Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 6/12 2019, 19:40 (1574 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 6/12 2019, 20:05

Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/105/index.htm

- IR4 besluttet udrustet
- Immunisering opgives helt og holdent
- Elektrificering (og nyt signalsystem) Roskilde-Holbæk udskydes til 2024
- Stationssikringsanlæg på Køge Nord opgives, i stedet fremskyndes ERTMS på København-Køge-Ringsted (om muligt) til K2023
- ME udfases i 2022 i stedet for 2023.

Det er mig noget uklart hvad det betyder for trafikbetjeningen omkring Køge og Køge Nord:
"Den trafikale betjening er en del af Lokaltog og DSBs plan for denne strækning".

"Planen genbesøges i øjeblikket med prioritering af Køge-Næstved og Næstved-Nykøbing F.,
så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes"


Poul

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Togbus, Foldingbro, 6/12 2019, 20:05 (1574 dage siden) @ Poul Brandt

Ja, og nogle dage efter tog direktøren sin afsked........vi gnasker fortsat popcorn....

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Peter Christensen, 7/12 2019, 00:27 (1574 dage siden) @ Poul Brandt

Præsentation viser kun hvad BDK gerne vil vise....og ønsker gennemført/besluttet.
Hvad politikerne ville, syntes ikke at fremgå (men det er tidligt lørdag ovenpå en småfugtig julefrokost, så det kniber med læsningen).
Men som Togbus så rigtigt nævner - direktøren smuttede kort efter....
Jeg siger ikke at der er en sammenhæng; det er mere som en julekalender - følg med i morgen.

Avatar

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/12 2019, 20:01 (1573 dage siden) @ Peter Christensen

Præsentation viser kun hvad BDK gerne vil vise....og ønsker gennemført/besluttet.

Nu er det jo ligesom også BDK og Transportministeriet der afrapporterer til transportudvalget, så det kan vel ikke være anderledes.

Hvad politikerne ville, syntes ikke at fremgå (men det er tidligt lørdag ovenpå en småfugtig julefrokost, så det kniber med læsningen).

Nej, det er jo ligesom ikke på dagsordenen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af RasmusD, 7/12 2019, 08:44 (1573 dage siden) @ Poul Brandt

- Elektrificering (og nyt signalsystem) Roskilde-Holbæk udskydes til 2024
- ME udfases i 2022 i stedet for 2023.

Det her er lidt pudsigt. Har de tænkt sig at Roskilde-Holbæk i mellemtiden kun skal betjenes af IC4 eller sådan? Det kunne selvfølgelig give kortere transporttid, men det virker umiddelbart som en stor reduktion i passagerkapaciteten.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af LarsJels, Jels, 7/12 2019, 09:27 (1573 dage siden) @ RasmusD

Jeps, sådan læser jeg slide #15 i præsentationen. Roskilde-Kalundborg betjenes af IC3/IC4 frem til 2024 i stedet for at lave immunisering (som er dyrt og indeholder nogle risici). El-lok bruges så på andre strækninger.

MVH; Lars

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Gæst42, 7/12 2019, 18:18 (1573 dage siden) @ RasmusD

- Elektrificering (og nyt signalsystem) Roskilde-Holbæk udskydes til 2024
- ME udfases i 2022 i stedet for 2023.


Det her er lidt pudsigt. Har de tænkt sig at Roskilde-Holbæk i mellemtiden kun skal betjenes af IC4 eller sådan? Det kunne selvfølgelig give kortere transporttid, men det virker umiddelbart som en stor reduktion i passagerkapaciteten.

Allerede i dag køres en del med IC4 på Nordvestbanen. Reduktionen i passagerkapaciteten handler grundlæggende meget om hvor mange togsæt man sætter på afgange, så det giver ikke automatisk en reduktion i kapaciteten.
Man kunne forestille sig at de fleste kommer til at køre med 2xIC4 (=nogenlunde det samme som 4 vogns DD-stamme) samt enkelte tog med 4xIC3 til de største afgange.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 7/12 2019, 18:39 (1573 dage siden) @ Gæst42

- Elektrificering (og nyt signalsystem) Roskilde-Holbæk udskydes til 2024
- ME udfases i 2022 i stedet for 2023.


Det her er lidt pudsigt. Har de tænkt sig at Roskilde-Holbæk i mellemtiden kun skal betjenes af IC4 eller sådan? Det kunne selvfølgelig give kortere transporttid, men det virker umiddelbart som en stor reduktion i passagerkapaciteten.


Allerede i dag køres en del med IC4 på Nordvestbanen. Reduktionen i passagerkapaciteten handler grundlæggende meget om hvor mange togsæt man sætter på afgange, så det giver ikke automatisk en reduktion i kapaciteten.
Man kunne forestille sig at de fleste kommer til at køre med 2xIC4 (=nogenlunde det samme som 4 vogns DD-stamme) samt enkelte tog med 4xIC3 til de største afgange.

3xIC4 er også en mulighed, men kun til Holbæk pga. perronlængderne til Kalundborg.

--
Mvh Anders

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Jens Hansen, 8/12 2019, 09:19 (1572 dage siden) @ Gæst42

Njaa.... er der ikke ca. 25 procent flere pladser i dobbeltdækker konfigurationen?


JH

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Gæst42, 8/12 2019, 11:21 (1572 dage siden) @ Jens Hansen

Njaa.... er der ikke ca. 25 procent flere pladser i dobbeltdækker konfigurationen?

Det kommer da helt an på om der 4, 5 eller 6 vogne i den stamme!

I øvrigt køre der pt. ingen 6 vogns stammer i drift, fra K20 kommer der to. Men det er kun én afgang på NV-banen hvor der skal bruges så stort et tog.

Når det er sagt så er der 6 % flere pladser i en 4 vogns DD-stamme end i 2xIC4, men det giver kun pladsmangel hvis det pågældende tog i dag kører med en belægningsgrad over 94 %.

Som sagt køres der allerede massere af IC4 på NV-banen.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Jens Hansen, 8/12 2019, 15:11 (1572 dage siden) @ Gæst42

Korrekt, jeg læste ic3 isf. ic4

JH

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/12 2019, 08:58 (1572 dage siden) @ RasmusD

for mig virker det som man har tabt overblikket (jeg har)
man laver lidt her og lidt der.

Tog som har signal systemet, men kan ikke køre der pga der ikke er kørestrøm.
Tog som har strøm men ikke signal system.

Nu Roskilde Holbæk. Var igang med klar gørring til el.
nu udskydes det

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Gæst1, 7/12 2019, 09:45 (1573 dage siden) @ Poul Brandt

Lidt "sjovt" at se udviklingen i Banedanmarks rapportering. Hvor man tidligere brugte en del udokumenterede tal, til at underbygge de stærkt subjektive påstande (især om emner der må antages at ligge udenfor Banedanmarks primære kompetenceområde), bruger man denne gang slet ikke tal eller fakta, til at underbygge konklusionerne..,

utroværdigheden nærmest flyder ud af computeren, når man læser dokumentet....

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Pip Hans, 7/12 2019, 13:36 (1573 dage siden) @ Henrik Hansen

Læs en gang:
”Det nye system tog over for de gamle signalanlæg den 21. oktober 2018, og mange af dem var mere end 100 år gamle.” siger områdechef Morten Buur i Banedanmark.

:-D :-D :-D

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/12 2019, 13:42 (1573 dage siden) @ Pip Hans

Læs en gang:
”Det nye system tog over for de gamle signalanlæg den 21. oktober 2018, og mange af dem var mere end 100 år gamle.” siger områdechef Morten Buur i Banedanmark.

Der var vist ingen, der var over 100 år mellem Lindholm og Frederikshavn (!) - det ældste i Hjørring var fra 1952, de andre fra ca. 1970 og fremefter, men det lettere nok for forståelsen ved politikerne, når noget er 'over 100 år' :-)

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Jens Hansen, 7/12 2019, 13:47 (1573 dage siden) @ Henrik Hansen

Ingen tvivl om at der for Banedanmark ( ministeriet) er sket noget uventet på det møde.

Måske har politikerne nu opdaget, at de bliver kørt rundt i manegen.

JH

Avatar

Sikringsanlæg Hjørring

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/12 2019, 16:51 (1573 dage siden) @ Henrik Hansen

Læs en gang:
”Det nye system tog over for de gamle signalanlæg den 21. oktober 2018, og mange af dem var mere end 100 år gamle.” siger områdechef Morten Buur i Banedanmark.


Der var vist ingen, der var over 100 år mellem Lindholm og Frederikshavn (!) - det ældste i Hjørring var fra 1952, de andre fra ca. 1970 og fremefter, men det lettere nok for forståelsen ved politikerne, når noget er 'over 100 år' :-)


Med mindre jeg har læst forkert var Hjørring stations sikringsanlæg et “12/46” anlæg hvor “12” indikerer årstallet 1912 og dermed 107 år gammelt. Stationen blev da heller ikke fjernstyret fra Aalborg, men lå som en ø i den ellers fjernstyrede strækning Aalborg-Frederikshavn.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sikringsanlæg Hjørring

af Svend, 7/12 2019, 17:38 (1573 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"12/46" anlæg fortæller noget om typen, ikke om hvilket årstal det er leveret (i dette tilfælde til Hjørring). De seneste elektromekaniske anlæg stammer (stammede) fra 50´erne.

--
Svend

Sikringsanlæg Hjørring

af Jens N, Fredericia, 7/12 2019, 23:42 (1573 dage siden) @ Svend

"12/46" anlæg fortæller noget om typen, ikke om hvilket årstal det er leveret (i dette tilfælde til Hjørring). De seneste elektromekaniske anlæg stammer (stammede) fra 50´erne.


Hjørrings elektromekaniske sikringsanlæg var af 1946 typen og blev ibrugtaget i 1952.

Mvh. Jens

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Peter Christensen, 7/12 2019, 13:49 (1573 dage siden) @ Pip Hans

Læs en gang:
”Det nye system tog over for de gamle signalanlæg den 21. oktober 2018, og mange af dem var mere end 100 år gamle.” siger områdechef Morten Buur i Banedanmark.

Påstår du at BDK ikke ved hvor gamle deres sikringsanlæg er?
Pu-ha…..det kan altså også blive så tykt at selv en småblind politiker kan mærke når han trækkes rundt ved næsen.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Bengt Larsson, 7/12 2019, 21:29 (1573 dage siden) @ Poul Brandt

Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/105/index.htm

- IR4 besluttet udrustet
- Immunisering opgives helt og holdent
- Elektrificering (og nyt signalsystem) Roskilde-Holbæk udskydes til 2024
- Stationssikringsanlæg på Køge Nord opgives, i stedet fremskyndes ERTMS på København-Køge-Ringsted (om muligt) til K2023
- ME udfases i 2022 i stedet for 2023.

Det er mig noget uklart hvad det betyder for trafikbetjeningen omkring Køge og Køge Nord:
"Den trafikale betjening er en del af Lokaltog og DSBs plan for denne strækning".

"Planen genbesøges i øjeblikket med prioritering af Køge-Næstved og Næstved-Nykøbing F.,
så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes"


Poul

Hur ska man införa ERTMS i Danmark?
Verkar omöjligt?
Alternativ:
1. Bygga om dieseltåg först. Omöjligt, IC3 går inte att bygga om? Eller?
2. Köpa nya tåg först. Omöjligt, nya tåg ska vara elektriska och kan inte gå utan elektrifiering.
3. Elektrifiera först. Omöjligt, det gamla signalsystemet fungerar inte med elektrifiering. Ombyggnad "Immunisering" går inte.
4. Allt samtidigt. Köpa nya tåg och sätta upp stolpar för el och parkera tågen när de kommit. Sen införa ERTMS och sen slå på el och köra de nya tågen och skrota IC3. Blir dyrt.

Så vad är planen just nu, vilket nummer i listan ska man göra trots att det var omöjligt?

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Bengt Larsson, 7/12 2019, 22:13 (1573 dage siden) @ Svend


Hur ska man införa ERTMS i Danmark?
Verkar omöjligt?
Alternativ:
1. Bygga om dieseltåg först. Omöjligt, IC3 går inte att bygga om? Eller?

.
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/IC3_tog-faar-digitalt-boost-i-Langaa

Jag tänkte skriva något i engelska Wikipedia om det (danska Wikipedia får jag inte skriva i, jag är för dålig på danska).
Där står det att alla IC3 ska vara ombyggda inom 2019 med källa i denna artikel.
https://ing.dk/artikel/mangler-60-millioner-banedanmark-overvejer-at-udskyde-eltog-holb...

En blev klar maj 2018
https://ing.dk/artikel/efter-to-aar-foerste-ic3-med-nyt-signalsystem-trillet-vaerkstede...

Sex stycken blev klara inom 2019
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/IC3_tog-faar-digitalt-boost-i-Langaa

Eftersom det är 79 stycken eller 96 stycken enligt artiklarna kommer det med fem per år ta 14-18 år att bygga om resten.

Kanske man får sätta in de nya eltågen København–Fredericia(–Esbjerg eller Padborg), och köra ett mindre antal Aalborg–Fredericia och Struer–Fredericia och Ringsted–NykøbingF och Holbæk–Kalundborg när ERTMS installeras där och skrota resten av IC3-tågen.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Svend, 8/12 2019, 00:05 (1573 dage siden) @ Bengt Larsson

Eftersom det är 79 stycken eller 96 stycken enligt artiklarna kommer det med fem per år ta 14-18 år att bygga om resten.

.
Det er dit eget helt private regnestykke :-D :-D

--
Svend

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af andersj, Aalborg, 8/12 2019, 01:28 (1573 dage siden) @ Bengt Larsson


En blev klar maj 2018
https://ing.dk/artikel/efter-to-aar-foerste-ic3-med-nyt-signalsystem-trillet-vaerkstede...

Kom først i drift i sommers.


Sex stycken blev klara inom 2019
https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/IC3_tog-faar-digitalt-boost-i-Langaa

Eftersom det är 79 stycken eller 96 stycken enligt artiklarna kommer det med fem per år ta 14-18 år att bygga om resten.

Ja, man begyndte serieudrustningen i sommers og har haft et tog inde ad gangen i Langå. Fra 2020 bliver der to tog ad gangen, og med den nyeste status forventes 20 tog ombygget i april 2020, 46 tog i oktober 2020, 72 tog i september 2022 og samtlige 96 i september 2023.

--
Mvh Anders

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Hansen, 8/12 2019, 07:22 (1572 dage siden) @ andersj

Ja, man begyndte serieudrustningen i sommers og har haft et tog inde ad gangen i Langå. Fra 2020 bliver der to tog ad gangen, og med den nyeste status forventes 20 tog ombygget i april 2020, 46 tog i oktober 2020, 72 tog i september 2022 og samtlige 96 i september 2023.

- er der egentlig nogen der ved hvorfor der i de 1 år og 11 måneder fra okt 20 til sep 22 kun ombygges det samme antal tog (26 stk) som i de 6 måneder fra apr 20 til okt 20? Naivt betragtet "burde" man jo kunne være færdig med alle 96 stk i oktober 2021 hvis man fastholdt samme takt.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Jens Hansen, 8/12 2019, 09:15 (1572 dage siden) @ Hansen

Fordi det skal følge den trafikplan som ministeriet har lavet.

De skal tiden tages hensyn til andre projekter og så må tingene somme tider ikke gå for stærkt.

JH

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Gæst42, 8/12 2019, 11:23 (1572 dage siden) @ Hansen

Ja, man begyndte serieudrustningen i sommers og har haft et tog inde ad gangen i Langå. Fra 2020 bliver der to tog ad gangen, og med den nyeste status forventes 20 tog ombygget i april 2020, 46 tog i oktober 2020, 72 tog i september 2022 og samtlige 96 i september 2023.


- er der egentlig nogen der ved hvorfor der i de 1 år og 11 måneder fra okt 20 til sep 22 kun ombygges det samme antal tog (26 stk) som i de 6 måneder fra apr 20 til okt 20? Naivt betragtet "burde" man jo kunne være færdig med alle 96 stk i oktober 2021 hvis man fastholdt samme takt.

Der er vel lagt lidt ekstra luft ind til de 17 IC3'er der er godkendt i Tyskland. Der bliver man nød til at ombygge et sæt og få ombygningen godkendt i Tyskland før man kan fortsætte med de resterende.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Jens Hansen, 8/12 2019, 15:12 (1572 dage siden) @ Gæst42

Nu skal de jo ikke godkendes til Tyskland, DSB køber jo nye tog, som skal køre der.

JH

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Keld H. Mikkelsen, 8/12 2019, 20:59 (1572 dage siden) @ Jens Hansen

Nu skal de jo ikke godkendes til Tyskland, DSB køber jo nye tog, som skal køre der.

JH

Skal Vectron + personvogne da også køre de "lokale" IC-tog Fredericia-Flensburg..?

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Gæst42, 8/12 2019, 21:35 (1572 dage siden) @ Jens Hansen

Nu skal de jo ikke godkendes til Tyskland, DSB køber jo nye tog, som skal køre der.

Der er ikke el til Aarhus ultimo 23, så medmindre man vil nedlægge de direkte tog Aarhus - Hamborg så skal de bibeholde deres godkendelse til Tyskland.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Jens Hansen, 9/12 2019, 06:38 (1571 dage siden) @ Gæst42

Skift i Kolding!

JH

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Bengt Larsson, 7/12 2019, 23:32 (1573 dage siden) @ Poul Brandt

För information skriver jag lite om det svenska signalprogrammet.

Skillnad mot Danmark är att mycket godståg. De får inte subvention och har svår konkurrens från lastbilar.
Och det är inte problem med elektrifiering av ATC-sträckor.

Detta dokument skrevs november 2019
https://www.trafikverket.se/contentassets/923a6f4d74e04cf0892eb777b78973ca/kommersiell-...

En riskanalys för tågoperatörer av en extern konsult.
Tidigt i ERTMS-programmet var det från Trafikverket bara halleluja, bara fördelar och inga problem.
Det var dock problem vid första installationen av ERTMS på den nybyggda Botniabanan 2008 som blev 1-2 år sent.
Som "tur var" blev den viktigaste delen av Botniabanan nära Umeå, den största staden vid Botniabanan, 1 år sent av andra orsaker.
Det har hela tiden varit förseningar. Trafikverket har sagt att det blir inga fler problem och förseningar, men det har det.
Nu har ERTMS inte installerats någonstans i Sverige 2014-2019. Trafikverket säger att allt fungerar, men inget nytt har installerats på 5 år.

Riskanalysen anger mest problem med kostnader.
Länstrafik får stora kostnader på 3,9 och 13 miljoner per fordon som lokala skattebetalare får betala åtminstone hälften av (EU och staten betalar resten).

Godstågsbolag har dålig lönsamhet och inga marginaler att betala dessa kostnader.
Botniabanan byggdes mycket för godstrafik, och det var en stor beräknad vinst med att bygga den, men det har gått ganska lite godståg pga ERTMS.

IC3-problemen, att installera ERTMS i äldre fordon, har inte varit i Sverige, men det är mest nya fordon som fått ERTMS och bara ett litet antal äldre lok, t.ex. Rc.

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Bengt Larsson, 8/12 2019, 11:35 (1572 dage siden) @ Bengt Larsson

För information skriver jag lite om det svenska signalprogrammet.

Skillnad mot Danmark är att mycket godståg. De får inte subvention och har svår konkurrens från lastbilar.
Och det är inte problem med elektrifiering av ATC-sträckor.

Detta dokument skrevs november 2019
https://www.trafikverket.se/contentassets/923a6f4d74e04cf0892eb777b78973ca/kommersiell-...

En riskanalys för tågoperatörer av en extern konsult.

Ett problem som står skrivet i dokumentet, och som nog gäller Danmark också, kanske i högre grad när det är problem med installation i IC3,
är att när man installerar ERTMS på en stambana (Stockholm–Öresundsbron planeras)
måste tåg på anslutande banor installera ERTMS ombord för att få köra en kilometer till stationen.

I Sverige är det dieseltåg som går på sidobanor till Linköping, Nässjö och Alvesta.

Om man i Danmark installerar ERTMS till exempel København–Padborg,
måste tåg som ska gå Roskilde–Kalundborg, Ringsted–NykøbingF och Odense–Svendborg ha ERTMS för cirka en kilometer sträcka även om dessa banor inte har ERTMS.

Edit: Kanske, det är fyra spår i Roskilde, Ringsted och Odense. Det kanske kan vara bara två spår med ERTMS?

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af 1993matias ⌂, KH, 8/12 2019, 12:04 (1572 dage siden) @ Bengt Larsson

Ett problem som står skrivet i dokumentet, och som nog gäller Danmark också, kanske i högre grad när det är problem med installation i IC3,
är att när man installerar ERTMS på en stambana (Stockholm–Öresundsbron planeras)
måste tåg på anslutande banor installera ERTMS ombord för att få köra en kilometer till stationen.

I Sverige är det dieseltåg som går på sidobanor till Linköping, Nässjö och Alvesta.

Om man i Danmark installerar ERTMS till exempel København–Padborg,
måste tåg som ska gå Roskilde–Kalundborg, Ringsted–NykøbingF och Odense–Svendborg ha ERTMS för cirka en kilometer sträcka även om dessa banor inte har ERTMS.

Edit: Kanske, det är fyra spår i Roskilde, Ringsted och Odense. Det kanske kan vara bara två spår med ERTMS?

[image]
(https://www.bane.dk/da/Borger/Publikationer/Anlaegsplan)
Som det kan ses på figuren (opdateret juni 2019), så er København-Padborg den sidste strækning, der får ETCS. Til den tid hat alle IC3/IR4 fået STM og IC4 (forhåbentlig) udrangeret. Alle nye tog leveres jo i dag med ERTMS og STM installeret fra fabrikken.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/12 2019, 12:28 (1572 dage siden) @ 1993matias

Ja lidt her og lidt der.
Til læg at elektrificeringen er samme opskrift

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet

af Svend, 8/12 2019, 22:41 (1572 dage siden) @ Bengt Larsson

Edit: Kanske, det är fyra spår i Roskilde, Ringsted och Odense. Det kanske kan vara bara två spår med ERTMS?

.
Nej, det bliver hele stationen på én gang

--
Svend

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB C714

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak