Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Målfast sporplan Kh? (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 16/11 2019, 11:28 (1594 dage siden)

Jeg er i gang med et lille hobbyprojekt, hvor jeg er i gang med at gengive Danmark anno 2018 i et simulationsspil (BAHN, www.jbss.de). Her er Google Maps en gave for at finde afstande og spor. Desværre forholder det sig sådan, at Google ikke kan se gennem ting (gisp!), så derfor kan jeg desværre ikke se, hvordan sporene udfolder sig under Vesterbrogade og Radisson-hotellet. Findes der målfaste sporplaner for det område? Det behøver selvfølgelig ikke være helt ned til centimeteren, kvalificerede gæt er også ok.

Sådan noget, som engang fandtes pådk.trackmap.net er desværre lidt for skematisk (og ca. 15 år for gammelt)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Målfast sporplan Kh?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/11 2019, 10:00 (1593 dage siden) @ Henrik C

Hvor gammel er de kort?

Målfast sporplan Kh?

af larsht, 17/11 2019, 10:58 (1593 dage siden) @ hummel_62

Hvor gammel er de kort?

Som udgangspunkt den øjeblikkelige tilstand - men afvigelser KAN forekomme

Målfast sporplan Kh?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/11 2019, 11:17 (1593 dage siden) @ larsht

takker, fordi jeg kunne ikke få det til at passe med den lokale i Hvalsø

Målfast sporplan Kh?

af 1993matias ⌂, KH, 17/11 2019, 11:25 (1593 dage siden) @ hummel_62

Det er ikke det bagvedliggende kort, der er det interessante, men derimod det lag, der hedder "spor" (som i Hvalsø korrekt vister dobbeltsporet) :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Målfast sporplan Kh?

af Frank Poulsen, 16/11 2019, 19:08 (1594 dage siden) @ 1993matias

Jeg er i gang med et lille hobbyprojekt, hvor jeg er i gang med at gengive Danmark anno 2018 i et simulationsspil (BAHN, www.jbss.de). Her er Google Maps en gave for at finde afstande og spor. Desværre forholder det sig sådan, at Google ikke kan se gennem ting (gisp!), så derfor kan jeg desværre ikke se, hvordan sporene udfolder sig under Vesterbrogade og Radisson-hotellet. Findes der målfaste sporplaner for det område? Det behøver selvfølgelig ikke være helt ned til centimeteren, kvalificerede gæt er også ok.

Sådan noget, som engang fandtes pådk.trackmap.net er desværre lidt for skematisk (og ca. 15 år for gammelt)

Hvad er "Bahn"? hvad kan man i det? Er det simulator som trafikleder? Eller skal man mere se det som en modelbane? Har kigget lidt på siden men synes ikke jeg bliver så klog hvad det egentlig er man kan i "Bahn"? (sprog er ikke min stærke side...

Målfast sporplan Kh?

af larsht, 16/11 2019, 23:04 (1594 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg er i gang med et lille hobbyprojekt, hvor jeg er i gang med at gengive Danmark anno 2018 i et simulationsspil (BAHN, www.jbss.de). Her er Google Maps en gave for at finde afstande og spor. Desværre forholder det sig sådan, at Google ikke kan se gennem ting (gisp!), så derfor kan jeg desværre ikke se, hvordan sporene udfolder sig under Vesterbrogade og Radisson-hotellet. Findes der målfaste sporplaner for det område? Det behøver selvfølgelig ikke være helt ned til centimeteren, kvalificerede gæt er også ok.

Sådan noget, som engang fandtes pådk.trackmap.net er desværre lidt for skematisk (og ca. 15 år for gammelt)


Hvad er "Bahn"? hvad kan man i det? Er det simulator som trafikleder? Eller skal man mere se det som en modelbane? Har kigget lidt på siden men synes ikke jeg bliver så klog hvad det egentlig er man kan i "Bahn"? (sprog er ikke min stærke side...

Skynd dig at klikke på det engelske flag øverst så :)

Målfast sporplan Kh?

af Frank Poulsen, 17/11 2019, 07:57 (1593 dage siden) @ larsht

Nu er engelsk vel også et sprog ;)

Og ja jeg har klikket over på engelsk. Men synes stadig ikke siden giver mig et ordentligt overblik. Og det er nok fordi jeg ikke er lige så hurtig til at fange engelske tekster som danske. Eller også bare dårligt design på siden.

Målfast sporplan Kh?

af 1993matias ⌂, KH, 17/11 2019, 11:23 (1593 dage siden) @ Frank Poulsen

BAHH er et meget tysk "spil". Det er ligesom en sandkasse. Man får nogle byggeklodser, som repræsenterer noget - et lige spor, et krumt spor, et stoppested, rangerpunkt, signal, kontakt, etc. Med de byggeklodser kan man så bygge noget, der ligner en rigtig jernbane:

[image]
Her har nogen bygget Dresden Hbf i BAHN med regionaltog, ICE og byggeplads.

Man kan så give togene en rute, hvor sporskifterne vælger retning baseret på ruten, der findes mulighed for at lade afgange fra et holdepunkt følge en køreplan, osv.
I teorien er det muligt at simulere den rigtige jernbane 100% med rangering, stammebyt og maskinløb, men det er rigtig kompliceret.

Man styrer ikke signaler eller tog direkte, men man laver derimod en slags regelsæt, som togene så følger f.eks. skifter signaler på baggrund af passerende tog, kontakter og andet. Man kan vel kalde det en slags "tog-programmering".

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Målfast sporplan Kh?

af Frank Poulsen, 17/11 2019, 17:46 (1593 dage siden) @ 1993matias

Og du er så i gang med at opbygge hele Danmark?

Målfast sporplan Kh?

af 1993matias ⌂, KH, 17/11 2019, 18:52 (1593 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg gør et forsøg :-D

Der er en tysker, som har lavet Østberlin i 1989 juli måned, helt med vognløb og forskel på hverdags- og weekendkøreplaner: http://www.bahn1989.berlin/Berlin_1989.htm

Mit forsøg er lidt mere afdæmpet; for så vidt muligt vil man som "rejsende" ikke kunne se forskel, men vognløb og materieltog vil ikke være 100% virkelighedstro (der skal f.eks. bruges cirka 100 MFere i layoutet pga. ineffektive vognløb)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Målfast sporplan Kh?

af Frank Poulsen, 17/11 2019, 20:08 (1593 dage siden) @ 1993matias

Det lyder da meget sjovt! :)

Kan man så teste køreplaner tænker jeg? om togene kan nå at krydse og vognløb osv. Hvis afstande er rigtige osv. Eller er i gangsætning og nedbremsning osv lidt falske. Eller hvor mange parametre kan man justere på, på togene?

Kunne være man skulle prøve at kigge nærmere på det :)

Målfast sporplan Kh?

af 1993matias ⌂, KH, 17/11 2019, 21:53 (1593 dage siden) @ Frank Poulsen

Det har en meget stejl læringskurve, programmet blev lavet for årtier siden. Men når man har fanget det, så er det meget sjovt!

Kan man så teste køreplaner tænker jeg? om togene kan nå at krydse og vognløb osv. Hvis afstande er rigtige osv. Eller er i gangsætning og nedbremsning osv lidt falske. Eller hvor mange parametre kan man justere på, på togene?

Det kunne man i teorien godt, det eneste problem ved det er, at acceleration i programmet er lineært. Afstande kan gøres rigtige, kobling/afkobling, osv

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Målfast sporplan Kh?

af Frank Poulsen, 17/11 2019, 22:26 (1593 dage siden) @ 1993matias

Du må lave en begynder guide video og uploade på Youtube ;) Så man kan sætte sig ind i det

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak