Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Enkeltsporsdrift cityringen (Generelt)

af mpp, 5/11 2019, 21:20 (1630 dage siden)

Nu hvor der kun er tog i den ene retning i cityringen om aftenen kom jeg til at tænke på, om man ikke godt ville kunne betjene langt de fleste i begge retninger i et enkelt spor. Kan man ikke køre 3-4 tog i pendulfart mellem bestemt stationer sådan at der på hvert stykke spor er et enkelt tog og så står man bare ud og venter på det næste når man når frem til endestationen for det enkelte tog. Ville man så ikke godt kunne opretholde en nogenlunde service (givet at man er begrænset af kun at have et spor) og kunne hjælpe folk hjem i begge retninger? I M1/M2 kan man jo godt køre om natten i et enkelt spor, så det må vel også kunne lade sig gøre i et eller andet omfang på M3/M4. Bare fordi M4 åbner betyder det jo ikke at den ikke vil skulle vedligeholdes fra tid til anden.

Enkeltsporsdrift cityringen

af Rørvig Station, 5/11 2019, 21:26 (1630 dage siden) @ mpp

Nu hvor der kun er tog i den ene retning i cityringen om aftenen kom jeg til at tænke på, om man ikke godt ville kunne betjene langt de fleste i begge retninger i et enkelt spor. Kan man ikke køre 3-4 tog i pendulfart mellem bestemt stationer sådan at der på hvert stykke spor er et enkelt tog og så står man bare ud og venter på det næste når man når frem til endestationen for det enkelte tog. Ville man så ikke godt kunne opretholde en nogenlunde service (givet at man er begrænset af kun at have et spor) og kunne hjælpe folk hjem i begge retninger? I M1/M2 kan man jo godt køre om natten i et enkelt spor, så det må vel også kunne lade sig gøre i et eller andet omfang på M3/M4. Bare fordi M4 åbner betyder det jo ikke at den ikke vil skulle vedligeholdes fra tid til anden.

Har du regnet på, hvor meget din løsning vil forlænge den gennemsnitlige rejsetid?

Enkeltsporsdrift cityringen

af mpp, 5/11 2019, 21:46 (1630 dage siden) @ Rørvig Station

Tjao. Deler man cityringen op i 4 bidder skal hvert metrotog køre 6 minutter i hver retning. Det vil så give formel 12-minuttersdrift hvilket ikke er lige så godt som hvad der er nu. Det skulle så koordineres man ikke skulle vente for lang tid på det næste tog når man kommer frem, hvilket givetvist ville være vanskeligt. Så det kan give en 6-10 minutter længere rejsetid på de længere rejser. Til sammenligning giver det en 15-20 minutter rejsetidsforlængelse på de korte rejser når metroen kun kører den ene vej (hvis man skal den anden vej). Det er altså lidt mærkeligt at man om aftenen lige skal huske hvilken vej den kører når man skal hjem.

Den anden del af spørgsmålet er så hvad man vil gøre når M4 åbner og der skal laves arbejde i metroen om aftenen og natten.

Enkeltsporsdrift cityringen

af Banemanden, 6/11 2019, 08:00 (1630 dage siden) @ mpp

Pendulideen er sårbar og forøger rejsetiden og igangsætningen så meget, at det slet ikke er rentabelt for passagererne. Gevinsten er så lille, at det er nemmere bare at tage den anden vej rundt, medmindre det selvfølgelig kun er en enkelt station.

Det er ikke meningen, at hele ringen skal lukkes af i fremtiden når der er vedligeholdelse. Så vil det blive mindre dele og det ene spor vil blive delt op i to, som krydser over ved Øster Søgade og ved Nørrebroparken. Men der er mange udfordringer - fx informationen herom. “Der kører ingen tog mellem Østerport og Nørrebro” - men på hvilken halvdel?

Når M4 åbner, vil den i disse tilfælde selv få pendulstamme fra Orientkaj til Østerport, når der sker noget. Der kan ikke bruges mere, da togene så bare vil holde og vente ved orientkaj og gøre sig selv overflødige.

Enkeltsporsdrift cityringen

af mpp, 6/11 2019, 12:26 (1630 dage siden) @ Banemanden

Tak for svar. Det giver god mening. Der vil vel altid kunne opretholdes drift i hele ringen den ene vej, så det kun er et par stationer der så kun har tog den ene vej? Eller vil man helt lukke stationerne mellem de to udvekslingskamre?

Enkeltsporsdrift cityringen

af Banemanden, 6/11 2019, 23:07 (1629 dage siden) @ mpp

Der vil som udgangspunkt altid være drift i det ene spor så længe det er muligt. Jeg ved dog der er planlagt total spærring nogle nætter om en 10-14 dages tid.

Og når de er færdige med at slibe skinner dernede og få færdigjusteret en masse af tingene, så er det slut med spærringer hver eneste nat

Enkeltsporsdrift cityringen

af mpp, 7/11 2019, 00:01 (1629 dage siden) @ Banemanden

Det giver god mening. Det overrasker mig at der er så meget der stadig skal tilpasses. Det undrer mig også lidt at man ikke hørte mere fra naboerne under testkørselerne (eller også har jeg overset det).

Enkeltsporsdrift cityringen

af Rørvig Station, 7/11 2019, 00:22 (1629 dage siden) @ mpp

Det giver god mening. Det overrasker mig at der er så meget der stadig skal tilpasses. Det undrer mig også lidt at man ikke hørte mere fra naboerne under testkørselerne (eller også har jeg overset det).

Det sidste først: Du har vist ikke hørt DR P4 København. Der er kommet masser af klager.

Det første: Man valgte jo af pr-mæssige/politiske/økonomiske årsager at åbne banen, før den var færdig.
Har der været masser af startproblemer: Ja.
Er København H bygget færdig: Nej.
Er Nørrebro bygget færdig: Nej.
Er Østerport bygget færdig: Nej.
Udtaler speakeren Østerport som klOSTERPORT (altså uden kl-)? Ja, og de andre stationsnavne udtales også med engelsk accent.
Kan elevatorerne tale dansk? Nej.
Optræder der jævnligt falske alarmer om at nogen har trukket i nødbremsen? Ja.
Kan et tog finde på at stoppe og blive holdende på Skjolds Plads, fordi et tog er gået i stå på Enghave Plads? Gæt selv svaret, og jeg forstår ikke hvorfor - det er vist teknisk muligt at køre togene tættere, mens uregelmæssigheden klares.

Jeg tænker at jeg har glemt noget, og at andre har mere at tilføje. Det har jo for så vidt også selv, men det er om bevidste fejlbeslutninger.

Enkeltsporsdrift cityringen

af mpp, 7/11 2019, 00:34 (1629 dage siden) @ Rørvig Station

Okay. Jeg må have misset det med larmen. Det giver sådan set god mening bare at få åbnet metroen så hurtigt så muligt. Selvom den ikke er helt færdig har jeg da virkeligt fået betalt kvalitetstillæg over den seneste måned. Jeg synes allerede det virker som om flere stationer er begyndt at få mobildækning end før (Hovedbanen, Østerport, en gang imellem på perronen på Kongens Nytorv). Så kan man jo bare glæde sig til Nordhavnsmetroen åbner og den er helt færdig (med dobbelt op på tog på det inderste stykke).

Enkeltsporsdrift cityringen

af Banemanden, 7/11 2019, 14:59 (1629 dage siden) @ Rørvig Station

Det sidste først: Du har vist ikke hørt DR P4 København. Der er kommet masser af klager.

Men der kom overraskende få/ingen klager under testkørslerne, som har stået på i over et år før åbningen.

Det første: Man valgte jo af pr-mæssige/politiske/økonomiske årsager at åbne banen, før den var færdig.

Der er altid vedligehold og småjusteringer. Perrondørene skal efterses, ikke fordi de er i stykker, men for at forhindre de gør det midt i det hele.
Ringstedbanen har også haft flere justeringer, og den var HELT færdig da de afleverede nøglerne til den.

Er København H bygget færdig: Nej.
Er Nørrebro bygget færdig: Nej.
Er Østerport bygget færdig: Nej.

For at være helt på det rene er stationerne faktisk færdige. På Kh og Kk er det tunnellerne der fortsat mangler. På Nørrebro er det elevatorerne fra gaden til Ringbanen udendøre der ikke er færdige.

Optræder der jævnligt falske alarmer om at nogen har trukket i nødbremsen? Ja.

Det er ikke noget os der arbejder i firmaet kan genkende. Der har til gengæld været et par brandalarmer, en skinnesliber der lavede rod i signalsystemet mm. Jeg har endnu ikke oplevet eller hørt om et tog der har indikeret en trukket nødbremse falskt.

Kan et tog finde på at stoppe og blive holdende på Skjolds Plads, fordi et tog er gået i stå på Enghave Plads? Gæt selv svaret, og jeg forstår ikke hvorfor - det er vist teknisk muligt at køre togene tættere, mens uregelmæssigheden klares.

Det kan det, hvis togene holder i kø fra Enghave Plads og til Skjolds Plads. Så holder togene fint ved perronen, i stedet for at fange folk mellem stationerne i tunnellen. Erfaringer fra M1/M2 viser, at folk efter ganske kort tid nødåbner dørene og forlader togene, hvis ikke der køres. Det giver, som du kan regne ud, endnu mere arbejde.

Jeg tænker at jeg har glemt noget, og at andre har mere at tilføje. Det har jo for så vidt også selv, men det er om bevidste fejlbeslutninger.

Jeg er farvet af, at det er min arbejdsplads, men dog alligevel overrasket over, at man kan åbne en helt ny bane, med et helt nyt system uden at have flere fejl end der har været.

Vedligeholdet bliver i øvrigt også begrænset inden ret længe. Det hele er startjusteringer og fejlrettelser, og så ender det med at være tilsvarende hvad de har af sporspærringer på den "gamle" metro.

Enkeltsporsdrift cityringen

af mpp, 7/11 2019, 15:19 (1629 dage siden) @ Banemanden

Jeg er farvet af, at det er min arbejdsplads, men dog alligevel overrasket over, at man kan åbne en helt ny bane, med et helt nyt system uden at have flere fejl end der har været.

Som bruger er jeg faktisk fuldstændig enig. Der vil altid være noget der mangler og på både Nørrebro, København H og Østerport er de forbindelser der mangler jo noget der "hører til" de eksisterende stationer og har skullet tænkes ind i diverse vedligehold der.

På Marmorkirken er der også opsat lænestøtter efter åbningen, ligesom rulletrapperne er blevet byttet rundt – det tog lidt tid at få skiftet klistermærker på rejsekortstanderne, men det hele har jo virket. Det vil nok være svært at lave et system der 100% virker fra starten og så kan man jo lige så godt lade passagerene køre fra starten og så tage de forskellige småting derfra. Det er – alt i alt – altså en rigtig god metro vi har fået :)

Enkeltsporsdrift cityringen

af mikedk2100, 7/11 2019, 15:21 (1629 dage siden) @ Banemanden

Der er altid vedligehold og småjusteringer. Perrondørene skal efterses, ikke fordi de er i stykker, men for at forhindre de gør det midt i det hele.
Ringstedbanen har også haft flere justeringer, og den var HELT færdig da de afleverede nøglerne til den.

Jeg tror også der er stor forskel på, hvornår folk i branchen og så brugerne mener noget er (helt) færdigt - og det skal man passe på med at udmelde, for det klincher ofte.

Ringstedbanen var måske isoleret set for folk i branchen færdig, men bare ikke brugbar for passagerne, da der stadig mangler forbindelse til Køge og man stadig arbejder på at skabe ordentlig forbindelse i Ringsted.

Det samme kan siges om Cityringen, da der ikke er ordentlig forbindelse mellem Metro og andre tog på København H og Østerport.

Nå ja - og så ved Trianglen. Et par måneder før Cityringen åbnede, da udmeldte kommunen, at nu var de endelig færdige med renoveringen Øster Allé. Så den blev indviet mens både Trianglen var et stor vejarbejde, og Metrobyggepladsen stadig en realitet. Så blev Cityringen indviet og kommunen var stadig i gang med at renovere Trianglen. Ifølge dem selv skulle pladsen være færdig 31. oktober 2019.

I dag er der stadig midlertidige trafiklys, udgravninger og afspærring af fortov på Trianglen - for brugerne en plads, der langt fra er færdig, trods 2 indvielser. Det er vel ikke så underligt, at kunderne blive en smule trætte og skuffede over, at man kalder ting for færdige.

Og jeg synes, der er stor forskel på vedligehold og småjusteringer, når blot tingene fungerer som det var hensigten, og så at kalde et projekt for færdigt, når det endnu ikke kan bruges efter hensigten.

Ja det var dagens sure opstød :-D

Mvh
Michael

Enkeltsporsdrift cityringen

af Banemanden, 7/11 2019, 16:11 (1629 dage siden) @ mikedk2100

Jeg er helt enig :) Jeg vil også være temmeligt varsom med at kalde noget for færdigt.

Samtidig hæfter jeg mig også ved det du skriver, om brugere og ejeres forskellige forventninger. Jeg har endnu ikke mødt noget projekt af de her arter, hvor alt bare er gået som det skulle. Og jeg har været del af en lang række projekter efterhånden. Brugernes forventninger er skyhøje - men der kvitteres også årevis senere, når de lykkeligt har glemt det.

Bornholmer færgen Leonora Christina som nærmest ikke sejlede det første halvandet år, fordi den altid var i stykker, på værft eller havde problemer med søgangen i Østersøen savner folk nu.

IC3 og IR4 var et MARERIDT de første 3-4 år af deres kørsel, hvor de hverken kunne bu eller bæh. I dag er toget så folkeligt elsket, at mange ville være tilfredse med nye tog der var helt mage til.

Og ja, den gamle metro der bestemt heller ikke fik nogen god og glat start, men som nu er så brugt at man nogle gange overvejer at lukke folk ind på Nørreport i hold.

ContecRailBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak