Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cityringen lukker i to uger

af Banemanden, 13/12 2019, 16:40 (1594 dage siden) @ Pyloriis

For så kan de ikke åbne M4 gennemtestet til april :)

Cityringen lukker i to uger

af mikedk2100, 13/12 2019, 19:13 (1594 dage siden) @ nicolajpaaske

Så er det tid til Metrobusser

Cityringen lukkes ned i to uger: https://www.berlingske.dk/samfund/cityringen-lukkes-ned-i-to-uger-i-januar-paa-grund-af...

Jeg kan nu ikke mindes, at Metroen før har meldt ud, at det ville kræve en så kraftig serviceforringelse, for at koble Nordhavn på.

Men så kan vi jo forberede os på 2 ugers totallukning af M3 og M4 i 2024 inden metroen forlænges til Ny Ellebjerg.

Cityringen lukker i to uger

af Rørvig Station, 13/12 2019, 22:08 (1594 dage siden) @ mikedk2100

Jeg kan nu ikke mindes, at Metroen før har meldt ud, at det ville kræve en så kraftig serviceforringelse, for at koble Nordhavn på.

Så er det godt at man har nået at lave massive forringelser på Københavns busnet.

Gad vide om man skal betale kvalitetstillæg i togbusserne.

Cityringen lukker i to uger

af andersj, Aalborg, 13/12 2019, 22:14 (1594 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kan nu ikke mindes, at Metroen før har meldt ud, at det ville kræve en så kraftig serviceforringelse, for at koble Nordhavn på.


Så er det godt at man har nået at lave massive forringelser på Københavns busnet.

Gad vide om man skal betale kvalitetstillæg i togbusserne.

Det skal man ikke. Men pendlere skal fortsæt betale fuld tillæg hvis de vil køre med metroen i de to uger den kører.

--
Mvh Anders

Cityringen lukker i to uger

af Bongo-Anders, 14/12 2019, 00:20 (1594 dage siden) @ mikedk2100

Så er det tid til Metrobusser

Cityringen lukkes ned i to uger: https://www.berlingske.dk/samfund/cityringen-lukkes-ned-i-to-uger-i-januar-paa-grund-af...


Jeg kan nu ikke mindes, at Metroen før har meldt ud, at det ville kræve en så kraftig serviceforringelse, for at koble Nordhavn på.

Men så kan vi jo forberede os på 2 ugers totallukning af M3 og M4 i 2024 inden metroen forlænges til Ny Ellebjerg.

Nu ved jeg godt at du siger det i sjovt, men jeg kan ikke lade være med at notere at afgreningen til Sydhavnslinien sådan set er sat i drift. Den kobler jo på cityringen ude ved CMT og ikke inde på selve ringen, som Nordhavn metroen gør.

Plus det faktum at M4 jo sådan set vil have været i drift i 4 år på det tidspunkt, og ikke burde kræve en software opdatering bare for at koble nogle stationer på.

Selvfølgelig kan det skabe noget bøvl for de toge der skal ude og vende CMT men inde på selve ringen tror jeg ikke man kommer til at mærke det store.

Cityringen lukker i to uger

af mikedk2100, 14/12 2019, 08:04 (1594 dage siden) @ Bongo-Anders

Nu ved jeg godt at du siger det i sjovt, men jeg kan ikke lade være med at notere at afgreningen til Sydhavnslinien sådan set er sat i drift. Den kobler jo på cityringen ude ved CMT og ikke inde på selve ringen, som Nordhavn metroen gør.

Plus det faktum at M4 jo sådan set vil have været i drift i 4 år på det tidspunkt, og ikke burde kræve en software opdatering bare for at koble nogle stationer på.

Selvfølgelig kan det skabe noget bøvl for de toge der skal ude og vende CMT men inde på selve ringen tror jeg ikke man kommer til at mærke det store.

Nej det var faktisk ikke skrevet i sjov. Nu ved jeg så ikke helt, om de lukker hele Cityringen pga softwareopdatering eller pga at Nordhavnsmetroen skal kobles på.

Er det på grund af Nordhavnsmetroen, så må logikken være, at når man er nødt til at lukke hele Cityringen, istedet for blot strækningen mellem Trianglen og Østerport (evt Marmorkirken), så kan man heller ikke bare koble Sydhavnslinjen på Cityringen, uden at lukke hele Cityringen ned - uanset, hvor Sydhavnslinjen kobles på.

Er det pga softwareopdatering, jamen så må der nødvendigvis også komme en softwareopdatering med tilhørende testkørsler, når Sydhavnslinjen skal kobles på i 2024.

Medmindre altså, at det er rent sjusk fra Metroens side. At denne softwareopdatering gælder for både Nord- og Sydhavnslinjen og derfor burde være indført FØR Cityringen overhovedet åbnede. Det får man selvfølgelig ingen ansvarlige til at sige højt.

I det hele taget virker det amatøragtigt, at man her 2½ måned efter åbningen, pludselig melder ud, at man er nødt til at lukke hele Cityringen i 2 uger, blot 3½ måned efter åbningen. At man så yderligere undlader at gøre det i uge 7 og 8 (hvor der er Vinterferie), er dybt uprofessionelt.

Cityringen lukker i to uger

af Banemanden, 14/12 2019, 12:17 (1594 dage siden) @ mikedk2100

Er det pga softwareopdatering, jamen så må der nødvendigvis også komme en softwareopdatering med tilhørende testkørsler, når Sydhavnslinjen skal kobles på i 2024.

Medmindre altså, at det er rent sjusk fra Metroens side. At denne softwareopdatering gælder for både Nord- og Sydhavnslinjen og derfor burde være indført FØR Cityringen overhovedet åbnede. Det får man selvfølgelig ingen ansvarlige til at sige højt.

I det hele taget virker det amatøragtigt, at man her 2½ måned efter åbningen, pludselig melder ud, at man er nødt til at lukke hele Cityringen i 2 uger, blot 3½ måned efter åbningen. At man så yderligere undlader at gøre det i uge 7 og 8 (hvor der er Vinterferie), er dybt uprofessionelt.

Det er fordi Nordhavn skal kobles på Cityringen og være samkørende i samme system som resten af cityringen - et system, der pt kun rummer M3 og de to ringe. Hvis det skal laves om natten skal du lave et upgrade om aftenen på tog og system og downgrade igen næste morgen. Jo flere gange du skal gøre det, jo større er chancen for, at noget ikke lige går som det skal.

Det er Hitachi der står for arbejdet og for at facilitere testscenarier mm. og det er ikke givet ud i særligt god tid. Det er dem der leverer det og derfor dem der også i en vis grad tilbyder løsningen og alternativet. Skyder du denne lukning til vinterferien, hvilket synes oplagt, har du også rykket alt en måned, for så er der ikke tid til at teste om systemet virker som det skal og så det kan godkendes. Man kan synes en måned ud af 8 års konstruktion ikke virker som en ret stor forsinkelse, men al forsinkelse er dyr.

Både S-tog og fjernbane lukker strækninger, når de skal kobles på et af de nye signalsystemer. Hillerødbanen var lukket 4 dage, da de skiftede over til CBTC fx. Og kørte efterfølgende efter en noget forringet køreplan og med halvering af togmængde i lidt over 2 måneder. På en eksisterende bane. Thales har også samme udfordringer i det nordlige. Her har du bare den problematik oveni, at det ikke bare er en tilføjelse til signalsystemet, men også en helt ny og ukørt bane.
Eftersom Nordhavnsgrenen er planlagt og besluttet efter Cityringen blev, så skulle man så have ventet 6 måneder med at åbne den allerede forsinkede cityring.

Jeg synes nok heller ikke løsningen er specielt acceptabel, men deres alternativ var næsten endnu værre fordi det ville påvirke daglig drift i en noget længere periode.

Cityringen lukker i to uger

af mikedk2100, 14/12 2019, 12:33 (1594 dage siden) @ Banemanden

Det er fordi Nordhavn skal kobles på Cityringen og være samkørende i samme system som resten af cityringen - et system, der pt kun rummer M3 og de to ringe. Hvis det skal laves om natten skal du lave et upgrade om aftenen på tog og system og downgrade igen næste morgen. Jo flere gange du skal gøre det, jo større er chancen for, at noget ikke lige går som det skal.

Det er Hitachi der står for arbejdet og for at facilitere testscenarier mm. og det er ikke givet ud i særligt god tid. Det er dem der leverer det og derfor dem der også i en vis grad tilbyder løsningen og alternativet. Skyder du denne lukning til vinterferien, hvilket synes oplagt, har du også rykket alt en måned, for så er der ikke tid til at teste om systemet virker som det skal og så det kan godkendes. Man kan synes en måned ud af 8 års konstruktion ikke virker som en ret stor forsinkelse, men al forsinkelse er dyr.

Både S-tog og fjernbane lukker strækninger, når de skal kobles på et af de nye signalsystemer. Hillerødbanen var lukket 4 dage, da de skiftede over til CBTC fx. Og kørte efterfølgende efter en noget forringet køreplan og med halvering af togmængde i lidt over 2 måneder. På en eksisterende bane. Thales har også samme udfordringer i det nordlige. Her har du bare den problematik oveni, at det ikke bare er en tilføjelse til signalsystemet, men også en helt ny og ukørt bane.
Eftersom Nordhavnsgrenen er planlagt og besluttet efter Cityringen blev, så skulle man så have ventet 6 måneder med at åbne den allerede forsinkede cityring.

Jeg synes nok heller ikke løsningen er specielt acceptabel, men deres alternativ var næsten endnu værre fordi det ville påvirke daglig drift i en noget længere periode.

Tak for svaret - begrundelsen kender jeg godt fra pressemeddelelsen. Vi vidste også godt, at der ville være arbejder og lukninger af Metroen ifm tilkoblingen af Nordhavnsgrenen. Men ingen havde nævnt noget om, at det ville være over 2 ugers lukning så kort tid efter indvielsen.

Og ja, enhver forsinkelse er dyr. Og det regnes næppe med, at der skal køre rigtig mange busser, med tilhørende personale i over 2 uger, udover den spildtid som passagererne har (en spildtid man går meget op i, når det gælder biler og køen på motorvejen, men åbenbart ikke når det gælder kollektiv trafik). Skal alt regnes med, så mister Metroen også noget goodwill på det her stunt.

Og derfor synes jeg det er amatøragtigt og uprofessionelt.

Men jeg må forstå på dit svar, at man ikke kunne indføre denne opdatering inden Cityringen åbnede, da man så skulle åbne Nordhavnsgrenen samtidig (og altså forsinke Cityringen, mens Nordhavnsgrenen blev bygget færdig)? Og derfor må der nødvendigvis også komme en opdatering og testfase, når Sydhavnsgrenen skal kobles på i 2024 - og en 2 ugers totallukning af Cityringen der. Begge grene er jo dels en tilføjelse til signalsystemet, og begge grene er helt nye og ukørte baner.

Og det er jo fint - så ved vi det 4 år i forvejen, modsat nu, hvor det kommer 1 måned før.

Cityringen lukker i to uger

af Banemanden, 14/12 2019, 17:14 (1593 dage siden) @ mikedk2100

Men jeg må forstå på dit svar, at man ikke kunne indføre denne opdatering inden Cityringen åbnede, da man så skulle åbne Nordhavnsgrenen samtidig (og altså forsinke Cityringen, mens Nordhavnsgrenen blev bygget færdig)? Og derfor må der nødvendigvis også komme en opdatering og testfase, når Sydhavnsgrenen skal kobles på i 2024 - og en 2 ugers totallukning af Cityringen der. Begge grene er jo dels en tilføjelse til signalsystemet, og begge grene er helt nye og ukørte baner.

Og det er jo fint - så ved vi det 4 år i forvejen, modsat nu, hvor det kommer 1 måned før.

Af gode grunde er det jo svært at svare på, om det bliver sådan også til den tid - pt vidste metroselskabet om alternativerne i slutningen af november. Så ved de intet om sydhavnsgrenen endnu. Men man kan ihvertfald forestille sig, at det er samme omgang, selvom der til den tid nok er nogle større krav om konsekvenserne af sådan en lukning.

Jeg tror alternativet var, at Nordhavn ikke åbnede i det nuværende tilfælde. Og det er jo ikke et alternativ. Det er jo italienere der står for det og Ansaldo blev købt af Hitachi, såeh. Ja. Der er da noget historik, når man kigger på både forsinkelse af cityringen, den her fadæse hvor de siger de har behov for at lukke det hele 2 uger. Jeg er hundrede på, at både Metroselskabet og Metro Service synes, at det her er dybt pinligt.

Cityringen lukker i to uger

af mpp, 17/12 2019, 10:43 (1591 dage siden) @ Banemanden

På den ene side er det da frustrerende både med natlukninger (selvom det virker til at metroen kører i begge retninger nu) og denne totallukning, men i det store hele synes jeg godt man kan fornemme, at metroselskabet har ville åbne så hurtigt som muligt. Fraset omlægning af buslinjer er det da en god ting, at man har valgt at åbne metroen så snart den kan køre med passagerer og ikke ventet på at den var helt spitzen. Der var en del ting jeg lagde mærke til blev installeret efter åbning (som lænestøtter på Marmorkirken), men det gjorde jo ikke at man ikke kunne bruge metroen.

Samme gælder med denne her lukning. Irriterrende? Ja. Noget vi godt ville være foruden? Ja. Men tilsyneladende den bedste løsning for at få det hele til at gå op? Helt sikkert. Det kunne givetvist være planlagt bedre fra starten, men der er altid uforudsete ting i denne slags projekter og så er det jo bare rart at det bliver meldt ud så tidligt som muligt (hvilket så åbenbart var nu). At holde metroen åben uden at kunne garantere at den vil køre om morgenen er heller ikke en mulighed.

Cityringen lukker i to uger

af Gæst42, 17/12 2019, 15:01 (1591 dage siden) @ mpp

men der er altid uforudsete ting i denne slags projekter og så er det jo bare rart at det bliver meldt ud så tidligt som muligt (hvilket så åbenbart var nu).

Forhåbentligt er en total lukning af metrocityringen i 2 uger ikke en uforudset ting !?

Men det virker godt nok sådan!

Cityringen lukker i to uger

af mpp, 17/12 2019, 15:28 (1591 dage siden) @ Gæst42

Det må man sige. Det virker lidt som om man har haft så travlt med at åbne cityringen at man helt har overset at man også skulle gøre noget når Nordhavnsbanen skulle tilsluttes. Jeg kan egentligt godt forstå at man har tænkt at man kunne køre testene på en anden måde eller hurtigere og så er assessor kommet tilbage og har sagt, at det kan man altså ikke. Irriterende? Ja. Men også godt at sikkerheden er helt i top. Og hvis det er det der skal til så er det jo egentligt en fin løsning.

Cityringen lukker i to uger

af ThomasLarsen, 17/12 2019, 15:37 (1591 dage siden) @ mpp

De siger jo selv at alternativet var 6 uger med aftenlukninger.
Og dermed også risiko for 6 uger med ustabil drift/aflysninger.

Cityringen lukker i to uger

af mpp, 17/12 2019, 22:15 (1590 dage siden) @ ThomasLarsen

Netop. Der er de samme tests der skal gennemføres og så må man lægge en plan for det. Jeg er overbevist om at de gør det rigtige.

Siger det egentligt noget om hvornår de vil åbne M4? Der er vel diverse ting der skal gøres klar på især Nordhavn station (f.x. er hele området nu belagt med grus, så man ikke kan komme tørfodet til elevatoren), men når de har lavet testene er skinnerne vel klar?

Avatar

Cityringen lukker i to uger

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 17/12 2019, 10:13 (1591 dage siden) @ Banemanden

Er det pga softwareopdatering, jamen så må der nødvendigvis også komme en softwareopdatering med tilhørende testkørsler, når Sydhavnslinjen skal kobles på i 2024.

Medmindre altså, at det er rent sjusk fra Metroens side. At denne softwareopdatering gælder for både Nord- og Sydhavnslinjen og derfor burde være indført FØR Cityringen overhovedet åbnede. Det får man selvfølgelig ingen ansvarlige til at sige højt.

I det hele taget virker det amatøragtigt, at man her 2½ måned efter åbningen, pludselig melder ud, at man er nødt til at lukke hele Cityringen i 2 uger, blot 3½ måned efter åbningen. At man så yderligere undlader at gøre det i uge 7 og 8 (hvor der er Vinterferie), er dybt uprofessionelt.


Det er fordi Nordhavn skal kobles på Cityringen og være samkørende i samme system som resten af cityringen - et system, der pt kun rummer M3 og de to ringe. Hvis det skal laves om natten skal du lave et upgrade om aftenen på tog og system og downgrade igen næste morgen. Jo flere gange du skal gøre det, jo større er chancen for, at noget ikke lige går som det skal.

Det er Hitachi der står for arbejdet og for at facilitere testscenarier mm. og det er ikke givet ud i særligt god tid. Det er dem der leverer det og derfor dem der også i en vis grad tilbyder løsningen og alternativet. Skyder du denne lukning til vinterferien, hvilket synes oplagt, har du også rykket alt en måned, for så er der ikke tid til at teste om systemet virker som det skal og så det kan godkendes. Man kan synes en måned ud af 8 års konstruktion ikke virker som en ret stor forsinkelse, men al forsinkelse er dyr.

Både S-tog og fjernbane lukker strækninger, når de skal kobles på et af de nye signalsystemer. Hillerødbanen var lukket 4 dage, da de skiftede over til CBTC fx. Og kørte efterfølgende efter en noget forringet køreplan og med halvering af togmængde i lidt over 2 måneder. På en eksisterende bane. Thales har også samme udfordringer i det nordlige. Her har du bare den problematik oveni, at det ikke bare er en tilføjelse til signalsystemet, men også en helt ny og ukørt bane.
Eftersom Nordhavnsgrenen er planlagt og besluttet efter Cityringen blev, så skulle man så have ventet 6 måneder med at åbne den allerede forsinkede cityring.

Jeg synes nok heller ikke løsningen er specielt acceptabel, men deres alternativ var næsten endnu værre fordi det ville påvirke daglig drift i en noget længere periode.


Blot for at uddybe.
Hver gang en ny software skal implementeres kræves en godkendelse af myndigheden, før der må køres med passagerer. Dette skal jo tages med i lukketiden også.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Cityringen lukker i to uger

af pjl, 17/12 2019, 15:55 (1591 dage siden) @ Banemanden

Både S-tog og fjernbane lukker strækninger, når de skal kobles på et af de nye signalsystemer. Hillerødbanen var lukket 4 dage, da de skiftede over til CBTC fx. Og kørte efterfølgende efter en noget forringet køreplan og med halvering af togmængde i lidt over 2 måneder. På en eksisterende bane. Thales har også samme udfordringer i det nordlige. Her har du bare den problematik oveni, at det ikke bare er en tilføjelse til signalsystemet, men også en helt ny og ukørt bane.

Det er måske det at man bare lukker en jernbane/metrostrækning fordi (indsæt uforudset problem), der er begyndt at irretere folk - det kan jeg godt forstå, for det er ved at blive en grim vane hos Banedanmark og nu også Metroselskabet? Og den sene udmelding hjælper heller ikke sagen særlig meget.

Eftersom Nordhavnsgrenen er planlagt og besluttet efter Cityringen blev, så skulle man så have ventet 6 måneder med at åbne den allerede forsinkede cityring.

Går ud fra at man projektleder begge ting fra samme sted og derfor har kunnet se dette sammenfald flere måneder i forvejen.

Cityringen lukker i to uger

af mikedk2100, 17/12 2019, 09:48 (1591 dage siden) @ mikedk2100

Men så kan vi jo forberede os på 2 ugers totallukning af M3 og M4 i 2024 inden metroen forlænges til Ny Ellebjerg.

Metroen bekræfter, at det formentlig bliver samme scenarie i 2024, når Cityringen udvides.

https://ing.dk/artikel/endnu-lukning-venter-cityringens-passagerer-230974

Men der er 4 år til, og forhåbentlig kan den lukning i 2024 lægges i en mere pendlerdød periode. Fx i sommerferieperioden, hvor muligheden for at cykle/gå er mere attraktiv end 2 kolde og regnfulde uger i januar.

Ingeniøren har i øvrigt spurgt Metroen, hvorfor man ikke har lagt lukningen i vinterferien, og Metroen har svaret, at de ikke mener der er nævneværdig forskel på antallet af passagerer, hvorfor det kan være ligegyldigt, hvornår man totallukker Cityringen.

Cityringen lukker i to uger

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/12 2019, 19:34 (1594 dage siden) @ nicolajpaaske

Så er det tid til Metrobusser

Cityringen lukkes ned i to uger: https://www.berlingske.dk/samfund/cityringen-lukkes-ned-i-to-uger-i-januar-paa-grund-af...

Det virker helt skørt, at man er nødt til at lukke hele Cityringen ned mindre end 4 måneder efter den blev indviet. Nu havde man ventet så mange år på den cityring, så havde det nok være smartest, at sørge for den nødvendige softwareopdatering INDEN man åbnende cityringen, selv om det betød 1-2 måneders ekstra forsinkelse - på det allerede stærkt forsinkede byggeri.

Nu er nyt By-net idriftsat og passagerne er fundet nye rejseruter, som Metroselskabet så vælger at saboterer ved en 14 dages totallukning i uge 3 og 4, det er ikke mindre end en skandale fra Metroselskabets side - og hvorfor har man ikke meldt ud, noget før til offentligheden !!

Politikerne er sikkert totalt ligeglade, som de plejer at være, når det drejer sig om offentlig trafik - men tænk hvis Køgebugt motorvejen f.eks. blev totalspærret i 14 dage - så ville politikerne være først i kampen om at få taletid på diverse fjernsynskanaler...

Cityringen lukker i to uger

af Mads, 17/12 2019, 17:41 (1590 dage siden) @ Henrik Hansen

Så er det tid til Metrobusser

Cityringen lukkes ned i to uger: https://www.berlingske.dk/samfund/cityringen-lukkes-ned-i-to-uger-i-januar-paa-grund-af...


Det virker helt skørt, at man er nødt til at lukke hele Cityringen ned mindre end 4 måneder efter den blev indviet. Nu havde man ventet så mange år på den cityring, så havde det nok være smartest, at sørge for den nødvendige softwareopdatering INDEN man åbnende cityringen, selv om det betød 1-2 måneders ekstra forsinkelse - på det allerede stærkt forsinkede byggeri.

Jeg tvivler på 2 måneder kunne gøre det. I stedet for at Cityringen blev 2+ måneder forsinket, har den kørt i lidt over 3 måneder og man har rimelig styr på driften af Cityringen, inden man blander Nordhavnslinjen ind i det. Det foretrækker jeg.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak