Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen, 13/12 2019, 20:06 (1589 dage siden)

Hej alvidende forum

Jeg har forgæves søgt at finde bane.dks planlægning i forbindelse med de mange arbejder på strækningen mellem Ringsted og Rødby/Fehmern.

Kørte turen i dag på vej til Hamburg Hbf og der blev godt nok gravet m.m. mange steder.

Så spørgsmålet er: Hvornår meldte bane.dk ud at DSB måtte/skulle benytte den nye alternative rute via Fyn og Jylland uden stop i Tyskland (som jeg køre med på søndag).

Mvh
XAL Olesen

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af andersj, Aalborg, 13/12 2019, 20:14 (1589 dage siden) @ XAL Olesen

Det er en DSB beslutning og ikke en Banedanmark beslutning at køre over Fyn/Jylland. Man ville gerne have startet i december 2018, men pga. de store sporarbejder ved Slagelse og Ringsted var det ikke muligt.

Banedanmark har desværre fjernet oversigten over sporspærringerne fra hjemmesiden, men sådan så planen ud da den lå der for ikke ret lang tid siden. Bemærk at Nykøbing F-Rødby lukker helt i 2021.

[image]

--
Mvh Anders

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af XAL Olesen, 17/12 2019, 20:09 (1585 dage siden) @ andersj

Hej Anderssj

Tak for dit svar. Jeg kender godt de skemaer som bane.dk har lagt på nettet. Og mere til.
Ved et tilfælde fandt jeg primo februar 2019 en artikel i et udenlandsk jernbanetidsskrift hvor 6 måneders spærringen med bus København H til Rødby F blev omtalt.

Jeg skrev selvfølgelig en længere brev til DSB og spurgte hvorfor de ikke kørte udenom Rødby F så vi slap for denne bustur og vandretur i Rødby. Svaret og årsagen var ok. Banearbejde omkring Ringsted og sydpå.

På dette tidspunkt (primo februar 2019) var der ingen (?) danske medier der omtalte togbusserne i april-september 2019. Men jeg fandt dem også det skema du viser fra bane.dks hjemmeside.

Så vidt så godt. Men mit egentlige spørgsmål og hensigt med indlægget er kort og kort: Hvornår har bane.dk meddelt DSB at der i flere lange perioder ikke kunne køre EC/IC-tog tog til Rødby F. Var der for 1, 2, 3 eller 4 år siden?

Hvornår har bane.dk informeret DSB om alle disse sporarbejder der har og villet gøre en direkte togkørsel uden togbus fra København H til Hamburg Hbf til noget der ikke var muligt?

Bane.dk har jo en stram planlægning samt udbud der skal vindes af entreprenører og kontrakter der skal underskrives. Det er noget der afgøres år i forvejen. Så et er jo ikke noget der for DSB er kommet som en tyv om natten?

Hvis du leder længe nok har Politikens rejsejournalist Sune H. Bencke haft fat i DSB i netop denne sag i foråret 2019 efter at jeg havde sendt min henvendelse til DSB til Politikens Rejser-tillæg.

Mvh
XAL Olesen

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af andersj, Aalborg, 17/12 2019, 21:59 (1585 dage siden) @ XAL Olesen

Generelt set publiceres alle større spærringer i Banedanmarks Netredegørelse. Redegørelsen for 2021 har været i høring i løbet af efteråret og er endeligt udsendt i sidste uge: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Data-om-infrastrukturen/Netredegoerelser/Netr...

Der kan du se alle større spærringer i 2021 og 2022. Meget store spærringer kendes typisk endnu længere tid i forvejen, da de tilhører store projekter.

Medierne herhjemme kigger typisk i referater fra møder i regionsråd, byråd og tilhørende udvalg. Omtales en spærring på et af disse møder, bliver det typisk omtalt i lokalpressen også. Alternativt sakses en pressemeddelelse.

Køreplanlægningen hos DSB begynder så vidt jeg ved ca. halvandet år før og der skal søges kanaler hos Banedanmark for kommende år i april (14. april 2020, for 2021). Omkørslen for togene til Hamburg har altså været et emne Deutsche Bahn og DSB har diskuteret i 2018, og i december 2018 lå de nuværende køreplaner klar og nyheden blev offentliggjort på DSB's intranet.

Læs evt. dette interview fra 2016 hvor sporspærringerne var forventede og hvor man ønskede at køre med Vectron over Fyn/Jylland allerede fra december i år. Diverse årsager har dog gjort at Vectron leveres senere, og udbudet af nye vogne er kommet igang senere.

--
Mvh Anders

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af XAL Olesen, 21/12 2019, 12:18 (1581 dage siden) @ andersj

Tak for et detaljeret svar samt en interessant og uddybende henvisning.

At lade IC3 køre København H - Hamburg Hbf og retur under kørestrømsledninger hele vejen samtidig med at DSB i helsides annoncer i bl.a. Politiken reklamerer for et grønt DSB kan man vist kalde manglende rettidighed.

Tilmed har Politiken to store artikler med Flemming Jensen hhv. den 25/11 2019 og den 22/11 2019.

De er her:

https://politiken.dk/rejser/art7502615/Ny-DSB-kampagne-skal-overbevise-danskerne-om-at-...

Kan åbnes via dette gavelink: https://politiken.dk/del/Xzrzm7AAJOxw

https://politiken.dk/rejser/art7507278/%C2%BBVi-kan-mange-ting-teknologisk-men-vi-kan-i...

Kan åbnes via dette gavelink: https://politiken.dk/del/ELeMeDAAJOyA

Mvh
XAL Olesen

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af mpp, 22/12 2019, 23:42 (1580 dage siden) @ XAL Olesen

Der er heldigvis Vectron og nye vogne på vej, så mon ikke det nok skal blive godt.

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af Rail, 17/12 2019, 23:29 (1585 dage siden) @ XAL Olesen

En af de vigtige årsager til at omlægningen blev udskudt fra K19 til K20 var Pre-arranged paths (PaPs) (se https://www.scanmedfreight.eu/pre-arranged-paths.html)

Disse ligges fast før "almindelige" operatører får lov at ansøge om kapacitet og når man som operatør så ansøger den efterfølgende april, så er godskanalerne lagt fast og dette låser i høj grad køreplanens mulighedsrum. Dette har naturligvis størst betydning når man vil lave større ændringer da PaPs på den måde er bagudskuende.

Et eksempel på en Paps konflikt kan ses i K20 for 403 og 411 som har et ekstra ophold i Korsør for ikke at komme i konflikt med disse PaPs

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af XAL Olesen, 21/12 2019, 12:21 (1581 dage siden) @ Rail

Tak for supplerende info.

Linket er vist blevet forældet men jeg forstår systemet.

Men dybest et er jeg forbavset - eller det der er værre - over at DSB ikke har bestilt togsæt/lokomotiver/vogne så DSB kunne køre på strøm hele vejen til/fra København H/Hamburg Hbf fra den 15/12 2019 eller tidligere.

Mvh
XAL Olesen

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af andersj, Aalborg, 21/12 2019, 12:40 (1581 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for supplerende info.

Linket er vist blevet forældet men jeg forstår systemet.

Men dybest et er jeg forbavset - eller det der er værre - over at DSB ikke har bestilt togsæt/lokomotiver/vogne så DSB kunne køre på strøm hele vejen til/fra København H/Hamburg Hbf fra den 15/12 2019 eller tidligere.

Mvh
XAL Olesen

Der er vist mest fokus på de nye togsæt. Det var også først i sommeren 2018 at DSB fik politisk godkendelse til at købe nye vogne og de ekstra lokomotiver der skal til. Udbuddet på de nye vogne startede efter sommerferien 2018.

Der skulle være skrevet kontrakt på de nye vogne her i december, men det er udskudt til 2020.

--
Mvh Anders

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af mikedk2100, 21/12 2019, 12:57 (1581 dage siden) @ XAL Olesen

Men dybest et er jeg forbavset - eller det der er værre - over at DSB ikke har bestilt togsæt/lokomotiver/vogne så DSB kunne køre på strøm hele vejen til/fra København H/Hamburg Hbf fra den 15/12 2019 eller tidligere.

Man kan også undre sig over, at DSB har købt lokomotiver, der kun kan køre 200 km/t. Ifølge den artikel, du har linket til i et andet indlæg (og tak for gaven :) ), så mener DSBs direktør jo, at tog skal kunne køre 230 km/t mellem Hamburg og Berlin, for at få lov at køre der.

Det vil så sige, at selvom DSB får splinternye tog om halvandet til to år, så er man låst til Hamburg og kan ikke udvide kørslen længere. Så skal vi jo netop satse på, at andre operatører snarest kommer til Danmark, hvis vi vil ud i Europa med andet end fly og bil.

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af steenth, 21/12 2019, 14:49 (1581 dage siden) @ mikedk2100

Men dybest et er jeg forbavset - eller det der er værre - over at DSB ikke har bestilt togsæt/lokomotiver/vogne så DSB kunne køre på strøm hele vejen til/fra København H/Hamburg Hbf fra den 15/12 2019 eller tidligere.


Man kan også undre sig over, at DSB har købt lokomotiver, der kun kan køre 200 km/t. Ifølge den artikel, du har linket til i et andet indlæg (og tak for gaven :) ), så mener DSBs direktør jo, at tog skal kunne køre 230 km/t mellem Hamburg og Berlin, for at få lov at køre der.

Pt. er det ikke behov for mere end 200 km/t

Det vil så sige, at selvom DSB får splinternye tog om halvandet til to år, så er man låst til Hamburg og kan ikke udvide kørslen længere. Så skal vi jo netop satse på, at andre operatører snarest kommer til Danmark, hvis vi vil ud i Europa med andet end fly og bil.

DSB har mulighed for at sælge materiellet. Lokomotiverne skulle være nemt at finde en køber til. Og de nye togvogne burde hellere ikke være noget at komme af med, hvis vil have andet at køre med til Hamborg og evt. længere væk. Men så hellere at der kom nogle af de tyske løb, som til Danmark. Og i Deutschland-takt har tyskerne tanker om et tog fra København via Lübeck og Schwerin til Berlin. Men der skal nyt materiel til.

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af mikedk2100, 21/12 2019, 15:09 (1581 dage siden) @ steenth

Man kan også undre sig over, at DSB har købt lokomotiver, der kun kan køre 200 km/t. Ifølge den artikel, du har linket til i et andet indlæg (og tak for gaven :) ), så mener DSBs direktør jo, at tog skal kunne køre 230 km/t mellem Hamburg og Berlin, for at få lov at køre der.

Pt. er det ikke behov for mere end 200 km/t

Sandt nok, når DSB ikke ønsker at køre længere end til Hamburg, så er der selvfølgelig ikke brug for tog, der kan køre hurtigere. Og som jeg skrev, det er andre operatører vi skal satse på, hvis vi vil køre i tog fra Danmark og ud i Europa. DSB hverken kan eller vil. Hvorfor direktøren så ikke siger det ligeud, i stedet for at ævle om, at kørsel mellem Hamburg og Berlin kræver tog, der kan køre 230 km/t, det er nok mere det, jeg skal undre mig over.

Men det er vel reklame for sin virksomhed, og i reklamer må man jo godt overdrive, lyde som om man kan og vil mere, end det er muligt - og så fyre en lille, hvid løgn af ;)

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af andersj, Aalborg, 21/12 2019, 16:06 (1581 dage siden) @ mikedk2100

Man kan også undre sig over, at DSB har købt lokomotiver, der kun kan køre 200 km/t. Ifølge den artikel, du har linket til i et andet indlæg (og tak for gaven :) ), så mener DSBs direktør jo, at tog skal kunne køre 230 km/t mellem Hamburg og Berlin, for at få lov at køre der.

Pt. er det ikke behov for mere end 200 km/t


Sandt nok, når DSB ikke ønsker at køre længere end til Hamburg, så er der selvfølgelig ikke brug for tog, der kan køre hurtigere. Og som jeg skrev, det er andre operatører vi skal satse på, hvis vi vil køre i tog fra Danmark og ud i Europa. DSB hverken kan eller vil. Hvorfor direktøren så ikke siger det ligeud, i stedet for at ævle om, at kørsel mellem Hamburg og Berlin kræver tog, der kan køre 230 km/t, det er nok mere det, jeg skal undre mig over.

Men det er vel reklame for sin virksomhed, og i reklamer må man jo godt overdrive, lyde som om man kan og vil mere, end det er muligt - og så fyre en lille, hvid løgn af ;)

Hamborg trafikken er jo et samarbejde mellem DSB og DB. Har DB brug for at der køres en afgang til Bremen eller Berlin mens der er en ledig DSB stamme i Hamburg, kan de jo aftale lånet med DSB. ICE-TD kørte jo også lokale regionaltog mellem Nykøbing F og København og DB bruger også en tjekkisk stamme til et almindeligt IC løb Hamburg-Berlin-Hamburg fordi stammen ankommer for sent til Hamburg til at køre tilbage til Prag samme dag.

Det er alligevel kun ICE togene der har en tophastighed på 230 km/t eller derover, så alle IC eller EC togene ud af Hamburg kører alligevel maks. 200 km/t uanset strækningshastigheden. Desuden er det også kun på små afsnit mellem Hamburg og Berlin der er 230 km/t, da man valgte at spare og opgradere den eksisterende strækning fremfor at bygge en ny.

--
Mvh Anders

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af pjl, 21/12 2019, 19:56 (1581 dage siden) @ andersj

Det er alligevel kun ICE togene der har en tophastighed på 230 km/t eller derover, så alle IC eller EC togene ud af Hamburg kører alligevel maks. 200 km/t uanset strækningshastigheden. Desuden er det også kun på små afsnit mellem Hamburg og Berlin der er 230 km/t, da man valgte at spare og opgradere den eksisterende strækning fremfor at bygge en ny.

Ah, det er nu det meste af strækningen hvor der kan køres 230 km/t, men det er vist kun BR 411/415 som gør.

BR 101 og de to Metropolitan vognstammer er tilladt til 220 km/t og har været brugt mellem Hamburg og Berlin som erstatningstog ved den hastighed.

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af Rail, 21/12 2019, 21:55 (1581 dage siden) @ andersj

Hamborg trafikken er jo et samarbejde mellem DSB og DB. Har DB brug for at der køres en afgang til Bremen eller Berlin mens der er en ledig DSB stamme i Hamburg, kan de jo aftale lånet med DSB. ICE-TD kørte jo også lokale regionaltog mellem Nykøbing F og København og DB bruger også en tjekkisk stamme til et almindeligt IC løb Hamburg-Berlin-Hamburg fordi stammen ankommer for sent til Hamburg til at køre tilbage til Prag samme dag.

Netop ICE-TD kørte også Aarhus/København - Berlin og må som bekendt kun køre 200 km/t, så det kan nok godt lade sig gøre hvis man vil. Derudover køres netop de tjekkiske tog stadig kun 200 km/t, det ændre sig nok når de får nye lok og vogne, men det sker efter DSB får sit...

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af andersj, Aalborg, 21/12 2019, 16:09 (1581 dage siden) @ steenth

Men dybest et er jeg forbavset - eller det der er værre - over at DSB ikke har bestilt togsæt/lokomotiver/vogne så DSB kunne køre på strøm hele vejen til/fra København H/Hamburg Hbf fra den 15/12 2019 eller tidligere.


Man kan også undre sig over, at DSB har købt lokomotiver, der kun kan køre 200 km/t. Ifølge den artikel, du har linket til i et andet indlæg (og tak for gaven :) ), så mener DSBs direktør jo, at tog skal kunne køre 230 km/t mellem Hamburg og Berlin, for at få lov at køre der.

Pt. er det ikke behov for mere end 200 km/t

Det vil så sige, at selvom DSB får splinternye tog om halvandet til to år, så er man låst til Hamburg og kan ikke udvide kørslen længere. Så skal vi jo netop satse på, at andre operatører snarest kommer til Danmark, hvis vi vil ud i Europa med andet end fly og bil.

DSB har mulighed for at sælge materiellet. Lokomotiverne skulle være nemt at finde en køber til. Og de nye togvogne burde hellere ikke være noget at komme af med, hvis vil have andet at køre med til Hamborg og evt. længere væk. Men så hellere at der kom nogle af de tyske løb, som til Danmark. Og i Deutschland-takt har tyskerne tanker om et tog fra København via Lübeck og Schwerin til Berlin. Men der skal nyt materiel til.

Ved de to ruter til Berlin og Hamburg i Deutschland Takt planlægger tyskerne at Danmark stiller med materiellet. I togtype står der "DK".

--
Mvh Anders

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af Svend, 21/12 2019, 17:32 (1581 dage siden) @ andersj

Ved de to ruter til Berlin og Hamburg i Deutschland Takt planlægger tyskerne at Danmark stiller med materiellet. I togtype står der "DK".

.
Er du sikker på at er planlægges med direkte tog fra Danmark til Berlin?
"DK" kan også betyde at materiellet kan (må) køre i Danmark.

--
Svend

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af jacobchristensen, 21/12 2019, 22:32 (1581 dage siden) @ Svend

Ved de to ruter til Berlin og Hamburg i Deutschland Takt planlægger tyskerne at Danmark stiller med materiellet. I togtype står der "DK".

.
Er du sikker på at er planlægges med direkte tog fra Danmark til Berlin?
"DK" kan også betyde at materiellet kan (må) køre i Danmark.

Der er jo tale om en plan der ligger noget ud i fremtiden, men under 2.1. i denne oversigt (privat hjemmeside, men bygger på DB’s database) finder man linjen Berlin - Lübeck - København - og man kan også trække en foreslået køreplan frem. Om det er DB, DSB eller evt. en tredje aktør der skal stille med materiel, må tiden vise. Og så kan vi naturligvis også gætte på om BaneDanmark har fået afsluttet signalprogrammet til den tod.

http://www.grahnert.de/fernbahn/datenbank/dtakt2030/

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af XAL Olesen, 22/12 2019, 12:04 (1580 dage siden) @ mikedk2100

Mest af alt undrer det mig at der sidder nogle politikere på Christiansborg der har vedtaget at der skal anlægges eller er anlagt højhastighedsbaner til 250 km/t. Og så køber DSB lokmotiver der kun kan køre 200 km/t. Jeg havde et læserbrev i Politiken den 20/2 2019 (side 19) hvori jeg påpegede dette forhold. Der gik 6 dage og den 26/2 2019 (også side 19) kom der svar fra DSBs pressechef. Igen et svar hvor der loves at DSB nok skal anskaffe det nødvendige materiel i takt med at der bliver udbygget og elektrificeret. Der kan ikke linkes til mit læserbrev og tilhørende svar :-( Men jeg kan da kopiere mit læserbrev her til siden:

Læserbrev Politiken 20/2 2019:

Højhastighedstog til 250 km/t – eller hvad?
Jeg er togentusiast. Det betyder at jeg altid tager toget til/fra mit arbejde og på mine ferier og fritidsinteresser. Det gælder både Danmark samt de år hvor jeg arbejdede som IT-konsulent i Danmark og i Europa. Masser af lange behagelige togture og ingen fly her.
Men nu er folketingets flertal til grin! For nogle år siden vedtog et stort flertal i folketinget en togfond. Overordnet var ideen den såkaldte timeplan. Og der blev bevilget penge til denne timeplan der forudsatte nye jernbanestrækninger, opgraderinger af eksisterende baner m.m. hvor der kunne køres op til 250 km/t. Og Banedanmark gik i gang. Meget fint og jeg er glad. Og det er der sikkert også mange togpassagerer der er sammen med alle dem der gerne vil formindske CO² udledningen.¨

Men ledelsen i DSB var tilsyneladende ikke med på ideen. Så DSB har besluttet at der skal købes tog til de danske skinner der kun kan køre 200 km/t og ikke 250 km/t. Men der sidder jo også en direktør i DSB er tidligere har været dybt involveret i luftfarten. Man tænker sit. Hvordan kan DSBs ledelse modarbejde et flertal i folketinget på denne måde?

Hvordan kan det være at et bredt flertal i folketinget beslutter at der skal gennemføres en togplan der forudsætter kørsel i op til 250 km/t på flere strækninger og en timeplan der helt sikkert vil skaffe DSB mange kunder. Kunder der vil fravælge fly fra Aarhus, Aalborg og Billund m.m. Og så er der en ledelse i DSB der vil købe tog der kun kan køre 200 km/t?

Jeg er bruger af DSB og jeg betaler med glæde skat til de nyanlæg/opgraderinger på jernbanenettet der er i gang (bl.a. København – Køge N – Ringsted – Nykøbing F - Rødby). Men jeg synes det er helt afsporet at DSB bevidst fravælger tog der kan køre 250 km/t. Togsæt der kan køre 250 km/t er en hyldevare i Europa.
Nu er nogle af aftalepartnerne i Folketinget ved at trække i land fordi DSB kun vil købe tog der kan køre 200 km/t. Få nu opgraderet det danske jernbanenet til strækninger hvor der kan køres op til 250 km/t så mange steder som muligt. Se til bl.a. Deutsche Bahn hvor alle højhastighedsstrækninger har så stor en succes at mange flyruter har givet op. Og dermed er CO² udledningen formindsket meget. Og få så DSB med den langsomt opfattende ledelse og flyentusiasten til at bestille nogle tog der kan køre 250 km/t. Så skal kunderne nok vælge tog i stedet for bil og fly. Med en formindsket CO² udledning til følge.

Lige nu tager togturen Aalborg - København 4 timer 24 minutter med IC-Lyn og 5 timer 4 minutter med IC-tog. Med timeplanen vil det tage 3 timer!

Sidst men ikke mindst: Hvor meget CO² spares der hvis alle flypassagerer fra Aarhus, Aalborg og Billund taget toget i stedet for flyet?

Mvh
Glenn Olesen
Jernbaneentusiast
2000 Frederiksberg

Planlægning af jernbanearbejder Ringsted - Rødby

af Niels Bak, 22/12 2019, 23:32 (1580 dage siden) @ XAL Olesen

Ringsted-Fehmern bliver kun opgraderet til 200 km/t. 250 blev fravalgt da det var for dyrt/ville kræve ret omfattende kurveudretninger.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak