Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor længe holder en kølecontainer sig? (Generelt)

af kme, 10/12 2019, 17:05 (1592 dage siden)

I forbindelse med den genstartede silkevej, hvor man kan køre godstog fra Tyskland til Kina på 11-13 dage, melder tanken sig om fx. at køre dansk svinekød til Kina.

Efter hvad jeg har læst mig til, drives kølecontainere af eget dieselanlæg. Kan en kølecontainer klare sig på én optankning (hjemmefra) eller skal de tankes undervejs?

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af Rørvig Station, 10/12 2019, 19:18 (1592 dage siden) @ kme

I forbindelse med den genstartede silkevej, hvor man kan køre godstog fra Tyskland til Kina på 11-13 dage, melder tanken sig om fx. at køre dansk svinekød til Kina.

Efter hvad jeg har læst mig til, drives kølecontainere af eget dieselanlæg. Kan en kølecontainer klare sig på én optankning (hjemmefra) eller skal de tankes undervejs?

Kender ikke svaret, men mit køleskab kører på el. Mon ikke russerne har en løsning på det, de kører selv gods på banen.

Og hvis man henlægger transporten til vinterhalvåret er kødet dybfrosset når det kommer frem, givet en alm. godsvogn.

Hvis man skal tro engelsk Wikipedia bliver det eksempelvis ned til -52° i Krasnojarsk om vinteren. Ved slet ikke om kødet har godt af det.

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af kme, 10/12 2019, 19:58 (1592 dage siden) @ Rørvig Station

Og hvis man henlægger transporten til vinterhalvåret er kødet dybfrosset når det kommer frem, givet en alm. godsvogn.

Hvis man skal tro engelsk Wikipedia bliver det eksempelvis ned til -52° i Krasnojarsk om vinteren. Ved slet ikke om kødet har godt af det.

Jeg har tilbragt et par uger i Novosibirsk (samme breddegrad som Køge) i juni. Det er +30° og alle tager i søbadet. Det er en pænt stor sø med en god sandstrand. Desværre er vandet tykt og grønt af alger og døde fisk flyder i massevis i overfladen. Det generer ikke de lokale...

Så det er vist ikke værd at satse på klimaet. "In diesel we trust". Men helst uden takning undervejs.

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af Rørvig Station, 10/12 2019, 20:27 (1592 dage siden) @ kme

Og hvis man henlægger transporten til vinterhalvåret er kødet dybfrosset når det kommer frem, givet en alm. godsvogn.

Jeg har tilbragt et par uger i Novosibirsk (samme breddegrad som Køge) i juni. Det er +30° og alle tager i søbadet. Det er en pænt stor sø med en god sandstrand. Desværre er vandet tykt og grønt af alger og døde fisk flyder i massevis i overfladen. Det generer ikke de lokale...

Så det er vist ikke værd at satse på klimaet. "In diesel we trust". Men helst uden takning undervejs.

Nu skrev jeg også at man kunne henlægge transporten til vinteren. Kødet kan fint ligge på et kølehus i Kina resten af året. Lige nu er der -6° i Novosibirsk, hvis man skal tro nettet.
Det er varmt, hvis man skal tro https://en.wikipedia.org/wiki/Novosibirsk#Climate
som anfører et gennemsnit for december på -14°.

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af tgpsen, 10/12 2019, 20:36 (1592 dage siden) @ kme

I forbindelse med den genstartede silkevej, hvor man kan køre godstog fra Tyskland til Kina på 11-13 dage, melder tanken sig om fx. at køre dansk svinekød til Kina.

Efter hvad jeg har læst mig til, drives kølecontainere af eget dieselanlæg. Kan en kølecontainer klare sig på én optankning (hjemmefra) eller skal de tankes undervejs?

Er der skandinaviske byer blandt den snes i Europa som har regelmæssige direkte godsforbindelser til/fra Kina?

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af pjl, 10/12 2019, 20:49 (1592 dage siden) @ kme

I forbindelse med den genstartede silkevej, hvor man kan køre godstog fra Tyskland til Kina på 11-13 dage, melder tanken sig om fx. at køre dansk svinekød til Kina.

Efter hvad jeg har læst mig til, drives kølecontainere af eget dieselanlæg. Kan en kølecontainer klare sig på én optankning (hjemmefra) eller skal de tankes undervejs?

Det varierer lidt alt efter anlæg, mere generelt er det omkring 48 timer under fuld belastning. De fleste (alle?) kølecontainere er designet så de kan modtage ekstern strøm, de er på ekstern strøm når de står på containerskibet og i langtidslageret på havnen. I det nord/østlige hjørne af container-terminalen i Aarhus kan du se langtidslageret, hér er de såkaldte reefer-points på en art stillads så man kan stille 4-5 stykker ovenpå hinanden.

En kølecontainer kan holde temperaturen i 1-6 timer afhængigt af vejret udenfor, det forlænger antalet af timer som kan dækkes af dieselanlægget, men 11-13 dage er nok alligevel i overkanten.

Men... man kunne laver reefer-points på togene.

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af tgpsen, 10/12 2019, 21:48 (1592 dage siden) @ pjl

En kølecontainer kan holde temperaturen i 1-6 timer afhængigt af vejret udenfor, det forlænger antalet af timer som kan dækkes af dieselanlægget, men 11-13 dage er nok alligevel i overkanten.

Men... man kunne laver reefer-points på togene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Refrigerated_container#Cryogenic_cooling
'The container is cooled for as long as there is frozen gas available in the system. These have been used in railcars for many years, providing up to 17 days temperature regulation.[4] ... Full-size intermodal containers equipped with these "cryogenic" systems can maintain their temperature for the 30 days needed for sea transport.[4]'

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af William Skov ⌂, 10/12 2019, 23:32 (1592 dage siden) @ pjl

Men... man kunne laver reefer-points på togene.

Nogen godsvogne er udstyret med elvarmekabel eller Zugsammelschiene, oftest for strømforsyning af kølevogne.
Så i teorien kan man godt udstyre containervogne med elvarmekabel til kølecontainere.

Men så er spørgsmålet om strækningernes sikringsanlæg tillader brug af elvarme. (Der ledes enfaset 1500 V~ eller 1000V~ ud til vognene, hvor kablet bruges som fase og skinnerne som nulleder.)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af Winther, Karlskov, 11/12 2019, 19:42 (1591 dage siden) @ pjl

Hej
Standart reefer containere har ikke indbygget diesel motor, men skal forsynes med 400v veksel strøm.
https://www.searates.com/reference/equipment/5/
Veksel lad har diesel / el drevet køleanlæg som transporteres på bane og lastbil men ikke på skib, med mindre den står på et køretøj der er ude at sejle med en færge.
Bent

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af ivar, 11/12 2019, 00:31 (1592 dage siden) @ kme

Der er næppe tale om fersk kød, når der tales om svinekød til Kina, så vi er nok nede i en 20 fods container under frys.
Bortset fra det, hvis det skulle komme på tale, så har operatøren ganske givet sikret sig, at der kan tankes. DB på transport af levnedsmidler er så latterlig lav - set i forhold til varens værdi - at en enkelt fordærvet container kan betyde, at transporten giver underskud.

Hvor længe holder en kølecontainer sig?

af Peter Christensen, 11/12 2019, 06:12 (1592 dage siden) @ ivar

Der er næppe tale om fersk kød, når der tales om svinekød til Kina, så vi er nok nede i en 20 fods container under frys.

Mig bekendt går eksporten af gris fra Danmark til Kina og ikke så meget den anden vej. Til en vis grænse stoler end ikke kineserne på visse af deres egne fødevarer (lidt for mange tilfælde af fup og snyd såsom plastik i mælk). Men kølecontainere kan bruges til andre temperaturfølsomme varer end lige fødevarer - stearinlys for eksempel.
Kølecontainerne kunne der tidligere være rigtig mange penge i.
På et tidspunkt for snart mange år siden (i slut-firserne, start-90'erne) var der rigtig gode penge i at sejle grønlandske rejer i superfryscontainere til Japan.
Det lærte en maskinchef på et containerskib på den hårde måde da elforsyningen til dem stod af (en afbryder i hovedtavlen var i den grad gået i udu) og han var lidt vel længe om at informere landkrabberne i rederiet...….han sejlede ikke som maskinchef i resten af hans tid i dét rederi.
De par containerne med rejer var ikke andet værd end udsmidning med mistet fragt og ridser i omdømmet til følge.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak