Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Effekt af 30% takstnedsættelse (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2019, 22:53 (1605 dage siden)

Et folketingsmedlem har spurgt ministeren om ovenstående. Svaret er netop tilgået trafikudvalget i kraft af en ekstern rapport:

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/84/2110659.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Effekt af 30% takstnedsættelse

af Schienenwolf, Læsø, 24/11 2019, 05:54 (1605 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et folketingsmedlem har spurgt ministeren om ovenstående. Svaret er netop tilgået trafikudvalget i kraft af en ekstern rapport:

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/84/2110659.pdf

Nå, herregud da; 1,3 mia. kr. om året. De håndøre kan Togfonden eller skatteyderne bredt jo nok finansiere.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Effekt af 30% takstnedsættelse

af Pyloriis, 24/11 2019, 06:30 (1605 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ikke overraskende kan DSB ikke umiddelbart klare en passagerfremgang på de estimerede 26%.
Mere overraskende er det vel at Metrolinierne M1& M2 allerede nu er tæt på maksimal kapacitet efter små 20 års drift.

At staten mister penge på færre nyregristrerede biler og færre indtægter fra mindre brændstofforbrug kan næppe overraske.

Men en takstnedsættelse på selv 30% vil ikke få mange bilister over i et overfuldt kollektivt trafiksystem.

Og passagerfremgangen på selv 26% svarer vel i antal til de biler der kommer / er kommet ekstra på især motorvejene på 2-3 år og aflaster følgelig kun i beskeden grad trængselproblemerne på især vejnettet.

Avatar

Effekt af 30% takstnedsættelse

af Schienenwolf, Læsø, 24/11 2019, 08:33 (1605 dage siden) @ Pyloriis

Ikke overraskende kan DSB ikke umiddelbart klare en passagerfremgang på de estimerede 26%.
Mere overraskende er det vel at Metrolinierne M1& M2 allerede nu er tæt på maksimal kapacitet efter små 20 års drift.

Det er ikke overraskende. Det blev forudset af nogle allerede ved planlægningen af de første strækninger, at stationerne på sigt var for små og ikke levnede plads til kørsel med længere tog; kun hyppigere frekvens, men det kræver mere materiel og har også sin grænse. Kun de færreste i dag husker, at metroen i sin tid blev lanceret som "Minimetroen", dvs. det er ikke en rigtig metro, hvad angår kapaciteten, der er "mini". Politikerene og befolkningen har fået, hvad de ønskede; et underdimensioneret metrosystem, som næppe uden "proppepersonale" som i Japan vil kunne klare fx 50 % flere passagerer, heller ikke med flere tog. At M1 og M2 er godt fyldt op skyldes i vid udstrækning, at man har nedlagt og omlagt buslinjer med henblik på at tvinge brugerne af den kollektive trafik over i metroen, så man har ret beset "selv bedt om det". Der vil i påkommende tilfælde nok skulle indsættes en hel del busser for at aflaste presset fra 26 % flere passagerer i Metroen, eller også kan man jo tage lidt af trykket ved at forbedre forholdene for bilisterne, så det kun er rifraffet og fattigrøvene, der må trækkes med en overfyldt metros velsignelser.


At staten mister penge på færre nyregristrerede biler og færre indtægter fra mindre brændstofforbrug kan næppe overraske.

Men en takstnedsættelse på selv 30% vil ikke få mange bilister over i et overfuldt kollektivt trafiksystem.

Nej, og derfor mener mange på især venstrefløjen, at folk skal tvinges økonomisk til at bruge skidtet.

Og passagerfremgangen på selv 26% svarer vel i antal til de biler der kommer / er kommet ekstra på især motorvejene på 2-3 år og aflaster følgelig kun i beskeden grad trængselproblemerne på især vejnettet.

Ganske enig. Det er ret åbenlyst, at de foreslåede 30 % nedsættelse er tænkt som en socialhjælp/omfordeling, så folk kan få billigere billetter over en bred kam. Hvis prisen bliver sat så meget ned, behøver DSB med de mange nye passagerer ikke længere sælge ret mange rabatterede billetter, som i bund og grund kun er til for, at man kan sælge ledig kapacitet. Det er der ikke i fyldte tog. Og trods trængselsproblemerne på vejnettet vil bilen for en stor del af bilisterne fortsat være det hurtigste og mest effektive transportmiddel. Man løser ikke trængselsproblemer og langt transporttid i biler med at give folk trængselsproblemer og endnu længere transporttid i tog, som der er nogle, der prøver at bilde befolkningen ind. Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Effekt af 30% takstnedsættelse

af Banemanden, 24/11 2019, 09:27 (1605 dage siden) @ Schienenwolf

I tillæg til det, vil jeg lige tilføje at der er bestilt 8 nye tog til M1/M2 der skal øge frekvensen :) der er altså plads til lidt endnu.

I øvrigt er det påvist, at lange tog ikke nødvendigvis gør transportformen mere attraktiv - folk ønsker som oftest en lav frekvens, når vi taler nærbane trafik som metro og s-banen.

Effekt af 30% takstnedsættelse

af krabsen, 24/11 2019, 10:12 (1605 dage siden) @ Banemanden

I øvrigt er det påvist, at lange tog ikke nødvendigvis gør transportformen mere attraktiv - folk ønsker som oftest en lav frekvens, når vi taler nærbane trafik som metro og s-banen.

Du mener formentlig 'folk ønsker en høj frekvens'.. :-P
(duk og væk..)

Effekt af 30% takstnedsættelse

af Banemanden, 25/11 2019, 07:55 (1604 dage siden) @ krabsen

Ja for dælen! Det er da helt rigtigt! Jeg har jo skrevet det stikmodsatte - det beklager jeg :D

Effekt af 30% takstnedsættelse

af mikedk2100, 24/11 2019, 10:18 (1605 dage siden) @ Schienenwolf

Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.

Ja det er jo det især bilister prøve at bilde befolkningen ind. Men hvor er det lige, at du i byerne vil udbygge vejene, så bilerne kan løfte danskernes transportbehov? Og hvordan vil du løse problemet med, at også folk på landet vil være fri for stærkt trafikerede veje i baghaven?

Effekt af 30% takstnedsættelse - OT

af Togbus, Foldingbro, 24/11 2019, 10:34 (1605 dage siden) @ mikedk2100

Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.


Ja det er jo det især bilister prøve at bilde befolkningen ind. Men hvor er det lige, at du i byerne vil udbygge vejene, så bilerne kan løfte danskernes transportbehov? Og hvordan vil du løse problemet med, at også folk på landet vil være fri for stærkt trafikerede veje i baghaven?

Det er meget simpelt. Bilisterne kører udenom bycentrene og ud til de boxbutikker som skyder op rundt omkring. Bycentrene uddør, både på grund af centerbyggerier og på grund af, at nethandel kun er et klik væk og så lige til døren. Den eneste sikre vinder på satsning på kollektiv trafik og cykler bliver nethandlen.

Men nedsættelse af taksterne er vigtigt for mobiliteten for især lavtlønnede. Lavere takster vil øge gevinsten (som kan være negativ) ved at gå fra passiv forsørgelse til job. For de lavestlønnede er udgift til tog og bus en stor omkostning og fradrag ydes først hvis arbejdspladsen ligger ud over 12 km fra bopælen.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Effekt af 30% takstnedsættelse

af Schienenwolf, Læsø, 25/11 2019, 07:44 (1604 dage siden) @ mikedk2100

Det eneste, der har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov er et effektivt og veludbygget vejnet. Bus og tog kan ikke.


Ja det er jo det især bilister prøve at bilde befolkningen ind. Men hvor er det lige, at du i byerne vil udbygge vejene, så bilerne kan løfte danskernes transportbehov? Og hvordan vil du løse problemet med, at også folk på landet vil være fri for stærkt trafikerede veje i baghaven?


Jeg kan forstå, at du i fuldt alvor mener, at tog og busser har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov og blive lige så hurtige og effektive, som bilen, i de samme rejserelationer som bilen. Nu ved jeg ikke, om du er klar over det, men hovedparten af befolkningen i Danmark er rent faktisk bilister, så det du indledningsvis påstår er, at "bilisterne prøver at bilde bilisterne noget ind". Det forekommer mig at være fuldstændigt gak-gak, men nuvel, det er da muligt, at du mener, at den "ægte" og "rigtige" befolkning - det sande "folk" - er dem, der ikke er bilister; det skulle ikke forbavse mig.
Nu vil jeg nødigt skuffe dig i dine illusioner, men ude i den virkelige verden kender bilisterne (= hovedparten af befolkningen) udmærket til transporttiderne med den kollektive trafik, og de hopper ikke på røde løgnehistorier om, at bus og tog da søreme har kapacitet til at løfte danskernes transportbehov, som du åbenbart har gjort. Og hvad med prisen? Med mindre, at du mener, at den kollektive trafik kan udbygges "gratis", så den i alle rejserelationer bliver lige så hurtig og effektiv som biltrafik, så er det - så vidt jeg kan se - kun din hensigt, at alle skal have lige dårlig og langsommelig transport. Hvis billetpriserne så samtidig skal sættes 30 % ned (eller transporten skal gøres helt gratis), så er de socialistiske ligheds-Utopia indenfor rækkevidde, ikke sandt? Næh, enhver venstreorienteret i dette land skulle tvinges til at arbejde gratis, når nu gratisbegrebet er så populært i de kredse, eller de skulle i det mindste sættes 30 % ned i løn.
Vejnettet bliver skam løbende udbygget, så bilerne kan løfte danskernes transportbehov. Det behøver jeg ikke at klare, det klarer Vejdirektoratet, staten og regionerne i fællesskab. Det har man gjort lige siden 1920'erne, og det er gået udmærket. Bevares, der kan nogle steder være trængselsproblemer og tidsspilde på vejene i myldretiden, men det kan jeg forstå, at venstrefløjen gerne vil omlægge til at være trængselsproblemer i den kollektive trafik, med endnu længere transporttid inkl. forsinkelser og diverse skift undervejs. Det vil være prisen for, at alle kan blive lige. Hvad er i øvrigt forskellen på at have en larmende motorvej og en larmende, tæt trafikeret, dobbeltsporet jernbane liggende i baghaven?
Med hensyn til folk på landet, der vil være fri for stærkt trafikerede veje i deres baghave, så kan jeg kun sige: FLYT! Det er jo det samme, som det blandt de rettroende kollektivister er så populært at sige til dem, der ikke lige bor i cykle- eller gå-afstand til deres arbejdsplads og piver over, at de nu skal tvinges over i bus og tog, eller til dem, der får deres livkvalitet reduceret af lavfrekvent vindmøllestøj "for miljøets skyld", eller til de byboer, der klager over deres støjende naboer. Så nej, jeg vil ikke løse noget problem med, at folk på landet vil være fri for stærkt trafikerede veje i baghaven. De bekymrer mig ikke det fjerneste. Hvorfor skulle jeg de dog det? Og i hvert fald slet ikke, fordi du åbenbart mener, at jeg skal.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Effekt af 30% takstnedsættelse - OT

af mikedk2100, 25/11 2019, 09:10 (1604 dage siden) @ Schienenwolf

Jeg kan forstå, at du i fuldt alvor mener, at tog og busser har kapacitet til at løfte danskernes transporbehov og blive lige så hurtige og effektive, som bilen, i de samme rejserelationer som bilen.

Du tager helt fejl. Jeg spørger blot, hvor du vil gøre plads til alle de biler, når nu alle københavnerne, aarhusianere osv skal over i en bil? For hvorfor skal byboerne tvinges til at bruge "skidtet", som du kalder det? Hvorfor skal de tvinges til at bruge dårlig og langsommelig transport - som oven i købet er steget markant mere i pris de sidste 20 år end prisen for bil, benzin/diesel.

Nogen vil så påstå, at de da bare kan cykle - men hvorfor skal de så tvinges til det? I øvrigt har københavnerne også "set lyset", og antallet af biler er eksploderet herinde siden årtusindeskiftet.

Jeg er ganske klar over, at en bil er nødvendig på landet, ligesom den er for byboere. Mit spørgsmål er bare, hvor skal der være plads til bilerne...

Pyloriis skrev, at en passagerfremgang på 26% (som kan være en konsekvens af at nedsætte billetprisen) svarer til det antal biler, der er kommet ekstra på især motorvejene på 2-3 år. Du skrev, du var ganske enig. Det er vel ikke usansynligt, at antallet af biler stiger med nogenlunde samme procent de næste 2-3 år. Det skaber yderligere trængel på hovedstadsområdets veje.

Kald mig gerne venstrefløjsperson, men jeg har ikke lyst til, at hverken København eller Aarhus plastres til i asfalt og motorveje som en amerikansk storby.

Mvh
Michael

Avatar

Effekt af 30% takstnedsættelse - OT

af gaest, 27/11 2019, 11:56 (1602 dage siden) @ mikedk2100

Du tager helt fejl. Jeg spørger blot, hvor du vil gøre plads til alle de biler, når nu alle københavnerne, aarhusianere osv skal over i en bil?

Byplanlæggerne kan godt finde plads til en letbane, på vejtrafikkens bekostning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak