Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/11 2019, 15:04 (1589 dage siden) @ XAL Olesen

Læser jeg det rigtigt
så er det besluttede at bygge, men der er ikke finansiering endnu, så det afventer man eller ??

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af steenth, 21/11 2019, 15:18 (1589 dage siden) @ hummel_62

Læser jeg det rigtigt
så er det besluttede at bygge, men der er ikke finansiering endnu, så det afventer man eller ??

Finansiering er på plads. Det kom på plads i foråret. Den er på forslaget for Finanslov 2020 med startår 2023.

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af kme, 21/11 2019, 16:24 (1589 dage siden) @ steenth

Læser jeg det rigtigt
så er det besluttede at bygge, men der er ikke finansiering endnu, så det afventer man eller ??

Finansiering er på plads. Det kom på plads i foråret. Den er på forslaget for Finanslov 2020 med startår 2023.

Hvorfor triller BDK så tommelfingre de næste ca. 3½ år? VVM er lavet, landarealer er reserveret.

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af larsht, 21/11 2019, 17:09 (1589 dage siden) @ kme

Læser jeg det rigtigt
så er det besluttede at bygge, men der er ikke finansiering endnu, så det afventer man eller ??

Finansiering er på plads. Det kom på plads i foråret. Den er på forslaget for Finanslov 2020 med startår 2023.


Hvorfor triller BDK så tommelfingre de næste ca. 3½ år? VVM er lavet, landarealer er reserveret.

Fordi pengene først falder i 2023...........

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af ivar, 21/11 2019, 17:36 (1589 dage siden) @ kme

Tænk, inden du taler, er en gammel talemåde. Måske den skulle opdateres lidt, til Læs, inden du taster.

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af kme, 21/11 2019, 18:03 (1589 dage siden) @ ivar

Tænk, inden du taler, er en gammel talemåde. Måske den skulle opdateres lidt, til Læs, inden du taster.

Fald lige ned og talt pænt.

Intet sted i OP's to links fremgår det at pengene først frigives i 2023, ej heller fremgår det af lovforslagets skriftlige fremlæggelse.

Avatar

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/11 2019, 18:09 (1589 dage siden) @ steenth

Læser jeg det rigtigt
så er det besluttede at bygge, men der er ikke finansiering endnu, så det afventer man eller ??

Finansiering er på plads. Det kom på plads i foråret. Den er på forslaget for Finanslov 2020 med startår 2023.

Det er helt almindelig lovgivningspraksis.
Dette er anlægsloven, hvor Folketinget giver ministeren bemyndigelse til at gennemføre det pågældende anlægsprojekt.
Pengene kommer så hvert år via Finansloven. Anlægsloven i sig selv pålægger ikke Folketinget eller de der stemte for at bevilge penge fremover, men det vil normalt ske. Dog stoppede for eksempel elektrificeringen ved at pengestrømmen stoppede og så ved jeg ikke om man senere ophævede anlægsloven. Det vil man normalt gøre.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af LarsJels, Jels, 21/11 2019, 21:10 (1589 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har prøvet at gennemskue finanslovsforslaget. Projektet hører til konto 28.64.12 (under Vejdirektoratet!) på s. 173. Der er afsat 147 mio. kr. i budgetoverslag for 2023 til anlæg (anskaffelse) med samlet projektudgift på 4,9 mia. kr. Med anlægsloven nu på plads, må det vel betyde, at de mellemliggende 3 år skal bruges på detailplanlægning, licitation, kontraktforhandling mv. Eller hvordan?

Med venlig hilsen
Lars

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af Togbus, Foldingbro, 21/11 2019, 21:19 (1589 dage siden) @ LarsJels

Budgetlov og EU-krav til statsfinanserne. Der er nok ikke 'plads' til investeringen førend 2023. Og så kan tiden muligvis bruges til omtalte planlægning af udførelsen. Og så hjælper det jo lidt på Signalprogrammet, for helst ikke for mange 'nye' jernbaner der ikke rigtig kan sættes i drift.

--
- busser når det er billigst

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/11 2019, 11:38 (1588 dage siden) @ LarsJels

Jeg har prøvet at gennemskue finanslovsforslaget. Projektet hører til konto 28.64.12 (under Vejdirektoratet!) på s. 173. Der er afsat 147 mio. kr. i budgetoverslag for 2023 til anlæg (anskaffelse) med samlet projektudgift på 4,9 mia. kr. Med anlægsloven nu på plads, må det vel betyde, at de mellemliggende 3 år skal bruges på detailplanlægning, licitation, kontraktforhandling mv. Eller hvordan?

Med venlig hilsen
Lars

Nej. Alt det du nævner koster penge. Og der er først penge i 2023. Så der sker intet før 2023.
Dog skal projektet så vidt jeg forstår ikke betale Energinet for at omlægge gasledningen. Og dermed kan Energinet begynde at flytte gasledningen allerede nu. Så kan det være overstået, når jernbaneprojektet går i jorden engang omkring 2025.

Poul

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/11 2019, 14:19 (1588 dage siden) @ Poul Brandt

mon vi køre i tog når de en gang er færdig??
altså hvis de starter i 2025, inden de færdige så skriver vi vel 2035 -2040

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af Jens Hansen, 22/11 2019, 16:44 (1588 dage siden) @ hummel_62

Er det ikke Vejdirektoratet som skal bygge?

Så går det nok lidt hurtigere.

JH

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af Togbus, Foldingbro, 22/11 2019, 17:24 (1588 dage siden) @ Jens Hansen

Jordarbejderne har de god erfaring med - de opererer i forvejen på strækningen i og med at motorvejen er ved at blive udbygget. Kortet over forløbet af den nye bane er tegnet ind på Vejdirektoratets kortmateriale i forbindelse med motorvejsbyggeriet.

--
- busser når det er billigst

Ny jernbane over Fyn er vedtaget i Folketinget

af LarsJels, Jels, 22/11 2019, 17:46 (1588 dage siden) @ Togbus

Hej

Af denne pressemeddelelse fra Transportministeriet fremgår, at "anlægget vil kunne påbegyndes i 2023". Så er det jo lige med, hvordan det skal tolkes. I mit univers, betyder det at "gå i jorden". Det vil så passe med, at de mellemliggende 3 år fra anlægslovens vedtagelse bruges til forberedende arbejde, planlægning, arkæologiske undersøgelser osv. osv. Som så finansieres på anden vis. Men det behøver ikke at være rigtigt, og alt sammen forudsætter selvfølgelig, at finanslovsbevillingen vedtages ;-)

Med venlig hilsen
Lars

Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak