Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ICE eller TGV (Generelt)

af Danbj, 28/11 2019, 08:20 (1605 dage siden)

Jeg er ofte inde her og læser, har ikke ret meget forstand på tog og jernbaner men er alligevel meget interesseret, jeg har min mening hvilket tog som er bedst af ICE og TGV men hvilket tog foretrækker I?:-)

Avatar

ICE eller TGV

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2019, 09:21 (1604 dage siden) @ Danbj

Hej,
ICE er tyskernes svar og TGV franskmændenes svar på højhastighedstog. Med alt hvad det indebærer :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ICE eller TGV

af Jens Hansen, 28/11 2019, 10:00 (1604 dage siden) @ Michael Deichmann

Men er det ikke lidt "fortidens" højhastighedstog?

JH

ICE eller TGV

af steenth, 28/11 2019, 10:28 (1604 dage siden) @ Jens Hansen

Men er det ikke lidt "fortidens" højhastighedstog?

Det er an på hvad det er for et tog.
* ICE1 og ICE2 - de er tunge tog, trækkes/skubbe af et lokomotiv
* TGV - har det bedre med vægt. Men der er stadig lokomotiver i bedre ender, som optager plads. Men der mange varianter
* ICE3 er det mest moderne af de nævnte typer. Togsæt med trækkraft fordelt i toget. Men der flere varianter, hvor ikke alle kan køre over 300 km/t.
* ICE4 - max 250 km/t

ICE1 og ICE2 må være "fortidens" højhastighedstog. TGV bliver stadig produceret, selvom AGV er udviklet som mulig afløser.

ICE eller TGV

af esni, Frederikssund, 28/11 2019, 10:46 (1604 dage siden) @ Danbj

Jeg er ofte inde her og læser, har ikke ret meget forstand på tog og jernbaner men er alligevel meget interesseret, jeg har min mening hvilket tog som er bedst af ICE og TGV men hvilket tog foretrækker I?:-)

Et TGV-R tog afsporede med høj fart uden hverken at sakse eller vælte - ingen dræbte, få skadet. årsag var en opfyldning af en skyttegrav, som gav efter.

Et ICE tog afsporede på grund af et defekt hjul. Stammen saksede og ramte en bropille. Mange dræbte og mange skadet.

I daglig drfit er begge gode og komfortable

--
Eskild

ICE eller TGV

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/11 2019, 10:53 (1604 dage siden) @ Danbj

Jeg er ofte inde her og læser, har ikke ret meget forstand på tog og jernbaner men er alligevel meget interesseret, jeg har min mening hvilket tog som er bedst af ICE og TGV men hvilket tog foretrækker I?:-)

FS Frecciarossa 1000 :-)

/Lasse

ICE eller TGV

af Jens Hansen, 28/11 2019, 11:23 (1604 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


FS Frecciarossa 1000 :-)

Er det rigtigt forstået at disse nu skal til at køre i Spanien?

JH

ICE eller TGV

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/11 2019, 12:01 (1604 dage siden) @ Jens Hansen


FS Frecciarossa 1000 :-)


Er det rigtigt forstået at disse nu skal til at køre i Spanien?

I første omgang Frankrig med to daglige ture Milano - Paris. Men de leveres som fire-strøms tog med ETCS, så de kan indsættes i det meste af Europa, efterhånden som markederne åbnes.

/Lasse

ICE eller TGV

af Jens Hansen, 28/11 2019, 12:53 (1604 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg har måske misforstået noget - højhastighedstogene i Spanien har været i udbud og jeg opfattede at den ene "vinder" vil køre med Frecciarossa 1000 tog. Operatøren skulle være noget Trenitalia noget?

JH

ICE eller TGV

af mpp, 28/11 2019, 13:19 (1604 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke helt. Der er blevet åbnet for at andre firmaer kan byde på paths på højhastighedsnettet og der er nu 3-4 nye firmaer der har fået tilladelse til det. Det er ikke et egentligt udbud men bestemt en åbning for nye spillere. Jeg er ikke helt sikker på hvad tog de vil køre med, men det er da meget muligt at de kører med Frecciarossa 1000

ICE eller TGV

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/11 2019, 13:37 (1604 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg har måske misforstået noget - højhastighedstogene i Spanien har været i udbud og jeg opfattede at den ene "vinder" vil køre med Frecciarossa 1000 tog. Operatøren skulle være noget Trenitalia noget?

Det har jeg også set. Men der er endnu ikke meldt formelt ud, om Frecciarossa 1000 også bliver homologeret i Spanien, og i givet fald hvornår.

Til gengæld er godkendelsen i Frankrig i fuld gang.

/Lasse

ICE eller TGV

af M. Qvist, 28/11 2019, 12:41 (1604 dage siden) @ Danbj

Noget som jeg godt kan lide ved ICE toget er at der er mulighed for at vælge kupe fremfor storrum, og især på 1. klasse virker indretningen mere rummelig end på et TGV.

ICE eller TGV

af mpp, 28/11 2019, 13:21 (1604 dage siden) @ M. Qvist

Ikke i de nye tog. Jeg mener ICE3 var det sidste der blev leveret med kupeer. Både de nye ICE3 (Velaro til Frankrig) og ICE4 har ikke kupeer.

ICE eller TGV

af Per Sørensen, 28/11 2019, 22:43 (1604 dage siden) @ Danbj

Jeg foretrak

venligst
pediHg

[image]

ICE eller TGV

af KarstenF, 29/11 2019, 13:47 (1603 dage siden) @ Danbj

Den helt store forskel mellem ICE og TGV er ikke togene men infrastrukturen.

ICE banerne er anlagt så der kan køre godstog. Dvs. små stigninger og massivt brug af broer og tunneller

TGV banerne er anlagt til kun at bruges til TGV tog. Dvs. store stigninger og en rutchebanetur der forsøger at efterligne Metroen i København.

ContecRail
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
DSB MO571

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak