på et givet tidspunkt kommer fra - resten er ens.

Men DSB skal jo ikke kun have 1 type. Allerede nu er der besluttet el-lokomotiver og vognsæt. Tror heller ikke at dobbeltdækkere til Sjælland udfases.

P.Jensen

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af ThomasLarsen, 9/11 2019, 19:55 (1602 dage siden) @ Jens Hansen

Ville det ikke også være meningen at det er lokaltog , som ville skulle kører med disse batteritog.

Gratis foredrag om batteritog onsdag i København

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/11 2019, 10:40 (1601 dage siden) @ Jens Hansen

Møn dog!!
Men et mindre antal tog typer vil nok ikke skade noget


Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak