Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner (Generelt)

af Niels Jensen, 2/12 2019, 10:33 (1578 dage siden)

Er der nogen derude, som er interesseret i den sovjetiske planlægning om brug af danske jernbaner under Den kolde Krig?
Jeg har mulighed for at skaffe hemmelige militære sovjetiske kort over de danske jernbaner i forbindelse med Warszzawapagtens invasion af Danmark. Kortene indeholder meget detaljerede beskrivelser af de danske jernbanestrækningers tilstand(strækningslængde, enkelt/dobbelsporet, skinnevægt, ballastmateriale, maskindepoter, vandforsyningsanlæg, stigning/fald på fri bane, traktion(diesel/damp) og døgnkapacitet. Det er indlysende, at sovjetiske efterretningsfolk har fysisk været under på strækningerne - og tælle sveller og konstatere svellernes beskaffenhed(træ/beton).
HVis I vil vide mere så send en mail: niels.jensen@jetra.dk

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Steff, 2/12 2019, 14:11 (1578 dage siden) @ Niels Jensen

Go´eftermiddag

Ja, det er ganske interessante kort for personer der interesserer sig for den kolde krig eller til anskuelsesundervisning på aftenskoler og gymnasier/universiteter mv.
Det er de gode gamle tyske "Streckenbehelfe" op ad dage. Men man skal huske på, at langt over 95 procent af informationerne er sket ved såkaldt "åben indhentning". Det vil sige informationer, der kunne hentes i blade, bøger, hæfter, klubblade, kommuner- og amters udgivelser, DSB udgivelser, publikums køreplaner samt selvfølgelig tjenstlige publikationer som TIB og andet, ofte villigt stillet til rådighed af gode partimedlemmer og sympatisører.
Vi har desværre ikke lært en s..... og det vælter om end endnu mere ud med informationer som ikke er nødvendige for almindelige mennesker f.eks. ud fra devisen "at jeg har ret til", "jeg vil vide", "vi bør nok orientere ellers..." etc. Og så fortæller vi jo alt, deler alt + lidt mere på de sociale midler. Det er bare med at stikke antennen op hvis man ønsker at vide noget.

Det VAR lidt mere besværligt under den kolde krig:-)

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Niels Jensen, 2/12 2019, 14:39 (1578 dage siden) @ Steff

Til Steffen Dresler m.fl.
Ja - der er i høj grad - selvfølgelig - brug af åbne kilder. Men eksempelvis bagsiden af de sovjetiske jernbane/transportkort har oplysninger om fx svellernes materiale(træ, beton), svelleafstanden m.v. Det er oplysninger, der tyder på "boots on the ground".
Vh
Niels Jensen

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af HLA7, 3/12 2019, 08:04 (1577 dage siden) @ Niels Jensen

Ja, og næppe sovjetiske spioner, men oplysninger indsamlet til Dr Tværgade af danske statsborgere

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af UTJ, 3/12 2019, 09:47 (1577 dage siden) @ Steff

Vi har desværre ikke lært en s..... og det vælter om end endnu mere ud med informationer som ikke er nødvendige for almindelige mennesker f.eks. ud fra devisen "at jeg har ret til", "jeg vil vide", "vi bør nok orientere ellers..." etc. Og så fortæller vi jo alt, deler alt + lidt mere på de sociale midler. Det er bare med at stikke antennen op hvis man ønsker at vide noget.

Det var meget mere besværligt førhen, men "problemet" nu er ikke at der bliver lukket mere information ud, men at den "udslippene" i princippet kan læses på hele kloden. Før krævede det en udsendt der interviewede i landsbyen on site. Nu fotograferes alt også oppefra og det kræver et tag at holde på hemmeligheder mht fysiske genstande.

Videndeling og "unødvendig viden" er nødvendig for innovation, i det små og i det store. Problemet pt er nok at frygten giver blinde vinkler de forkerte steder, formentlig på grund af den voldsomme "informationsstrøm" alle bliver udsat for, og som ikke rummer tid til reflektion, førend nætse batch banker på.

Det er her den vidunderlige disciplin desinformation kommer ind i billedet, for det er altså meget andet end "fake news", der som begreb desværre overskygger analysen af hvordan man slører og hvordan andre slører såkaldte sandheder. Det handler om meget andet end "news". Overload af såkaldt information er også en måde at drukne sager og oplysninger.

"vi bør nok orientere ellers..." etc. jo, vort hjemlige jernbaneselskab opererer en sand psyops mod politikerne og offentligheden. Sekunderet af Banedanmark som tilfældigvis nok hidtil ikke har været ligeså succesfuld.

Jeg synes fortsat den bedste lærebog i dette emne er den lidt gamle "Sunzi Bingfa" som fås i næsten enhver boghandel (The Art of War) - og jo, kan man vinde krigen uden at løsne et skud har man gjort en elegant manøvre ;-)

--
ئۇلغىك

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Pyloriis, 3/12 2019, 11:10 (1577 dage siden) @ UTJ

Vi har desværre ikke lært en s..... og det vælter om end endnu mere ud med informationer som ikke er nødvendige for almindelige mennesker f.eks. ud fra devisen "at jeg har ret til", "jeg vil vide", "vi bør nok orientere ellers..." etc. Og så fortæller vi jo alt, deler alt + lidt mere på de sociale midler. Det er bare med at stikke antennen op hvis man ønsker at vide noget.

Det var meget mere besværligt førhen, men "problemet" nu er ikke at der bliver lukket mere information ud, men at den "udslippene" i princippet kan læses på hele kloden. Før krævede det en udsendt der interviewede i landsbyen on site. Nu fotograferes alt også oppefra og det kræver et tag at holde på hemmeligheder mht fysiske genstande.

Videndeling og "unødvendig viden" er nødvendig for innovation, i det små og i det store. Problemet pt er nok at frygten giver blinde vinkler de forkerte steder, formentlig på grund af den voldsomme "informationsstrøm" alle bliver udsat for, og som ikke rummer tid til reflektion, førend nætse batch banker på.

Det er her den vidunderlige disciplin desinformation kommer ind i billedet, for det er altså meget andet end "fake news", der som begreb desværre overskygger analysen af hvordan man slører og hvordan andre slører såkaldte sandheder. Det handler om meget andet end "news". Overload af såkaldt information er også en måde at drukne sager og oplysninger.

"vi bør nok orientere ellers..." etc. jo, vort hjemlige jernbaneselskab opererer en sand psyops mod politikerne og offentligheden. Sekunderet af Banedanmark som tilfældigvis nok hidtil ikke har været ligeså succesfuld.

Jeg synes fortsat den bedste lærebog i dette emne er den lidt gamle "Sunzi Bingfa" som fås i næsten enhver boghandel (The Art of War) - og jo, kan man vinde krigen uden at løsne et skud har man gjort en elegant manøvre ;-)

Den næste krig vindes bag en computerskærm. I dag er danske jernbaneskinner uinteressante fraset at jernbanenettet såvel som stort set ALT i vores samfund styres digitalt og kan dermed hackes.
Så vil man skabe kaos og uro lukker man for el / vand / varme / telefoni /radio / TV / Internet / pengetransaktioner og trafik.
Så går lille Danmark stille og roligt i stå og folk bliver hysteriske.
Herefter kan relative få styrker indtage landet.

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Niels Munch, 2/12 2019, 14:22 (1578 dage siden) @ Niels Jensen

Hej Niels,

Du spilder nok dit krudt i dette historieløse forum, hvor kun de færreste har anelse om Warszawapagten.

M.v.h.
Niels

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Niels Jensen, 2/12 2019, 14:42 (1578 dage siden) @ Niels Munch

Til Niels
Måske. Men jeg har fået en del henvendelser fra historielærere, som skriver at det er interessant fordi nutidens gymnasieelever ikke aner hvad Den kolde Krig var for noget - og dette materiale måske kan anvendes i undervisning.
vh
Niels

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Niels Munch, 2/12 2019, 14:47 (1578 dage siden) @ Niels Jensen

Måske. Men jeg har fået en del henvendelser fra historielærere, som skriver at det er interessant fordi nutidens gymnasieelever ikke aner hvad Den kolde Krig var for noget - og dette materiale måske kan anvendes i undervisning.


Muligt, men dit indlæg var under alle omstændigheder nok mere velanbragt i Jernbanehistorisk Forum.

M.v.h.
Niels

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Jens Hansen, 2/12 2019, 17:38 (1578 dage siden) @ Niels Munch

Bulls eye

JH

Sovjet

af BaneLarsen, 2/12 2019, 19:24 (1578 dage siden) @ Niels Munch

Sludder. Vi er formentligt adskillelige her, som har gjort den Kolde krig med og derfor finder emnet spændende. Vi vil gerne høre mere.Mvh

Sovjet

af Niels Jensen, 2/12 2019, 19:30 (1578 dage siden) @ BaneLarsen

Hej
Skriv en mailadresse til mig - så sender jeg infomateriale.
Vh
Niels.jensen@jetra.dk

Sovjet

af Niels Jensen, 4/1 2020, 12:28 (1545 dage siden) @ BaneLarsen

Hej Larsen
Har du fået svar fra mig?
Vh
Niels Jensen

Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af ThomasTT, 2/12 2019, 23:28 (1578 dage siden) @ Niels Jensen

Måske banedanmark ville være intereserede. Var det ikke noget med, at de havde glemt en tunnel ved odense for nogle år siden? Måske gamle sovjetiske kort er bedre end noget dansk

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak