Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Overisning af køreledninger S-tog (Generelt)

af Chivas, 3/12 2019, 18:50 (1577 dage siden)

I morges var der megen overisning på ledningerne på strækningen fra Frederikssund. Toget, det første morgentog, kørte med ca. halv fart på noget af strækningen, blev omkring 20 minutter forsinket til KBH og lysbuerne var et flot syn. Rettidigt tog blev vist indsat fra KBH.
Nu er det, jeg vil høre her på forum, om det skader pantograferne og/eller motorerne?
Jeg undrede mig også over, hvorfor toget i modsat retning mod Frederikssund ikke blev væsentligt forsinket. Det må vel være de samme is-forhold i samme område.
De efterfølgende tog var rettidige; det er som om, det første tog får skrabet det meste af isen/rimen af ledningerne.

Overisning af køreledninger S-tog

af Togbus, Foldingbro, 3/12 2019, 19:43 (1577 dage siden) @ Chivas

Du har svaret selv - man kan undre sig over at en så vigtig (eller også er den ikke så vigtig) infrastruktur som S-banen ikke har et is-beredskab så der køres en tur inden første ordinære tog hvis der er udsigt til is. For det giver rigtignok mulighed for forsinkelser i hele morgenmyldretiden hvis det går værre end det beskrevne.

--
- busser når det er billigst

Overisning af køreledninger S-tog

af Chivas, 3/12 2019, 20:10 (1577 dage siden) @ Togbus

Spørgsmålet var også om pantograferne og/eller motorerne lider skade. Gør de det?
PS: Der kunne vel sættes en ledende "is-skraber" foran den forreste pantograf.

Overisning af køreledninger S-tog

af Gæst42, 3/12 2019, 23:07 (1577 dage siden) @ Chivas

Spørgsmålet var også om pantograferne og/eller motorerne lider skade. Gør de det?
PS: Der kunne vel sættes en ledende "is-skraber" foran den forreste pantograf.

Du slider mere på strømaftagerens kulbane end normalt og efter en tur som "is-skraber" vil det tit være nødvendigt at udskifte den ret hurtigt efter. Men kulbanen er en sliddel og derfor ikke noget problem udover omkostningen til en ny kulbane.

Overisning af køreledninger S-tog

af Chivas, 3/12 2019, 23:21 (1577 dage siden) @ Gæst42

Tak for dit svar.
Åbenbart er det ikke nok for at fjerne isen, at der løber en strøm i forbindelse med kørsel på strækningen. Men ledningen har selvfølgelig en minimal modstand for at mindske tabet " i det daglige."
Jeg har dog tænkt, at man inden første tog kunne lede en kontrolleret strøm gennem ledningen og på den måde tage toppen af problemet før første tog. Men har aldrig hørt om det.
Jeg undrer mig stadig over, at det første tog i den modsatte retning i samme område tilsyneladende ikke blev forsinket.

Overisning af køreledninger S-tog

af mpp, 4/12 2019, 00:12 (1577 dage siden) @ Chivas

Ledningen kan sagtens lede strømmen og være kold. Mange gange bliver den faktisk mere effektiv af at blive kølet ned, så det hjælper ikke bare at sende mere strøm igennem.

Der kan givetvist være mange forhold på spil for hvorfor det ene eller det andet tog bliver mere forsinket. Mit bud er at der var et andet problem med pantografen, da man jo netop må forvente at togene er lavet til at kunne køre når det er koldt (ved at det første tog bare skraber isen af). Der kunne givetvist også have været en materielkørsel eller noget andet der har skrabet isen af ledningen inden det første tog med passagerer passerer.

Avatar

Overisning af køreledninger S-tog

af Gert, Aalborg, 4/12 2019, 18:36 (1576 dage siden) @ Gæst42

Hvad er den normale levetid for kulbanerne på S-togene?

Gert

Avatar

Overisning af køreledninger S-tog

af gaest, 4/12 2019, 07:59 (1576 dage siden) @ Chivas

Spørgsmålet var også om pantograferne og/eller motorerne lider skade. Gør de det?
PS: Der kunne vel sættes en ledende "is-skraber" foran den forreste pantograf.

De egentlige el lokomotiver har to stømaftagere, og kan ses kørende med begge oppe nå der er is på køreledningerne.

S togene er noget specialbygget DSB noget, og med den stoe erfaring DSB har med elektriske tog har de åbenbart vurderet at is på køreledningen ikke ville være noget problem.

Banedanmark gider ikke gøre noget, det er ikke deres strømaftagere det går ud over.

DSB D826

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak