Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

The High Line, New York (Generelt)

af cslundsten, 6/11 2019, 23:56 (1604 dage siden)

En miniferie i New York inkluderede en spadseretur på "The High Line". High Line er en park anlagt på en gammel højbanestrækning som tidligere anvendtes til lokalgods til virksomheder langs Hudson-floden. En god ven og kollega "pålagde" mig at tage et par billeder idet et af dette forums ærede medlemmer åbenbart skulle "inspireres" til en tur derover... ;-)

Parkens sydlige endepunkt er nær W 13th Street og 10th Avenue. Den nordlige ende er ved 34th Street, efter at have slået en stor bue uden om Long Island Railroad's opstillingsbanegård for tog til og fra Pennsylvania Station. Der er en del trapper til gaden ind imellem og muligheder for at proviantere lige nedenunder.

Højbanestrækningen havde fået lov at forfalde og naturen var begyndt at tage over. Parken er anlagt således at nogle af sporene er bevaret, og meget af den beplantning, der har sået sig selv, har også fået lov at stå. Der er anlagt en sti ca. svarende til det ene af de to spor, somme tider ved siden af et stykke spor, somme tider i sporet. Parken er kun et par km lang men er ganske populær. En lun og solrig lørdag formiddag var den i hvert fald temmelig tæt befærdet, men det lykkedes da at skyde et par billeder alligevel. Min kammerat bemærkede at hvis parken blev mere populær ville de være nødt til at anlægge dobbeltsporede stier...

Nedenfor er nogle billeder fra spadsereturen, som klart kan anbefales hvis man er i nærheden.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh Carsten Lundsten

The High Line, New York (+4 arkivfotos)

af Niels Munch, 7/11 2019, 22:02 (1603 dage siden) @ cslundsten

Kære Carsten,

Tak for en fin reportage fra The High Line, som står øverst på min to-do liste næste gang, jeg kommer til N.Y.

En fyldig beskrivelse af denne højbane før og nu kan interesserede finde her: https://en.wikipedia.org/wiki/High_Line .

Højbanen, der udelukkende var en godsbane, opstod, fordi man var træt af tog i gaderne, som afstedkom mange ulykker. Så mange, at man omdøbte både 10th og 11th Avenue til "Death Avenue", nedsatte hastigheden og krævede, at en mand til hest ("West Side Cowboy") red foran toget for at advare andre trafikanter.

Højbanen blev taget i brug 1933 og benyttedes til o. 1980, og strækningen (ca. 1,2 km) fra det nuværende sydlige endepunkt ved Gansevoort St./Washington St. (dit 1. foto) og ned til godsterminalen "St. John's Park Terminal" mellem Clarkson St. og Spring St. blev afmonteret og broerne over tværgaderne fjernet. Det er således kun den nordlige del af den oprindelige højbane, der fungerer som "elevated park".

[image]The High Line, Gansevoort St./Washington St.

Dette foto er taget samme sted, som dit 1. foto, blot med blikretning syd langs Washington t.v. Broen over Gansevoort St. er i dag væk, men i bygningens nordgavl kan banens "gennembrud" stadig erkendes. Den høje bygning med saddeltag længere nede ad strækningen er "Bell Telephone Laboratories Building", som banen også gennemkørte i 1. sals højde.

Til sidst endte den som nævnt i "St. John's Park Terminal", en indendørs godsbanegård, selvfølgelig stadig i 1. sals højde:

[image]The High Line, "St. John's Park Terminal".

"Tårnene" på bygningen er elevatortårne, og godset fra jernbanen kunne sendes ned i "stueplan" med elevatorerne til de ventende distributionsbiler. I det hele taget var højbanen bygget, så den passerede gennem strækningens varehuse og fabrikker og med sidespor således, at lastning og losning kunne ske "indendørs". Og helt afsondret fra gadetrafikken.

Denne moderne terminal erstattede den gamle, der lå ikke langt derfra - i gadeplan:

[image]St. Johns gamle terminal.

Banen dukkede i den nordlige ende "op af jorden" og slog et stort herresving vest om opstillingsbanegården bag Penn Station (dit sidste foto), inden den drejede mod syd dér, hvor man i dag kan promenere:

[image]The High Line, 30th Street Yard.

Her ses højbanen stige op gennem en kurve ved Hudson floden og uden om opstillingsbanegården. Første afgrening til venstre er den beskrevne strækning mod syd, og sporet, der peger direkte mod fotografen, passerede over krydset W 30 St./10th Avenue og direkte ind i en pakkepostterminal, stadig i 1. sals højde.

Interesserede kan finde righoldige websider via Google med masser af før-og-nu fotos, mange flere end dem, jeg her har "lånt" derfra.

Idéen om en "elevated park" har New Yorkerne bestemt taget til sig, og måske den også slår an i Aarhus?


Bedste hilsener
Niels

The High Line, New York (+4 arkivfotos)

af cslundsten, 7/11 2019, 22:46 (1603 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels,

Tak for en fin reportage fra The High Line, som står øverst på min to-do liste næste gang, jeg kommer til N.Y.

Mission accompolished... ;-)

[image]The High Line, Gansevoort St./Washington St.

Dette foto er taget samme sted, som dit 1. foto, blot med blikretning syd langs Washington t.v. Broen over Gansevoort St. er i dag væk, men i bygningens nordgavl kan banens "gennembrud" stadig erkendes. Den høje bygning med saddeltag længere nede ad strækningen er "Bell Telephone Laboratories Building", som banen også gennemkørte i 1. sals højde.


Ja, det er kun sektionen over selve Gansevoort St (og selvfølgelig videre syd) der er fjernet. Man kan på fotoet ane at det fjerneste spor ligger lidt højere i bygningen end de to øvrige, og det kan man se på endegavlen af broen (mit første billede).

Banen dukkede i den nordlige ende "op af jorden" og slog et stort herresving vest om opstillingsbanegården bag Penn Station (dit sidste foto), inden den drejede mod syd dér, hvor man i dag kan promenere:

[image]The High Line, 30th Street Yard.

Her ses højbanen stige op gennem en kurve ved Hudson floden og uden om opstillingsbanegården. Første afgrening til venstre er den beskrevne strækning mod syd, og sporet, der peger direkte mod fotografen, passerede over krydset W 30 St./10th Avenue og direkte ind i en pakkepostterminal, stadig i 1. sals højde.


Mit 3.sidste foto viser det ene sporskifte i den nærmeste transveral, nu delvist beliggende under en bygning. Det andet sporskifte mangler (har muligvis været fjernet da banen blev nedlagt). Afslutningen i pakkepostterminalen ser man således (sporskiftet var udenfor det billede du fandt, men der var yderligere et spor mod højre):

[image]

Området ved det store herresving byder bl.a. på et udsigtstårn og på udsigt over floden og til nogle af de mange helikoptere der flyver sightseeing omkring Manhattan fra en plads ved floden.

[image]

[image]

Mvh
Carsten

The High Line, New York (+1 arkivfoto mere)

af Niels Munch, 8/11 2019, 08:14 (1603 dage siden) @ cslundsten

Yes Sir, mission accomplished!

Og med en datter i N.Y. burde en tur derover kunne realiseres - på trods af Trump, og at hun kommer hjem på juleferie.

Tak for supplerende fotos derovrefra. Afgreningen til pakkepostterminalen har jeg fundet fascinerende og kvitterer med dette arkivfoto fra "dengang":

[image]The High Line, "Morgan Mail Terminal".

..... med 3 spor ind i hushjørnet - og til sammenligning med dit nutidige:

[image]


Udsigtstårnet har jeg et eller andet sted set benævnt "Verdens Største Döner Kebab"; ja, det folkevid .....


Bedste hilsener & tak
Niels

The High Line, New York (+1 arkivfoto mere)

af Simon1906, Hedehusene, 8/11 2019, 10:51 (1602 dage siden) @ Niels Munch

Tjahh Trump skal nok blive sur på Danmark igen, så han ryger til tasterne på Twitter igen.

Nå nen andet spørgsmål ikke om godshøjbanen. På reklame for yousee ser man sommetider Spiderman
siddende på et undergrundstog og de kommer kørende i en stor kurve og køre ned ad mod, jeg formoder
at det skal ned i undergrunden, Er der nogen der hved hvor i NY det er.

På forhånd tak

Simon
Hedehusene

The High Line, New York (OT Spiderman)

af Niels Munch, 8/11 2019, 11:29 (1602 dage siden) @ Simon1906

Hvis det er "Spider-Man 2", du tænker på, gætter jeg på, de har været et smut i Chicago jf. denne beskrivelse: http://www.chicago-l.org/multimedia/Spiderman2/ .

I denne artikel (med filmklip): https://decider.com/2019/06/30/spider-man-2-subway-train-scene/ står bl.a.:

"I’m talking about Spider-Man’s (Tobey Maguire) thrilling fight against Doctor Octopus (Alfred Molina) on top of an elevated train, a multi-limbed brawl that culminates in a heroic save unlike any we’d seen on screen at the time. It's so good, it makes New Yorkers overlook the fact that there are zero elevated subways in Manhattan."

Fremhævelsen er min.

Sådan, som svellestumperne sprøjter om ørerne på ham, må man uvægerlig tænke på "Schienenwolf".

M.v.h.
Niels

The High Line, New York (OT Spiderman)

af Simon1906, Hedehusene, 8/11 2019, 11:57 (1602 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels tak for din henvisning men jeg er ikke sikker på Chicago jeg syntes toget ligner mere dem fra NY Subway. Men tak for din henvisning, min ene dreng elsker alt med Spiderman.

Med venlig hilsen
Simon
Hedehusene

The High Line, New York (OT Spiderman)

af cslundsten, 8/11 2019, 12:03 (1602 dage siden) @ Niels Munch

I denne artikel (med filmklip): https://decider.com/2019/06/30/spider-man-2-subway-train-scene/ står bl.a.:

"I’m talking about Spider-Man’s (Tobey Maguire) thrilling fight against Doctor Octopus (Alfred Molina) on top of an elevated train, a multi-limbed brawl that culminates in a heroic save unlike any we’d seen on screen at the time. It's so good, it makes New Yorkers overlook the fact that there are zero elevated subways in Manhattan."

Fremhævelsen er min.


Det er nu ikke helt korrekt at der ikke er højbaner på Manhattan. Men man skal op til Harlem og højere for at finde dem. Det nåede jeg ikke på min tur, men der var såmænd rigeligt at se på i Brooklyn og, som her, Queens:

[image]

Mvh
Carsten

The High Line, New York (OT Spiderman)

af Simon1906, Hedehusene, 9/11 2019, 10:55 (1601 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels min ene dreng 6 år var helt vild med billede af Spiderman
Jeg har forresten en formodning om hvor omtalte filmklip kan være, idet man ser skyline af Manhatten i baggrunden, ikke tæt på, men gætter på Subway i enten Bronx eller Brooklyn. Jeg har godt nok en gammel veninde der bor i North Carolina men hun har aldrig været i New York. Hvis der er nogen der har anelse om hvor det er må de gerne skrive. PÅ forhånd tak

Simon
Hedehusene

The High Line, New York (OT Spiderman)

af cslundsten, 9/11 2019, 12:02 (1601 dage siden) @ Simon1906

Hej Niels min ene dreng 6 år var helt vild med billede af Spiderman
Jeg har forresten en formodning om hvor omtalte filmklip kan være, idet man ser skyline af Manhatten i baggrunden, ikke tæt på, men gætter på Subway i enten Bronx eller Brooklyn. Jeg har godt nok en gammel veninde der bor i North Carolina men hun har aldrig været i New York. Hvis der er nogen der har anelse om hvor det er må de gerne skrive. PÅ forhånd tak

Hvis det er scenen fra Niels' link så er den i høj grad inspireret fra Chicago. Det ligner computergenereret grafik så hvad som helst kan jo blandes. Men selve højbanen ligner mest The Loop fra Chicago. I scenen omkring 0:32 ses en station med en gangbro som denne:
https://www.railpictures.net/photo/432287/

Og her er et andet billeder fra Chicago - noget lignende findes mig bekendt ikke i nyere tid i New York:
https://www.railpictures.net/photo/388573/

Endestationen ved 1:37 ved jeg ikke hvor er fra, men jeg er temmelig sikker på at den ikke findes i New York. Den er formentlig kunstig. Udsigten over floden ser "New York'sk" ud. Ligner mest Brooklyn set fra Manhattan.

Mvh
Carsten Lundsten

Avatar

OT: Taghave København

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 8/11 2019, 11:45 (1602 dage siden) @ Niels Munch

Idéen om en "elevated park" har New Yorkerne bestemt taget til sig, og måske den også slår an i Aarhus?


Bedste hilsener
Niels

Den er allerede slået an i hovedstaden, dog ikke en jernbanestrækning, om end man kan se noget miljø derfra.
Rigsarkivets grønne taghave, som starter i hjørnet Bernstorffsgade og Kalvebod Brygge, går bag om "penalhuset" som snart ikke eksisterer mere, og slutter henover Tivoli Congres Hotels parkeringsplads, således henover gammelt jernbane terræn.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

OT: Taghave København

af Simon1906, Hedehusene, 8/11 2019, 18:06 (1602 dage siden) @ metrohenrik

Måske det var en ide til københavn
Istedet for Bispeengbuen.
Jeg mener det seriøst


Simon
Hedehusene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak