Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC? (Generelt)

af KKLD, 14/12 2019, 23:24 (1566 dage siden)

Hej alle,

I en af de andre tråde blev der linket til status for signalprogrammet. Jeg mener at det var dette link https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/105/2119523.pdf
Så vidt jeg ved kan der være 40 (90 sek) tog i timen med CBTC mod 30 (120 sek) nu.

Vendesporet i Carlsberg koster millioner og det betyder også at folk ikke kan komme videre til/fra de travleste stationer såsom København H (2. største), Nørreport (største) og Østerport (4. største).

Derfor kom jeg til at tænke på om Linje H ville kunne køre hvert 10. minut og vende ved Østerport. Det er jo et enkelt spor der ender blindt. Det vil betyde at der vil være 33, mod maks 40 i røret, og at der fra Frederikssund ville være 9 tog i timen.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af mpp, 14/12 2019, 23:46 (1566 dage siden) @ KKLD

I Vanløse kan man jo vende ~40 tog i timen på 2 spor, så det skulle vel ikke være noget problem at vende 6 tog i timen i et enkelt spor hvis man ikke skal forholde sig til lokoførere og andet.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af SFJ, 15/12 2019, 00:14 (1566 dage siden) @ mpp

Uden at kende projektets fakta ret godt (tekniske aspekter, pris/gevinst) tænker jeg, at vendesporet stadig har de nogle fordele uanset om det ville kunne lade sig gøre at vende flere tog på Østerport eller ej:
- Et mere robust system, hvis der altså kommer mere kapacitet i røret uden at man straks bruger kapaciteten på flere løb
- Nemmere genopretning ved driftsforstyrrelser. Her er S-tog jo også mere kompliceret end metro som jo er frekvensbaseret og er et meget homogent system i modsætning til S-tog
- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Mvh

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Rørvig Station, 15/12 2019, 00:54 (1566 dage siden) @ SFJ

- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Så skal passagererne altså skifte for at komme til Kbh H og Boulevardbanen - og skifte to gange for at komme til Cityringens Stationer? Skal nok tiltrække mange nye passagerer.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af steenth, 15/12 2019, 01:03 (1566 dage siden) @ Rørvig Station

- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Så skal passagererne altså skifte for at komme til Kbh H og Boulevardbanen - og skifte to gange for at komme til Cityringens Stationer? Skal nok tiltrække mange nye passagerer.

Det er 3 nye tog timen, som vende på Carlsberg. De øvrige 12 tog timen har stadig adgang til København H og Boulevardbanen.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 15/12 2019, 01:27 (1566 dage siden) @ steenth

- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Så skal passagererne altså skifte for at komme til Kbh H og Boulevardbanen - og skifte to gange for at komme til Cityringens Stationer? Skal nok tiltrække mange nye passagerer.

Det er 3 nye tog timen, som vende på Carlsberg. De øvrige 12 tog timen har stadig adgang til København H og Boulevardbanen.

Hvordan kom du frem til 12 tog i timen?

Der er 6 til Frederikssund og 9 til Ballerup.

Med mit forslag når der er CBTC ville der være 9 til Frederikssund og 12 til Ballerup. Så hvad er de øvrige 12 tog udenover 3 tog til Carlsberg?

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af steenth, 15/12 2019, 12:03 (1565 dage siden) @ KKLD

- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Så skal passagererne altså skifte for at komme til Kbh H og Boulevardbanen - og skifte to gange for at komme til Cityringens Stationer? Skal nok tiltrække mange nye passagerer.

Det er 3 nye tog timen, som vende på Carlsberg. De øvrige 12 tog timen har stadig adgang til København H og Boulevardbanen.


Hvordan kom du frem til 12 tog i timen?

Der er 6 til Frederikssund og 9 til Ballerup.

Med mit forslag når der er CBTC ville der være 9 til Frederikssund og 12 til Ballerup. Så hvad er de øvrige 12 tog udenover 3 tog til Carlsberg?

I den sene nattetime talte jeg forkert. For det samlet tal er 12 tog i timen, hvor de 9 forsætter efter Carlsberg og 3 vender der. Den plan, som DSB har lagt op til, er 6 hurtigtog i timen til Frederikssund og 6 stoptog til Ballerup på dagtimerne på hverdage.. Det giver ren 10 minutters på 2 togsystemer med faste minuttal. Og faste minuttal er guf, da man huske det. Det er svært at få en køreplan til at hænge sammen med faste minuttal med 9 tog timen....

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 15/12 2019, 12:18 (1565 dage siden) @ steenth

- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Så skal passagererne altså skifte for at komme til Kbh H og Boulevardbanen - og skifte to gange for at komme til Cityringens Stationer? Skal nok tiltrække mange nye passagerer.

Det er 3 nye tog timen, som vende på Carlsberg. De øvrige 12 tog timen har stadig adgang til København H og Boulevardbanen.


Hvordan kom du frem til 12 tog i timen?

Der er 6 til Frederikssund og 9 til Ballerup.

Med mit forslag når der er CBTC ville der være 9 til Frederikssund og 12 til Ballerup. Så hvad er de øvrige 12 tog udenover 3 tog til Carlsberg?


I den sene nattetime talte jeg forkert. For det samlet tal er 12 tog i timen, hvor de 9 forsætter efter Carlsberg og 3 vender der. Den plan, som DSB har lagt op til, er 6 hurtigtog i timen til Frederikssund og 6 stoptog til Ballerup på dagtimerne på hverdage.. Det giver ren 10 minutters på 2 togsystemer med faste minuttal. Og faste minuttal er guf, da man huske det. Det er svært at få en køreplan til at hænge sammen med faste minuttal med 9 tog timen....

Okay bare så jeg har forstået det korrekt:

Linje C hvert 10. minut fra Ballerup-Klampenborg
Linje H hvert 20. minut fra Frederikssund-Carlsberg
Linje H hvert 20. minut fra Frederikssund-Østerport

Her tænker jeg så om det er bedre at spare vendesporet i Carlsberg væk og i stedet for have Linje H vende hvert 10. minut i Østerport. På den måde er der direkte tog til Valby, København H, Nørreport og Østerport som er de travleste stationer og som har regionaltog og metro.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af mpp, 16/12 2019, 20:47 (1564 dage siden) @ KKLD

Det er vel værd at tage med at linje H i dag ikke stopper mellem Valby og Flintholm og at man på Carlsberg umiddelbart kan komme med det følgende tog. Er der mere brug for at et tog fra Køge- eller Høje Taastrup-banerne kører videre til Østerport eller videre giver det vel stadig mening at bruge vendesporet efter Carlsberg (i det tilfælde hvor man fylder den nye ekstra kapacitet fra signalsystemet helt op).

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 17/12 2019, 23:33 (1563 dage siden) @ mpp

Det er vel værd at tage med at linje H i dag ikke stopper mellem Valby og Flintholm og at man på Carlsberg umiddelbart kan komme med det følgende tog. Er der mere brug for at et tog fra Køge- eller Høje Taastrup-banerne kører videre til Østerport eller videre giver det vel stadig mening at bruge vendesporet efter Carlsberg (i det tilfælde hvor man fylder den nye ekstra kapacitet fra signalsystemet helt op).

Ja det har du ret i at det ville hjælpe i tilfældet af at den ekstra kapacitet bliver brugt op.
Men ECTS kan have 40 tog i timen mod 30 nu. Hvis man indfører 12 tog i timen på alle fingre svarer det til 36 tog i timen.

Det kan evt. være at man gerne vil have 15 tog i timen mellem Holte og Hundige (Solrød Strand) så der er 39 tog i timen i røret, og i dette tilfælde ville det være godt med et vendespor.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af mpp, 17/12 2019, 23:44 (1563 dage siden) @ KKLD

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Gæst42, 18/12 2019, 00:14 (1563 dage siden) @ mpp

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?

Jo, men det ville i så fald bedst give mening at gøre det med tog til/fra Køge-Bugt..

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af mpp, 18/12 2019, 01:01 (1563 dage siden) @ Gæst42

Hvis det er tilfældet vil det vel i sagens natur være bedre at lave en løsning ved hovedbanen end ved Carlsberg da den så kan benyttes af alle tog sydfra. Det kunne dog nok godt give nogle problemer i forhold til at sætte folk af på den 'forkerte' perron som på Østerport i dag, men det må man jo så finde ud af.

I alle tilfælde skal man virkeligt udvide driften meget for at de her ting kommer i spil med CBTC, når der i øvrigt også er udfordringer med at køre med mere end 10-minuttersdrift når man kører med forskellige standsningsmønstre på de forskellige linjer. Men det er vel så et andet projekt man kan tage stilling til på et tidspunkt.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 18/12 2019, 01:20 (1563 dage siden) @ mpp

Hvis det er tilfældet vil det vel i sagens natur være bedre at lave en løsning ved hovedbanen end ved Carlsberg da den så kan benyttes af alle tog sydfra. Det kunne dog nok godt give nogle problemer i forhold til at sætte folk af på den 'forkerte' perron som på Østerport i dag, men det må man jo så finde ud af.

I alle tilfælde skal man virkeligt udvide driften meget for at de her ting kommer i spil med CBTC, når der i øvrigt også er udfordringer med at køre med mere end 10-minuttersdrift når man kører med forskellige standsningsmønstre på de forskellige linjer. Men det er vel så et andet projekt man kan tage stilling til på et tidspunkt.

Jeg tror at der på sigt bare kommer til at være flere afgange som sørger for at man bruger mindre tid på at vente på toget, men at det så til gengæld stopper på alle stationer, eller hvert fald flere end i dag. Man kan eventuelt have et hurtigt tog der starter ved endestationerne hvor der så kommer et langsomt tog lige bagved så man kan springe 3 minutter over.

Der ville nok være enten 100 sekunder mellem togene eller 90 sekunder mellem togene. Altså 36 eller 40 tog i timen, og enten 5 eller 4½ minutter mellem hver afgang på hver finger.
Maks på det nuværende er 30 og maks på CBTC er 40 tog i timen.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Gæst42, 18/12 2019, 17:45 (1562 dage siden) @ mpp

Hvis det er tilfældet vil det vel i sagens natur være bedre at lave en løsning ved hovedbanen end ved Carlsberg da den så kan benyttes af alle tog sydfra. Det kunne dog nok godt give nogle problemer i forhold til at sætte folk af på den 'forkerte' perron som på Østerport i dag, men det må man jo så finde ud af.

Det er "tilfældet" fordi sporene til/fra Køge-bugt ligger inderst og derved kan man vende tog til/fra Køge Bugt uden at konflikte med tog til/fra Valby. Grundlæggende er Carlsberg stadig en bedre idé da du får bedre plads til at vende tog vestfra og det giver god mening når man kigger på passagerstrømmende at vende et Frederikssundsbanen der alligevel blive halvtømt på Vanløse/Flintholm

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 18/12 2019, 18:50 (1562 dage siden) @ Gæst42

Hvis det er tilfældet vil det vel i sagens natur være bedre at lave en løsning ved hovedbanen end ved Carlsberg da den så kan benyttes af alle tog sydfra. Det kunne dog nok godt give nogle problemer i forhold til at sætte folk af på den 'forkerte' perron som på Østerport i dag, men det må man jo så finde ud af.


Det er "tilfældet" fordi sporene til/fra Køge-bugt ligger inderst og derved kan man vende tog til/fra Køge Bugt uden at konflikte med tog til/fra Valby. Grundlæggende er Carlsberg stadig en bedre idé da du får bedre plads til at vende tog vestfra og det giver god mening når man kigger på passagerstrømmende at vende et Frederikssundsbanen der alligevel blive halvtømt på Vanløse/Flintholm

Det giver bare ikke så meget mening nu hvor der er kommet M3 og M4. Derfor kan vi nok forvente at togene er mere fyldte.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 18/12 2019, 01:04 (1563 dage siden) @ Gæst42

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?


Jo, men det ville i så fald bedst give mening at gøre det med tog til/fra Køge-Bugt..

Hvorfor giver det mest mening med tog til/fra Køge-bugt? Har du en idé til hvordan sådan en S-togslinje skulle se ud, og hvorfor ville den ikke bare fortsætte mod Holte/Hillerød?

Dybbølsbro og København H har begge 2 spor i hver retning og de bliver også brugt til at sørge for at togfølgen er den rigtige.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Gæst42, 18/12 2019, 17:42 (1562 dage siden) @ KKLD

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?


Jo, men det ville i så fald bedst give mening at gøre det med tog til/fra Køge-Bugt..


Hvorfor giver det mest mening med tog til/fra Køge-bugt?

Fordi sådan er sporplanen skruet sammen nu... Hvis du skal vende tog skal du helst gøre det med så få konfliktende togveje som muligt.

I princippet kunne man vende alle tog til/fra Køge-Bugt i spor 10/11 på Kh og så lade s-tog Valby - Vesterport benytte spor 9/12

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af BoA, Herlev, 19/12 2019, 02:26 (1561 dage siden) @ mpp

Hej mpp.
Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvis en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?

Jeg er rimelig sikker på, at der er ”nogen”, der ikke synes det er en god ide, at ”spærre” et af de 4 spor på Hovedbanegården i den tid det tager Lokoføreren at lukke førerrum SA81/82xx, og spadsere ned i den anden ende for at gøre sig klar i førerrum SA91/92xx, (3 gange i timen)
S-toget ankommer (rettidigt) 00-20-40 og har afgang mod Frederikssund 08-28-48
Hvis ikke manøvren kan gøres på 8 min., skal der ”spærres” 2 spor.
(På Ballerup St. ankommer Linje C i minuttal 07-27-47 og bortrangeres, for at afgå mod Klampenborg i minuttal 30-50-10)
Med venlig hilsen.
Bjørn Andrup.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Jens Hansen, 19/12 2019, 06:44 (1561 dage siden) @ BoA

Gør som i Tokyo, der står en ny fører klar i den anden ende. Der kan vendes på 2 - 3 minutter.

JH

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Svend, 19/12 2019, 10:33 (1561 dage siden) @ BoA

(På Ballerup St. ankommer Linje C i minuttal 07-27-47 og bortrangeres, for at afgå mod Klampenborg i minuttal 30-50-10)

.
Hvis du havde skrevet således:
På Ballerup St. ankommer Linje C i minuttal 06-26-46 og bortrangeres, for at afgå mod Klampenborg i minuttal 20-40-00
var du kommet tættere på sandheden
;-) :-)

--
Svend

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af BoA, Herlev, 19/12 2019, 11:56 (1561 dage siden) @ Svend

Hej Svend.
Da C-toget ikke kører videre, regner jeg med, at køreplanen indeholder ankomsttidspunkt 07-27-47, men det skal ikke skille os ad.
og du har ret i. at jeg valgte C-toget ankommende fra Frederikssund. ;-)
Med venlig hilsen.
Bjørn Andrup.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Niels Bak, 20/12 2019, 02:28 (1560 dage siden) @ BoA

Et andet aspekt er at skifteforholdene på Carlsberg, for de passagerer, som skal videre, bliver væsentligt bedre, fordi de bliver sat af på den perron, hvor det næste tog mod centrum ankommer få minutter senere.

På Kbh H ville de derimod blive sat af på den perron, hvor togene går tilbage til der, hvor de lige kom fra. De skal altså en tur ned i tunnellen og op på den næste perron. Især for gangbesværede, folk med barnevogne mm, så betyder det en noget længere skiftetid - altså en lille gevinst for dem som slutter rejsen på Kbh H eller skifter til Metro/andre tog, men en ulempe for dem som skal videre gennem røret.

Og ud over de operationelle problemer, så vil det også give et øget pres på den gangtunnel, som i forvejen skal håndtere passagerer frem og tilbage til metroen, og som så vidt jeg husker oprindelig blev bedømt som for smal, men af økonomiske hensyn valgte man at bruge den alligevel.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af steenth, 19/12 2019, 09:28 (1561 dage siden) @ mpp

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?

Det, som det 6. hovedspor har gjort, at driften blev markant mere stabil... Hvis man inddrager de 2 perronspor til at vende tog, så mister man den forbedring, som 6. hovedspor har givet.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 19/12 2019, 12:03 (1561 dage siden) @ steenth

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?


Det, som det 6. hovedspor har gjort, at driften blev markant mere stabil... Hvis man inddrager de 2 perronspor til at vende tog, så mister man den forbedring, som 6. hovedspor har givet.

Hvad er det 6. hovedspor?

Så vidt jeg ved er der 2 spor i hver retning København H-Dybbølsbro, så 4 spor i alt?

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af steenth, 19/12 2019, 17:24 (1561 dage siden) @ KKLD

Ville man med CBTC i øvrigt ikke også kunne lave et koncept hvor man vender på hovedbanen. Der er jo fire spor mellem Dybbølsbro og Hovedbanen, så med nogle velplacerede transversaler kunne man vel køre toget ind på den modsatte perron så det kan fortsætte i modsat retning. Der er givetvist en masse andre grunde til ikke at gøre det, men kunne det lade sig gøre?


Det, som det 6. hovedspor har gjort, at driften blev markant mere stabil... Hvis man inddrager de 2 perronspor til at vende tog, så mister man den forbedring, som 6. hovedspor har givet.


Hvad er det 6. hovedspor?

Så vidt jeg ved er der 2 spor i hver retning København H-Dybbølsbro, så 4 spor i alt?

Kig forbi Dybbølsbro - så kan du se spornummereringen. Man tæller fjernspor med hele vejen til Høje Taastrup, hvor de fleste stationer på S-tog bruger spor 3 og 4. Og 6. hovedspor var det nye spor, som bygget for få år siden.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Gæst42, 16/12 2019, 22:23 (1564 dage siden) @ KKLD

Her tænker jeg så om det er bedre at spare vendesporet i Carlsberg væk og i stedet for have Linje H vende hvert 10. minut i Østerport. På den måde er der direkte tog til Valby, København H, Nørreport og Østerport som er de travleste stationer og som har regionaltog og metro.

Det store problem med den løsning er at det nok vil kræve mere materiel, løsningen med vendespor ved Carlsberg kan laves med samme materielbehov som den nuværende Frederikssundsbane.

Derudover er de ekstra tog i røret er lidt fugle på taget, selvom det naturligvis er blevet lovet højt og helligt. Vendesporet på Carlsberg kan for et relativt lille beløb give store gevinster hurtigt og uden at vente på CBTC der er "lige om trapperne", næsten til at forveksling med et andet projekt der også var lige på trapperne i et årti.

Når vi så en dag får CBTC i røret så må vi håbe at passagerudvekslingstiden er faldet tilstrækkeligt efter Metrocityringen at det giver plads til flere tog, men jeg vil gerne se det før jeg tror det.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 17/12 2019, 23:35 (1563 dage siden) @ Gæst42

Her tænker jeg så om det er bedre at spare vendesporet i Carlsberg væk og i stedet for have Linje H vende hvert 10. minut i Østerport. På den måde er der direkte tog til Valby, København H, Nørreport og Østerport som er de travleste stationer og som har regionaltog og metro.


Det store problem med den løsning er at det nok vil kræve mere materiel, løsningen med vendespor ved Carlsberg kan laves med samme materielbehov som den nuværende Frederikssundsbane.

Derudover er de ekstra tog i røret er lidt fugle på taget, selvom det naturligvis er blevet lovet højt og helligt. Vendesporet på Carlsberg kan for et relativt lille beløb give store gevinster hurtigt og uden at vente på CBTC der er "lige om trapperne", næsten til at forveksling med et andet projekt der også var lige på trapperne i et årti.

Når vi så en dag får CBTC i røret så må vi håbe at passagerudvekslingstiden er faldet tilstrækkeligt efter Metrocityringen at det giver plads til flere tog, men jeg vil gerne se det før jeg tror det.

Hvordan kan man køre med vendespor til Carlsberg med 10 min. drift på Linje H uden at købe mere materiel? Er der overskud?
Og det kræver vel ikke særlig meget mere at køre fra Carlsberg til Østerport hvert 20. minut. Her kunne man evt. lave Linje H have lidt kortere tog. Det vil man godt kunne tillade sig hvis der er 10 min. drift på Linje H.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af mpp, 17/12 2019, 23:48 (1563 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan man køre med vendespor til Carlsberg med 10 min. drift på Linje H uden at købe mere materiel? Er der overskud?

Opgraderes H-toget til 10-minuttersdrift vil linje C stoppe på Ballerup. Det er altså kun på stykket Ballerup–Carlsberg at der skal bruges flere tog. Jeg kan ikke helt gennemskue hvor de skal komme fra, men der kan jo være nogle lange tog man kan dele op. Derudover giver det vel trods alt også et tog eller to til rådighed at droppe Carlsberg–Østerport.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af KKLD, 18/12 2019, 01:22 (1563 dage siden) @ mpp

Hvordan kan man køre med vendespor til Carlsberg med 10 min. drift på Linje H uden at købe mere materiel? Er der overskud?


Opgraderes H-toget til 10-minuttersdrift vil linje C stoppe på Ballerup. Det er altså kun på stykket Ballerup–Carlsberg at der skal bruges flere tog. Jeg kan ikke helt gennemskue hvor de skal komme fra, men der kan jo være nogle lange tog man kan dele op. Derudover giver det vel trods alt også et tog eller to til rådighed at droppe Carlsberg–Østerport.

Så Frederikssund-Ballerup vil så stadigvæk kun have 6 tog i timen? Hvis det er rigtigt så kræver det kun merforbrug af tog svarende til Ballerup-Carlsberg hvert 20. min.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af mpp, 18/12 2019, 05:09 (1562 dage siden) @ KKLD

Ja præcis.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Gæst42, 18/12 2019, 00:13 (1563 dage siden) @ KKLD

Her tænker jeg så om det er bedre at spare vendesporet i Carlsberg væk og i stedet for have Linje H vende hvert 10. minut i Østerport. På den måde er der direkte tog til Valby, København H, Nørreport og Østerport som er de travleste stationer og som har regionaltog og metro.


Det store problem med den løsning er at det nok vil kræve mere materiel, løsningen med vendespor ved Carlsberg kan laves med samme materielbehov som den nuværende Frederikssundsbane.

Derudover er de ekstra tog i røret er lidt fugle på taget, selvom det naturligvis er blevet lovet højt og helligt. Vendesporet på Carlsberg kan for et relativt lille beløb give store gevinster hurtigt og uden at vente på CBTC der er "lige om trapperne", næsten til at forveksling med et andet projekt der også var lige på trapperne i et årti.

Når vi så en dag får CBTC i røret så må vi håbe at passagerudvekslingstiden er faldet tilstrækkeligt efter Metrocityringen at det giver plads til flere tog, men jeg vil gerne se det før jeg tror det.


Hvordan kan man køre med vendespor til Carlsberg med 10 min. drift på Linje H uden at købe mere materiel? Er der overskud?

Du går fra 9 til 12 tog i timen mellem Ballerup og Carlsberg, de øvrige strækninger har samme antal tog som i dag, der øges derved kun der hvor er allerflest med toget. Dette giver naturligvis et større stammeforbrug, men da passagernes også fordeles ud i flere tog så skal hvert tog ikke være så lange og derudover fordeles de også mere ligeligt.

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af SFJ, 15/12 2019, 01:05 (1566 dage siden) @ Rørvig Station

- Bedre match mellem udbud og efterspørgsel, hvis altså et stort antal rejsende skifter til metro på Vanløse/Flintholm - Så er det jo dårlig udnyttelse af materiel at køre "ekstra" Carlsberg - Østerport

Så skal passagererne altså skifte for at komme til Kbh H og Boulevardbanen - og skifte to gange for at komme til Cityringens Stationer? Skal nok tiltrække mange nye passagerer.

Pointen er jo netop, at der er et (vist nok stort) flow i forvejen som skifter til metro for at komme ind til byen og ikke skal ind via røret (omvej) :-)

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC?

af Jens Hansen, 15/12 2019, 09:09 (1565 dage siden) @ SFJ

Vi har tidligere haft denne problematik oppe og vende i anden tråd.

Hvis det drejer sig om øget robusthed i et førerløst miljø, ja så er velvalgt transversaler bedre, end et vendespor ved Carslberg.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak