Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 8/11 2019, 19:57 (1602 dage siden)

Som følge af udskudt indkøb af tog til Lemvigbanen er der risiko for, at der fra driftsstart ikke kan indsættes et reservetog på togstrækningen Holstebro-Skjern i forbindelse med vedligehold og nedbrud af tog. Stabil drift forudsætter fire tog, og Midtjyske Jernbaner undersøger fortsat, om det vil være muligt at anskaffe et reservetog. Hvis dette ikke er muligt, vil vedligehold af tog blive gennemført aften og nat. Ved nedbrud vil der kunne indsættes erstatningskørsel med bus.

Kilde: Dagorden til møde i Udvalg for regional udvikling 13. november 2019

--
Mvh Anders

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Vollensir, 8/11 2019, 23:38 (1601 dage siden) @ andersj

Ja hurra for udliciteringens verden, endnu engang forringelser i vente....

Forstår stadig ikke der er nogen der er så vilde med alt det privatisering og udliciteringer. ARRIVA hænger vist også lidt med røven i vandskorpen, manglende køreklart materiel og lokomotivfører især i weekenderne....

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af OnkelJørn, 8/11 2019, 23:46 (1601 dage siden) @ Vollensir

Ja hurra for udliciteringens verden, endnu engang forringelser i vente....

Forstår stadig ikke der er nogen der er så vilde med alt det privatisering og udliciteringer. ARRIVA hænger vist også lidt med røven i vandskorpen, manglende køreklart materiel og lokomotivfører især i weekenderne....

Syntes du DSB gør det bedre ?

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/11 2019, 07:33 (1601 dage siden) @ OnkelJørn

Ja hurra for udliciteringens verden, endnu engang forringelser i vente....

Forstår stadig ikke der er nogen der er så vilde med alt det privatisering og udliciteringer. ARRIVA hænger vist også lidt med røven i vandskorpen, manglende køreklart materiel og lokomotivfører især i weekenderne....


Syntes du DSB gør det bedre ?

DSB 'udfordringer' er vel også en konsekvens af privatiseringer og udliciteringer, hvor omkostningsniveauet til en togkilometer hvert år skal blive lavere og lavere.

Et sted som DSB også har sparet, er netop på reservemateriel og tilhørende personale. Før i tiden, faktisk ikke så mange år tilbage, havde DSB strategiske steder placeret reservemateriel der kunne indsættes hvis et tog fik problemer. Stort set alt dette reservemateriel er sparet væk, og hvis er tog for problemer, så aflyses hele løbet og passagerne står tilbage som taberne og med en forsinkelse på en time - DSB svar er som altid 'Rejsegarantien'.

Rejsegarantien blev set som et stort fremskridt da den indførtes, men har desværre vist sig at være et tveægget svær, da den i alt for stor udstrækningen benyttes som alibi for ikke at foretage sig noget fra operatørens side - for der er jo en rejsegaranti. Rejsegarantien koster i princippet ikke DSB en krone, andet end en frirejse på et andet tidspunkt, i et tog der alligevel køre.

Hvis et tog aflyses, og det næste går indenfor en time, så er DSB hverken til at hugge eller stikke i, hvis der er passagerer med, der har en uopsættelig aftale, her ville en taxi være løsningen for de pågældende, og passagerne fik en god oplevelse.

For snart temmelig mange år siden, havde togpersonalet (som for øvrigt også er sparet væk mange steder) en hæfte med servicechecks som kunne anvendes til f.eks. en taxi, og det var personalet der på stedet vurderede situationen. I dag har DSB så lidt tillid til sit personale, at personalet ikke længere må foretage en vurdering på stedet, men alt skal over kundeservice, som er bedre til at vurderer, end personalet der står i situationen.

Kollektiv trafik ses ikke længere som en nødvendighed for at få samfundet til at 'hænge sammen', men udelukkende som en udgift der skal minimeres og optimeres ud i de uendelige - og der er desværre ingen forskel om regeringen er rød eller blå.

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af LarsJels, Jels, 9/11 2019, 08:35 (1601 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej

Lad os lige huske, at alle de nævnte virksomheder ikke er private, men offentlige, i sidste ende ejet af den danske og tyske stat eller Region Midtjylland. Kunne det være en forbedring, hvis de forskellige selskaber gik sammen om fælles reservemateriel placeret et strategisk sted? Udgifterne her til kan man nok finde en fordelingsnøgle for.

MVH, Lars

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Vollensir, 9/11 2019, 09:04 (1601 dage siden) @ LarsJels

Danmark er alt for lille til alle de åndsvage udliciteringer, lad et firma stå for alle de nuværende og tidligere statsbaner, evt, alle jernbaner i Danmark. Hva skal det til for et store dele af jernbanenettet skal splittes ad i mindre bidder og deles op.

Mange går og tror det er så godt så godt når man udlicitere til andre selvskaber. Vi har haft statsbanerne i over 100 år til at kører tog her i Danmark. Det er sjovt nok først de sidste mange år man virkelig har været ude efter DSB, nedskæringer og nedskæringer der skal spares og spares. Når så forringelserne kommer så klager folk sig over alt muligt. Det hører politikerne og så tænker de straks, når nu folk ikke er tilfreds med DSB så må vi heller udlicitere nogle af deres strækninger til andre.

Mange af de baner som bl.a. Arriva kører på i dag, klarede DSB sig lige så godt på ved godt der er lavet undersøgelser og analyser m.m. På at Arriva er så og så gode bedre end DSB var. Nu skal man jo bare huske at ikke alle de her analyser er lavet på samme måde. Man sammenligner ARRIVA på en måde og DSB på en anden måde.

Mange siger at ARRIVA har så mange rettidige tog i forhold til DSB, ja ja men der er dæleme også forskel på de baner de kører på. DSB skal ofte kører bag ved godstog på Fyn og Sjælland, afvente andre forsinket tog, er meget ramt af alle Banedanmarks sporarbejder rundt omkring i landet. Tror ikke det ville værer bedre at et andet selvskab kom til at kører i stedet for.

Arriva har også været ude i flere aflysninger her på det sidste, materielmaangel og personalemangel, sjovt nok er ARRIVA ved at havne lidt i samme situation som DSB lige har været igennem med deres personale, spændende hvad det munder ud i.

Vil da gerne se andre operatører der fredag eftermiddag kører fra Hovedbanegården total rettidigt, tværs over Sjælland og Fyn...

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Togbus, Foldingbro, 9/11 2019, 09:14 (1601 dage siden) @ Vollensir

.......

Mange går og tror det er så godt så godt når man udlicitere til andre selvskaber. Vi har haft statsbanerne i over 100 år til at kører tog her i Danmark. Det er sjovt nok først de sidste mange år man virkelig har været ude efter DSB, nedskæringer og nedskæringer der skal spares og spares. Når så forringelserne kommer så klager folk sig over alt muligt. Det hører politikerne og så tænker de straks, når nu folk ikke er tilfreds med DSB så må vi heller udlicitere nogle af deres strækninger til andre.

Mange af de baner som bl.a. Arriva kører på i dag, klarede DSB sig lige så godt på ved godt der er lavet undersøgelser og analyser m.m. På at Arriva er så og så gode bedre end DSB var. Nu skal man jo bare huske at ikke alle de her analyser er lavet på samme måde. Man sammenligner ARRIVA på en måde og DSB på en anden måde.

Mange siger at ARRIVA har så mange rettidige tog i forhold til DSB, ja ja men der er dæleme også forskel på de baner de kører på. DSB skal ofte kører bag ved godstog på Fyn og Sjælland, afvente andre forsinket tog, er meget ramt af alle Banedanmarks sporarbejder rundt omkring i landet. Tror ikke det ville værer bedre at et andet selvskab kom til at kører i stedet for.

........

Vil da gerne se andre operatører der fredag eftermiddag kører fra Hovedbanegården total rettidigt, tværs over Sjælland og Fyn...

Sikke en svada. Beton nok til signifikant at forøge klimakrisen yderligere. Men det er rart at se en fortaler for fjernbusser, da det i så fald vil være det bedste økonomiske alternativ. Lad endelig enhedsomkostningerne ved togdrift stige yderligere og gerne i offentligt ejede selskaber. Og hvis du får held i sprøjten er den kommende fjernbusterminal i København med sikkerhed for lille allerede på indvielsestidspunktet, men kan kan vel inddrage nogle spor under banegårdshallen i så fald :-|

--
- busser når det er billigst

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Banemanden, 9/11 2019, 11:39 (1601 dage siden) @ Vollensir

Mange af de baner som bl.a. Arriva kører på i dag, klarede DSB sig lige så godt på ved godt der er lavet undersøgelser og analyser m.m. På at Arriva er så og så gode bedre end DSB var. Nu skal man jo bare huske at ikke alle de her analyser er lavet på samme måde. Man sammenligner ARRIVA på en måde og DSB på en anden måde.

Nu sammenlignede man altså ikke DSB og Arriva generelt, men på tal fra samme strækninger - altså da DSB havde dem og da Arriva fik dem. Arriva har nok også sine problemer, men de tilbyder noget bedre dækning og service for passagerer end DSB kunne. Times are changing.

Mange siger at ARRIVA har så mange rettidige tog i forhold til DSB, ja ja men der er dæleme også forskel på de baner de kører på. DSB skal ofte kører bag ved godstog på Fyn og Sjælland, afvente andre forsinket tog, er meget ramt af alle Banedanmarks sporarbejder rundt omkring i landet. Tror ikke det ville værer bedre at et andet selvskab kom til at kører i stedet for.

DSB havner ikke pludseligt bag et godstog. Der er lagt køreplaner for det hele og de får ikke lov at køre bag det, hvis det ikke er planlagt forinden.

Det man vil forvente af et andet selskab er, at de tager passagererne alvorligt og ikke bare siger: “du kan køre med os”. Sikke en service. Du kan gå ind i toget.

De burde skele til SJ som blev reduceret så vanvittigt at de næsten lukkede biksen, men som alligevel har fået en så god forretning ud af deres tog, at de igen havde mulighed for (og vandt!) udbud på øresundstrafikken. Det gjorde de ikke fordi de er SJ, men fordi de faktisk kunne præsentere nogle bedre måder at gøre tingene på.

DSB ville skabe glæde hvis de til IC tog fx ikke solgte billetter til mere end der er sæder til som de fx gør i x2000. Resten må med regionaltogene.

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af RasmusD, 9/11 2019, 12:29 (1601 dage siden) @ Banemanden

DSB kan sagtens hænge bag et forsinket godstog. Det sker jævnligt. Jeg har prøvet at et rettidigt lyntog hang bag et forsinket godstog hele vejen fra Ringsted og til Hvidovre Fjern. Vi fik ikke engang lov til at overhale ved Høje Taastrup, selvom vi lå på siden af det ved Hedehusene.

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Togbus, Foldingbro, 9/11 2019, 12:49 (1601 dage siden) @ RasmusD

DSB kan sagtens hænge bag et forsinket godstog. Det sker jævnligt. Jeg har prøvet at et rettidigt lyntog hang bag et forsinket godstog hele vejen fra Ringsted og til Hvidovre Fjern. Vi fik ikke engang lov til at overhale ved Høje Taastrup, selvom vi lå på siden af det ved Hedehusene.

Godstogene kan meget vel være væsentligt vigtigere at få igennem til tiden end et persontog. Moderne godslogistik bygger på afgang og ankomst til tiden, således at tiden undervejs kan regnes med til "lagertid". Et bilsamlebånd på Hisingen er eksempelvist dyrt at lade stå ubrugt fordi dele og karosserier med tog er forsinkede.

--
- busser når det er billigst

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af RasmusD, 9/11 2019, 13:41 (1601 dage siden) @ Togbus

Det har jeg ikke nogen mening om. Jeg siger bare, at det er forkert og misvisende at påstå at forsinkede godstog ikke også kan forsinke DSB.

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Peter Christensen, 9/11 2019, 16:18 (1601 dage siden) @ RasmusD

Det har jeg ikke nogen mening om. Jeg siger bare, at det er forkert og misvisende at påstå at forsinkede godstog ikke også kan forsinke DSB.

Og i bund og grund er det BDK, som foretager trafikstyringen.....en sådan hændelse, hvor et godstog trykker et persontog vil nok give anledning til en del snak mellem DSB og BDK. Etellerandet sted forsinkelsen konteres og det påvirker jo chefbonusser, så dét kan man holde fokus på.

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Niels Munch, 9/11 2019, 19:32 (1601 dage siden) @ RasmusD

Jeg siger bare, at det er forkert og misvisende at påstå at forsinkede godstog ikke også kan forsinke DSB.


Det er der fremført eksempler på. Mit eksempel er et godstog, der ved Kalvebod lukkes ud foran et Øresundståg. For så vidt fornuftigt, da godstoget jo ikke skal stoppe i Ørestad og Tårnby. Men når man så i Tårnby ser bagenden af bussen mod Dragør, svinder forståelsen. Ikke mindst, da forbindelsen er Rejseplanens forslag, og da det er ud på aftenen med lav busfrekvens :-( :-( .

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Frank Poulsen, 10/11 2019, 14:09 (1600 dage siden) @ Niels Munch

Der kan jo også ske det at et godstog får en ATC-fejl og nødbremse, og noget der ellers så ud til at glide godt pludselig bliver noget hø. For et godstog med ATC nødbremse kan jo tage noget længere tid at få sat i gang igen end et persontog. Afhængig af vægt osv. Og så kan der selvfølgelig ske fejlvurderinger på hvad der kan nås.

Ingen reservetog på Holstebro-Skjern fra K21

af Banemanden, 10/11 2019, 13:04 (1600 dage siden) @ Togbus

Det var heller ikke det jeg skrev - jeg skrev, at et godstog ikke bare dukker op, som det oprindelige opslag lød på :) Det er planlagt i forvejen - der er ikke pludselig to godstog et sted, fordi nogen fik lyst eller behov for at sende et mere.

Jeg ved udemærket de kan blive forsinkede (er næsten rystet over nogen kan forestille sig, at set kunne menes anderledes). Men der kører ikke pludselig 17 godstog en dag hvor der er tognumre til 10.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak