Avatar

Nye Borgerlige (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 11. november, 2019, 18:26 (69 dage siden)

Hvis nogen hidtil har været i tvivl om, hvor "Nye Borgerlige" står rent trafikpolitisk, blev der i dag tonet rent flag:

"Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget stemmer imod lov‐
forslaget om en ny jernbane på Vestfyn. Nye Borgerlige øn‐
sker at prioritere veje over skinner og ser langt hellere, at
pengene bruges på gode rentable vejprojekter og trafikal li‐
gestilling i hele Danmark.
"

Kilde: https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L14/bilag/6/2103303.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Nye Borgerlige

af FE Jakobsen, mandag 11. november, 2019, 22:02 (69 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vel egentligt et forventeligt svar fra borgerlig side
Frode Elkjær

Nye Borgerlige

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, mandag 11. november, 2019, 22:34 (69 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er da klart tale

Nye Borgerlige

af Jens Hansen, tirsdag 12. november, 2019, 06:41 (68 dage siden) @ hummel_62

Ja, respekt for det.

JH

Nye Borgerlige

af ivar @, mandag 11. november, 2019, 22:59 (69 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der skal jo være en kant til DF, der jo gerne vil have nye jernbaner. Det bliver så interessant, om de lægger yderligere distance ved at stemme imod (unødvendige) omfartsveje.
Nordsjælland er også vel forsynet med jernbaner - så hvorfor bygge flere?

Avatar

Nye Borgerlige

af Schienenwolf, Læsø, torsdag 14. november, 2019, 13:32 (66 dage siden) @ ivar

Nordsjælland er også vel forsynet med jernbaner - så hvorfor bygge flere?

Jylland og Fyn har eografisk været lige så velforsynede med jernbaner, som Nordsjælland er. Hvis de havde brugt dem lige så meget, som nordsjællænderne, så havde de haft dem endnu. Så de ligger, som de selv har redt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Nye Borgerlige

af J.C, tirsdag 26. november, 2019, 10:14 (54 dage siden) @ Schienenwolf

Nordsjælland er også vel forsynet med jernbaner - så hvorfor bygge flere?


Jylland og Fyn har eografisk været lige så velforsynede med jernbaner, som Nordsjælland er. Hvis de havde brugt dem lige så meget, som nordsjællænderne, så havde de haft dem endnu. Så de ligger, som de selv har redt.

Naaa come on. Der er væsentlig forskel fra dengang og til nu. I dag ville flere af de nu nedlagte baner i Jylland, kunnet have mønstret højere passagertal og økonomi, vis de fik de samme forhold, og ikke mindst, samme tilskud, som de Sjællandske baner jo hele tiden har fået. De Sjællandske privat baner, ville også blive kraftigt beskåret, hvis ikke de fik tilskud fra regionen og kommunerne.

J.C
Aabenraa

Nye Borgerlige

af Niels Munch @, tirsdag 26. november, 2019, 11:23 (54 dage siden) @ J.C

De Sjællandske privat baner, ville også blive kraftigt beskåret, hvis ikke de fik tilskud fra regionen og kommunerne.


Nu får de private baner ikke tilskud, men kører på kontrakt med trafikselskabet, som er "trafikkøber" for regionen, der er "bestiller". Primærkommunernes tid som økonomisk engagerede i privatbanerne sluttede pr. 01.01.2001, da de daværende amter (og HUR) overtog det økonomiske ansvar for privatbanerne.

Men det er da rigtigt, at vi - uden offentlige midler - ingen kollektiv trafik ville have.

M.v.h.
Niels

Nye Borgerlige

af Jens Hansen, tirsdag 26. november, 2019, 11:55 (54 dage siden) @ Niels Munch

Hukommelse siger at der er statslige tilskud til "privatbanerne" - var der ikke noget med at Vestbanen overlevede, fordi man ikke var interesseret i at miste et tilskud (man brugte ikke alle penge til jernbanen).

JH

Nye Borgerlige

af Niels Munch @, tirsdag 26. november, 2019, 13:16 (54 dage siden) @ Jens Hansen

Hukommelse siger at der er statslige tilskud til "privatbanerne" - var der ikke noget med at Vestbanen overlevede, fordi man ikke var interesseret i at miste et tilskud (man brugte ikke alle penge til jernbanen).


Som tidligere belyst her i forum går de "øremærkede privatbanetilskud" til Regionerne, der administrerer dem under "regional udvikling".

M.v.h.
Niels

Nye Borgerlige

af Jens Hansen, tirsdag 26. november, 2019, 16:31 (54 dage siden) @ Niels Munch

Privatbanerne ejes af regionerne som bestiller trafikken hos trafikselskaberne som ejes af regionerne som giver tilskud til privatbanerne!

JH

Nye Borgerlige

af Niels Munch @, tirsdag 26. november, 2019, 20:06 (54 dage siden) @ Jens Hansen

Privatbanerne ejes af regionerne som bestiller trafikken hos trafikselskaberne som ejes af regionerne som giver tilskud til privatbanerne!


Mig bekendt ejes aktiemajoriteten i privatbanerne (som de stadig hedder jf. lovgivningen) af trafikselskaberne, der ejes og finansieres af regionerne. Det "øremærkede statstilskud" til regionerne vedr. disse baner er et anlægs- (investerings-) tilskud.

Nye Borgerlige

af andersj, Nordjylland, tirsdag 26. november, 2019, 20:20 (54 dage siden) @ Niels Munch

Privatbanerne ejes af regionerne som bestiller trafikken hos trafikselskaberne som ejes af regionerne som giver tilskud til privatbanerne!

Mig bekendt ejes aktiemajoriteten i privatbanerne (som de stadig hedder jf. lovgivningen) af trafikselskaberne, der ejes og finansieres af regionerne. Det "øremærkede statstilskud" til regionerne vedr. disse baner er et anlægs- (investerings-) tilskud.

67% af MJ, NJ og Lokaltog ejes af det pågældende trafikselskab. Resten ejes af kommuner og enkeltpersoner. Der må være en forklaring på hvorfor det lige er 67% i alle tre baner.

Eneste undtagelse er Vestbanen A/S der ejes 50% af Sydtrafik og 33% af Varde Kommune.

--
Mvh Anders


DB Cargo
Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen