Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens (Generelt)

af XAL Olesen, 11/11 2019, 14:08 (1600 dage siden)

Fandt en artikel på en engelsksproget hjemmeside:

https://www.railjournal.com/locomotives/danish-vectron-locomotive-order-expanded/

Så nu køber DSB ikke 26 lokomotiver med 34 styk Vectron hos Siemens.

Den oprindelige aftale var på 26 lokomotiver med en option på yderligere 18 lokomotiver.

https://press.siemens.com/global/de/pressemitteilung/siemens-liefert-26-lokomotiven-fue... (på tysk)

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af andersj, Aalborg, 11/11 2019, 17:16 (1600 dage siden) @ Mads

Det er bare en underlig strategi. Man har sagt at man skal bruge 16 lokomotiver til Hamburg togene, fordi man ikke vil anskaffe styrevogne. Optionen udløber i marts 2020 (sandsynligvis fordi produktionen starter umiddelbart efter)

Men vi bliver nok klogere når DSB inden længe præsentere vinderen af udbuddet på nye togvogne.

--
Mvh Anders

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af Jens Hansen, 11/11 2019, 17:32 (1600 dage siden) @ andersj

Det er bare en underlig strategi.


26 lokomotiver til dobbeltdækkerne og 16 lokomotiver til Hamborg, og Hamborg togene med et lokomotiv i hver ende.

Logikken må måske være, hvis det DSB foretager sig er logisk, at der er kommet tilbud på styrevogne.

JH

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af andersj, Aalborg, 11/11 2019, 17:42 (1600 dage siden) @ Jens Hansen

Det er bare en underlig strategi.

26 lokomotiver til dobbeltdækkerne og 16 lokomotiver til Hamborg, og Hamborg togene med et lokomotiv i hver ende.

Logikken må måske være, hvis det DSB foretager sig er logisk, at der er kommet tilbud på styrevogne.

JH

Det har også været (og er stadig) min tese, nu hvor både Talgo og Siemens har styrevogne på vej. Men Lasse har tidligere kommenteret den tese: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=143790

--
Mvh Anders

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af Jens Hansen, 11/11 2019, 19:25 (1600 dage siden) @ andersj

Men var det ikke materieleksperterne i DSB som konstaterede ved lokomotivudbuddet at disse styrevogne ikke fandtes?

Udvikling går somme tider stærkt.

JH

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af andersj, Aalborg, 12/11 2019, 17:55 (1599 dage siden) @ Jens Hansen

Men var det ikke materieleksperterne i DSB som konstaterede ved lokomotivudbuddet at disse styrevogne ikke fandtes?

Udvikling går somme tider stærkt.

JH

Jeg ved ikke hvornår man præcist startede udbuddet af vogne, men prækvalificeringen skete i november 2018. I august 2018 bestilte ÖBB vogne med styrevogne hos Siemens og først i februar 2019 bestilte Deutsche Bahn vogne med styrevogne hos Talgo. Begge ordrer med levering senere end 2022, hvor DSB planlægger at sætte nye vogne i drift.

Spørgsmålet er også hvor meget man har lov til at ændre i udbuddet undervejs når der er tale om udbud med forhandling. Må man godt ændre "option på enkelte vogne" til "option på enkelte vogne med førerrum" efter man har forhandlet med de prækvalificerede leverandører der har afleveret et indikativt tilbud? Så vidt jeg husker blev udbuddet med ellokomotiverne ikke gennemført med forhandling.

--
Mvh Anders

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af Peter Christensen, 12/11 2019, 19:47 (1599 dage siden) @ andersj

Så vidt jeg husker blev udbuddet med ellokomotiverne ikke gennemført med forhandling.

Der var 3 deltagere i DSBs forhandlinger: Siemens, Skoda og Bombardier.
Kun Siemens afgav endeligt tilbud...og så var den runde afgjort.

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af kme, 11/11 2019, 17:36 (1600 dage siden) @ andersj

Det er bare en underlig strategi. Man har sagt at man skal bruge 16 lokomotiver til Hamburg togene, fordi man ikke vil anskaffe styrevogne. Optionen udløber i marts 2020 (sandsynligvis fordi produktionen starter umiddelbart efter)

Jeg fatter heller ikke et pluk. EB skal erstatte de eksisterende 32 ME og så rækker ordred+option ingen steder.

Skulle DSB så erstatte materiel på Kystbanen med EB+DD (det vil jo være tumpet at have ET kun på en strækning), så mangler der virkelig lokomotiver.

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af andersj, Aalborg, 11/11 2019, 17:44 (1600 dage siden) @ kme

Det er bare en underlig strategi. Man har sagt at man skal bruge 16 lokomotiver til Hamburg togene, fordi man ikke vil anskaffe styrevogne. Optionen udløber i marts 2020 (sandsynligvis fordi produktionen starter umiddelbart efter)

Jeg fatter heller ikke et pluk. EB skal erstatte de eksisterende 32 ME og så rækker ordred+option ingen steder.

Skulle DSB så erstatte materiel på Kystbanen med EB+DD (det vil jo være tumpet at have ET kun på en strækning), så mangler der virkelig lokomotiver.

Man ejer 25 Abs styrevogne og har 26 Vectron i grundbestillingen. Dvs. ca. 2-3 Vectron og 1-2 styrevogne / dd-stammer på værksted ad gangen. Nye ellokomotiver bruger vel væsentligt mindre tid på værksted end 40 år gamle diesellokomotiver.

--
Mvh Anders

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 11/11 2019, 15:34 (1600 dage siden) @ XAL Olesen

Husker jeg forkert mener jeg mener rygter første 26 stk
, så forhøjede DSB til at bruge den fulde option
for så gå ned til de 26 stk

synes der var noget med noget

DSB køber yderligere 8 lokomotiver hos Siemens

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/11 2019, 19:10 (1600 dage siden) @ hummel_62

Kender jo af indlysende årsager ikke det præcise indhold af kontrakten, men optionerne (der i starten var 4,6 og 8 lok) skulle tilbydes med en "sidste bestillingfrist" for at sikre kontinuerlig produktion.
Da EB nr 24, 25 og 26 leveres til September 2021, ville man normalt forlange at første option blev kaldt omkring November 2020, da elleve måneders bestillingstid plejer at være rigeligt, når der blot er tale om en løbende produktio. Således vil nr 27 og 28 kunne leveres i oktober 2021

Imidlertid er der også bundet en udbetaling i bestillingsfristerne, og da købsprisen på Vectronerne er lav, vil det være naturligt at få kaldt optionerne noget tidligere, end normalt for at sikre et positivt cash-flow i produktionen (fra efteråret 2020 begynder der jo også at komme vedligeholdelses indtægter).

...men omvendt har DSB jo allerede for længe siden meldt ud, at de har købt de 34 og forventer at købe otte mere.

/Lasse

DSB N207

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak