Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering og batterier (Generelt)

af mpp, 12/11 2019, 20:07 (1620 dage siden)

Under foredraget om batteritog nævnte Lasse, at det er usmart at omkostninger til køreledninger afholdes af infrastrukturforvalteren og omkostningen til batterier afholdes af operatøren. Hvis man kræver at alle tog skal være nulemissionstog og batterier i øvrigt er en hyldevare, kunne man så have et tredje led der stod for håndtering af batterier eller elektrificering?

Det kunne jo umiddelbart give god mening at DSB købte elektriske tog, der så fik monteret batterier så de kan køre over hele landet. Det kunne så sikre, at man kunne tænke smart om elektrificering af alle strækninger og bedre afveje omkostningen ved at sætte kørestrøm op med det samme ift. at bruge batterier. Det kunne så også sikre at man kan tænke smart ift. hvor man har brug for at opsætte og vedligeholde kørestrøm og om der er steder, hvor det giver mere mening at droppe køreledningerne og skifte til batteri.

Det kunne givetvist også gøre jernbanen mere modstandsdygtig mod nedfaldne køreledninger, men når man først har batterier i togene kan man jo lige så godt bruge batterierne. Med en enkelt instans kunne man vel givetvist også bedre sammenligne fordele og ulemper ved forskellig placeringer af køreledningsanlæg, sådan at de står hvor flest muligt tog får glæde af dem og spares hvor togene lige så godt kan køre på batteri?

Elektrificering og batterier

af William Skov ⌂, 12/11 2019, 23:07 (1620 dage siden) @ mpp

Det er meget nemt at løse det problem.

Læg Banedanmark ind under DSB igen. Så er det samme selskab der står for det hele.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Elektrificering og batterier

af larsht, 12/11 2019, 23:19 (1620 dage siden) @ William Skov

Det hjælper ikke Arriva det store - eller andre jernbanevirksomheder udover DSB

Elektrificering og batterier

af mpp, 13/11 2019, 00:08 (1620 dage siden) @ larsht

Præcis. Det løb er kørt. Og hvis DSB tager de elektriske strækninger og Arriva de ikke-elektriske linjer er det svært at lave nye servicekoncepter. Derfor bliver man i et eller andet omfang nødt til at tænke i batterier og det skal jo så tænkes sammen med opladningsinfrastruktur. Det kunne vel også i et eller andet omfang være en del af et udbud, hvor vinderen bliver belønnet for at skulle undgå at bruge meget elektrificeret jernbane, hvad enten de så bruger punktladning, ladning på endestationer, køreledninger mellem broer eller noget fjerde.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak