Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen (Generelt)

af Niels Munch @, lørdag 30. november, 2019, 20:48 (11 dage siden)

Odense Letbanes nyhedsbrev 28. november 2019:

"Ny tidsplan for letbanearbejdet påvirker ikke åbningsdatoen
Letbanen åbner forventeligt i efteråret 2021. Det har været planen, siden Odense Kommune i februar valgte at udskyde letbanens åbning som følge af en intern forsinkelse i det såkaldte TBT-byggeri. Og dét bliver ved med at være planen.

Men tidsplanen for sporarbejdet på de forskellige delstrækninger er blevet ændret. Det er konsekvensen, efter at Odense Byråd netop har vedtaget en tillægsaftale med letbanens transportleverandør, spanske Comsa."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/ny-tidsplan-for-letbanearbejdet-paavirker-ikke-aab... .


M.v.h.
Niels

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af Vollensir, søndag 01. december, 2019, 08:17 (10 dage siden) @ Niels Munch

Når nu der snart kommer letbane i Odense, hvorfor har man så ikke gjort lige som i Århus, hvis vi der bort fra nedbrud, fejl på materiel m.m.

At man elektrificerede Svendborgbanen og lod den indgå i letbanen...

I stedet for de tåbelige planer om at Arriva skal kører på Svendborgbanen, med en masse materielkørsel til og fra Vejle, samt mindre depot i Odense....

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af gaest, søndag 01. december, 2019, 08:30 (10 dage siden) @ Vollensir

Når nu der snart kommer letbane i Odense, hvorfor har man så ikke gjort lige som i Århus, hvis vi der bort fra nedbrud, fejl på materiel m.m.

At man elektrificerede Svendborgbanen og lod den indgå i letbanen...

I stedet for de tåbelige planer om at Arriva skal kører på Svendborgbanen, med en masse materielkørsel til og fra Vejle, samt mindre depot i Odense....

Hvordan går det lige med Grenåbanen og Odderbanenhvor det scenarie nu er den barske virkelighed? Hvorfor skal Svendbogbanen slagtes ned til en dårligere løsning?

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af pjl, søndag 01. december, 2019, 18:41 (10 dage siden) @ gaest

Hvordan går det lige med Grenåbanen og Odderbanenhvor det scenarie nu er den barske virkelighed? Hvorfor skal Svendbogbanen slagtes ned til en dårligere løsning?

Hvis man tager ledelsen af Aarhus Letbane ud af ligningen, hvorledes er en Letbane så en dårligere løsning?

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af Jens N @, Fredericia, søndag 01. december, 2019, 18:49 (10 dage siden) @ pjl

Hvis man tager ledelsen af Aarhus Letbane ud af ligningen, hvorledes er en Letbane så en dårligere løsning?


Intet toilet i toget, lavere hastighed.

Mvh. Jens

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af pjl, søndag 01. december, 2019, 19:07 (10 dage siden) @ Jens N

Intet toilet i toget, lavere hastighed.

Det tager lidt under en time at tilbagelægge 47 km, selv hvis du spildte 25 minutter på at bremse, holde og igangsætte ville gennemsnitshastigheden stadig være under de 100 km/t et letbanetog kan præstere... så toiletter?

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af Gæst42, søndag 01. december, 2019, 19:11 (10 dage siden) @ pjl

Intet toilet i toget, lavere hastighed.


Det tager lidt under en time at tilbagelægge 47 km, selv hvis du spildte 25 minutter på at bremse, holde og igangsætte ville gennemsnitshastigheden stadig være under de 100 km/t et letbanetog kan præstere... så toiletter?

Selvom gennemsnitshastigheden er under 100 km/t er jo ikke ensbetydende med at togets hastighed aldrig kommer over 100 km/t deraf gennemsnitshastigheden

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af pjl, søndag 01. december, 2019, 19:16 (10 dage siden) @ Gæst42

Selvom gennemsnitshastigheden er under 100 km/t er jo ikke ensbetydende med at togets hastighed aldrig kommer over 100 km/t deraf gennemsnitshastigheden

Ja, det er fint. Når man er 57 minutter om at køre til Svendborg er det nok ikke forskellen mellem 100 km/t og 120 km/t, der gør udslaget.

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af andersj, Nordjylland, søndag 01. december, 2019, 19:32 (10 dage siden) @ pjl

Selvom gennemsnitshastigheden er under 100 km/t er jo ikke ensbetydende med at togets hastighed aldrig kommer over 100 km/t deraf gennemsnitshastigheden


Ja, det er fint. Når man er 57 minutter om at køre til Svendborg er det nok ikke forskellen mellem 100 km/t og 120 km/t, der gør forskellen.

På en enkeltsporet strækning med tæt trafik kan selv 1 minut gøre stor forskel. Bare med ETCS har man vundet nok sekunder mellem Aalborg og Hjørring til at optimere krydsningerne og dermed skære 5 minutter af rejsetiden fra 40 til 35 minutter.

--
Mvh Anders

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af Jens N @, Fredericia, søndag 01. december, 2019, 19:34 (10 dage siden) @ pjl

Ja, det er fint. Når man er 57 minutter om at køre til Svendborg er det nok ikke forskellen mellem 100 km/t og 120 km/t, der gør udslaget.


Det er din vurdering.
Både stoptogene og de tog der tager turen på 42 minutter, udnytter tophastigheden på 120 km/t.

Mvh. Jens

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af Niels Munch @, søndag 01. december, 2019, 08:49 (10 dage siden) @ Vollensir

At man elektrificerede Svendborgbanen og lod den indgå i letbanen...


Den diskussion var vi lidt inde på i denne tråd.

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 01. december, 2019, 10:32 (10 dage siden) @ Vollensir

I min verden er en letbane en by bane.

Så derfor er Grenå, Odder og Svendborg jernbaner og ikke letbaner.

Men det er i mine briller.

Lig dertil, at jeg ikke forstå at Regionerne ikke samarbejder.
Et fælles udvikling anlægs selskab, så for at sikker lokale bestyrelse pamperi, lokale driftselskaber. Men det er OT

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af andersj, Nordjylland, søndag 01. december, 2019, 11:03 (10 dage siden) @ hummel_62


Lig dertil, at jeg ikke forstå at Regionerne ikke samarbejder.
Et fælles udvikling anlægs selskab, så for at sikker lokale bestyrelse pamperi, lokale driftselskaber. Men det er OT

Det virker til at det er en stor fordel at de IKKE samarbejder. Aarhus Letbanes bestyrelse består udelukkende af politikere eller tidligere politikere, mens Odense Letbanes bestyrelse består af to ingeniører (med erfaring i jernbanebranchen), en arkitekt, en jurist og en erhvervsleder med revisionsuddannelse.

Her er hvordan man i Aarhus har udvalgt bestyrelsen:
"De syv medlemmer er udpeget af selskabets to ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland."

og Odense:
"De fem bestyrelsesmedlemmer er udvalgt på baggrund af deres store viden, netværk og kompetencer inden for en række strategiske nøgleområder for letbanen – ud fra en nøje vurdering af behovet for kompetencer i organisationen. Bestyrelsen skal sikre, at kursen for det faglige fokus bliver holdt, og derudover fungere som sparringspartnere i den strategiske ledelse af letbaneprojektet."

--
Mvh Anders

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 01. december, 2019, 13:23 (10 dage siden) @ andersj

Forstår din poiente
Men kunne måske have lært Århus noget.

Odense: Ny tidsplan for letbanen påvirker ikke åbningsdatoen

af ThomasTT, søndag 01. december, 2019, 23:11 (10 dage siden) @ Vollensir

Når nu der snart kommer letbane i Odense, hvorfor har man så ikke gjort lige som i Århus, hvis vi der bort fra nedbrud, fejl på materiel m.m.

At man elektrificerede Svendborgbanen og lod den indgå i letbanen...

I stedet for de tåbelige planer om at Arriva skal kører på Svendborgbanen, med en masse materielkørsel til og fra Vejle, samt mindre depot i Odense....

Omdannelsen vil formentlig koste en masse penge, udelukke evt senere opgraderinger af både hastighed og kvalitet, og så i øvrigt ikke tjene noget formål. Svendborgbanen er sammenlignelig med Grenåbanen i den forstand, at det handler om at komme hurtigst ind til centrum for det store flertal. På samme som Grenåbanen bliver i det rigtige spor i Lystrup vil Svendborgbanen gøre det samme.

Havde der stadig været en bane til Bogense kunne det meget vel have givet mening at omdanne til letbane. Det ville have svaret til Odderbanens situation, hvor man ville få en forlængelse uden at blive forsinket ind til den primære destination

3 rengøring tilbud
3 rengøring tilbud

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen