Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingeniøren - om s-tog til roskilde (Generelt)

af Jens Hansen, 12/11 2019, 12:48 (1619 dage siden)

Desværre bag betalingsvæggen, nogen der har fundet et hul?

JH

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Peter Christensen, 12/11 2019, 13:25 (1619 dage siden) @ steenth

Ja, det er utroligt hvad tiden kan gå med....
Omkring år 2032 kan der komme automatiserede, førerløse S-tog til Roskilde. Til den tid vil turen fra Roskilde til København H kunne klares på 33 minutter.
Er der nogle som fortæller kloge-Ågerne at idag kan turen gøres på 28 min. med stop i Tkr, Hh, Htå og Val?
Det lykkes forbavsende ofte at holde den plan...så den er ikke engang teoretisk.
Tager man et tog, som kun stopper i Htå, så går det naturligvis hurtigere end 28 min.

Uheldigvis er jeg så gammel, at jeg stadig husker IC-tog og visse regionaltog, som ikke behøvede mere end 20-22 min fra Kh til Ro.
Anyway, rapporten skriver sig ind i en fortællen om at alt med jernbanen bare skal gå langsommere og tage mere tid.
Største fordel med S-tog til Ro vil være for dem, som skal til en station mellem Htå og Val, men hvormange er det lige?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af KKLD, 12/11 2019, 13:28 (1619 dage siden) @ Peter Christensen

Det hjælper vel at der med s-tog er flere afgange så man ikke skal vente på toget afgår.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af mikedk2100, 12/11 2019, 13:36 (1619 dage siden) @ KKLD

Det hjælper vel at der med s-tog er flere afgange så man ikke skal vente på toget afgår.

Det er jeg ikke enig i. For S-togene kommer jo næppe til at trille hvert 2. minut, så ventetiden ikke er nævneværdig.

Kører de hvert 10. minut, så skal man alligevel afpasse sin egen ankomsttid til stationen, så man både kan være der "i god tid" og finde en virksom automat - præcis som i dag.

Forskellen er bare, at turen kommer til at tage længere tid og i et mindre komfortabelt tog. Jeg har svært ved at se fordelen for pendlerne.

Mvh
Michael

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Bongo-Anders, 12/11 2019, 13:45 (1619 dage siden) @ mikedk2100

I planen er der 6-8 regional/ICtog i timen og så 6 S-tog.

Så rejsetiden bliver ikke længere, tværtimod stopper ingen Regionaltog i Hedehusene og kun 3 Regionaltog ud af de 6-8 stykker vil stoppe på Trekroner så turen burde altså blive lidt hurtigere.
Fordelen er hurtigere rejsetider hvis du skal til en station på vestegnen plus flere rejse muligheder.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af mikedk2100, 12/11 2019, 14:24 (1619 dage siden) @ Bongo-Anders

I planen er der 6-8 regional/ICtog i timen og så 6 S-tog.

Så rejsetiden bliver ikke længere, tværtimod stopper ingen Regionaltog i Hedehusene og kun 3 Regionaltog ud af de 6-8 stykker vil stoppe på Trekroner så turen burde altså blive lidt hurtigere.
Fordelen er hurtigere rejsetider hvis du skal til en station på vestegnen plus flere rejse muligheder.

Ja hvis man beholder regional/IC-togene og lader dem stoppe færre steder mellem Roskilde og København, så vil man selvfølgelig kunne beholde den rejsetid, der er i dag.

Men det jeg egentlig svarede på var, at det ikke hjælper på rejsetiden, at der med S-tog er flere afgange. For ventetiden vil være den samme, uanset om man skal med S-tog eller regional/IC-toget.

Mvh
Michael

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 12/11 2019, 16:49 (1619 dage siden) @ mikedk2100

I planen er der 6-8 regional/ICtog i timen og så 6 S-tog.

Så rejsetiden bliver ikke længere, tværtimod stopper ingen Regionaltog i Hedehusene og kun 3 Regionaltog ud af de 6-8 stykker vil stoppe på Trekroner så turen burde altså blive lidt hurtigere.
Fordelen er hurtigere rejsetider hvis du skal til en station på vestegnen plus flere rejse muligheder.


Ja hvis man beholder regional/IC-togene og lader dem stoppe færre steder mellem Roskilde og København, så vil man selvfølgelig kunne beholde den rejsetid, der er i dag.

Men det jeg egentlig svarede på var, at det ikke hjælper på rejsetiden, at der med S-tog er flere afgange. For ventetiden vil være den samme, uanset om man skal med S-tog eller regional/IC-toget.

Mvh
Michael

Men hvis man så bor nær ved Hedehusene eller Trekroner vil S-tog givet være hurtigere end at skulle enten til Roskilde eller Høje Taastrup?
Og bor man i Roskilde og skal til Hedehusene kan man vel ikke komme med tog idag?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Peter Christensen, 12/11 2019, 17:25 (1619 dage siden) @ Pyloriis

Og bor man i Roskilde og skal til Hedehusene kan man vel ikke komme med tog idag?

Jo da - intet problem med at tage toget mellem de to stationer.
Altså i det omfang at DSB/BDK ikke aflyser løbene Kk-Rg, som på hverdage i dagtimerne kører ca. hver halve time.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af mikedk2100, 13/11 2019, 09:01 (1619 dage siden) @ Pyloriis

Men hvis man så bor nær ved Hedehusene eller Trekroner vil S-tog givet være hurtigere end at skulle enten til Roskilde eller Høje Taastrup?

Det kommer jo an på, hvor man skal hen. Du tænker sikkert på, at folk fra Hedehusene eller Trekroner skal til fx Brøndbyøster eller Danshøj? Og ja, så vil det nok være hurtigere end at skulle skifte tog.

Men S-toget vil ikke være hurtigere fra Hedehusene eller Trekroner til fx Roskilde eller København. Der vil være flere afgange, men rejsen bliver ikke hurtigere.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 13/11 2019, 14:28 (1618 dage siden) @ mikedk2100

Men hvis man så bor nær ved Hedehusene eller Trekroner vil S-tog givet være hurtigere end at skulle enten til Roskilde eller Høje Taastrup?


Det kommer jo an på, hvor man skal hen. Du tænker sikkert på, at folk fra Hedehusene eller Trekroner skal til fx Brøndbyøster eller Danshøj? Og ja, så vil det nok være hurtigere end at skulle skifte tog.

Ja - for disse personer vil det være hurtigere
. Det vil også være hurtigere for alle i de nuværende tog som fremover IKKE behøver stoppe på disse små stationer.


Men S-toget vil ikke være hurtigere fra Hedehusene eller Trekroner til fx Roskilde eller København. Der vil være flere afgange, men rejsen bliver ikke hurtigere.

Nej ikke for relativ få passagerer. Men for de 300-500 som i de nuværende tog slipper for disse stop.
Så alt i alt er der flest som vinder.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 12/11 2019, 13:52 (1619 dage siden) @ Peter Christensen

S-tog ville give mening hvis Regional tog og IC tog så køre non stop Ros-HTÅ-KBH
hvis de køre samme standsnings mønster som S-tog frem til HTÅ kan jeg ikke se ideen

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Schienenwolf, Læsø, 12/11 2019, 13:56 (1619 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er utroligt hvad tiden kan gå med....
Omkring år 2032 kan der komme automatiserede, førerløse S-tog til Roskilde. Til den tid vil turen fra Roskilde til København H kunne klares på 33 minutter.
Er der nogle som fortæller kloge-Ågerne at idag kan turen gøres på 28 min. med stop i Tkr, Hh, Htå og Val?
Det lykkes forbavsende ofte at holde den plan...så den er ikke engang teoretisk.
Tager man et tog, som kun stopper i Htå, så går det naturligvis hurtigere end 28 min.

Uheldigvis er jeg så gammel, at jeg stadig husker IC-tog og visse regionaltog, som ikke behøvede mere end 20-22 min fra Kh til Ro.
Anyway, rapporten skriver sig ind i en fortællen om at alt med jernbanen bare skal gå langsommere og tage mere tid.
Største fordel med S-tog til Ro vil være for dem, som skal til en station mellem Htå og Val, men hvormange er det lige?


Et hovedformål med sådan et S-tog vil være at få de Roskilde-København-rejsende ud af fjerntogene og over i S-togene, så fjerntogenes kapacitet kan forbedres. Det har man hidtil/tidligere kunnet styre med fjerntogene til/fra Høje Taastrup, som ikke har medtaget lokale rejsende, så det vil man også kunne med Roskilde, bl.a. med et billettillæg og ved at fjerne fjerntogs-forbindelserne på strækningen fra Rejseplanen og ikke skilte med dem på stationerne. Så 33 minutters rejsetid er absolut realistisk.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 12/11 2019, 16:57 (1619 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er utroligt hvad tiden kan gå med....
Omkring år 2032 kan der komme automatiserede, førerløse S-tog til Roskilde. Til den tid vil turen fra Roskilde til København H kunne klares på 33 minutter.
Er der nogle som fortæller kloge-Ågerne at idag kan turen gøres på 28 min. med stop i Tkr, Hh, Htå og Val?
Det lykkes forbavsende ofte at holde den plan...så den er ikke engang teoretisk.
Tager man et tog, som kun stopper i Htå, så går det naturligvis hurtigere end 28 min.

Det er ikke mening at der skal forringes på regionaltogsbetjening pga. S-tog. Der skal stadig være stop i Høje Taastrup og Valby. Trekroner får mulig færre afgange. Derudover kommer stop på Glostrup. De tog, som fjernes på strækningen, er årsagen den nye bane over Køge.

S-tog skal give bedre betjening imellem Roskilde og vestegnen. De færreste vil bruge S-tog imellem Roskilde og København H - de vil stadig bruge regionaltog (og det intercity-tog, som bliver tilbage) - og det ved planlæggerne godt.

Uheldigvis er jeg så gammel, at jeg stadig husker IC-tog og visse regionaltog, som ikke behøvede mere end 20-22 min fra Kh til Ro.
Anyway, rapporten skriver sig ind i en fortællen om at alt med jernbanen bare skal gå langsommere og tage mere tid.
Største fordel med S-tog til Ro vil være for dem, som skal til en station mellem Htå og Val, men hvormange er det lige?

Der nok til det kan betale sig. Og der regnes på det. De er ret mange på Høje Taastrupbanen som kun rejser imellem stationer på strækningen. Det mønster udvides bare imod Roskilde. Og de tager også hensyn til ring Syd projektet. I 2011 undersøgelse var den samfundsmæssige forrentning på 5,8 % - den bliver spændende hvad de frem til i den nye undersøgelse.

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Schienenwolf, Læsø, 13/11 2019, 01:29 (1619 dage siden) @ steenth

Desværre bag betalingsvæggen, nogen der har fundet et hul?

Artiklen bliver omtalt her:
https://sn.dk/Roskilde/Trafikstyrelsen-Send-S-tog-til-Roskilde-allerede-i-2029/artikel/...

Og jeg selv venter på at den endelige udgave af rapporten udkommer... den bør snart komme...

Mvh
Steen


Ideen om S-bane til Roskilde har været undersøgt for år tilbage, formentlig med en fremskrivning af befolkningstallene og byudviklingen i de byer, en sådan S-bane skulle betjene. Dengang døde S-bane-tanken, men det kan da være, at regnedrengene regnede forkert. Det vil blive be- eller afkræftet af den nye rapport.

Måske finder man ud af, at en S-bane-betjening af Hedehusene, Trekroner og eventuelt Charlotteager ikke hænger økonomisk sammen set i forhold til investeringen og den kapacitetsforringelse, den vil indebære for regional, IC- og godstrafikken at fjerne det ekstra dobbeltspor Roskilde - Høje Taastrup - København. Godt nok har man bygget Ringstedbanen, men hvis man ønsker, at togtrafikken ud over Roskilde skal vokse, så er det ekstra dobbeltspor Htå-Ro for betydningsfuldt for fjerntrafikkens regularitet og kapacitet til, at man kan bruge det til at køre S-tog til primært Hedehusene, Trekroner og eventuelt Charlotteager og sekundært Roskilde. Sidstnævnte bys indbyggere, som de er flest, vil måske nok gerne have S-tog, men de vil da så sandelig ikke bruge det, hvis de skal længere mod øst end Hedehusene; der kører jo glimrende intercity- og regionaltog, hvoraf nogle endda må forventes at få stop på Ny Ellebjerg og Glostrup (Danshøj er vel udelukket).

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af KKLD, 12/11 2019, 13:27 (1619 dage siden) @ Jens Hansen

Gad vide om de har kigget på at forlænge det videre vestpå end Roskilde.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Simon1906, Hedehusene, 12/11 2019, 14:29 (1619 dage siden) @ KKLD

Jeg syntes der på et tidspunkt tale om et sted i den vestlige ende af byen Roskilde. Jeg tror ikke der hverken var tale om Gøderup eller Viby. Men syntes jeg hørte rygter om Roskilde Syd eller var det kun for lille syd banen. Vel for at tilgodese de mange uddannelses inst der ligger i det område.

Simon
Hedehusene

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 12/11 2019, 16:39 (1619 dage siden) @ Simon1906

Jeg syntes der på et tidspunkt tale om et sted i den vestlige ende af byen Roskilde. Jeg tror ikke der hverken var tale om Gøderup eller Viby. Men syntes jeg hørte rygter om Roskilde Syd eller var det kun for lille syd banen. Vel for at tilgodese de mange uddannelses inst der ligger i det område.

Banedanmark har reservere arealet øst for stationsbygning til endestation for S-tog. Den var ellers til salg. Den pladsering forhindre at S-tog kan forlængeres længere i imod vest. Derudover er der ikke trafikgrundlag for forlængelse. Det er Roskilde Station som har fleste passager.

Mvh
Steen

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Rørvig Station, 13/11 2019, 08:45 (1619 dage siden) @ steenth

Banedanmark har reservere arealet øst for stationsbygning til endestation for S-tog. Den var ellers til salg. Den pladsering forhindre at S-tog kan forlængeres længere i imod vest. Derudover er der ikke trafikgrundlag for forlængelse. Det er Roskilde Station som har fleste passager.

Syd for Roskilde station ligger flere uddannelsesinstitutioner og den største jordbesidder i området er vist Roskildefonden. Så det er ikke usandsynligt at der bliver forlænget derned. Og det bliver så ad Lille Syd.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af mikedk2100, 13/11 2019, 08:55 (1619 dage siden) @ Rørvig Station

Banedanmark har reservere arealet øst for stationsbygning til endestation for S-tog. Den var ellers til salg. Den pladsering forhindre at S-tog kan forlængeres længere i imod vest. Derudover er der ikke trafikgrundlag for forlængelse. Det er Roskilde Station som har fleste passager.


Syd for Roskilde station ligger flere uddannelsesinstitutioner og den største jordbesidder i området er vist Roskildefonden. Så det er ikke usandsynligt at der bliver forlænget derned. Og det bliver så ad Lille Syd.

Men så bliver det da først dyrt og meget, meget besværligt, hvis S-tog sporene skal krydse fjerntogssporene for at komme 1 kms penge sydpå. Selvom det selvfølgelig kunne give mening med S-tog til dels Dyrskuepladsen og dels de uddannelsesinstitutioner, der ligger nær Lille Syd og Holbækmotorvejen, hvis S-toget partout skal til Roskilde.

Mvh
Michael

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Frank Poulsen, 12/11 2019, 17:52 (1619 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg har også virkelig svært ved at se fordelen ved S-toget til Roskilde. Slet ikke hvis de vil bruge 2 af de nuværende spor og det vil de vel. Kun hvis man sagde der var basis for flere stop på strækningen, men har svært ved at se hvor det skulle være mellem Roskilde og Høje Tåstrup udover de 2 der er, Trekroner og Hedehusene. Eller så skulle man fortsætte igennem Roskilde til Svogerslev eksempelvis. Og have en Roskilde vest og Svogerslev. Men det antager jeg også er alt for dyrt til at blive overvejet. Så nej jeg forstår det ikke. Os syd fra er glade for at der (på et tidspunkt) bliver mulighed for at komme fra Køge til København UDEN S-toget... Så jeg forstår ikke hvorfor man er så forhippet på at få det s... s-tog…

Men der er mange ting jeg ikke forstår ;)

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 12/11 2019, 18:16 (1619 dage siden) @ Frank Poulsen

Man fristes til at tænke Kystbanen

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af KKLD, 12/11 2019, 22:31 (1619 dage siden) @ hummel_62

Man fristes til at tænke Kystbanen

Vil du uddybe dette? :)

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af mpp, 12/11 2019, 18:18 (1619 dage siden) @ Frank Poulsen

Det handler vel om at komme hurtigst muligt frem med størst mulig kapacitet. Når jeg skal til Roskilde er jeg altid nødt til at tjekke tiderne. Selvom der kan være 6-8 tog i timen er det ikke altid de kører videre til Østerport, er nemme at have en cykel med i eller at de kommer med fast frekvens. Det er ikke bekymringer jeg på samme måde har når jeg skal til Hillerød eller Farum. At det så nok kan være billigere at køre selvkørende s-tog end regionaltog gør nok heller ikke noget for dem der regner på det.

Man kan givetvist gøre meget for regionaltogene, men det vil stadig være et løft med s-tog, især hvis de kører i tillæg til de øvrige tog. Der er selvfølgeligt et spørgsmål om man så omlægger Hedehusene og Trekroner fra regionaltog til s-tog, da det især kan få betydning for rejsende fra vest. Elektriske regionaltog med hurtigere stop kunne givetvist gøre en forskel for om regionaltog stadig kan stoppe på en tosporet bane.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af RasmusJ, 12/11 2019, 20:23 (1619 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er begrænset hvor meget de 4 almindelige togspor mellem Roskilde og Høje Tåstrup er værd når der kun er 2 spor videre. De giver sikkert noget stabilitet men man kan ikke køre flere tog mellem Roskilde og København end der kan være på de 2 spor alligevel.

Ved i stedet at dedikere 2 af de 4 spor mellem Høje Tåstrup og Roskilde til S-tog, ligesom de er fra Høje Tåstrup og videre, så får man kapaciteten udnyttet meget bedre

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Leif Jørgensen, København Ø., 12/11 2019, 21:26 (1619 dage siden) @ RasmusJ

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Med venlige overhaling-hilsner
Leif Jørgensen

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 12/11 2019, 23:53 (1619 dage siden) @ Leif Jørgensen

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Omstrøm S-banen.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af KKLD, 13/11 2019, 11:17 (1619 dage siden) @ tgpsen

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Omstrøm S-banen.

Ja det kunne være en mulighed i forbindelse med førerløse s-tog hvor der alligevel skal købes nye tog. Men det gør det nok besværligere at implementere i perioden hvor der kører 2 slags materiel (nuværende + nye s-tog).

Men kan det lade sig gøre at fjerntog og s-tog at køre sammen? For de bruger ikke det samme signalsystem. Det er vist CBTC for s-tog og ERTMS for fjerntog?

Så det giver nok ikke mening at lade dem køre på samme skinner?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af mpp, 13/11 2019, 14:24 (1618 dage siden) @ KKLD

Man kan snildt lave togene så de kan køre på begge slags skinner, men du får problemer ved perronerne. Der er nogle letbanetog der har en trappe så man enten kan gå op i toget fra en fortovsperron eller en perron i gulvhøjde, men det gør det jo ikke ligefrem lettere at lave niveaufri adgang på den måde.

Spørgsmålet er så om ikke det er bedre bare at køre regionaltog, hvis s-togene alligevel ikke kan køre isoleret fra den øvrige trafik.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 13/11 2019, 17:09 (1618 dage siden) @ mpp

Man kan snildt lave togene så de kan køre på begge slags skinner, men du får problemer ved perronerne. Der er nogle letbanetog der har en trappe så man enten kan gå op i toget fra en fortovsperron eller en perron i gulvhøjde, men det gør det jo ikke ligefrem lettere at lave niveaufri adgang på den måde.


Nogle tog har en trappebrønd til lave perroner der bliver dækket af en hydraulisk udskydbar plade til høje perroner.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 13/11 2019, 15:09 (1618 dage siden) @ KKLD

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Omstrøm S-banen.


Ja det kunne være en mulighed i forbindelse med førerløse s-tog hvor der alligevel skal købes nye tog. Men det gør det nok besværligere at implementere i perioden hvor der kører 2 slags materiel (nuværende + nye s-tog).

Men kan det lade sig gøre at fjerntog og s-tog at køre sammen? For de bruger ikke det samme signalsystem. Det er vist CBTC for s-tog og ERTMS for fjerntog?

Man kan have tog med begge systemer eller en strækning har begge systemer. Men stadig er perronhøjde en udfordning. Crossrail i London bruger ETCS niveau 2 på den vestlige strækning, CBTC under byen og de gamle system. Men her er perronhøjde hellere ikke noget problem. I Istanbul bruger lokaltog CBTC og højhastighedstog ETCS på Marmaray linjen.... Men det er første bane under Bosporus....

Så det giver nok ikke mening at lade dem køre på samme skinner?

S-togs perronhøjde sætter nogle begrænsning, hvis de skal dele samme perron.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 13/11 2019, 16:35 (1618 dage siden) @ steenth

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Omstrøm S-banen.


Ja det kunne være en mulighed i forbindelse med førerløse s-tog hvor der alligevel skal købes nye tog. Men det gør det nok besværligere at implementere i perioden hvor der kører 2 slags materiel (nuværende + nye s-tog).

Men kan det lade sig gøre at fjerntog og s-tog at køre sammen? For de bruger ikke det samme signalsystem. Det er vist CBTC for s-tog og ERTMS for fjerntog?

Man kan have tog med begge systemer eller en strækning har begge systemer. Men stadig er perronhøjde en udfordning. Crossrail i London bruger ETCS niveau 2 på den vestlige strækning, CBTC under byen og de gamle system. Men her er perronhøjde hellere ikke noget problem. I Istanbul bruger lokaltog CBTC og højhastighedstog ETCS på Marmaray linjen.... Men det er første bane under Bosporus....

Så det giver nok ikke mening at lade dem køre på samme skinner?

S-togs perronhøjde sætter nogle begrænsning, hvis de skal dele samme perron.


Forslag: hydraulisk hævbare perroner.
S-tog ankommer - svup!
Regionaltog ankommer - pffft...
Sig så ikke jeg mangler fantasi.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Carsten, 13/11 2019, 21:08 (1618 dage siden) @ tgpsen

Hele dit liv (her) er bygget på fantasi, så det kunne jeg ikke drømme om.

Mvh

Carsten

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 14/11 2019, 17:24 (1617 dage siden) @ tgpsen

Forslag: hydraulisk hævbare perroner.
S-tog ankommer - svup!
Regionaltog ankommer - pffft...
Sig så ikke jeg mangler fantasi.

Jeg er ligeglad med din livelige fantasi. Men 40 cm er ret meget. Men i Tyskland bruger det på S-bahn i det større byer og byområder også tog og perroner med høj perronhøjde selvom de bruger strømsystem med fjernstrøm netop for at kunne udveksle et stort antal passager meget hurtig.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af pjl, 14/11 2019, 17:39 (1617 dage siden) @ steenth

Jeg er ligeglad med din livelige fantasi. Men 40 cm er ret meget. Men i Tyskland bruger det på S-bahn i det større byer og byområder også tog og perroner med høj perronhøjde selvom de bruger strømsystem med fjernstrøm netop for at kunne udveksle et stort antal passager meget hurtig.

I Tyskland er de fleste "S-Tog" en del af det almindelige fjernbanesystem, med fjernbane-strøm og fjernbane perronhøjde (de er nok endda mere regionaltog i intensiv køreplan), både München, Stuttgart, Rhein-Ruhr, Hannover med videre har disse "regionaltog" med flere døre. Det er kun Hamburg og Berlin, som har et lukket S-Bane system og andre strømsystemer og perronhøjser. Jeg kan stadig ikke se hvorfor denne simple fjernbane (S)løsning ikke kan bruges mellem Roskilde-København/Kastrup og eventuelt Helsingør.

S-bahn i Tyskland - perronhøjde

af steenth, 14/11 2019, 18:04 (1617 dage siden) @ pjl

Jeg er ligeglad med din livelige fantasi. Men 40 cm er ret meget. Men i Tyskland bruger det på S-bahn i det større byer og byområder også tog og perroner med høj perronhøjde selvom de bruger strømsystem med fjernstrøm netop for at kunne udveksle et stort antal passager meget hurtig.


I Tyskland er de fleste "S-Tog" en del af det almindelige fjernbanesystem, med fjernbane-strøm og fjernbane perronhøjde (de er nok endda mere regionaltog i intensiv køreplan), både München, Stuttgart, Rhein-Ruhr, Hannover med videre har disse "regionaltog" med flere døre. Det er kun Hamburg og Berlin, som har et lukket S-Bane system og andre strømsystemer og perronhøjser. Jeg kan stadig ikke se hvorfor denne simple fjernbane (S)løsning ikke kan bruges mellem Roskilde-København/Kastrup og eventuelt Helsingør.

München, Stuttgart, Rhein-Ruhr og Rhein-Main bruger en perronhøjde på 1.050 mm - det er lidt højere end i København. Og min observation af Rhein-Ruhr er at de fleste steder kører S-bahn på eget spor. Og München udbygges med eget spor. At de alle har fået fjernstrømsystem er mest at strækningerne i de områder var elektrificeret, da man startede med S-bahn.

S-bahn i Tyskland - perronhøjde

af pjl, 14/11 2019, 18:19 (1617 dage siden) @ steenth

München, Stuttgart, Rhein-Ruhr og Rhein-Main bruger en perronhøjde på 1.050 mm - det er lidt højere end i København. Og min observation af Rhein-Ruhr er at de fleste steder kører S-bahn på eget spor. Og München udbygges med eget spor. At de alle har fået fjernstrømsystem er mest at strækningerne i de områder var elektrificeret, da man startede med S-bahn.

Nogle steder er sporene kun benyttet af S-Tog (mere i München end andre steder), det meste af Ruhr er i princippet mest opdelt i "hurtig/gennemkørende" og "langsom/standsende", omkring Düsseldorf eksemeplvis er RE og S-Tog på samme spor, RE Togene stopper noget færre steder dog og nogle perroner er kortere, men på nogle tider af døgnet er det ikke ualmindeligt at se en 111/146 med 4-6 dobbeldækkere tage et myldretidsstop hér også.

Pointen er vist også at, der ikke behøver være specifikke perronhøjder, specielt matriel og hvad ved jeg for at det er et "S-Tog", denne type drift vil umiddelbart kunne foregå på den nuværende fjernbane infrastruktur, Siemens, Bombardier, Stadler og Alstom laver masser af matriel som kan det.

S-bahn i Tyskland - perronhøjde

af steenth, 15/11 2019, 11:32 (1617 dage siden) @ pjl

München, Stuttgart, Rhein-Ruhr og Rhein-Main bruger en perronhøjde på 1.050 mm - det er lidt højere end i København. Og min observation af Rhein-Ruhr er at de fleste steder kører S-bahn på eget spor. Og München udbygges med eget spor. At de alle har fået fjernstrømsystem er mest at strækningerne i de områder var elektrificeret, da man startede med S-bahn.


Nogle steder er sporene kun benyttet af S-Tog (mere i München end andre steder), det meste af Ruhr er i princippet mest opdelt i "hurtig/gennemkørende" og "langsom/standsende", omkring Düsseldorf eksemeplvis er RE og S-Tog på samme spor, RE Togene stopper noget færre steder dog og nogle perroner er kortere, men på nogle tider af døgnet er det ikke ualmindeligt at se en 111/146 med 4-6 dobbeldækkere tage et myldretidsstop hér også.

Det ligner at vest og syd for Neuss deler S-bahn spor med den øvrige trafik. Er det der?

Pointen er vist også at, der ikke behøver være specifikke perronhøjder, specielt matriel og hvad ved jeg for at det er et "S-Tog", denne type drift vil umiddelbart kunne foregå på den nuværende fjernbane infrastruktur, Siemens, Bombardier, Stadler og Alstom laver masser af matriel som kan det.

Uanset hvem, som levere materiel, så er driften af S-tog i København optimeret i langt større grad end i Tyskland. Kun München har 30 tog i timen på deres centrale afsnit og de har problemer med kapacitet, så der er endnu en tunnel på vej på det snit. Det er stadig perronhøjen som bidrager til hurtig passagerudveksling og korte stop sammen med relative flere døre end alm. regionaltog.

S-bahn i Tyskland - perronhøjde

af pjl, 15/11 2019, 20:37 (1616 dage siden) @ steenth

Det ligner at vest og syd for Neuss deler S-bahn spor med den øvrige trafik. Er det der?

Blandt andet ja, vest for Neuss er Kleinenbroich et godt eksempel, men også inde i Köln (eksempelvis Köln Hansaring) og mellem Duisburg, Essen og Dortmund (eksempelvis Wattenscheid-Höntrop).

Uanset hvem, som levere materiel, så er driften af S-tog i København optimeret i langt større grad end i Tyskland. Kun München har 30 tog i timen på deres centrale afsnit og de har problemer med kapacitet, så der er endnu en tunnel på vej på det snit. Det er stadig perronhøjen som bidrager til hurtig passagerudveksling og korte stop sammen med relative flere døre end alm. regionaltog.

Jo, men det vil så også kræve at samtlige stationer, der ombygges til S-Tog skal laves om, sikkert også derfor at kystbanen er holdt uden for undersøgelsen da det så drejer sig om 3 stationer. Men derfor vil investeringen alligevel overstige en investeringen i et eventuelt lukket løb, der lugtede mere af S-Tog end fjerntog - samtidig kunne man imødekomme de ret utilfredse pendlere på Kystbanen. Og som et side-spørgsmål til det, kommer man ikke til at skulle føre S-Togs sporene fra nordsiden til sydsiden af fjernbanesporene? Det koster vel også en del…

Jeg har ikke lige set tal på hvor meget (eller lidt) perronhøjden bidrager til passagerudveksling omend vi hurtigt kan blive enige om at indstigningen ikke bør starte med 2-4 trappetrin. Men at selve toget er i flere niveau’er ser jeg ikke som et stort problem. Hvad angår antallet af døre så har eksempelvis Abellio i Tyskland en variant af Flirt 3 og National Express en variant af E-Talent 2, der har cirka det samme antal døre per meter som en SA - så det problem kan nemt løses.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af larsht, 13/11 2019, 21:59 (1618 dage siden) @ steenth

Crossrail er endnu ikke i drift - og fremfor alt - togene er endnu ikke godkendt til at fungere med flere togkontrolanlæg på samme tur - de er simpelthen ikke i stand til at skifte over undervejs i driften endnu........

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 14/11 2019, 02:57 (1618 dage siden) @ larsht

Crossrail er endnu ikke i drift - og fremfor alt - togene er endnu ikke godkendt til at fungere med flere togkontrolanlæg på samme tur - de er simpelthen ikke i stand til at skifte over undervejs i driften endnu........

Men det er stadig planlagt at skulle gøre det, selvom de er forsinket at folde det tiltænke helt ud.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af larsht, 14/11 2019, 23:04 (1617 dage siden) @ steenth

Crossrail er endnu ikke i drift - og fremfor alt - togene er endnu ikke godkendt til at fungere med flere togkontrolanlæg på samme tur - de er simpelthen ikke i stand til at skifte over undervejs i driften endnu........


Men det er stadig planlagt at skulle gøre det, selvom de er forsinket at folde det tiltænke helt ud.

Et af problemerne er dog til dels at man ikke kan få det til at virke / få overgangene godkendt

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 15/11 2019, 00:07 (1617 dage siden) @ larsht

Crossrail er endnu ikke i drift - og fremfor alt - togene er endnu ikke godkendt til at fungere med flere togkontrolanlæg på samme tur - de er simpelthen ikke i stand til at skifte over undervejs i driften endnu........


Men det er stadig planlagt at skulle gøre det, selvom de er forsinket at folde det tiltænke helt ud.


Et af problemerne er dog til dels at man ikke kan få det til at virke / få overgangene godkendt

Nu gentager du dig selv. Mit budskab, hvad man vil gøre. Men jeg har ikke fulgt projekt så meget, at jeg ikke var ajour med det sidst nye. Og når man prøvet helt nyt, så er der altid en risiko for at alt ikke virker som planlagt og derved giver forsinkelser. For mig er det interessant at man vil både bruge CBTC og ETCS i samme tog. Og der kommer andre steder, hvor man vil gøre det samme.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af esni, Frederikssund, 14/11 2019, 09:01 (1618 dage siden) @ steenth

De ekstra spor giver mulighed for overhalinger. For eksempel kan et tog stoppe i Hedehusene og Trekroner, mens et andet kører igennem uden stop. Og da der netop er to spor i hver retning hele vejen, kan overhaling ske hvor som helst undervejs, og uden at stoptoget behøver at holde unødigt længe på en station for at blive overhalet. Men det kræver selvfølgelig, at stoptoget og det overhalende tog begge holder køreplanen.

Omstrøm S-banen.


Ja det kunne være en mulighed i forbindelse med førerløse s-tog hvor der alligevel skal købes nye tog. Men det gør det nok besværligere at implementere i perioden hvor der kører 2 slags materiel (nuværende + nye s-tog).

Men kan det lade sig gøre at fjerntog og s-tog at køre sammen? For de bruger ikke det samme signalsystem. Det er vist CBTC for s-tog og ERTMS for fjerntog?

Man kan have tog med begge systemer eller en strækning har begge systemer. Men stadig er perronhøjde en udfordning. Crossrail i London bruger ETCS niveau 2 på den vestlige strækning, CBTC under byen og de gamle system. Men her er perronhøjde hellere ikke noget problem. I Istanbul bruger lokaltog CBTC og højhastighedstog ETCS på Marmaray linjen.... Men det er første bane under Bosporus....

Så det giver nok ikke mening at lade dem køre på samme skinner?

S-togs perronhøjde sætter nogle begrænsning, hvis de skal dele samme perron.

ETCS level 2 er omend ikke helt entydigt, så dog standardiseret og nogenlunde veldefineret hvad der menes.

Gælder det det samme for CBTC? eller det en klasse af forskellige systemer, der blot har det til fælles at Movement Authorities sendes via radio?

--
Eskild

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 14/11 2019, 17:30 (1617 dage siden) @ esni

ETCS level 2 er omend ikke helt entydigt, så dog standardiseret og nogenlunde veldefineret hvad der menes.

ETCS i baseline 3 er variationerne små uanset om det er niveau 1 og 2 imellem leverandører. I baseline 2 er der masser af nationale tilføjelser.

Gælder det det samme for CBTC? eller det en klasse af forskellige systemer, der blot har det til fælles at Movement Authorities sendes via radio?

Det en klasse af systemer. CBTC er et sæt af funktionskrav, som leverandøren kan arbejde inden for. Hver leverandør har hvert sit system, som ikke kan arbejde samme med andre leverandørs.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 14/11 2019, 19:12 (1617 dage siden) @ steenth

ETCS level 2 er omend ikke helt entydigt, så dog standardiseret og nogenlunde veldefineret hvad der menes.

ETCS i baseline 3 er variationerne små uanset om det er niveau 1 og 2 imellem leverandører. I baseline 2 er der masser af nationale tilføjelser.

Gælder det det samme for CBTC? eller det en klasse af forskellige systemer, der blot har det til fælles at Movement Authorities sendes via radio?

Det en klasse af systemer. CBTC er et sæt af funktionskrav, som leverandøren kan arbejde inden for. Hver leverandør har hvert sit system, som ikke kan arbejde samme med andre leverandørs.


Kan man designe et system der opfylder begges specifikationer, både ETCSs og CBTCs?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Jens Hansen, 14/11 2019, 20:26 (1617 dage siden) @ tgpsen

Formentlig ja, alt kan jo købes for penge, men hvad skulle formålet være?

JH

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/11 2019, 14:10 (1616 dage siden) @ Jens Hansen

Formentlig ja, alt kan jo købes for penge, men hvad skulle formålet være?

Ja for eksempel arbejdstog, troljer mm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 14/11 2019, 21:04 (1617 dage siden) @ tgpsen

ETCS level 2 er omend ikke helt entydigt, så dog standardiseret og nogenlunde veldefineret hvad der menes.

ETCS i baseline 3 er variationerne små uanset om det er niveau 1 og 2 imellem leverandører. I baseline 2 er der masser af nationale tilføjelser.

Gælder det det samme for CBTC? eller det en klasse af forskellige systemer, der blot har det til fælles at Movement Authorities sendes via radio?

Det en klasse af systemer. CBTC er et sæt af funktionskrav, som leverandøren kan arbejde inden for. Hver leverandør har hvert sit system, som ikke kan arbejde samme med andre leverandørs.

Kan man designe et system der opfylder begges specifikationer, både ETCSs og CBTCs?

ETCS og CBTC har forskellig fokus. ETCS er et generelt system og CBTC er til togsystemer, som skal have høj kapacitet.... som S-tog har brugt for. Om ETCS kommer på på CBTC niveau må tiden vise.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Frank Poulsen, 12/11 2019, 21:35 (1619 dage siden) @ RasmusJ

Det er da fantastisk med de overhalingsmuligheder det giver, godstog og andet. Det har vi netop brug for flere steder, overhalingsmuligheder over længere stræk og ikke bare stille på en station. Jo også det jeg mener man bør på kystbanen, for at kunne undgå forsinkelser spreder sig lige så meget.

Derudover har jeg jo før været fortaler for at man lod Lille Syd fortsætte til Høje Tåstrup og vendte der. Netop for at udnytte de 4 spor og for at give direkte mulighed til skift til S-tog hvis man skal til de øvrige stationer, derudover at byerne Havdrup, Gadstrup ja og Køge, kan få direkte forbindelse til Høje Tåstrup, City 2 og øvrige arbejdspladser i det område. Og lade dem holde på Trekroner og Hedehusene så byerne syd for igen kan få direkte forbindelse til RUC og dermed nemmere lade dem være pendlerbyer. Det vil så også gøre at man ikke i lige så stor stil ved enkelte aflysninger skal hen og finde ekstra standsninger i sidste øjeblik til andre tog og som informationer ikke altid når ud til passagerne så de når med alligevel, så kan de med fordel bare tage til Høje Tåstrup og skifte til "lille syd" togene.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af RasmusJ, 13/11 2019, 12:15 (1619 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er da fantastisk med de overhalingsmuligheder det giver, godstog og andet. Det har vi netop brug for flere steder, overhalingsmuligheder over længere stræk og ikke bare stille på en station. Jo også det jeg mener man bør på kystbanen, for at kunne undgå forsinkelser spreder sig lige så meget.

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af 1993matias ⌂, KH, 13/11 2019, 14:49 (1618 dage siden) @ RasmusJ

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?

Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 13/11 2019, 16:41 (1618 dage siden) @ 1993matias

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?


Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.


Med omstrømning af 140 km S-bane til fjernbanestandard får man 4 spor Roskilde - Hellerup. Med omstrømning af 15 + 50 km fjernbane til S-banestandard får man 2 + 2 spor Roskilde - Hellerup.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af KKLD, 13/11 2019, 16:55 (1618 dage siden) @ tgpsen

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?


Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

Med omstrømning af 140 km S-bane til fjernbanestandard får man 4 spor Roskilde - Hellerup. Med omstrømning af 15 + 50 km fjernbane til S-banestandard får man 2 + 2 spor Roskilde - Hellerup.

Det er faktisk endnu længere end Roskilde - Hellerup. De samme spor fortsætte cirka 5 minutter længere nordpå til Klampenborg.

Ville det være bedre men henblik på at S-tog bliver førerløse om 5-10 år?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 13/11 2019, 17:00 (1618 dage siden) @ KKLD

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?


Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

Med omstrømning af 140 km S-bane til fjernbanestandard får man 4 spor Roskilde - Hellerup. Med omstrømning af 15 + 50 km fjernbane til S-banestandard får man 2 + 2 spor Roskilde - Hellerup.


Det er faktisk endnu længere end Roskilde - Hellerup. De samme spor fortsætte cirka 5 minutter længere nordpå til Klampenborg.

Ville det være bedre men henblik på at S-tog bliver førerløse om 5-10 år?


Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Svend, 13/11 2019, 17:20 (1618 dage siden) @ tgpsen

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?
Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?

.
Jeg tror ikke at den gode tgpsen helt har tænkt til ende, hvad en ombygning af S-banen til fjernbanestandard vil betyde af ændringer i infrastrukturen. Alene bare at tale om "omstrømning" .......

--
Svend

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 13/11 2019, 17:52 (1618 dage siden) @ Svend

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?
Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?

.
Jeg tror ikke at den gode tgpsen helt har tænkt til ende, hvad en ombygning af S-banen til fjernbanestandard vil betyde af ændringer i infrastrukturen.

Jeg følger blot den åndelige lethed hvormed tilhængere promoverer omstrømning af fjernbaner til S-banestandard. Jeg er sikker på at de har check på alle konsekvenser af deres forslag.

Alene bare at tale om "omstrømning" .......

Jeg ved ikke hvad det hedder på Hindi, men de klarede det da i Mumbai...

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Svend, 13/11 2019, 19:57 (1618 dage siden) @ tgpsen

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?
Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?

.
Jeg tror ikke at den gode tgpsen helt har tænkt til ende, hvad en ombygning af S-banen til fjernbanestandard vil betyde af ændringer i infrastrukturen.


Jeg følger blot den åndelige lethed hvormed tilhængere promoverer omstrømning af fjernbaner til S-banestandard. Jeg er sikker på at de har check på alle konsekvenser af deres forslag.

Alene bare at tale om "omstrømning" .......


Jeg ved ikke hvad det hedder på Hindi, men de klarede det da i Mumbai...

.
Du lever i en anden verden ........:-D

--
Svend

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 15/11 2019, 20:33 (1616 dage siden) @ Svend

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?
Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?

.
Jeg tror ikke at den gode tgpsen helt har tænkt til ende, hvad en ombygning af S-banen til fjernbanestandard vil betyde af ændringer i infrastrukturen.


Jeg følger blot den åndelige lethed hvormed tilhængere promoverer omstrømning af fjernbaner til S-banestandard. Jeg er sikker på at de har check på alle konsekvenser af deres forslag.

Alene bare at tale om "omstrømning" .......


Jeg ved ikke hvad det hedder på Hindi, men de klarede det da i Mumbai...

.
Du lever i en anden verden ........:-D

Sammen med kineserne... og endda nogle indere ...:-D

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af KKLD, 13/11 2019, 19:23 (1618 dage siden) @ tgpsen

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?


Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

Med omstrømning af 140 km S-bane til fjernbanestandard får man 4 spor Roskilde - Hellerup. Med omstrømning af 15 + 50 km fjernbane til S-banestandard får man 2 + 2 spor Roskilde - Hellerup.


Det er faktisk endnu længere end Roskilde - Hellerup. De samme spor fortsætte cirka 5 minutter længere nordpå til Klampenborg.

Ville det være bedre men henblik på at S-tog bliver førerløse om 5-10 år?

Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?

Ja de nye s-tog bliver førerløse. Det ville vel ikke kunne fungere sammen med fjerntog.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 13/11 2019, 19:47 (1618 dage siden) @ KKLD

Det virker som en ret stor overdrivelse at kalde det “fantastisk”. Det er, som jeg oplever det, ikke en del af køreplanen, i hvert fald ikke for passagertog. Det giver noget stabilitet og nogle muligheder når der er forsinkelser hvis man kan time det perfekt. Det virker som noget der sker til tider, men ikke særlig ofte.

Er effekten meget større end den man får af at gøre Hedehusene til s-togstation så regionaltoget får et stop mindre?


Strækningen er egentlig for kort til at lave egentlige overhalinger i køreplanen. Før den nye Ringstedbane kunne man dog opleve det en gang i timen:
Regionaltoget xx:46 standser ved alle stationer, i Høje Tåstrup er det xx:00. Lynet er lige bagefter (xx:52 fra Kh, xx:05 fra Høje T.). Regionaltoget skal standse i Hedehusene og Trekroner, men det er først efter afgang fra trekroner, at lyntoget overhaler i fuld fart.

Med andre ord, det tager 12 minutter Høje T.-Roskilde med stop, men 7 minutter Høje T. - Roskilde. Det er ikke helt praktisk med de overhalinger. Havde sporet været 5-10 km længere, så havde det været noget helt andet. Jeg tror, kapaciteten med to spor uden stop i hedehusene ville være lidt bedre, da togene ville få et mere ensartet standsningsmønster.

Med omstrømning af 140 km S-bane til fjernbanestandard får man 4 spor Roskilde - Hellerup. Med omstrømning af 15 + 50 km fjernbane til S-banestandard får man 2 + 2 spor Roskilde - Hellerup.


Det er faktisk endnu længere end Roskilde - Hellerup. De samme spor fortsætte cirka 5 minutter længere nordpå til Klampenborg.

Ville det være bedre men henblik på at S-tog bliver førerløse om 5-10 år?

Hvad er forbindelsen mellem omstrømning og førerløshed? Eller mener du i virkeligheden generel anskaffelse af ny serie S-tog?


Ja de nye s-tog bliver førerløse. Det ville vel ikke kunne fungere sammen med fjerntog.

Hvorfor ikke det?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Svend, 13/11 2019, 22:38 (1618 dage siden) @ tgpsen

Ja de nye s-tog bliver førerløse. Det ville vel ikke kunne fungere sammen med fjerntog.


Hvorfor ikke det?

.
Hvilket signalsystem mener du så understøtter det?

--
Svend

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af YBS, 12/11 2019, 22:42 (1619 dage siden) @ RasmusJ

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 14/11 2019, 10:10 (1618 dage siden) @ YBS

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).

Du kan prøve at vende dig om, så er der 2 til Glostrup (mod København)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Schienenwolf, Læsø, 15/11 2019, 04:02 (1617 dage siden) @ metrohenrik

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).


Du kan prøve at vende dig om, så er der 2 til Glostrup (mod København)

Der er to spor Høje Taastrup - Vigerslev. Resten af vejen ind til København H er der fire. Det giver en vis mulighed for fleksibel trafikafvikling, men Høje Taastrup - Vigerslev er en flaskehals. Det er rigtigt nok, at Ringstedbanen giver en aflastning, men det er kun for passagerer i visse rejserelationer og kun til et vist punkt er nået. Hvis der skal tvinges bilister over i togene, som mange gerne vil, når blot det ikke er dem selv, der skal have forlænget transporttid og flere skift undervejs, så er det en temmelig dårlig idé at fjerne kapacitet fra fjerntrafikken. Hvis man udover Ringstedbanen havde bygget et ekstra enkeltspor Roskilde - Vigerslev, som der i sin tid var reserveret areal til, men som blev ophævet efter beslutningen om Ringstedbanen, så havde man bedre løst fjerntrafikkens kapacitetsproblemer i myldretiderne, samtidig med at man kunne have fået S-bane Høje Taastrup - Roskilde. Men det kan jo selvfølgelig være, at det kan klares med nogle flere dobbeltdækkertog.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 15/11 2019, 09:27 (1617 dage siden) @ Schienenwolf

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).


Du kan prøve at vende dig om, så er der 2 til Glostrup (mod København)


Der er to spor Høje Taastrup - Vigerslev. Resten af vejen ind til København H er der fire. Det giver en vis mulighed for fleksibel trafikafvikling, men Høje Taastrup - Vigerslev er en flaskehals. Det er rigtigt nok, at Ringstedbanen giver en aflastning, men det er kun for passagerer i visse rejserelationer og kun til et vist punkt er nået. Hvis der skal tvinges bilister over i togene, som mange gerne vil, når blot det ikke er dem selv, der skal have forlænget transporttid og flere skift undervejs, så er det en temmelig dårlig idé at fjerne kapacitet fra fjerntrafikken. Hvis man udover Ringstedbanen havde bygget et ekstra enkeltspor Roskilde - Vigerslev, som der i sin tid var reserveret areal til, men som blev ophævet efter beslutningen om Ringstedbanen, så havde man bedre løst fjerntrafikkens kapacitetsproblemer i myldretiderne, samtidig med at man kunne have fået S-bane Høje Taastrup - Roskilde. Men det kan jo selvfølgelig være, at det kan klares med nogle flere dobbeltdækkertog.

Her på dette site er der debatører som rask væk vil smide 60+ mia ud til en Kattegatforbindelse og som lukker øjnene for hvor kapacitetsproblemerne reel ligger!
Havde man lavet plads til 4 spor på den nye Ringstedbane ( blot fra Vallensbæk) og til Ringsted ville der være kapacitet til enten at lave S-tog til Roskilde eller lave regionaltog som erstattede S-toget fra Valby til Høje Taastrup og fortsatte til enten Helsingør eller Kastrup og dermed sikrede gode forbindelser til såvel lufthavnen som Kystbanepassagerne.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 15/11 2019, 15:10 (1616 dage siden) @ Pyloriis

Nu er der jo 4 spor videre - 2 til Holbæk og to til Ringsted (+ lille Syd).


Du kan prøve at vende dig om, så er der 2 til Glostrup (mod København)


Der er to spor Høje Taastrup - Vigerslev. Resten af vejen ind til København H er der fire. Det giver en vis mulighed for fleksibel trafikafvikling, men Høje Taastrup - Vigerslev er en flaskehals. Det er rigtigt nok, at Ringstedbanen giver en aflastning, men det er kun for passagerer i visse rejserelationer og kun til et vist punkt er nået. Hvis der skal tvinges bilister over i togene, som mange gerne vil, når blot det ikke er dem selv, der skal have forlænget transporttid og flere skift undervejs, så er det en temmelig dårlig idé at fjerne kapacitet fra fjerntrafikken. Hvis man udover Ringstedbanen havde bygget et ekstra enkeltspor Roskilde - Vigerslev, som der i sin tid var reserveret areal til, men som blev ophævet efter beslutningen om Ringstedbanen, så havde man bedre løst fjerntrafikkens kapacitetsproblemer i myldretiderne, samtidig med at man kunne have fået S-bane Høje Taastrup - Roskilde. Men det kan jo selvfølgelig være, at det kan klares med nogle flere dobbeltdækkertog.


Her på dette site er der debatører som rask væk vil smide 60+ mia ud til en Kattegatforbindelse

Det må være ødsle mig. Jeg vil have en kattegatforbindelse mellem København og Århus.

og som lukker øjnene for hvor kapacitetsproblemerne reel ligger!

De ligger mellem København og Århus.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af ulca, 12/11 2019, 20:56 (1619 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg synes at erindre at byrådet i Roskilde har sagt "nej tak" til eller ligefrem blankt afvist at få S-tog. Hvorfor? Man frygter at blive en slags forstad til København, snarere end en selvstændig by. Om den frygt så er begrundet ved jeg ikke, jeg synes ikke at have hørt om noget tilsvarende er sket noget tilsvarende for eksempelvis Hillerød og Køge; begge disse har en afstand på over 20 km til København H. hvilket også er tilfældet for Roskilde.

Er det i øvrigt så stadig planen at benytte de to yderste spor til S-tog, som det tidligere har været foreslået? Med deraf følgende overføring af 1 spor henover de øvrige. Eller vil man måske anvende de 2 nordligste spor? Sidstnævnte burde kræve mindre sporarbejde ved Høje Taastrup.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Bongo-Anders, 12/11 2019, 21:33 (1619 dage siden) @ ulca

Ja der er de 2 nordlige spor der bliver til S togs spor lige som på resten af strækningen ind til København.

Trekroner vil så ud over fast 10 minutters drift med S-toget få glæde af 3 Regionaltog i timen ud af de 8 der vil køre i myldretiden.
Når der "kun" er 6 Regionaltog i timen så er det vist kun 2 Regionaltog der standser på Trekroner.

De ekstra regionaltogsstop er vel fordi at Universitet har en del studerende der kommer vestfra.

Hedehusene vil helt gå over til kun at være en S-togs station og det er vist også rigeligt når der kun er 1200 passagere i døgnet.
Selvfølgelig vil Nærheden bringe det tal op men jeg tror at folk syntes det er bedre hvis de bare ved der kører et tog i fast minuttal hvert 10 minut.

Det er vel også værd at bemærke at Roskilde toget vil springe Brøndby Øster, Rødovre og Hvidovre over.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Hans, 12/11 2019, 21:47 (1619 dage siden) @ Bongo-Anders

Ja der er de 2 nordlige spor der bliver til S togs spor lige som på resten af strækningen ind til København.

Trekroner vil så ud over fast 10 minutters drift med S-toget få glæde af 3 Regionaltog i timen ud af de 8 der vil køre i myldretiden.
Når der "kun" er 6 Regionaltog i timen så er det vist kun 2 Regionaltog der standser på Trekroner.

De ekstra regionaltogsstop er vel fordi at Universitet har en del studerende der kommer vestfra.

Hedehusene vil helt gå over til kun at være en S-togs station og det er vist også rigeligt når der kun er 1200 passagere i døgnet.
Selvfølgelig vil Nærheden bringe det tal op men jeg tror at folk syntes det er bedre hvis de bare ved der kører et tog i fast minuttal hvert 10 minut.

Det er vel også værd at bemærke at Roskilde toget vil springe Brøndby Øster, Rødovre og Hvidovre over.

Jeg kan jo kun tale for mig selv, men som bosiddende i Hedehusene, foretrækker jeg LANGT at have en hurtig og komfortabel forbindelse til København selv om den kun kører to gange i timen. S-tog med utallige stop til København? Nej tak herfra!
Mvh
Hans

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af ulca, 12/11 2019, 22:09 (1619 dage siden) @ Bongo-Anders

Ja der er de 2 nordlige spor der bliver til S togs spor lige som på resten af strækningen ind til København.

Okay, det virker da også mest fornuftigt og praktiskt sammenlignet med de øvrige strækninger.

De ekstra regionaltogsstop er vel fordi at Universitet har en del studerende der kommer vestfra.

Ja, men så må de jo affinde sig med et ekstra skift i enten Roskilde eller Høje Taastrup. Hvilket så også bliver nødvendigt for de fra de sydlige egne. Ligesom at i al fald nogen af de som skal til Københavns Universitet må skifte til Metro på Nørreport hvis de skal til afdelingen på Amager.

Det er vel også værd at bemærke at Roskilde toget vil springe Brøndby Øster, Rødovre og Hvidovre over.

Og at det samme gælder de IC-tog som stadig kommer til at køre på den nuværende linje, såvel som de regionaltog til Kalundborg, Korsør; i det hele taget samtlige fjerntog på den strækning. Således at disse kun vil standse på København H., i Høje Taastrup og Roskilde. Og for nogle regionaltogs vedkommende, Ny Ellebjerg, som efter sigende bliver et knudepunkt.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Simon1906, Hedehusene, 13/11 2019, 12:45 (1618 dage siden) @ ulca

Til at begynde med var jeg for Stog til Roskilde, men efterhånden tror jeg at man er bedst tjent med regionaltogene specielt hvis nogle af dem får stop i Glostrup, ideen med at lokaltogene fra Stevns fortsætter til Høje Taastrup lyder også tiltalende. Og så måske flere afgange på buslinie 123 på strækning Glostrup Hedehusene (Roskilde)

Simon
Hedehusene

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Schienenwolf, Læsø, 14/11 2019, 11:53 (1618 dage siden) @ Bongo-Anders

Ja der er de 2 nordlige spor der bliver til S togs spor lige som på resten af strækningen ind til København.

Trekroner vil så ud over fast 10 minutters drift med S-toget få glæde af 3 Regionaltog i timen ud af de 8 der vil køre i myldretiden.
Når der "kun" er 6 Regionaltog i timen så er det vist kun 2 Regionaltog der standser på Trekroner.

Nej, det skal du ikke regne med, at Trekroner får. Der fjernes kapacitet ved at inddrage de to spor til S-tog, så fjerntogstoppene vil formentlig forsvinde fra Trekroner og Hedehusene, ligesom de tidligere er fjernet fra Taastrup og Glostrup (og Albertslund og Hvidovre). Lokaltrafikken vil alene skulle betjenes med S-tog (hvilket vel også ligesom er den grundlæggende idé med "S-tog til Roskilde"), så der bliver plads til at udvide kapaciteten for fjerntog vest og syd for Roskilde på fjerntogsporene. Der er ikke passagerunderlag i hverken Trekroner og Hedehusene til at understøtte mere end 20 minutters drift og måske 10 minutter i myldretiderne, også i og med og såfremt, at folk fra/til Roskilde fortsat skal kunne bruge fjerntogene til/fra København og Lufthavnen. Hvis (København -) - Høje Taastrup - Roskilde reduceres til kun ét dobbeltspor for fjerntog, vil der næppe være plads til stansende "bumletog".

De ekstra regionaltogsstop er vel fordi at Universitet har en del studerende der kommer vestfra.

De skal så med S-toget fra Roskilde jf. ovenfor. Glostrup står som knudepunkt med letbane i første række til at få standsende fjerntog. Måske også Danshøj som skiftestation til Ringbanen.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 14/11 2019, 17:37 (1617 dage siden) @ Schienenwolf

Ja der er de 2 nordlige spor der bliver til S togs spor lige som på resten af strækningen ind til København.

Trekroner vil så ud over fast 10 minutters drift med S-toget få glæde af 3 Regionaltog i timen ud af de 8 der vil køre i myldretiden.
Når der "kun" er 6 Regionaltog i timen så er det vist kun 2 Regionaltog der standser på Trekroner.


Nej, det skal du ikke regne med, at Trekroner får.

Trekroner får stadig regionaltog. Der ikke planer om at afvikle den som stop for regionaltog - det er nævnt i udkastet til rapport. Trekroner er så stor et stop, at man ikke gør det. Men dog kommer nok færre stop. Det er kun Hedehusende som mister regionaltog.

Mvh
Steen

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Jens Hansen, 14/11 2019, 20:31 (1617 dage siden) @ steenth

Er Trekroner ikke hovedsageligt studerende?

Ikke at de også skal have mulighed for at rejse, men de rejser imod myldretiden og er næppe rejsetidsfølsomme.

Så måske burde Trekroner også undvære regionaltog, mange taber tid, ved at togene stopper.

JH

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Frank Poulsen, 14/11 2019, 20:32 (1617 dage siden) @ Jens Hansen

Er Trekroner ikke hovedsageligt studerende?

Ikke at de også skal have mulighed for at rejse, men de rejser imod myldretiden og er næppe rejsetidsfølsomme.

Så måske burde Trekroner også undvære regionaltog, mange taber tid, ved at togene stopper.

JH

Hvorfor skulle studerende ikke være rejstetidsfølsomme?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af RasmusD, 14/11 2019, 21:09 (1617 dage siden) @ Jens Hansen

Nej. Der er mange familieboliger derude. Groft sagt har al befolkningstilvæksten i Roskilde by de sidste 10-15 år fundet sted i Trekroner.

Dertil trækker både RUC og Absalon studerende fra hele Sjælland, så der er rigeligt med tilrejsende der følger myldretidsretningen.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af steenth, 14/11 2019, 21:16 (1617 dage siden) @ Jens Hansen

Er Trekroner ikke hovedsageligt studerende?

Studerende er også rejsende - Trekroner er en af de større regionaltogsstationer. Tallet er større end flere intercity-stationer.

Ikke at de også skal have mulighed for at rejse, men de rejser imod myldretiden og er næppe rejsetidsfølsomme.

Så måske burde Trekroner også undvære regionaltog, mange taber tid, ved at togene stopper.

Passagertal er ret høj selvom det er rekreativ få tog i timen, som stopper på stationen. Så vidt jeg kan se, så bliver fjernet nogle tog med S-tog til Roskilde.

Mvh
Steen

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 13/11 2019, 20:35 (1618 dage siden) @ Jens Hansen

Mange er bekymret for at få S-tog mellem Høje Taastrup og Roskilde ligesom nedlæggelse af Kystbanen giver panderynker.
Andre vil ændre strømforsyning på S-togsnettet.
Eller benytte de 2 rør i boulevardbanen til S-tog.

Måske skulle man i stedet lave regionaltog fra Kalundborg (Holbæk) via Ny Ellebjerg og herfra hvert 2. tog til Kastrup eller Helsingør.
Tilsvarende regionaltog fra Næstved via Køge Nord og Ny Ellebjerg og herfra hvert 2. tog til Kastrup eller Helsingør.
Fordel: Der vil komme direkte tog fra det meste af Sjælland til det centrale København / Kastrup.
Togrejsende fra Fyn / Jylland kan enten i Roskilde / Høje Taastrup / Køge Nord / Ny Ellebjerg får forbindelse til Kastrup.
Rejsende fra Helsingør og Kystbanen kan med et skift få gode forbindelser til det meste af Sjælland / Fyn / Jylland samt til Kastrup primært på Ny Ellebjerg og fraset Kastrup skifte på de andre nævnte stationer (Roskilde / Høje Taastrup / Køge Nord).

S-tog fra Valby til Høje Taastrup omdannes til alm. togdrift.
Det betyder at der er længere strækning med 4 spor fra Valby til Høje Taastrup og dermed bedre mulighed for overhaling.
Ret få stationer på denne S-togs strækning skal ombygges. Her kan regionaltog fra Kalundborg (Holbæk) så standse.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Svend, 13/11 2019, 22:41 (1618 dage siden) @ Pyloriis

Mange er bekymret for at få S-tog mellem Høje Taastrup og Roskilde ligesom nedlæggelse af Kystbanen giver panderynker.
Andre vil ændre strømforsyning på S-togsnettet.
Eller benytte de 2 rør i boulevardbanen til S-tog.

Måske skulle man i stedet lave regionaltog fra Kalundborg (Holbæk) via Ny Ellebjerg og herfra hvert 2. tog til Kastrup eller Helsingør.
Tilsvarende regionaltog fra Næstved via Køge Nord og Ny Ellebjerg og herfra hvert 2. tog til Kastrup eller Helsingør.
Fordel: Der vil komme direkte tog fra det meste af Sjælland til det centrale København / Kastrup.
Togrejsende fra Fyn / Jylland kan enten i Roskilde / Høje Taastrup / Køge Nord / Ny Ellebjerg får forbindelse til Kastrup.
Rejsende fra Helsingør og Kystbanen kan med et skift få gode forbindelser til det meste af Sjælland / Fyn / Jylland samt til Kastrup primært på Ny Ellebjerg og fraset Kastrup skifte på de andre nævnte stationer (Roskilde / Høje Taastrup / Køge Nord).

S-tog fra Valby til Høje Taastrup omdannes til alm. togdrift.
Det betyder at der er længere strækning med 4 spor fra Valby til Høje Taastrup og dermed bedre mulighed for overhaling.
Ret få stationer på denne S-togs strækning skal ombygges. Her kan regionaltog fra Kalundborg (Holbæk) så standse.

.
Fantasien fejler i hvert ikke noget ......;-) :-D

--
Svend

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 14/11 2019, 07:51 (1618 dage siden) @ Svend

Mange er bekymret for at få S-tog mellem Høje Taastrup og Roskilde ligesom nedlæggelse af Kystbanen giver panderynker.
Andre vil ændre strømforsyning på S-togsnettet.
Eller benytte de 2 rør i boulevardbanen til S-tog.

Måske skulle man i stedet lave regionaltog fra Kalundborg (Holbæk) via Ny Ellebjerg og herfra hvert 2. tog til Kastrup eller Helsingør.
Tilsvarende regionaltog fra Næstved via Køge Nord og Ny Ellebjerg og herfra hvert 2. tog til Kastrup eller Helsingør.
Fordel: Der vil komme direkte tog fra det meste af Sjælland til det centrale København / Kastrup.
Togrejsende fra Fyn / Jylland kan enten i Roskilde / Høje Taastrup / Køge Nord / Ny Ellebjerg får forbindelse til Kastrup.
Rejsende fra Helsingør og Kystbanen kan med et skift få gode forbindelser til det meste af Sjælland / Fyn / Jylland samt til Kastrup primært på Ny Ellebjerg og fraset Kastrup skifte på de andre nævnte stationer (Roskilde / Høje Taastrup / Køge Nord).

S-tog fra Valby til Høje Taastrup omdannes til alm. togdrift.
Det betyder at der er længere strækning med 4 spor fra Valby til Høje Taastrup og dermed bedre mulighed for overhaling.
Ret få stationer på denne S-togs strækning skal ombygges. Her kan regionaltog fra Kalundborg (Holbæk) så standse.

.
Fantasien fejler i hvert ikke noget ......;-) :-D

Bedre end at være fantasiløs!;-) :-D

Spøg til side. Forslaget kunne laves relativt billigt - betyde at "røret mellem Hovedbanen og Østerport havde en berettigelse og sikre bedre forbindelser mellem Sjælland og Kastrup og faktisk også mellem resten af landet og Kastrup / København.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Jens Hansen, 14/11 2019, 08:02 (1618 dage siden) @ Pyloriis

Man kan tænke sig rigtigt meget men husk også at det skal betales.

Jernbanen har ikke højeste prioritet hos alle og den er et mega dyrt værktøj!

Men klogere på S-tog til Roskilde blev vi ikke, så må vi jo vente.

JH

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Simon1906, Hedehusene, 14/11 2019, 22:51 (1617 dage siden) @ Jens Hansen

Ja klogere bliver vi garanteret ikke, skal vi ikke stoppe denne tråd indtil vi ved om der er penge til den, ved siden af alle de andre trafikprojekter der også er nødvendige.

Simon
Heddhusene

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Niels Munch, 15/11 2019, 06:34 (1617 dage siden) @ Simon1906

Ja klogere bliver vi garanteret ikke, skal vi ikke stoppe denne tråd indtil vi ved om der er penge til den, ved siden af alle de andre trafikprojekter der også er nødvendige.


Sympatisk forslag, men du taler nok for døve øren. De fleste af de sædvanlige debattanter lytter oftest kun til egne argumenter. Så "elefantvæddeløbet" fortsætter nok.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 15/11 2019, 09:37 (1617 dage siden) @ Niels Munch

Ja klogere bliver vi garanteret ikke, skal vi ikke stoppe denne tråd indtil vi ved om der er penge til den, ved siden af alle de andre trafikprojekter der også er nødvendige.

Sympatisk forslag, men du taler nok for døve øren. De fleste af de sædvanlige debattanter lytter oftest kun til egne argumenter. Så "elefantvæddeløbet" fortsætter nok.

Ja frustrerende med demokrati at man ikke bare holder kæft.
Men mon ikke vi kan blive enige om at der såvel politisk som indenfor DSB & Banedanmark over de sidste 20 år er truffet beslutninger som var tåbelige eller direkte skadelige for at få flere til at tage toget.
Så jeg foretrækker at man trods alt kan debattere omend nogle debatører er mere snævetsynet end andre.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Niels Munch, 15/11 2019, 10:36 (1617 dage siden) @ Pyloriis

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 15/11 2019, 10:54 (1617 dage siden) @ Niels Munch

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.

Og dig. Du ville gerne være disse bemærkninger foruden?

I perioden 1960-1980 var der på mange områder gode fremskridt i det danske samfund. Der var politikere som reelt gad høre på fagfolk og vi fik lukket mange helt små skoler, sygehuse og fik bygget især veje som var foreberedt på fremtiden.
Fra starten af 80'erne kom der flere og flere "DJØFere" indenfor især statens område.
Umiddelbart med godt resultat da produktiviteten steg.
Men vi har for længst passeret det punkt hvor man kan presse mere ud af de fleste arbejdssituationer.
Derfor ser vi også håblåse og uigennemtænkte planer på alle niveauer som stort set alle ender med enten ikke at gøre en forskel eller forringe pågældende område.

Fra min egen verden - sygehusene - er det kun gået en vej i de sidste 5-8 år. Nemlig nedad bakke i forhold leveret kvalitet. De stakkels patienter sendes rundt fra sted til sted og alle forsøger at vaske hænder. Ja nogle få ting er blevet bedre men overordnet er det blevet ringere fir den enkelte patient.

Det samme gør sig for den kollektive trafik.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Niels Munch, 15/11 2019, 11:00 (1617 dage siden) @ Pyloriis

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.


Og dig. Du ville gerne være disse bemærkninger foruden?


Hvor læser du det, gode Pyloriis?

En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 15/11 2019, 13:28 (1616 dage siden) @ Niels Munch

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.


Og dig. Du ville gerne være disse bemærkninger foruden?

Hvor læser du det, gode Pyloriis?

En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler.

Kære Munch
En logisk følgeslutning når du bakker op om at stoppe debatten indtil der er penge.

Du burde vel vide at når pengene kommer er det på baggrund af et konkret projekt.

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Niels Munch, 15/11 2019, 13:59 (1616 dage siden) @ Pyloriis

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.


Og dig. Du ville gerne være disse bemærkninger foruden?

Hvor læser du det, gode Pyloriis?

En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler.


Kære Munch
En logisk følgeslutning når du bakker op om at stoppe debatten indtil der er penge.

Du burde vel vide at når pengene kommer er det på baggrund af et konkret projekt.


Gode Pyloriis

En logisk følgeslutning at du mener, beslutningstagerne bliver påvirket af bl.a. din medvirken i debatten her på forum? Hvor du projicerer dine frustrationer over sundhedsvæsenet over på den kollektive trafik?

Men når vi nu er i gang med at skyde hinanden hypoteser i skoene: Hvis jeg debatterede sundhedsvæsenet på basis af samme faglige vidensniveau, hvorpå du debatterer jernbanevæsenet, ville du nok betakke dig.

I øvrigt har forum efterhånden flere gange debatteret S-tog til Roskilde, hvilket også nu sker uden, at der foreligger et konkret, nyt grundlag.

Det ligner mere meningsekshibitionisme end debat. Og det skaber endnu en kilometerlang og uoverskuelig tråd. Men man er da velkommen til at fortsætte - indtil webmaster kommer med hængelåsen.

Jeg anbefaler mig.

Avatar

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/11 2019, 14:19 (1616 dage siden) @ Niels Munch

Og i lyset af at det var en artikel bag betalingsmur, som mange/de fleste ikke har kunnet læse, er det en imponerende tråd der kom ud af det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Carsten, 15/11 2019, 14:20 (1616 dage siden) @ Niels Munch

:-) touché

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Pyloriis, 15/11 2019, 14:46 (1616 dage siden) @ Niels Munch

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.


Og dig. Du ville gerne være disse bemærkninger foruden?

Hvor læser du det, gode Pyloriis?

En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler.


Kære Munch
En logisk følgeslutning når du bakker op om at stoppe debatten indtil der er penge.

Du burde vel vide at når pengene kommer er det på baggrund af et konkret projekt.

Gode Pyloriis

En logisk følgeslutning at du mener, beslutningstagerne bliver påvirket af bl.a. din medvirken i debatten her på forum? Hvor du projicerer dine frustrationer over sundhedsvæsenet over på den kollektive trafik?

Men når vi nu er i gang med at skyde hinanden hypoteser i skoene: Hvis jeg debatterede sundhedsvæsenet på basis af samme faglige vidensniveau, hvorpå du debatterer jernbanevæsenet, ville du nok betakke dig.

I øvrigt har forum efterhånden flere gange debatteret S-tog til Roskilde, hvilket også nu sker uden, at der foreligger et konkret, nyt grundlag.

Det ligner mere meningsekshibitionisme end debat. Og det skaber endnu en kilometerlang og uoverskuelig tråd. Men man er da velkommen til at fortsætte - indtil webmaster kommer med hængelåsen.

Jeg anbefaler mig.

Kan hænde jeg mangler reknisk indsigt i jernbaneverden, men må af og til døje med de dårlige løsninger som især i de sidste 20 år er fremkommet.

Og som du nok korrekt påpeger har jeg formentlig større indsigt i sundhedssektoren end du har.
For os begge gælder at vi dels betaler til disse områder og må i et ellet andet omfang bruge dem.

Det ændrer ikke på at beslurninger i stort omfang i dag træffes af folk med beskeden faglig indsigt eller med en anden agenda end at sikre samfundets ve og vel som helhed.

Nej jeg er ikke så naiv at en debat her afgørende ændrer noget. Omvendt er der af og til læsere som i dag har indflydelse og måske får input som kan betyde bedre løsninger.

Hvis man ikke tror det - hvorfor så overhovedet have muligheden for at udveksle synspunkter / tanker?

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af tgpsen, 15/11 2019, 15:19 (1616 dage siden) @ Pyloriis

Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum.


Og dig. Du ville gerne være disse bemærkninger foruden?

Hvor læser du det, gode Pyloriis?

En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler.


Kære Munch
En logisk følgeslutning når du bakker op om at stoppe debatten indtil der er penge.

Du burde vel vide at når pengene kommer er det på baggrund af et konkret projekt.

Gode Pyloriis

En logisk følgeslutning at du mener, beslutningstagerne bliver påvirket af bl.a. din medvirken i debatten her på forum? Hvor du projicerer dine frustrationer over sundhedsvæsenet over på den kollektive trafik?

Men når vi nu er i gang med at skyde hinanden hypoteser i skoene: Hvis jeg debatterede sundhedsvæsenet på basis af samme faglige vidensniveau, hvorpå du debatterer jernbanevæsenet, ville du nok betakke dig.

I øvrigt har forum efterhånden flere gange debatteret S-tog til Roskilde, hvilket også nu sker uden, at der foreligger et konkret, nyt grundlag.

Det ligner mere meningsekshibitionisme end debat. Og det skaber endnu en kilometerlang og uoverskuelig tråd. Men man er da velkommen til at fortsætte - indtil webmaster kommer med hængelåsen.

Jeg anbefaler mig.


Kan hænde jeg mangler reknisk indsigt i jernbaneverden, men må af og til døje med de dårlige løsninger som især i de sidste 20 år er fremkommet.

Og som du nok korrekt påpeger har jeg formentlig større indsigt i sundhedssektoren end du har.
For os begge gælder at vi dels betaler til disse områder og må i et ellet andet omfang bruge dem.

Det ændrer ikke på at beslurninger i stort omfang i dag træffes af folk med beskeden faglig indsigt eller med en anden agenda end at sikre samfundets ve og vel som helhed.

Nej jeg er ikke så naiv at en debat her afgørende ændrer noget. Omvendt er der af og til læsere som i dag har indflydelse og måske får input som kan betyde bedre løsninger.

Hvis man ikke tror det - hvorfor så overhovedet have muligheden for at udveksle synspunkter / tanker?


Sådan gjorde man dengang:
https://da.wikipedia.org/wiki/Holger_Hammerich

Ingeniøren - om s-tog til roskilde

af Niels Munch, 15/11 2019, 15:24 (1616 dage siden) @ Pyloriis

Jeg lader dig hjertens gerne gerne få det sidste ord her, men skal blot erindre om, at netop denne del af debatten blev indledt af trådstarter Jens Hansens egne ord: "Men klogere på S-tog til Roskilde blev vi ikke, så må vi jo vente."

Det er i al enkelthed, hvad jeg har forholdt mig til.

Så er det sagt!

af LHJ, 15/11 2019, 15:35 (1616 dage siden) @ Niels Munch

Gode Pyloriis

En logisk følgeslutning at du mener, beslutningstagerne bliver påvirket af bl.a. din medvirken i debatten her på forum? Hvor du projicerer dine frustrationer over sundhedsvæsenet over på den kollektive trafik?

Men når vi nu er i gang med at skyde hinanden hypoteser i skoene: Hvis jeg debatterede sundhedsvæsenet på basis af samme faglige vidensniveau, hvorpå du debatterer jernbanevæsenet, ville du nok betakke dig.

I øvrigt har forum efterhånden flere gange debatteret S-tog til Roskilde, hvilket også nu sker uden, at der foreligger et konkret, nyt grundlag.

Det ligner mere meningsekshibitionisme end debat. Og det skaber endnu en kilometerlang og uoverskuelig tråd. Men man er da velkommen til at fortsætte - indtil webmaster kommer med hængelåsen.

Jeg anbefaler mig.


Bravo, Niels!
God weekend til alle - sludrehoveder såvel som faktualister ;-)
Mh
LH

Så er det sagt!

af Pyloriis, 15/11 2019, 16:22 (1616 dage siden) @ LHJ

Gode Pyloriis

En logisk følgeslutning at du mener, beslutningstagerne bliver påvirket af bl.a. din medvirken i debatten her på forum? Hvor du projicerer dine frustrationer over sundhedsvæsenet over på den kollektive trafik?

Men når vi nu er i gang med at skyde hinanden hypoteser i skoene: Hvis jeg debatterede sundhedsvæsenet på basis af samme faglige vidensniveau, hvorpå du debatterer jernbanevæsenet, ville du nok betakke dig.

I øvrigt har forum efterhånden flere gange debatteret S-tog til Roskilde, hvilket også nu sker uden, at der foreligger et konkret, nyt grundlag.

Det ligner mere meningsekshibitionisme end debat. Og det skaber endnu en kilometerlang og uoverskuelig tråd. Men man er da velkommen til at fortsætte - indtil webmaster kommer med hængelåsen.

Jeg anbefaler mig.

Bravo, Niels!
God weekend til alle - sludrehoveder såvel som faktualister ;-)
Mh
LH

I disse dage for 30 år siden faldt Berlinmuren og Stasiregimet med deres ytringsknækkelse. Hvorfor mon man får minder om disse ellers forgangne tider?
Nå Også god weekend til dem som har noget mod ytringsfriheden!

Så er det sagt!

af Niels Munch, 15/11 2019, 16:32 (1616 dage siden) @ Pyloriis

I disse dage for 30 år siden faldt Berlinmuren og Stasiregimet med deres ytringsknækkelse. Hvorfor mon man får minder om disse ellers forgangne tider?
Nå Også god weekend til dem som har noget mod ytringsfriheden!


NU strammer du den over det anstændige, Pyloriis! Med fare for at gentage mig selv fra tidligere indlæg i denne del af debatten:

"Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum."

"En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler."

Brug venligst weekenden til lidt eftertanke.

Så er det sagt!

af Pyloriis, 15/11 2019, 17:07 (1616 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Pyloriis, 15/11 2019, 17:27

I disse dage for 30 år siden faldt Berlinmuren og Stasiregimet med deres ytringsknækkelse. Hvorfor mon man får minder om disse ellers forgangne tider?
Nå Også god weekend til dem som har noget mod ytringsfriheden!

NU strammer du den over det anstændige, Pyloriis! Med fare for at gentage mig selv fra tidligere indlæg i denne del af debatten:

"Jeg anfægter hverken demokrati eller ytringsfrihed. Jeg har blot gjort en enkelt bemærkning om, hvorledes disse friheder nydes her på forum."

"En god debat er karakteriseret ved, at man lytter mindst lige så meget, som man taler."

Brug venligst weekenden til lidt eftertanke.

Kære Munch
Jeg behøver såmænd ikke weekenden.
Nogle har følt behov for at bringe artiklen fra ing.dk i spil på dette site.
Måske meget relevant da der for et par måneder siden var power point fra et foredrag om netop S-tog til Roskilde.
Så tilsyneladende er der grøde i forslaget om S-tog til Roskilde. F.eks.
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Forundersoegelse-...
Simon finder det utidigt at diskutere dette før der er penge på bordet og du bakker op omkring dette.
Du kunne også have valgt at gøre ingenting!
Så når du bakker op omkring at stoppe debatten og nærmest opfodrer webmaster til at stoppe tråden - ja så minder det om at knægte ytringsfriheden!

Så er det sagt!

af Togbus, Foldingbro, 15/11 2019, 17:34 (1616 dage siden) @ Pyloriis

Det handler overhovedet ikke om ytringsfrihed. Det handler om at du gentager dig selv i det uendelige og blandt andet vrøvler sundhedspolitik ind i en diskussion om eventuelle trafikprojekter.

Du har ret til at sige din mening. Men andre har også ret til at sige at nu har man hørt mere end rigeligt på den monolog du opfører her.

Jeg accepterer for eksempel fuldt ud at nogle ikke bryder sig om at jeg ofte fremhæver alternativer til jernbanen. Det er ikke det samme som at min ytringsfrihed bliver krænket.

Hvis du mener at du ikke kan gentage dig nok selv her i dette forum, dan du finde andre græsgange. Eller som sagt en lang weekend.

Et indlæg er godt hvis det er relevant og det er svar på eller uddybning af de oplysninger, spørgsmål eller påstande som kommer i forrige indlæg.

--
- busser når det er billigst

Så er det sagt!

af Pyloriis, 15/11 2019, 17:54 (1616 dage siden) @ Togbus

Det handler overhovedet ikke om ytringsfrihed. Det handler om at du gentager dig selv i det uendelige og blandt andet vrøvler sundhedspolitik ind i en diskussion om eventuelle trafikprojekter.

Du har ret til at sige din mening. Men andre har også ret til at sige at nu har man hørt mere end rigeligt på den monolog du opfører her.

Selvfølgelig har de det - forskellen er nok at jeg vælger at tage dialogen end blot fortælle pågældende at jeg ikke gider at diskutere med dem!


Jeg accepterer for eksempel fuldt ud at nogle ikke bryder sig om at jeg ofte fremhæver alternativer til jernbanen. Det er ikke det samme som at min ytringsfrihed bliver krænket.

Accepterer du nu virkelig også det?
Hvis du gjorde, havde du ikke behov for at svare på noget der strengt taget ikke vedkom dig!


Hvis du mener at du ikke kan gentage dig nok selv her i dette forum, dan du finde andre græsgange. Eller som sagt en lang weekend.

Nu gentager jeg kun mig selv i det omfang det er påkrævet!


Et indlæg er godt hvis det er relevant og det er svar på eller uddybning af de oplysninger, spørgsmål eller påstande som kommer i forrige indlæg.

Så kan vi vel enes om at dit indlæg altså dårligt!

Men mon ikke webmaster oven på dit indlæg låser tråden!

Så er det sagt!

af Svend, 15/11 2019, 18:09 (1616 dage siden) @ Pyloriis


Men mon ikke webmaster oven på dit indlæg låser tråden!

.
Så du får det sidste ord - nå nej, næstsidste :-D :-D :-D

--
Svend

Så er det sagt!

af ivar, 15/11 2019, 18:20 (1616 dage siden) @ Pyloriis

Du synes at glemme, at vi har ytringsfrihed og ikke ytringspligt. Emnet i denne tråd, har været tæsket igennem flere gange, og der er ikke kommet væsentligt nyt frem, så er det vel rimeligt at stoppe frem for at gå i selvsving - som nogle "debattører" har for vane.

mvh
-ivar

Så er det sagt!

af Ib Jensen, 15/11 2019, 18:56 (1616 dage siden) @ ivar

Jeg synes ikke, der er nogen som helst grund til at låse tråden. Lad bare trollen Pyloriis ævle løs. Den bedste måde at "stoppe" ham på er simpelthen ved at undlade at kommentere hans altid fuldstændig urealistiske vrøvl. Trollen synes altid en helt masse, men ved praktisk talt aldrig noget.

Så vil nogen måske indvende, at hvis hans luftige ideer ikke bliver modsagt, får han jo "ret". Lad ham da bare tro det. Ingen af hans "forslag" vil nogensinde blive til virkelighed. Og det værste, man kan gøre ved andre, er ikke at vise dem interesse. Det fortjener hans "indlæg".

Ulempen ved at låse en tråd er jo, at man samtidig stopper muligheden for en fortsat god debat i de undertråde, som ikke er ødelagt af trollen.

Om selve substansen (S-tog til Roskilde): Jeg efterlyser viden og informationer - ikke holdninger.

Så er det sagt!

af Pyloriis, 15/11 2019, 19:47 (1616 dage siden) @ Ib Jensen

Jeg synes ikke, der er nogen som helst grund til at låse tråden. Lad bare trollen Pyloriis ævle løs. Den bedste måde at "stoppe" ham på er simpelthen ved at undlade at kommentere hans altid fuldstændig urealistiske vrøvl. Trollen synes altid en helt masse, men ved praktisk talt aldrig noget.

Lidt ligesom dit korstog for en Kattegatforbindelse!
Så det kan vi fremover så undlade at debatere eller ?


Så vil nogen måske indvende, at hvis hans luftige ideer ikke bliver modsagt, får han jo "ret". Lad ham da bare tro det. Ingen af hans "forslag" vil nogensinde blive til virkelighed. Og det værste, man kan gøre ved andre, er ikke at vise dem interesse. Det fortjener hans "indlæg".

Nej og det vil jernbane over Kattegat heller ikke de næste 50 år.


Ulempen ved at låse en tråd er jo, at man samtidig stopper muligheden for en fortsat god debat i de undertråde, som ikke er ødelagt af trollen.

Så bidrag selv med noget fornuftigt!


Om selve substansen (S-tog til Roskilde): Jeg efterlyser viden og informationer - ikke holdninger.

Læs dette!

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Forundersoegelse-...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak