Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet (Generelt)

af KKLD, 23/11 2019, 11:29 (1588 dage siden)

Hej Alle,

Nu er køreplanen udkommet:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/koreplaner-strakningskoreplaner-pdf/
https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Kapacitet/Tjenestekoereplaner

Det fik mig til at tænke på hvad forskellen bliver i fremtiden. Jeg har dog ikke kunnet finde en nem oversigt over forskellen så jeg har lavet mit eget overblik.
Sig endelig til, hvis jeg har lavet fejl i det.
[image]

Så vidt jeg kan se er der en forringelse for alle 13 stationer om aftenen.
Hvis vi ser bort fra aftenkøreplanen er der en forringelse for København H, Nørreport, Østerport, Hellerup, Klampenborg, Skodsborg, Vedvæk, Rungsted Kyst og Kokkedal. Altså 7 stationer.
Til gengæld er der bedre betjening for Helsingør, Snekkersten og Espergærde i dagstimerne (myldretid uændret med undtagelse af Snekkersten som fra den nye køreplan mister myldretidstoget som til gengæld stopper i Hellerup). Altså 3 stationer.

Udover at der vil være færre afgange, så vil togene ikke længere vil køre til lufthavnen/Sverige og i stedet mod Roskilde/Køge Nord, hvilket både kan være positivt og negativt. Men så vidt jeg kan læse i aviserne så er der mange som gerne vil til lufthavnen/Sverige.

Lige nu er der mellem København H-Hellerup 9 og 11 minutter mellem togene. Det kommer vel til at blive umuligt når det fremover bliver bygget op på tog hvert 30/15 minut? Det er vel også en forringelse.

Jeg går ud fra, at der fortsat vil køre nattog hver time fredag og lørdag nat som der plejer.

Der har været tale om at der skal køres flere s-tog om aftenen og også inden nattog. I det lys kommer Kystbanen til at være endnu dårligere betjent end mange andre stationer i landet.
Link: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=143517

Samlet set ser jeg det som en forringelse. De eneste som vinder er dem fra Helsingør, Snekkersten og Espergærde der rejser i dagstimerne (myldretid og aften ekskluderet).

Ret mig hvis jeg har misforstået hvordan det kommet til at blive.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 23/11 2019, 16:22 (1588 dage siden) @ KKLD

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 23/11 2019, 17:09 (1588 dage siden) @ tgpsen

Det er vel bare et gæt?

Men ja, Helsingør ( Kystbanen) bør have samme betjening som de øvrige fingre på s-togsnettet.

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 11:59 (1587 dage siden) @ Jens Hansen

Det er vel bare et gæt?


Helsingør: 47.000 indbyggere, Helsingborg 110.000 indbyggere.
Så, næh, det er det ikke.

Men ja, Helsingør ( Kystbanen) bør have samme betjening som de øvrige fingre på s-togsnettet.


Kystbanen er ikke en S-bane.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 24/11 2019, 14:20 (1587 dage siden) @ tgpsen

Gøteborg 500.000, din logik er overbevisende.

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af krabsen, 23/11 2019, 22:52 (1587 dage siden) @ tgpsen

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.

Ja, det er for dårligt, at de ikke kan få den lavet, det kan da ikke tage mange uger.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 12:01 (1587 dage siden) @ krabsen

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.


Ja, det er for dårligt, at de ikke kan få den lavet, det kan da ikke tage mange uger.


Jeg forstår din kritik sådan at man bør se bort fra løsninger der tager mere end uger at implementere.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Niels Munch, 24/11 2019, 12:20 (1587 dage siden) @ tgpsen

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.


Ja, det er for dårligt, at de ikke kan få den lavet, det kan da ikke tage mange uger.

Jeg forstår din kritik sådan at man bør se bort fra løsninger der tager mere end uger at implementere.


Ja, i forhold til K2020 :-P .

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 00:44 (1587 dage siden) @ tgpsen

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.

Du er vist ikke god til at holde emnet..... som er køreplaner for Kystbanen i de næste år..... HH-tunnel - det ikke er aktuelt for køreplanen i mange år frem....

Verden er også andet end anlægsplaner.... det er også aktuelt drift.....

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 12:04 (1587 dage siden) @ steenth

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.


Du er vist ikke god til at holde emnet..... som er køreplaner for Kystbanen i de næste år..... HH-tunnel - det ikke er aktuelt for køreplanen i mange år frem....


Emnet var forringelsen af køreplanen for Kystbanen. Jeg foreslog en måde at forbedre den.


Verden er også andet end anlægsplaner.... det er også aktuelt drift.....


Uden nyanlæg er Kystbanen dømt til almindelig tilbagegang.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 12:42 (1587 dage siden) @ tgpsen

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.


Du er vist ikke god til at holde emnet..... som er køreplaner for Kystbanen i de næste år..... HH-tunnel - det ikke er aktuelt for køreplanen i mange år frem....

Emnet var forringelsen af køreplanen for Kystbanen. Jeg foreslog en måde at forbedre den.

Emnet er køreplaner i de nærmeste år... Hvordan kan du ændre i den periode? Det er relevant. HH-tunnel er ikke relevant i mange år for køreplanen....

Verden er også andet end anlægsplaner.... det er også aktuelt drift.....


Uden nyanlæg er Kystbanen dømt til almindelig tilbagegang.

Men du afsporet debatten igen noget irrelevant.... Du kan kun bidrage med dine luftige planer og du kan intet bidrage til de aktuelle problemer. Reelt bidrager du ikke med relevant input - der meget klar du ved for lidt om jernbanedrift. Faktisk har jeg ikke et relevant emne, som du er godt inde i.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Pyloriis, 24/11 2019, 13:04 (1587 dage siden) @ tgpsen

En HH-tunnel ville give et bedre passagerpotentiale.

Sikkert. Hvis man kan finde nogle svenskere som ikke har andet at lave og køre i tog!

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.
Men har man penge nok og er ligeglad med de 100.000'er som dagæigt sidder i kø - ja så spilder man ikke penge på en HH-forbindelse.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 13:29 (1587 dage siden) @ Pyloriis

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.

Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Pyloriis, 24/11 2019, 13:37 (1587 dage siden) @ steenth

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....

Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 13:57 (1587 dage siden) @ Pyloriis

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....


Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Den bedste sted for tal er her: https://www.statistikbanken.dk/SKIB32
I 2018 var passagertal 7,15 mio passager på Helsingør-Helsingborg - det giver ca. 19.600 om dagen... Jeg har se et tal på 1,5 mio passager fra Forsea - https://sn.dk/Helsingoer/ForSea-sluttede-2018-af-med-et-flot-passagertal/artikel/811880 - det var det tal, som jeg have fat i. Men de er ikke de eneste som sejler på den rute.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Pyloriis, 24/11 2019, 15:04 (1587 dage siden) @ steenth

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....


Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Den bedste sted for tal er her: https://www.statistikbanken.dk/SKIB32
I 2018 var passagertal 7,15 mio passager på Helsingør-Helsingborg - det giver ca. 19.600 om dagen... Jeg har se et tal på 1,5 mio passager fra Forsea - https://sn.dk/Helsingoer/ForSea-sluttede-2018-af-med-et-flot-passagertal/artikel/811880 - det var det tal, som jeg have fat i. Men de er ikke de eneste som sejler på den rute.

De 7.1 mio er såvel personbiler, busser og lastbiler samt alm. gående. Læg dertil at der er rigeli svensk grænsehandel som kun eksisterer indtil kronekursen eller toldreglerne ændre.
Jeg tror ikke at rejsende i bil eller bus vil blive påvirket / tilskyndet til at bruge en togforbindelse.
At nogle svenske indkøbsturister måske vil tage toget til gågaden i Helsingør eller hvis billetprisen for bil ikke bliver for høj, vil vælge bilen og tage nogle af de andre indkøbsmuligheder i og omkring Helsingør.

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?
Her tror jeg dags dato at der er max 1.000 pr dag som bruger færge og tog til og fra Nordsjælland og København fra Sverige og endnu færre den modsatte vej fir at arbejde i Sverige.

Det kan selvfølgelig ændre sig afhængig af kronekurs, arbejdssmuligheder, huspriser skat etc. Men alle er usikre parametre at begrunde en forbindelse med i de næste mange år.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 18:08 (1587 dage siden) @ Pyloriis

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?

Over 1.000 - Helsingborg har det antal, som pendler til Danmark. Helsingør også mange som pendler fra Danmark. Der er tal her: http://www.oresundsinstituttet.dk/pendling/ Det vil stige voldsom, når der kommer en fast forbindelse...

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 18:13 (1587 dage siden) @ steenth

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?

Over 1.000 - Helsingborg har det antal, som pendler til Danmark. Helsingør også mange som pendler fra Danmark. Der er tal her: http://www.oresundsinstituttet.dk/pendling/ Det vil stige voldsom, når der kommer en fast forbindelse...

Tak fordi du forsvarer mig, Steen.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Pyloriis, 24/11 2019, 18:53 (1587 dage siden) @ steenth

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?

Over 1.000 - Helsingborg har det antal, som pendler til Danmark. Helsingør også mange som pendler fra Danmark. Der er tal her: http://www.oresundsinstituttet.dk/pendling/ Det vil stige voldsom, når der kommer en fast forbindelse...

Og hvis man investerede 30-40 mia. Kr for at bedre togpendlere fra Sjælland mod København vile man helt sikkert få endnu flere nye passagerer end ved at smide pengene ud til en HH-forbindelse indenfor de næste 40-50 år.

Men sådan prioriterer vi forskelligt!

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af andersj, Aalborg, 24/11 2019, 19:06 (1587 dage siden) @ Pyloriis

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?

Over 1.000 - Helsingborg har det antal, som pendler til Danmark. Helsingør også mange som pendler fra Danmark. Der er tal her: http://www.oresundsinstituttet.dk/pendling/ Det vil stige voldsom, når der kommer en fast forbindelse...


Og hvis man investerede 30-40 mia. Kr for at bedre togpendlere fra Sjælland mod København vile man helt sikkert få endnu flere nye passagerer end ved at smide pengene ud til en HH-forbindelse indenfor de næste 40-50 år.

Men sådan prioriterer vi forskelligt!

Jeg ville nu nok vælge en brugerfinansieret model til Helsingør-Helsingborg. Den skal jo ikke kunne udkonkurrere Øresundsbroen pga. statsstøtte.

--
Mvh Anders

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Pyloriis, 24/11 2019, 19:32 (1587 dage siden) @ andersj

Så hvad er det reelle tal for sandsynlige pendlere?

Over 1.000 - Helsingborg har det antal, som pendler til Danmark. Helsingør også mange som pendler fra Danmark. Der er tal her: http://www.oresundsinstituttet.dk/pendling/ Det vil stige voldsom, når der kommer en fast forbindelse...


Og hvis man investerede 30-40 mia. Kr for at bedre togpendlere fra Sjælland mod København vile man helt sikkert få endnu flere nye passagerer end ved at smide pengene ud til en HH-forbindelse indenfor de næste 40-50 år.

Men sådan prioriterer vi forskelligt!


Jeg ville nu nok vælge en brugerfinansieret model til Helsingør-Helsingborg. Den skal jo ikke kunne udkonkurrere Øresundsbroen pga. statsstøtte.

Ja og bliver det ikke en succes skal skatteyderne vel betale. Lidt ligesom man risikerer med den nye Marys bro.

Og brugerfinancieret betyder at man så aldrig kan slippe for at betale rigtig meget for at køre over Øresundsbroen.
Her kunne man elers håbe på at man om nogle år kun skal betale for vedligeholdelsen.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 18:37 (1587 dage siden) @ Pyloriis

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....


Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Den bedste sted for tal er her: https://www.statistikbanken.dk/SKIB32
I 2018 var passagertal 7,15 mio passager på Helsingør-Helsingborg - det giver ca. 19.600 om dagen... Jeg har se et tal på 1,5 mio passager fra Forsea - https://sn.dk/Helsingoer/ForSea-sluttede-2018-af-med-et-flot-passagertal/artikel/811880 - det var det tal, som jeg have fat i. Men de er ikke de eneste som sejler på den rute.


De 7.1 mio er såvel personbiler, busser og lastbiler samt alm. gående. Læg dertil at der er rigeli svensk grænsehandel som kun eksisterer indtil kronekursen eller toldreglerne ændre.


Så bliver den til dansk grænsehandel.

Jeg tror ikke at rejsende i bil eller bus vil blive påvirket / tilskyndet til at bruge en togforbindelse.


Jeg har taget turen over mange gange for fornøjelse. Der er meget trængsel ved landgangene.

At nogle svenske indkøbsturister måske vil tage toget til gågaden i Helsingør eller hvis billetprisen for bil ikke bliver for høj, vil vælge bilen og tage nogle af de andre indkøbsmuligheder i og omkring Helsingør.


Helsingborgere vælger naturligvis gåben på færgen. De fylder godt op på gågaderne i Helsingør til daglig. De vil vælge tog, når tunnelen kommer og færgen lukker.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Pyloriis, 24/11 2019, 18:48 (1587 dage siden) @ tgpsen

For os andre i Danmark er der næppe over 1.000 dagligt som ville få gavn af en sådan forbindelse.


Du undervurdere passagertalet på Helsingør-Helsingborg... som allerede nu er 5 gange større - selv om det mest er lokal trafik. Og en forbindelse vil forøge det meget. Men det kan godt tage 20 år før der er en forbindelse....


Har du dokumentation for at der via færge er over 5.000 som rejser dagligt mellem de 2 byer?
Jeg er ikke interesseret i alle dem som bruger egen bil og skal til deres ødegård eller på ferie. Ingen af disse personer vil drømme om at tage toget.

Den bedste sted for tal er her: https://www.statistikbanken.dk/SKIB32
I 2018 var passagertal 7,15 mio passager på Helsingør-Helsingborg - det giver ca. 19.600 om dagen... Jeg har se et tal på 1,5 mio passager fra Forsea - https://sn.dk/Helsingoer/ForSea-sluttede-2018-af-med-et-flot-passagertal/artikel/811880 - det var det tal, som jeg have fat i. Men de er ikke de eneste som sejler på den rute.


De 7.1 mio er såvel personbiler, busser og lastbiler samt alm. gående. Læg dertil at der er rigeli svensk grænsehandel som kun eksisterer indtil kronekursen eller toldreglerne ændre.

Så bliver den til dansk grænsehandel.

Jeg tror ikke at rejsende i bil eller bus vil blive påvirket / tilskyndet til at bruge en togforbindelse.

Jeg har taget turen over mange gange for fornøjelse. Der er meget trængsel ved landgangene.

At nogle svenske indkøbsturister måske vil tage toget til gågaden i Helsingør eller hvis billetprisen for bil ikke bliver for høj, vil vælge bilen og tage nogle af de andre indkøbsmuligheder i og omkring Helsingør.

Helsingborgere vælger naturligvis gåben på færgen. De fylder godt op på gågaderne i Helsingør til daglig. De vil vælge tog, når tunnelen kommer og færgen lukker.

Så forbindelsen skal laves for at sikre svenskernes billige indkøb i Danmark!

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af 1993matias ⌂, KH, 23/11 2019, 23:00 (1587 dage siden) @ KKLD

Som sagt så mange gange før, så burde man lave Kystbanen om til S-tog (mange døre, enmandsbetjent, hurtig acceleration, høj frekvens). Måske disse forringelser er en skjult måde at gøre en s-togsløsning mere attraktiv?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 12:06 (1587 dage siden) @ 1993matias

Som sagt så mange gange før, så burde man lave Kystbanen om til S-tog (mange døre, enmandsbetjent, hurtig acceleration, høj frekvens). Måske disse forringelser er en skjult måde at gøre en s-togsløsning mere attraktiv?


Det er et nyanlæg, og jeg har Steens ord for at den slags er irrelevant.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Niels Munch, 24/11 2019, 12:23 (1587 dage siden) @ tgpsen

Som sagt så mange gange før, så burde man lave Kystbanen om til S-tog (mange døre, enmandsbetjent, hurtig acceleration, høj frekvens). Måske disse forringelser er en skjult måde at gøre en s-togsløsning mere attraktiv?

Det er et nyanlæg, og jeg har Steens ord for at den slags er irrelevant.


Ja, i forhold til K2020 :-P .

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 00:49 (1587 dage siden) @ KKLD

Samlet set ser jeg det som en forringelse. De eneste som vinder er dem fra Helsingør, Snekkersten og Espergærde der rejser i dagstimerne (myldretid og aften ekskluderet).

Problemet er Kystbanens sammenhæng med andre strækninger. Man vil flytte afhængigheden fra Skåne/Sverige til Sjælland og her passer 30 minutter drift bedre end 20 minutters drift. Og den ændring vil ske trinvis indtil SJ overtager Øresundstrafikken.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 12:09 (1587 dage siden) @ steenth

Samlet set ser jeg det som en forringelse. De eneste som vinder er dem fra Helsingør, Snekkersten og Espergærde der rejser i dagstimerne (myldretid og aften ekskluderet).


Problemet er Kystbanens sammenhæng med andre strækninger. Man vil flytte afhængigheden fra Skåne/Sverige til Sjælland og her passer 30 minutter drift bedre end 20 minutters drift.


Det er den anden side Øresund der har 30/15 drift.

Og den ændring vil ske trinvis indtil SJ overtager Øresundstrafikken.


Med mindre det lykkes DSB at besnakke trafikministrene til omstrømme Kystbanen til S-banestandard. Så kan man håbe svenskerne holder sig væk.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 12:48 (1587 dage siden) @ tgpsen

Samlet set ser jeg det som en forringelse. De eneste som vinder er dem fra Helsingør, Snekkersten og Espergærde der rejser i dagstimerne (myldretid og aften ekskluderet).


Problemet er Kystbanens sammenhæng med andre strækninger. Man vil flytte afhængigheden fra Skåne/Sverige til Sjælland og her passer 30 minutter drift bedre end 20 minutters drift.

Det er den anden side Øresund der har 30/15 drift.

Jeg kigger kun den danske side. Emnet er Kystbanen. Hvordan de tilpasser køreplanen til Øresundstog... de har svenskerne løst for den nuværende kørepladn

Og den ændring vil ske trinvis indtil SJ overtager Øresundstrafikken.

Med mindre det lykkes DSB at besnakke trafikministrene til omstrømme Kystbanen til S-banestandard. Så kan man håbe svenskerne holder sig væk.

Kære uviden Torten - Nu er det ikke DSB, som snakker om af få S-tog til Helsingør... Det er mere ministreret og nogle af kommuner på Kystbanen.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 24/11 2019, 14:18 (1587 dage siden) @ steenth

Men hører dog at DSB gerne vil have det?

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af RasmusD, 24/11 2019, 15:06 (1587 dage siden) @ Jens Hansen

Fra hvem?

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 24/11 2019, 18:11 (1587 dage siden) @ RasmusD

Jeg har gransket hukommelsen, men ikke mindes hvor det stammer fra. Måske noget PowerPoint fra et arrangement?

Men logisk set bør DSB vel være for en udbygning af stogs nettet, det udvider jo forretningen og gør vel at de slipper af med et problembarn.

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af tgpsen, 24/11 2019, 18:16 (1587 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg har gransket hukommelsen, men ikke mindes hvor det stammer fra. Måske noget PowerPoint fra et arrangement?

Men logisk set bør DSB vel være for en udbygning af stogs nettet, det udvider jo forretningen og gør vel at de slipper af med et problembarn.


https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=146197

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af RasmusD, 24/11 2019, 20:48 (1586 dage siden) @ Jens Hansen

Men logisk set bør DSB vel være for en udbygning af stogs nettet, det udvider jo forretningen og gør vel at de slipper af med et problembarn.

Det her er noget eklatant sludder.

Den forrige regering besluttede sammen med RV og DF at S-tog skal tages fra DSB, drives af en privat aktør og automatiseres.

Ingen af de ting er i DSB's interesse og gør det allerede nu sværere for DSB at drive S-tog, fordi personalet søger væk og ingen er interesserede i et job der forsvinder inden for en overskuelig fremtid.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 25/11 2019, 06:46 (1586 dage siden) @ RasmusD

?

Den politiake aftale aiger at DSB skal have en rolle.

Og DSB er, forståes det, i fuld gang med at forberede, hvad der skal ske.

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af RasmusD, 25/11 2019, 09:24 (1586 dage siden) @ Jens Hansen

En rolle som den offentlige del af et OPP-samarbejde, der ikke er nærmere defineret - andet end at DSB ikke skal have noget med driften at gøre. Det bliver ren administration. Det giver ikke mening at DSB skulle give mere af deres kerneforretning væk ved at konvertere kystbanen til en driftsform, de står til at miste.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af ThomasLarsen, 24/11 2019, 14:53 (1587 dage siden) @ steenth

Hvis man nu ar 3 strækninger med 30 min drift. Så har man da løst problemet med 10 min drift

Man kun have Holbæk - Helsingør, Ringsted(Slagelse) - Helsingør og Næstved(Køge) Helsingør.

Så ville man have 10 min drift i dagtimerne, og 20 min om aftenen/weekenderne.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af KKLD, 24/11 2019, 15:57 (1587 dage siden) @ ThomasLarsen

Hvis man nu ar 3 strækninger med 30 min drift. Så har man da løst problemet med 10 min drift

Man kun have Holbæk - Helsingør, Ringsted(Slagelse) - Helsingør og Næstved(Køge) Helsingør.

Så ville man have 10 min drift i dagtimerne, og 20 min om aftenen/weekenderne.

Hvilke stopmønstre ser du disse 3 togsystemer have?

Og hvordan skal det gå op med et nyt tog hvert 20. minut?

I weekenden er der nu 10 min på de store stationer og 20 på de små.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af ThomasLarsen, 24/11 2019, 17:02 (1587 dage siden) @ KKLD
redigeret af ThomasLarsen, 24/11 2019, 17:16

Den del har jeg ikke taget stilling til.

Jeg kommenterede blot på hvordan man kunne opretholde en 10 drift, på kystbanen med regionaltog fra Sjælland.
Hvordan de lige skal stoppe, er der nok nogle andre som har mere forstand på.

Ps.
Har lige læst op på dsb egne planer.
Her planlægger de stoptoget til nivå til at være 30 min drift. (den linje fra lille syd).

Så der er 6 toge i timen fra Helsingør til Holbæk, Ringsted/Slagelse og Nykøbing F.

Og så 2 toge i timen fra Nivå til Næstved over Køge.
Og jeg formoder at denne linje vil være stoptoget.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af DidiBood, 15/1 2021, 09:58 (1169 dage siden) @ KKLD

Personligt synes jeg at strækningerne skulle være:
Helsingør - Slagelse/Holbæk (hurtig tog)
2 tog i timen
Helsingør - Slagelse/Holbæk (standser ved alle stationer)
2 tog i timen
Nivå - Næstved (standser ved alle stationer)
2 tog i timen

Med den køreplan så er der omkring 15 min drift med stop tog og hurtig tog mellem kbh - Helsingør
Og 15 drift mellem kbh-Nivå (og alle små stationer).
Med den løsning har alle stationer omkring 15 min drift og større stationer (Kokkedal; Hellerup; ...) 10 min drift.
Den køreplan indeholder ikke myldretidstog, men man kunne tænke at det kørte lige før stop tog til Helsingør fra kbh, så der bliver 15 min drift med hurtig tog.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af KKLD, 15/1 2021, 10:02 (1169 dage siden) @ DidiBood

Personligt synes jeg at strækningerne skulle være:
Helsingør - Slagelse/Holbæk (hurtig tog)
2 tog i timen
Helsingør - Slagelse/Holbæk (standser ved alle stationer)
2 tog i timen
Nivå - Næstved (standser ved alle stationer)
2 tog i timen

Med den køreplan så er der omkring 15 min drift med stop tog og hurtig tog mellem kbh - Helsingør
Og 15 drift mellem kbh-Nivå (og alle små stationer).
Med den løsning har alle stationer omkring 15 min drift og større stationer (Kokkedal; Hellerup; ...) 10 min drift.
Den køreplan indeholder ikke myldretidstog, men man kunne tænke at det kørte lige før stop tog til Helsingør fra kbh, så der bliver 15 min drift med hurtig tog.

Godt bud :-)

Hvad tænker du så med køreplanen for aften og nat?

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af DidiBood, 15/1 2021, 10:40 (1169 dage siden) @ KKLD

Måske:
Aften: 30 min drift mellem kbh - Nivå og 30 min drift mellem kbh - Helsingør (begge to stop tog) så 15 min drift mellem kbh og Nivå, og så 30 min drift mellem Nivå og Helsingør.
Nat: 20-30 min drift mellem kbh - Helsingør hele natten

Jes synes også at myldretids togene skal køre lidt længere om aften (til kl. 18).

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 15/1 2021, 10:39 (1169 dage siden) @ DidiBood

Problemet med denne er at kun 2 tog Helsingør - København bliver hurtige tog. Dvs. 1 hurtigtog dårligere end i dag. Og som jeg har forstået DSBs fremtidige planer 2 hurtigtog dårligere end deres plan.

Og hvorfor så tilgodese Helsingør (de nordlige stationer) - fordi det er der passagererne er.

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af DidiBood, 15/1 2021, 10:51 (1169 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, men så er der mulighed til at køre direkte fra Helsingør-Humlebæk til Rungsted Kyst-Klampenborg. Og det tager kun 5 min længer med stop tog fra Helsingør - København end med hurtig tog. Og da der er stop tog hele vejen til Helsingør, kan hurtig toget stoppe færre steder, og være hurtigere.

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af KKLD, 15/1 2021, 13:15 (1169 dage siden) @ DidiBood

Ja, men så er der mulighed til at køre direkte fra Helsingør-Humlebæk til Rungsted Kyst-Klampenborg. Og det tager kun 5 min længer med stop tog fra Helsingør - København end med hurtig tog. Og da der er stop tog hele vejen til Helsingør, kan hurtig toget stoppe færre steder, og være hurtigere.

Hvilke stationer ville denne linje stoppe ved og hvordan hænger det sammen med de andre linjer således alle stationer får tog?

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Simon1906, Hedehusene, 25/11 2019, 10:20 (1586 dage siden) @ ThomasLarsen

Så skal kystbanen altså køres med dieseltog?

Simon
Hedehisene

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af 1993matias ⌂, KH, 25/11 2019, 20:50 (1585 dage siden) @ Simon1906

"Lige om lidt" er der strøm til Holbæk og Næstved og Vectron kører med dobbeltdækkervogne, så kan man køre eltog til Helsingør.

"Lige on lidt" er et elastikbegreb brugt hos statsbanerne i mange årtier. 2022 vil jeg se, før jeg tror det.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af Jens Hansen, 25/11 2019, 21:09 (1585 dage siden) @ 1993matias

Banedanmark og DSB bruger "om 10 år bliver det bedre"

JH

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/11 2019, 12:06 (1587 dage siden) @ KKLD

din fine tabel er vel for 2019 og 2020 ??

eller rigtigt fint over blik

Kystbanen køreplan 2020 er udkommet

af steenth, 24/11 2019, 13:31 (1587 dage siden) @ hummel_62

din fine tabel er vel for 2019 og 2020 ??

eller rigtigt fint over blik

Der er små forskelle imellem 2019 og 2020. Det er myldretidstog som ændre stop fra Snekkersten til Hellerup. Men jeg er enig - god oversigt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak