Batteritog i Danmark fra slutningen af 2020 (Generelt)

af P.Jensen, torsdag 28. november, 2019, 21:12 (7 dage siden)

Batteritog - artikel i Jyllandsposten

Ved ikke om den kræver abonnement. Primære information er at der forsøgsvist indsættes batteri tog i slutningen af 2020 / start 2021 på to strækninger: Helsingør - Hillerød og Vemb - Thyberøn.

Leverandører skal vise at deres tog virker....

P.Jensen

Batteritog i Danmark fra slutningen af 2020

af andersj, Nordjylland, torsdag 28. november, 2019, 22:15 (7 dage siden) @ P.Jensen

"Parterne skal i første omgang ikke investere penge i batteritogene, men i stedet får leverandører i løbet af forsøgsperioden mulighed for at vise deres tog frem i den daglige drift."

Interessant at se hvilke/n leverandør/er de har fået med på den løsning. Mon ikke der kommer noget officielt fra ministeriet i morgen.

Hele artiklen fra JP kan læses her uden betalingsmur: https://ctwatch.dk/nyheder/article11788695.ece

--
Mvh Anders

af Per Sørensen, torsdag 28. november, 2019, 22:24 (7 dage siden) @ andersj

Jamen dog!

Og så endda på min hjemme - øh bane.

Jeg må sige jubiii

Godnat
pediHg

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 28. november, 2019, 23:00 (7 dage siden) @ P.Jensen

Kan det virkelig gøres så hurtigt?
Godkendelser, ombygning af togene, og nødvendigt infrastruktur til at lade toget

af mpp, torsdag 28. november, 2019, 23:12 (7 dage siden) @ hummel_62

Hvis det er standardtog og de kan lade mellem Helsingør og Snekkersten har man i hvert fald styr på det der. I Vestjylland skal man så finde på noget andet, så det bliver spændende at se hvad man gør der :)

af andersj, Nordjylland, torsdag 28. november, 2019, 23:17 (7 dage siden) @ hummel_62

Kan det virkelig gøres så hurtigt?
Godkendelser, ombygning af togene, og nødvendigt infrastruktur til at lade toget

Infrastrukturen er jo til stede i Nordsjælland, hvor der kan lades fra køreledningen mellem Helsingør og Snekkersten samt ved stationsophold i Helsingør. Lemvigbanen kræver noget mere, og der tænker jeg også umiddelbart 2021.

Man skal jo tænke på at et batteritog "bare" er et almindelige el-tog med batterier monteret som overtager når strømaftageren sænkes.

--
Mvh Anders

af KKLD, torsdag 28. november, 2019, 23:31 (7 dage siden) @ P.Jensen

Batteritog - artikel i Jyllandsposten

Ved ikke om den kræver abonnement. Primære information er at der forsøgsvist indsættes batteri tog i slutningen af 2020 / start 2021 på to strækninger: Helsingør - Hillerød og Vemb - Thyberøn.

Leverandører skal vise at deres tog virker....

P.Jensen

Er det ikke smartere at elektrificere?
Alle nye strækninger bliver lavet med elektricitet, fx de nye metrolinjer som bruger det nyeste teknologi.

Ret mig hvis jeg tager fejl.

af mpp, torsdag 28. november, 2019, 23:45 (7 dage siden) @ KKLD

Kun hvis der er trafik nok og selv da kan der være nogle strækninger der er ekstremt besværlige at elektrificere. Der kører ikke tog nok i det Nordsjællandske til at det kan betale sig. Det er sværere at køre godstog med batterier, så derfor vil man nok i fremtiden se, at godsbaner vil blive prioriteret ift elektrificering.

Derudover har Lasse nævnt at det måske endda kan være smart med batterier i alle tog, så man kan opretholde driften ved fejl på køreledningerne eller bare for at spare elektrificering hvor det er besværligt.

I sidste ende er svaret nok lidt imellem. Når der ikke er nogle køreledninger i forvejen kan man lige så godt bruge batterier og droppe køreledningerne, mens det nok bedre kan svare sig at elektrificere hvis det blot drejer som om et 'hul' (f.x. Fredericia–Aarhus, der ville betyde at alle tog skulle udstyres med batterier selvom de kun bruges en del af tiden).

af P.Jensen, fredag 29. november, 2019, 08:52 (7 dage siden) @ mpp

Det var meget klart i den undersøgelse på Vestsjælland som der henvises til i artiklen - og som Lasse præsenterede noget af i IDA.
Bortset fra Ringsted til Rødby, Roskilde - Holbæk, Fredericia - Ålborg (og Fredericia til Herning - som jeg mener kan diskuteres) giver det ikke mening at elektrificere flere strækninger.

Det store problem er at elektrificeringen betales af en kasse og de dyrere batteritog af en anden. Totaløkonomien i batteritog Holbæk til Kalundborg giver et kæmpe overskud i forhold til elektrificering.
Det giver heller ikke mening at køre store dobbeltdækkertog med de få passagerer der er på den strækning.

Vi var for nogen tid siden inde på strækninger hvor der ikke kræves yderligere investeringer end selve toget.:
Lille Nord - ledninger fra Helsingør til Snekkersten
Østbanen - ledninger omkring Køge og igen i Roskilde.
Tølløse-Slagelse - ledninger i begge ender
Lolland - ledninger i Nykøbing F.
Esbjerg - Tønder - ledninger fra Esbjerg til Bramming

Yderligere:
Hvis der sættes ledninger op omkring Hillerød, Herning, Struer og Vemb stationer kan man med aktionsradius 150 km køre
Hundested - Hillerød
Hillerød - Tisvildeleje
Hillerød- Gilleleje - Helsingør
Århus - Skjern
Århus - Struer
Struer - Thisted
Esbjerg - Struer

Der skal ikke meget til - Fint at man kommer i gang.

P.Jensen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, fredag 29. november, 2019, 08:58 (7 dage siden) @ P.Jensen

1.
Jeg tror nu nok mange på Kalundborg forbindelse mener de er mange bruger, i mylder tiden.
Udenfor, kunne langt mindre tog klare opgaven

2.
Fint med batteri tog, men hvad med miljø belastningen, i forbindelse med produktion og afskaffelse af batterierne??

af P.Jensen, fredag 29. november, 2019, 11:49 (7 dage siden) @ hummel_62

I rapporten står der at der ca. 1.1 mill. passagerer mellem Holbæk og Kalundborg. Heraf kører omkring ½ mill. til og fra Kalundborg. 45% af passagererne fra og til stationer øst for Holbæk.
Bortset fra nogle myldretidstog vil 150-200 passagerer pr. batteritog være tilstrækkeligt.
Lasse refererede et speciale fra DTU hvor forudsætningerne var driftskobling i Holbæk med tog fra Nykøbing S og så som hurtigtog til København. Fra Nykøbing kører kun 21% fra og til stationer øst for Holbæk.

At køre til/fra Kalundborg med 2xIC4 eller 4 dobbeltdækkere med et i specialet beregnet forbrug på ca5.600 liter diesel/dag giver ikke mening.

Miljøbelastning af batteri ved jeg ikke noget om - men hvis man sparer 5.600 liter/dag er der noget at veje op imod.

P.Jensen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, fredag 29. november, 2019, 12:56 (7 dage siden) @ P.Jensen

Spænende tal.

Tænker at med sammen kobling i Nykøbing, som kan sammen koble på nogen minutter, vil give flere kunder på linie mod Sjællandsode, som måske kunne tage noget af boligtrykket i københavn og omegn. Ikke lige over, men over tid.
længer rejsetid ja men alt andet billigere bolig

af Gæst42, fredag 29. november, 2019, 16:21 (6 dage siden) @ P.Jensen

Totaløkonomien i batteritog Holbæk til Kalundborg giver et kæmpe overskud i forhold til elektrificering.

Det er nu ikke det som ministeriet er kommet frem til, 110 mio. kr. over 50 år = 2,2 mio. kr. om året, hvilket må siges at være inden for usikkerheden at sådan en beregning...

[image]

af Jens Hansen, fredag 29. november, 2019, 07:53 (7 dage siden) @ P.Jensen

Al ære og respekt for at Transportministeren tager dette initiativ.

Men det havde klædt ham, virkelig at tage fat på problemet, for hvorfor teste, når man I Tyskland har de løsningerne, de er på vej, så der skulle bestilles nogle tog i stedet for at lave sådan en "se hvor god jeg er". "Vi gør noget for det grønne". Lemvigbanen skal bruge nye tog, batteritog er undersøgt til Nykøbing S og Kalundborg - kom dog i gang minister.

Transportministeren står overfor voldsomme udfordringer i jernbanesektoren, tag dog fat på dem. Banedanmark lider, de skal selv finansiere Signalprogrammets fortræffeligheder, formentlig taler vi om milliarder, over en længere årrække. DSB er skrantende, når vi ser på deres regnskaber, spørgsmålet er om de snart må kaste håndklædet i ringen.

JH

af Coenen-Bache, fredag 29. november, 2019, 08:07 (7 dage siden) @ Jens Hansen

I Nice må der ikke være køreledninger i den gamle bydel, derfor kører sporvognene på batteri, over en strækning på en kilometers penge. Det må være en teknologi, som burde indbygges i alle tog/Letbanetog gerne snart, og især fremover.

analyse af batteritogsdrift

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 29. november, 2019, 08:56 (7 dage siden) @ P.Jensen

Her er analysen:

https://www.trm.dk/publikationer/2019/analyse-af-batteritogsdrift-i-nordvestsjaelland/

Ikke overraskende sættes elektrificering af Holbæk-Kalundborg i bero.

Samtidig anbefales at det undersøges om alle andre strækninger, der ikke allerede er elektrificeret/under elektrificering, kan betjenes af batteritog.

Poul

af Frank Poulsen, fredag 29. november, 2019, 09:05 (7 dage siden) @ P.Jensen

Rent praktisk/teknisk spørgsmål.

Hvis sådanne batteritog har pantografer der lader op under el-ledninger. Hvad sker der så hvis de kommer ud på områder uden el-ledning. Skal lkf aktivt selv sænke pantografen inden, eller er der noget teknisk/automatisk der sørger for det.

Jeg mener nemlig at have hørt at i dag, hvis man kører et el-tog ud hvor der ikke er el, så springer pantografen opaf fordi den ikke længere møder modstand og pantografen går så i stykker.

Jeg siger ikke at lkf ikke manuelt selv kan huske det, men det lyder bare som en faktor hvis der er mange steder man skal huske det, at det kan give udfordringer hvis man glemmer det og hvis det skal ske mange gange dagligt mange steder er risikoen for den lidt voldsommere skade det mig bekendt giver i dag, jo større for det sker af og til.

af andersj, Nordjylland, fredag 29. november, 2019, 11:52 (7 dage siden) @ P.Jensen

"Transportminister Benny Engelbrecht har aftalt med regionsrådsformændene fra Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Midtjylland at afprøve batteritog på strækningen mellem Helsingør og Hillerød samt på Lemvigbanen. På den baggrund vil leverandørerne af batteritog på skift blive indbudt til prøvekørslen, som tænkes afholdt i sidste del af 2020 og første halvdel af 2021."

Giv mig en god grund til at togproducenter (der allerede har ordrer på batteritog) skulle stille togsæt vederlagsfrit til rådighed for at staten og de to regioner kan teste dem.

Giv mig så også et eksempel på et batteritog der kan køre på dansk strøm som er klar til at blive sat i passagerdrift i 2020 eller 2021 for den sags skyld.

--
Mvh Anders

af P.Jensen, fredag 29. november, 2019, 12:04 (7 dage siden) @ andersj

Eneste grund jeg kan se er at man som minister ikke ville gå ud med en sådan nyhed uden at have undersøgt mulighederne i forvejen. Ellers har ministeren et stort problem!!!!

Jeg kunne også have mine tvivl - hvad med signalsystem, ATC, oplæring af personale...osv.

P.Jensen

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 29. november, 2019, 15:17 (7 dage siden) @ P.Jensen

Jeg kunne også have mine tvivl - hvad med signalsystem, ATC, oplæring af personale...osv.

Der er ikke ATC på Lille Nord.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Svend @, fredag 29. november, 2019, 15:47 (6 dage siden) @ Michael Deichmann

...nej men det er der mellem Snekkersten og Helsingør

--
Svend

[image]

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 29. november, 2019, 16:48 (6 dage siden) @ Svend

Touché! :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af andersj, Nordjylland, lørdag 30. november, 2019, 14:20 (6 dage siden) @ Svend

Men Lokaltog har da ikke ATC i deres Lint på Lille Nord? Kører man ikke bare 70 km/t efter ydre signaler mellem Snekkersten og Helsingør?. DSB's Litra ML (Y-tog) havde da heller ikke ATC.

--
Mvh Anders

af Poul Andersen, lørdag 30. november, 2019, 14:31 (6 dage siden) @ andersj

Men Lokaltog har da ikke ATC i deres Lint på Lille Nord? Kører man ikke bare 70 km/t efter ydre signaler mellem Snekkersten og Helsingør?. DSB's Litra ML (Y-tog) havde da heller ikke ATC.

Lokaltogs Lint er udstyret med ATP, og mellem Snekkersten og Helsingør køres efter SIN-L, instruks 10.5, "Snekkersten - Helsingør, kørsel med mobilt ATP-anlæg".

Mvh.
Poul.

af andersj, Nordjylland, lørdag 30. november, 2019, 14:42 (6 dage siden) @ Poul Andersen

Lokaltogs Lint er udstyret med ATP, og mellem Snekkersten og Helsingør køres efter SIN-L, instruks 10.5, "Snekkersten - Helsingør, kørsel med mobilt ATP-anlæg".

Mvh.
Poul.

Tak. Jeg havde helt glemt at man brugte ATP oppe i det nordsjællandske.

--
Mvh Anders

af esni, Frederikssund, onsdag 04. december, 2019, 09:40 (1 dag, 18 timer, 53 min. siden) @ Svend

Der er så vidt jeg kan se ca 6 muligheder:
0. Man opgiver at prøve togene i plandrift i Nordsjælland
1. Prøvedriften er kun på Snekkersten - Hillerød
2. I Planen for prøvedriften køres der kun 70 km/t mellem Snekkersten og Helsingør
3. ATC aflyses imellem Snekkersten og Helsingør mens prøvedriften pågår
4. Der installeres ETCS Level 1 LS ved udvalgte signaler imellem Snekkersten og Helsingør (ETCS level 1 LS bruges vist ofte parallelt med nationale togkontrolsystemer)
5. Prøvetogene udrustes med DK-STM

Det mest sandsynlige er desværre 0 eller 1

--
Eskild

af steenth, onsdag 04. december, 2019, 10:57 (1 dag, 17 timer, 36 min. siden) @ esni

2. I Planen for prøvedriften køres der kun 70 km/t mellem Snekkersten og Helsingør
4. Der installeres ETCS Level 1 LS ved udvalgte signaler imellem Snekkersten og Helsingør (ETCS level 1 LS bruges vist ofte parallelt med nationale togkontrolsystemer)

3 vil man ikke - mere sandsynlig er 2. 4 er ret krævede - der er mange signaler som skal ombygges. Og ATC er på ETCS L1 FS niveau... 5 bør være til at håndtere.. når der er ETCS i toget. Men der en del godkendelsesarbejde...

af esni, Frederikssund, onsdag 04. december, 2019, 11:20 (1 dag, 17 timer, 13 min. siden) @ steenth

3 vil man ikke - mere sandsynlig er 2. 4 er ret krævede - der er mange signaler som skal ombygges. Og ATC er på ETCS L1 FS niveau... 5 bør være til at håndtere.. når der er ETCS i toget. Men der en del godkendelsesarbejde...

Jeg tror da heller ikke selv på at man vil bruge mulighed 3, men jeg forsøgte blot at opregne samtlige muligheder. Ved mulighed 5 ville man skulle alvorligt til lommerne for at få prøvetog

--
Eskild

af mikedk2100, København Ø, fredag 29. november, 2019, 12:41 (7 dage siden) @ andersj

Giv mig en god grund til at togproducenter (der allerede har ordrer på batteritog) skulle stille togsæt vederlagsfrit til rådighed for at staten og de to regioner kan teste dem.

Giv mig så også et eksempel på et batteritog der kan køre på dansk strøm som er klar til at blive sat i passagerdrift i 2020 eller 2021 for den sags skyld.

Det kunne vel tænkes, at der var en hvis reklameværdi i det, og et håb om at få solgt en del batteritog til Danmark? De behøver jo ikke ligefrem forære togsæt væk, ligesom AnsaldoBreda gjorde.

Men selvfølgelig vil der være store tekniske og personalemæssige vanskeligheder, der dermed bekræfter, at jernbanen kun er til besvær og langt fra den omstilingsparathed, som generelt forventes i samfundet ;)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 29. november, 2019, 12:46 (7 dage siden) @ mikedk2100

Mon ikke testkørslerne bliver betalt, så der er råd til at ombygge til 25 kV spænding. Og med Ministeriet som part, er der helt sikkert også taget hånd om, hvordan togene skal køres med tysk personale, lods og uden ETCS/ATC....

Uanset hvor brændende man gerne vil sælge batteritog til Danmark, så er markedet i Danmark højest 150 togsæt, mens det i Tyskland er op mod 4.000 togsæt med tre aktive udbud kontinuerligt det næste årti.

/Lasse

af P.Jensen, fredag 29. november, 2019, 13:59 (7 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I Vestjylland behøver an vel ikke engang at lade med en bestemt spænding.....

Man kunne vel overveje at lade med tysk standard.

P.Jensen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 29. november, 2019, 14:44 (7 dage siden) @ P.Jensen

Man kunne vel overveje at lade med tysk standard.

El forsyningen i "hovednettet" her til lands er i 50 hz, mens den tyske jernbanespænding er 16 2/3 hz. Det er markant billigere at ombygge toget til 25 kV/50 hz end at omdanne strømmen fra 50 hz til 16 2/3 hz. Et slag på tasken vil være 5 mio kr billigere pr lade station og samme pris for toget.

....derudover er ladetiden hurtigere under "dansk strøm".

/Lasse

af Jens Hansen, fredag 29. november, 2019, 17:04 (6 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Og det bygger togleverandørerne Selvfølgelig om gratis inden prøvedriften!

Tror at ministerens aftale godt kunne udsættes for et faktatjek.

JH

af kme, fredag 29. november, 2019, 17:24 (6 dage siden) @ Jens Hansen

Det er teknisk set trivielt og skal alligevel gøres hvis man vil sælge tog udefor det germano-svenske område.

af andersj, Nordjylland, fredag 29. november, 2019, 17:55 (6 dage siden) @ kme

Det er teknisk set trivielt og skal alligevel gøres hvis man vil sælge tog udefor det germano-svenske område.

Jo, men nu vil ministeren jo låne eksisterende prototyper gratis.

Fra den oprindelige JP artikel:
Parterne skal i første omgang ikke investere penge i batteritogene, men i stedet får leverandører i løbet af forsøgsperioden mulighed for at vise deres tog frem i den daglige drift.

--
Mvh Anders

af esni, Frederikssund, fredag 29. november, 2019, 20:12 (6 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Mon ikke testkørslerne bliver betalt, så der er råd til at ombygge til 25 kV spænding. Og med Ministeriet som part, er der helt sikkert også taget hånd om, hvordan togene skal køres med tysk personale, lods og uden ETCS/ATC....

Uanset hvor brændende man gerne vil sælge batteritog til Danmark, så er markedet i Danmark højest 150 togsæt, mens det i Tyskland er op mod 4.000 togsæt med tre aktive udbud kontinuerligt det næste årti.

/Lasse

Har I ikke leveret 50 Hz togsæt UDEN batterier til Frankrig?
Er det på samme platform som de tog I kan levere med og uden batterier i Tyskland?

Hvis jeg spørger om mere end du ønsker at svare på - så beklager jeg.

--
Eskild

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, lørdag 30. november, 2019, 14:09 (6 dage siden) @ esni

Har I ikke leveret 50 Hz togsæt UDEN batterier til Frankrig?
Er det på samme platform som de tog I kan levere med og uden batterier i Tyskland?

Der er ingen tekniske problemer i at installere 25 kV/50 Hz for de tyske tog. Det koster en smule at lave - og en del mere at få godkendt.

De franske AGC hybridtog (1,5 kV DC/ 16 2/3 Hz? hhv., 25 kV AC/50 Hz + diesel) bliver iøvrigt ombygget til batteritog over de kommende år, med ladefunktion både når de kører under jævnstrøm og vekselstrøm....

Helt generelt: Alle batteritog til Tyskland vil kunne anvendes i Danmark indenfor det, som tyskerne kalder en "lackierungsvariant" - dvs: Tysk tog ændret til 25 kv / 50 hz, dansk GSM-R og STM boks (der forhåbentlig kan udelades)
Alle de aktuelle batteritogsplatforme har ETCS BL 3.6.0 i programmet.

/Lasse

af Jens N @, Fredericia, søndag 01. december, 2019, 07:46 (5 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Helt generelt: Alle batteritog til Tyskland vil kunne anvendes i Danmark indenfor det, som tyskerne kalder en "lackierungsvariant" - dvs: Tysk tog ændret til 25 kv / 50 hz, dansk GSM-R og STM boks (der forhåbentlig kan udelades)

“Dansk GSM-R” handler vel reelt kun om et SIM-kort der giver adgang til et dansk GSM-R netværk, hvis radioen i toget ellers lever op til EU-reglerne, så det må være en billig omgang.

Mvh. Jens

af ulca, fredag 29. november, 2019, 22:00 (6 dage siden) @ P.Jensen

Et byrådsmedlem i Lolland Kommune foreslår at man kan bruge Lollandsbanen til prøvekørsel af batteritog, og gerne Japanske, inden de nuværende IC2 (MF/FS) udskiftes eller levetidsforlængelse i 2024/2025 efter 25 års drift. Link til artikel i den lokale avis her

Jeg så dog gerne at man kigger på muligheden for en levetidsforlængelse. Hvorfor? Tjoh, de har ganske vidst lige over 22 år på bagen lige nu, men kører alligevel ganske fint og har mig bekendt ingen problemer eller fejl. Så hvis man kunne re-motorisere IC3, så kan man vel også gøre det med "lillesøster" IC2. Om det så skulle være med dieselmotorer af nyeste generation (vist nok Euro6) og tilsætning af f.eks. AdBlue til rensning af udstødning, eller måske til at køre på LNG (flydende naturgas), eller noget helt tredje ; det er så noget man burde få undersøgt.

af Jens Hansen, lørdag 30. november, 2019, 11:26 (6 dage siden) @ P.Jensen

nu fik jeg hentet og læst den analyse som er lagt frem på Transportministeriets hjemmeside.

Det er overordentlig vanskeligt at gennemskue regnestykkerne, fordi der ikke dokumenteres noget. Nok ikke meningen at vi skal "snave" i det.

nogle konkrete ting undrer;

hvorfor skal identiske anlæg til opladning, Nykøbing S og Kalundborg, koste forskelligt. Forklaringen er alene at transportministeriet er dårligere til at styre udgifterne, hvorfor der skal være en større usikkerhed. Øh, hvad med at transportministeriet får styr på tingene.

hvorfor kan batteritog ikke vedligeholdes på DSBs ny værksteder? Der er forudsat at hvis der købes batteritog, ja så kan behovet i DSBs nye værksteder reduceres med 14 togsæt (spare 26 mio. kr), og der skal bygges et nyt værksted til batteritogsæt (koster 140 mio. kr).

i en optimeret drift er forudsat at man driftsmæssigt vil op og nedformere i Holbæk - udmærket tanke. Men i Fremtidens Tog afstår man fra samme. Hvorfor denne forskel?

man beregner at DSB skal anvende nye 14 Fremtidens Togsæt, ved traditionel eldrift, til/fra Kalundborg. Ved batteridrift vil det være 21 togsæt (forskellen kommer af antal pladser, minimum 270 mod 165). Men kan man ikke koble batteritog med konventionelle (Fremtidens tog), så batteriet kører til Kalundborg og Fremtidens tog afkobles i Holbæk (givet mest brug for plads øst for Holbæk).

I øvrigt skal der så nu laves testkørsler med batteritog - ved nogen i dette forum om man i Kiel lavede testkørsler, inden de bestilte deres 55 togsæt?

JH

af andersj, Nordjylland, lørdag 30. november, 2019, 13:27 (6 dage siden) @ Jens Hansen

I øvrigt skal der så nu laves testkørsler med batteritog - ved nogen i dette forum om man i Kiel lavede testkørsler, inden de bestilte deres 55 togsæt?

JH

Nej, det gjorde man ikke. Man kørte dog en pressetur fra Kiel Hbf til Kiel-Oppendorf efter kontrakten var underskrevet i oktober med prototypen - udbudet blev dog allerede afgjort i sommer.

Der leveres 5 togsæt i november 2022 og umiddelbart derefter starter serieproduktionen på de 50 togsæt, som leveres fra maj 2023.

NAH.SH har lige sat et udbud igang for drift og vedligehold af 22 dieseltogsæt i hele 2023 og 2024 som beredskab for forsinkelser og/eller børnesygdomme med de nye batteritog.

--
Mvh Anders

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, lørdag 30. november, 2019, 13:57 (6 dage siden) @ andersj

Ingen af de tre tyeke delstater, der nu har skrevet kontrakter på køb af batteritog har gennemført prøvekørsler forud for beslutningen herom. Heller ikke nogle af de tre aktuelle udbud fra andre tyske delstater på batteritog har kørt prøvekørsler forinden. Heller ikke SNCF forud for de franske projekter..

Der er dog for statsmidler og i samarbejde med de tyske regioner udviklet batteritog (Bombardier) og Hydrogentog (Alstom), ud fra ideen om, at delstaterne således har adgang til den information om teknikken, som de måtte have brug for. Senere har både Stadler og Siemens som bekendt også lavet batteri-testtog.

Typisk vil baner/delstater/trafikkøbere/materielkøbere, der overvejer køb af emissionsfrie tog komme fordi og få præsenteret de forskellige leverandøres testtog. Således har Midtjyske Jernbaner været ude at trille med både Stadlers og Bombardiers batteritog i Berlin, og de tager også til Østrig og prøver Siemens tog inden jul.

/Lasse

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, lørdag 30. november, 2019, 14:01 (6 dage siden) @ Jens Hansen

hvorfor skal identiske anlæg til opladning, Nykøbing S og Kalundborg, koste forskelligt. Forklaringen er alene at transportministeriet er dårligere til at styre udgifterne, hvorfor der skal være en større usikkerhed. Øh, hvad med at transportministeriet får styr på tingene.

Priserne for ladestationer i Tyskland (der udvikles af DB Netz og partnere) ser iøvrigt ud til at lande på mellem 5 og 10 mio kroner. I en dansk sammenhæng vil prisen være i den lavere ende af dette interval, da frekvensen fra bystrømmen allerede er 50 hz. Ladestationerne ser ud til at blive een "galge/mast" konstruktion, der kan dække flere spor.

/Lasse

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Pris 280,- kr.
 Læs mere 
Svenska-lok
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen