Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København - Prag omkring 1965 - 1967 (Generelt)

af Kirsten, 21/11 2019, 14:17 (1617 dage siden)

Dengang var jeg på en tur fra Næstved til Prag. Jeg skulle til Østberling, hvor jeg skulle skifte tog. Jeg er helt sikker på, at jeg skulle gå 10-15 minutter med min kuffert ad en gangsti/park for at komme til den station, hvor jeg kunne stå på torget til Prag. Jeg har lånt en del jernbanebøger, for at finde ud af det, men kan ikke komme videre. Er der nogen der ved, hvilken station, man skulle idere fra dengan, eventuelt hvor den lå, så jeg kan finde den på Goggoelearth. Jeg mener jeg tog fra Næstved omkring kl. 22.45 ?? og var i Berlin næste morgen. I al fald husker jeg en iskold banegård med fatitige forhutlede mennesker, der sad og spiste kartoffelsuppe. Og at der var togskifte der til Prag. Hvor jeg skulle videre med bus. Måske kan nogen hjælpe mig, det ville være fint, da jeg skriver på mine erindringer. :-)

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Jørgen Pagh Jensen, 21/11 2019, 20:18 (1617 dage siden) @ Kirsten

Jeg rejste med tog til Prag i 1976. Det var med gymnasiet: Dagtoget Neptun til Berlin - jeg er ret sikker på, at vi skiftede på Berlin Ostbannhof. Husker ikke, at der var langt at gå med kufferter, eller at mennesker var forhutlede. Men det var jo også ti år senere, og vi var unge og berusede efter toldfrit indløb på Warnemünde færgen.

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Simon1906, Hedehusene, 21/11 2019, 20:53 (1617 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvad med Berlin ostbahnhof og så Berlin Liechtenberc eller omvendt rækkefølge kunne godt passe med gåturen mellem de to stationer.

Simon
Hedehusene

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Niels Buch, 22/11 2019, 14:25 (1616 dage siden) @ Simon1906

Hvad med Berlin ostbahnhof og så Berlin Liechtenberc eller omvendt rækkefølge kunne godt passe med gåturen mellem de to stationer.

Simon
Hedehusene


Hej

I det indledende indlæg skriver Kirsten at gåturen var på 10-15 minutter. Ifølge Google Maps tager det godt en time at gå fra Ostbahnhof til Lichtenberg, så mon ikke det har været en anden banegård. Jeg har dog ikke nogen ide om hvilken det skulle være.

Hilsen
Niels

København - Prag omkring 1965 - 1967

af hhvj, 23/11 2019, 08:02 (1615 dage siden) @ Kirsten

Jeg tænker du kan være ankommet til Berlin FriedrichStrasse, som var en station der var delt mellem vest og øst. Læs mere her: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Berlin_Friedrichstra%C3%9Fe

Om du herfra er blevet sendt ud på en gå-tur langs jernbanens videre rute ind i Øst-Berlin for evt. at gå til Hackescher Markt, 1. station på ruten, eller Alexanderplatz, 2. station på ruten er gætterier.

Der ser dog ud til, at ligge en park i nærheden af station Hackescher Markt, som dengang skulle have heddet Marx-Engels-Platz. Her kan du måske have taget S/lokal-toget videre til Ostbahnhof og derfra til Prag.

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Peter Christensen, 23/11 2019, 09:12 (1615 dage siden) @ hhvj

Jeg tænker du kan være ankommet til Berlin FriedrichStrasse, som var en station der var delt mellem vest og øst. Læs mere her: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Berlin_Friedrichstra%C3%9Fe

Om du herfra er blevet sendt ud på en gå-tur langs jernbanens videre rute ind i Øst-Berlin for evt. at gå til Hackescher Markt, 1. station på ruten, eller Alexanderplatz, 2. station på ruten er gætterier.

Rigtig, men det er altså ikke en kort gåtur (medmindre tidsfornemmelsen har spillet et puds). Hackescher Mark - måske, men næppe hele vejen til Alexanderplatz for der er vel henad 1,5-2 km. (been there, done that)
Nedenstående link giver en oversigt over mulighederne (forudsat at kortet er nogenlunde korrekt).
U - S Bahn Ost Berlin
Lad os sætte at gruppen er ankommet til Friedrichstrasse - ganske sandsynligt da det var overgangen.
Herefter kunne man smutte til enten Berlin Hauptbahnhof (kendt som Ostbahnhof i dag) eller Berlin Lichtenberg.
Begge steder er "kendt" for at have forbindelser videre ud blandt de socialistiske broderlander - men jeg har ikke køreplaner mm. til at rode nærmere med hvilken banegård, det kunne være.
I tilfælde af Lichtenberg, så syntes det som om at der skulle skiftes på Alexanderplatz og det kan forklare gåturen, men ikke parken (der er sq ikke mange træer i det område).
Skulle vejen falde til Berlin og er man lidt trafikgal, så kan en smut til Nordbahnhof anbefales. Der er en del fotos og trafikkort, som viser forholdene for U- og S-bahn med fokus på forholdene mens berlinmuren stod. At Bernauer Strasse - med en stort stump berlinmur - er lige i nærheden kan jo bruges som undskyldning for at slæbe evt. vrangvillige familliemedlemmer den vej rundt.

Avatar

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2019, 09:58 (1615 dage siden) @ Kirsten

Om vi bliver klogere af nedenstående, ved jeg ikke. Men det er fra sommerkøreplanen 1965.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2019, 10:09 (1615 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vinterkøreplanen 1967-1968:

[image]

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Georg Schmidt, 23/11 2019, 11:14 (1615 dage siden) @ Kirsten

Herunder sommerkøreplanen 1966.
[image]
Det mest nærliggende ville være med Østersø Express fra Næstved kl. 20.04 og så skifte på Berlin Ostbahnhof til enten "Hungaria" eller "Vindobona" til Prag. Du kunne også være kommet ind via Hamburg og så stået af for tidligt på Friedrichstrasse, men det tror jeg nu ikke. På Friedrichstr. kunne du jo også bare tage et S-tog til Ostbahnhof, det tager kun få minutter. Dog skal det lige nævnes, at skift mellem Fjerntog og S-tog på Friedrichstrasse godt kunne være lidt "kompliceret".:-D
[image]
[image]
Fra Ostbahnhof så forbindelsen til Prag med denne type tog.
M v h
Georg

København - Prag omkring 1965 - 1967

af Kirsten, 23/11 2019, 17:08 (1615 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for mangw svar. Ved ikke Om I alle får svaret, men også tak for køreplanerne. Jeg har nu kigget nærmere på det hele. Jeg r 100% sikker på, at jeg kørte fra Næstved - og stod af i Østberlin. Jeg er ikke kommet af i Vestberlin, idet jeg så skulle have været gennem noget grænsekontrol, det ville jeg kunne huske. Tror jeg :) - og jeg var kun med to tog. Et fra Danamrk - og et videre til Prag.
Men jeg husker, at togene blev låst udefra og vinduerne ikke kunne komme ret meget op. Der gik folk med skydevåben, når jeg kom ind på en station, og schäferhunde - og der var kontrol af pas, passagerseddel og kig i kufferten flere gange. Jeg kommer det nok ikke nærmere, men det har været meget interessant at opdage, hvor meget I ved om jernbanenettet. I skal alle have 1000 tak. Jeg kigger lige videre. Det var et Tjekkoslovakisk rejsebureau, der ordnede rejsen for mig, lå på Torvet i Næstved. Jeg skulle på den billigstmulige skiferie i Tartrabjergene i Nordtjekkoslovakiet . Jeg rejste alene og byen byen hvor ferie skulle holdes hed : Spindleruv Mlyn - Jeg rejste ud om aftenen i januar måned og var fremme meget sent aften dagen efter. Desværre har jeg ikke hverken fotos , billetter , dokumenterne eller andet sjovt fra turen, idet jeg blev skilt som ung, og min daværende mand brændte det hele !!!! -Hævnen er sød.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak