Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 5/11 2019, 14:20 (1596 dage siden)

Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?

Tænker der er hkt anlæg hele vejen stadig men er vel noget med Aksel tryk fx og en lods fra s-banen.

Mvh pendler talsmanden Køge bugt s-tog

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af Carsten, 5/11 2019, 14:38 (1596 dage siden) @ glade-koege

Nej det er ikke muligt.

Mvh

Carsten

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af mikedk2100, 5/11 2019, 16:23 (1596 dage siden) @ glade-koege

Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?

Tænker der er hkt anlæg hele vejen stadig men er vel noget med Aksel tryk fx og en lods fra s-banen.

Mvh pendler talsmanden Køge bugt s-tog

Det er kun togbusser og til nød togskifte, der er muligt. Man ønsker simpelthen ikke, at være kundevenlig - systemet er jo langt vigtigere end passagererne.

Desværre :(

Mvh
Michael, der enten må skaffe bil eller finde andet job til næste år.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af Bongo-Anders, 5/11 2019, 17:05 (1596 dage siden) @ mikedk2100

Toget kører hverken på samme signal eller strøm frekvens så det har intet med kunde uvenlighed at gøre.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af tgpsen, 5/11 2019, 17:23 (1596 dage siden) @ Bongo-Anders

Toget kører hverken på samme signal eller strøm frekvens så det har intet med kunde uvenlighed at gøre.


Han spurgte om IC3 og dosto. Og det er blevet gjort før, mindes jeg fra tidligere i Jernbanen. Problemet var at der skulle krydses fjernbanespor på Kbh H.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af mpp, 5/11 2019, 17:39 (1596 dage siden) @ tgpsen

Der er mange ting der kan lade sig gøre og det her kunne sikkert også. Man vil have svært ved at udveksle passagerer undervejs givet perronhøjden og at et stop med IC3 tager noget længere tid end med S-tog. På hovedbanen vil man givetvist få problemer med at få togene over i fjernbanesporene. Skulle man endelig sige noget ville det nok være mere oplagt at se på et koncept hvor sporene mellem Køge station og den nye bane bliver brugt også selvom det så kræver at togene bliver rangeret mellem Ølby og Køge Nord. Det kan så gå ud over dem på Lille Syd.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af tgpsen, 14/11 2019, 14:59 (1587 dage siden) @ mpp

Der er mange ting der kan lade sig gøre og det her kunne sikkert også. Man vil have svært ved at udveksle passagerer undervejs givet perronhøjden og at et stop med IC3 tager noget længere tid end med S-tog. På hovedbanen vil man givetvist få problemer med at få togene over i fjernbanesporene. Skulle man endelig sige noget ville det nok være mere oplagt at se på et koncept hvor sporene mellem Køge station og den nye bane bliver brugt også selvom det så kræver at togene bliver rangeret mellem Ølby og Køge Nord. Det kan så gå ud over dem på Lille Syd.


Man burde have lagt Køge Nord længere mod syd, i to etager hen over Køge - Roskilde banen. Så ville man kunne skifte der mellem togene Rødvig / Faxe Ladeplads - Roskilde og dem på den ny Køge Bugt bane.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af mikedk2100, 5/11 2019, 17:35 (1596 dage siden) @ Bongo-Anders

Toget kører hverken på samme signal eller strøm frekvens så det har intet med kunde uvenlighed at gøre.

Strømmen er da ligegyldig, når nu pendlerformanden foreslår, at dieseltogene kører ad S-banen. Signalerne, ja måske, men der kan da køre veterantog på S-banen, så hvorfor skulle en IC3 eller ME med dobbeltdækkervogne ikke kunne "liste" sig til/fra Køge den vej.

Men det handler i bund og grund om, at man til næste år vil sætte strøm til det nye signalsystem på Lille Syd mellem Roskilde og Køge. Samtidig - som vi ved - vil man af mange grunde ikke kunne bruge "regionaltogsstrækningen" mellem Køge og Køge Nord før om mange år.

Men ikke nok med det - så lukker man strækningen mellem Ringsted og Næstved hele næste sommer, hvorved man totalafskærer tog fra Lolland/Falster og det sydlige Sjælland til København, igen igen igen. Og de har godt nok fundet sig i mange møgspande fra Banedanmark de seneste år. Især i Nykøbing Falster.

Man ønsker simpelthen ikke at finde anden løsning end togbusser.

Derfor har det alt med kunde uvenlighed at gøre!

Man kunne jo fx have udskudt sporarbejdet mellem Ringsted og Næstved et år. Eller man kunne have udskudt det nye signalsystem mellem Roskilde og Køge til efter sommeren næste år (det bliver alligevel nok forsinket indtil da, men DSB har jo allerede disponeret som om der er sporarbejde, og sådan en plan kan ikke laves om 6 måneder før). At udskyde det nye signalsystem vil slå to fluer med et smæk. Dels pisser man ikke igen på det sydlige Sjælland/Lolland og Falster, for togene kan nu køre direkte fra Nykøbing F over Køge og Roskilde til København. Dels får Banedanmark 8-9-10 måneder ekstra til at lege med deres signaler, og forhåbentlig få det til at virke inden man sætter det i ordinær drift.

Men som jeg skrev før - systemet er vigtigere end passagererne. Derfor er kun togbusser en mulighed.

Mvh
Michael

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af Gæst42, 5/11 2019, 18:40 (1596 dage siden) @ mikedk2100

Man ønsker simpelthen ikke at finde anden løsning end togbusser.

Du får da netop ikke togbusser men s-tog! :-D

Man kunne jo fx have udskudt sporarbejdet mellem Ringsted og Næstved et år.

Sporarbejdet er forudsætningen for den efterfølgende elektrificering af strækningen og dermed udfasning af ME. Derudover vil udskydelsen af sporarbejdet vil blot udskyde pinen et år.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af mikedk2100, 5/11 2019, 19:18 (1596 dage siden) @ Gæst42

Man ønsker simpelthen ikke at finde anden løsning end togbusser.


Du får da netop ikke togbusser men s-tog! :-D

Det var et rigtigt DSB svar, men tak for det :-(

Man kunne jo fx have udskudt sporarbejdet mellem Ringsted og Næstved et år.


Sporarbejdet er forudsætningen for den efterfølgende elektrificering af strækningen og dermed udfasning af ME. Derudover vil udskydelsen af sporarbejdet vil blot udskyde pinen et år.

Og at udskyde det nye signalsystems på Roskilde-Køge i godt 10 måneder...?

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af Gæst42, 5/11 2019, 18:35 (1596 dage siden) @ glade-koege

Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?

Der er ikke plads med den nuværende køreplan.

Fjern tog skal køre på ydre signaler og da Køge bugt strækningen er anlagt efter indførelsen af HKT er der langt mellem dem.

Eksempelvis skal det forankørende s-tog være i Ølsemagle (mellem Køge Nord og Jersie) før du kan afgå med din dobbeltdækker fra Køge. For s-toget tager det 8 minutter fra Køge til Jersie, så du vil ikke kunne opretholde 10 minuttersdrift på linje E, længere inde får du så også linje A du skal kæmpe med pladsen om.
Når du når København H skal du så vende i spor 10/11 for ikke at ødelægge det for de øvrige s-togs linjer. Men her er perronhøjden højere end på fjern, så IC3 kan nok ikke åbne døre og DD har en indstigningshøjden på 55 cm og perronen er 92 - noget af et trin ned! (eller op hvis man skal ud)

Sats i stedet for at få forlænget linje A til Køge i perioden.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af KKLD, 5/11 2019, 18:53 (1596 dage siden) @ Gæst42

Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?


Der er ikke plads med den nuværende køreplan.

Fjern tog skal køre på ydre signaler og da Køge bugt strækningen er anlagt efter indførelsen af HKT er der langt mellem dem.

Eksempelvis skal det forankørende s-tog være i Ølsemagle (mellem Køge Nord og Jersie) før du kan afgå med din dobbeltdækker fra Køge. For s-toget tager det 8 minutter fra Køge til Jersie, så du vil ikke kunne opretholde 10 minuttersdrift på linje E, længere inde får du så også linje A du skal kæmpe med pladsen om.
Når du når København H skal du så vende i spor 10/11 for ikke at ødelægge det for de øvrige s-togs linjer. Men her er perronhøjden højere end på fjern, så IC3 kan nok ikke åbne døre og DD har en indstigningshøjden på 55 cm og perronen er 92 - noget af et trin ned! (eller op hvis man skal ud)

Sats i stedet for at få forlænget linje A til Køge i perioden.

Ja, det giver mening at forlænge Linje A til Køge så både Linje A og E kører dertil. Eller hvert fald så alle Linje A kører til Solrød Strand og ikke hvert andet s-tog.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af Gæst42, 5/11 2019, 19:00 (1596 dage siden) @ KKLD

Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?


Der er ikke plads med den nuværende køreplan.

Fjern tog skal køre på ydre signaler og da Køge bugt strækningen er anlagt efter indførelsen af HKT er der langt mellem dem.

Eksempelvis skal det forankørende s-tog være i Ølsemagle (mellem Køge Nord og Jersie) før du kan afgå med din dobbeltdækker fra Køge. For s-toget tager det 8 minutter fra Køge til Jersie, så du vil ikke kunne opretholde 10 minuttersdrift på linje E, længere inde får du så også linje A du skal kæmpe med pladsen om.
Når du når København H skal du så vende i spor 10/11 for ikke at ødelægge det for de øvrige s-togs linjer. Men her er perronhøjden højere end på fjern, så IC3 kan nok ikke åbne døre og DD har en indstigningshøjden på 55 cm og perronen er 92 - noget af et trin ned! (eller op hvis man skal ud)

Sats i stedet for at få forlænget linje A til Køge i perioden.


Ja, det giver mening at forlænge Linje A til Køge så både Linje A og E kører dertil. Eller hvert fald så alle Linje A kører til Solrød Strand og ikke hvert andet s-tog.

Det giver nu ikke særlig meget mening at forlænge linje A blot til Solrød Strand, linje A er stort set tomme syd for Hundige.

Nej for at det giver mening skal linje A køre uden stop Køge Nord - Hundige for at kunne aflaste linje E bedst. Ellers køre den jo blot 2 minutter efter linje E fra Køge og er 8 minutter senere i København - så sidder alle jo i linje E.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af glade-koege ⌂, køge, 5/11 2019, 19:28 (1596 dage siden) @ Gæst42

Min plan var linje a afgik 6 minutter efter E fra Køge og kun stoppet på Køge nord og kørte over i normal plan fra Solrød strand..

Dsb har fået mit forslag men er både materiale og antal lkf og banedk der kan drille..

Ud over det køre kun 7.05 og 7.25 fra Køge st idag med 2 SA og dette skal også ændres.

Faktisk bliver den mest hurtig rejse togbus Næstved - Ringsted og så IC/lyn til Kbh h det 10 minutter hurtigere ca

Der bliver kun brugt dd på den lukket bane..

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af KKLD, 5/11 2019, 19:35 (1596 dage siden) @ glade-koege

Min plan var linje a afgik 6 minutter efter E fra Køge og kun stoppet på Køge nord og kørte over i normal plan fra Solrød strand..

Dsb har fået mit forslag men er både materiale og antal lkf og banedk der kan drille..

Ud over det køre kun 7.05 og 7.25 fra Køge st idag med 2 SA og dette skal også ændres.

Faktisk bliver den mest hurtig rejse togbus Næstved - Ringsted og så IC/lyn til Kbh h det 10 minutter hurtigere ca

Der bliver kun brugt dd på den lukket bane..

Hvis kun 07:05 og 07:25 kører med 2 SA, hvad gør de andre så? 1 SA+1 SE?

Jeg har haft en tanke som måske ikke er realistisk, men det er at nærmest alle SE kun bliver brugt på Ringbanen som tilgengæld går tilbage til 4-minutters drift som den havde i 2011 så vidt jeg husker, eller måske 3-minutters drift. Der er jo kommet CBTC på strækningen. Den bliver alligevel brugt som en slags metro.

Det betyder så at alle andre linjer kan få længere tog med de overskydende SA.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af glade-koege ⌂, køge, 5/11 2019, 19:38 (1596 dage siden) @ KKLD

Ringbanen har kun cbtc Hellerup - ryparken pt

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af KKLD, 5/11 2019, 19:42 (1596 dage siden) @ glade-koege

Ringbanen har kun cbtc Hellerup - ryparken pt

Nå okay, hvornår bliver det så forlænget til Ny Ellebjerg?
Men i 2011 kørte man hvert 4. minut så det er også muligt i dag. Det ville kunne kompensere for kortere tog som kan blive brugt til de andre linjer.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af larsht, 8/11 2019, 20:17 (1593 dage siden) @ KKLD

4-minutters driften var et operationelt helvede - derfor gik man over til 5 minutters drift - hvor dog hvert andet tog var længere end før. Så samlet set større kapacitet en mens der var 4-minutters drift

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af KKLD, 9/11 2019, 10:26 (1592 dage siden) @ larsht

4-minutters driften var et operationelt helvede - derfor gik man over til 5 minutters drift - hvor dog hvert andet tog var længere end før. Så samlet set større kapacitet en mens der var 4-minutters drift

Hvad gjorde det til et operationelt helvede?
Og ville det også være et operationelt helvede nu hvor der er CBTC?

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af larsht, 10/11 2019, 14:55 (1591 dage siden) @ KKLD

Overgangen mellem 4- og 5- minutters drift - og ikke mindst overgang til 10- eller 20- minutters drift i tilfælde af toguorden.

Førerløse tog sammen med CBTC ville eliminere hovedparten af de issues - men det ændrer nu stadig ikke på at den nuværende driftsform faktisk tilbyder flere sæder per time end 4-minutters driften gjorde (pga toglængder). Skal der ændres på dette, skal der indkøbes væsentligt flere tog end der haves til rådighed i dag.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af Rørvig Station, 10/11 2019, 19:09 (1591 dage siden) @ BoA

ICLyn kører i.flg. udkast til køreplan K20 uden stop Kh og Odense (og omvendt).
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr12aug19.pdf
(som fra K20 ikke får sine Jylland-ture forlænget med 20 min. via Ny Bane)

(Jeg har tilladt mig at skære lidt væk i citatet og bevare det jeg besvarer).
Nu er det jo et udkast til publikumskøreplan, og man kan derfor ikke se hvilken vej toget kører Kh-Od, men i at med at toget kører uden stop kunne man mistænke at man gerne vil have en fleksibilitet og kunne køre begge veje.

Jeg forstår dog ikke din klage over citat: "som fra K20 ikke får sine Jylland-ture forlænget med 20 min. via Ny Bane".

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af BoA, Herlev, 10/11 2019, 21:23 (1590 dage siden) @ Rørvig Station

Hej Rørvig Station, m.fl.
"Jeg forstår dog ikke din klage over citat: "som fra K20 ikke får sine Jylland-ture forlænget med 20 min. via Ny Bane"
Da DSB i sommeren 2019 flyttede ICLyn til Ny Bane med stop i Køge Nord, skulle jeg til Kh for at komme med S-tog mod Frederikssund.
Tidligere skiftede jeg i Høje Taastrup og Valby, og kom 20 min. før hjem.
Fra udkast til K20 standser ICLyn ikke i Køge Nord, og ankommer derfor 5 min. før til Kh, hvilket giver 7 min. til skift.
Med venlig hilsen.
Bjørn Andrup.

Sporarbejde 2020 Næstved - Ringsted spg

af KKLD, 5/11 2019, 19:30 (1596 dage siden) @ Gæst42

Er det idag ikke muligt at køre på s-banen med IC3 eller dobbelt dækker hvis man antog man i Køge kørte over på s-banen og kørte imellem 2 s-tog afgange i myldretiden?


Der er ikke plads med den nuværende køreplan.

Fjern tog skal køre på ydre signaler og da Køge bugt strækningen er anlagt efter indførelsen af HKT er der langt mellem dem.

Eksempelvis skal det forankørende s-tog være i Ølsemagle (mellem Køge Nord og Jersie) før du kan afgå med din dobbeltdækker fra Køge. For s-toget tager det 8 minutter fra Køge til Jersie, så du vil ikke kunne opretholde 10 minuttersdrift på linje E, længere inde får du så også linje A du skal kæmpe med pladsen om.
Når du når København H skal du så vende i spor 10/11 for ikke at ødelægge det for de øvrige s-togs linjer. Men her er perronhøjden højere end på fjern, så IC3 kan nok ikke åbne døre og DD har en indstigningshøjden på 55 cm og perronen er 92 - noget af et trin ned! (eller op hvis man skal ud)

Sats i stedet for at få forlænget linje A til Køge i perioden.


Ja, det giver mening at forlænge Linje A til Køge så både Linje A og E kører dertil. Eller hvert fald så alle Linje A kører til Solrød Strand og ikke hvert andet s-tog.


Det giver nu ikke særlig meget mening at forlænge linje A blot til Solrød Strand, linje A er stort set tomme syd for Hundige.

Nej for at det giver mening skal linje A køre uden stop Køge Nord - Hundige for at kunne aflaste linje E bedst. Ellers køre den jo blot 2 minutter efter linje E fra Køge og er 8 minutter senere i København - så sidder alle jo i linje E.

Så vil Greve, Karlslunde og Solrød Strand have dårligere betjening. Men Køge Nord, Ølby og Køge får bedre betjening.

Så er afgangene fra Køge Nord 00-10-20-30-40-50 på Linje E og 07-17-27-37-47-57 på Linje A (det tager 14 minutter med stop undervejs, men 4 der er 4 stationer der bliver sprunget over så jeg har trukket 4 minutter fra).

Der vil så være ankomst i Hundige med Linje E 04-14-24-34-44-54 og med Linje A 07-17-27-37-47-57.

Ret mig hvis jeg har taget fejl.


DSB H40Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak