Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EA 3022

af SFJ, 20/10 2010, 19:56 (4935 dage siden)

Hej!

Jeg har flere gange på det sidste set dette lokomotiv buldre igennem Odense station. Det har være med godstog hvilket undre mig lidt da det jo har blåt DSB folie på. Idag så jeg det så holde sammen med de andre godslokomotiver i Fredericia. Mit spørgsmål går så på om det er blevet solgt eller måske bare lånt ud?

Avatar

EA 3022

af Johnni Lassen ⌂, 21/10 2010, 04:40 (4935 dage siden) @ SFJ

Den bruges til Øltoget Htå-Fa-Htå, da man mangler trækkraft for tiden.

Avatar

EA 3022

af Johnni Lassen ⌂, 21/10 2010, 06:26 (4935 dage siden) @ SFJ

[image]
Her ses et af øltogene ved Fj dog med BR 185'er som trækkraft den 4 Oktober 2010.
Disse tog kan fremføres af MZ, EG, BR 185'er og for tiden med DSB EA.

EA 3022

af Søren Nygaard, 21/10 2010, 06:52 (4935 dage siden) @ Johnni Lassen

Her er lige et billede fra lørdag d.16-10

[image]

Ea 3022 på fredericia station.

Hvilke dage køres der øltog?

Mvh.
Søren Nygaard.

Avatar

EA 3022

af Johnni Lassen ⌂, 21/10 2010, 11:45 (4935 dage siden) @ Søren Nygaard

G 9224 Ma-Fr afg. Fa kl. 11.41 til Htå.

G 9233 Ma-Fr afg. Htå kl 14.05 til Fa.

Der køre også andre løb, men disse 2 her kører hvor lyset er mest gunstigt hvis der skal tages billeder ;-)

EA 3022

af Søren Nygaard, 22/10 2010, 11:57 (4934 dage siden) @ Johnni Lassen

Tak for det.

Så er løbet jo kørt i denne uge.

Mvh.
Søren Nygaard.

Avatar

EA 3022

af Johnni Lassen ⌂, 22/10 2010, 12:31 (4934 dage siden) @ Søren Nygaard

Den kørte ellers i dag i G 9224 så synd at du ikke fik billeder af den.

Mvh Johnni Lassen

EA 3022

af Søren Nygaard, 22/10 2010, 18:24 (4934 dage siden) @ Johnni Lassen

Ja, øv!

Jeg har et billede af øl-toget med 185´er som trækkraft.

[image]

Billedet er fra Middelfart 2009, og lokomotivet er V 185 333-2

Men jeg ville nu godt ha´ et med EA som trækkraft,
Det er vel snart slut med EA´erne, er de ikke på vej ud?

Hilsen
Søren Nygaard.

EA 3022

af Per Sørensen @, Helsingør, 23/10 2010, 07:44 (4933 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Alle,
I må drikke nogle flere bajere, så der bliver behov for yderligere trækkraft. Skål!
Venligst
Per

EA 3022

af Niels Munch, 23/10 2010, 09:28 (4933 dage siden) @ Per Sørensen

I må drikke nogle flere bajere .....

..... leveret pr. ordentlig ølvogn:

[image]
DSB ZB 99 571 Hellerup 01.06.1962 (nm).

Bedste hilsener
[image]
Niels

EA 3022

af Kjeld Brem Sørensen @, 8/3 2012, 08:11 (4431 dage siden) @ Johnni Lassen

Hvad er G 9224? - Er det et "klokkeslet"? - og er der oversigter over den slags?

mvh Kjeld -

Har det interesse, kan man måske henvise til Facebooksiden "Jernbanefotos"

Forkortelser

af Kjeld Brem Sørensen @, 8/3 2012, 08:15 (4431 dage siden) @ Johnni Lassen

Hvad står forkortelserne Htå-Fa-Htå for?

mvh Kjeld

Forkortelser

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/3 2012, 08:30 (4431 dage siden) @ Kjeld Brem Sørensen

Hvad står forkortelserne Htå-Fa-Htå for?

mvh Kjeld


-------------------

Høje Tåstrup-Fredericia-Høje Tåstrup.


Hilsen

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012


(Godt eksempel på, at man bør skrive stationsnavne o.l. helt ud, og ikke således "prale" med, at man selv kender forkortelserne -- såkaldt "støj på ledningen.)

Forkortelser

af OD, Od ⌂, 8/3 2012, 08:57 (4431 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvad står forkortelserne Htå-Fa-Htå for?

mvh Kjeld

-------------------

Høje Tåstrup-Fredericia-Høje Tåstrup.


Hilsen

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012


(Godt eksempel på, at man bør skrive stationsnavne o.l. helt ud, og ikke således "prale" med, at man selv kender forkortelserne -- såkaldt "støj på ledningen.)

Sludder. Kjeld kunne også ha' brugt et sekund på Google - http://www.john-nissen.dk/banesiden/Forkortelser/visallestrk.asp

Forkortelser

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/3 2012, 09:47 (4431 dage siden) @ OD, Od

Hvad står forkortelserne Htå-Fa-Htå for?

mvh Kjeld

-------------------

Høje Tåstrup-Fredericia-Høje Tåstrup.


Hilsen

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012


(Godt eksempel på, at man bør skrive stationsnavne o.l. helt ud, og ikke således "prale" med, at man selv kender forkortelserne -- såkaldt "støj på ledningen.)


Sludder. Kjeld kunne også ha' brugt et sekund på Google - http://www.john-nissen.dk/banesiden/Forkortelser/visallestrk.asp

-----------------

Hvis der er noget, der er "Sludder", er det din bemærkning.

Når man skriver på et Forum, der som dette er for alle, må det være en rimelig forventning, at man ikke skal have specielle forkundskaber -eller sidde og kikke på "lister"- for at kunne læse og forstå det skrevne. Der er næppe nogle af os, der har så travlt, at vi ikke har tid til her at skrive ordene helt ud.

At man så i andre sammenhænge -f. eks. blandt ansatte i et firma- kan benytte forkortelser, må være firmaets sag.

Benyttelse af forkortelser i f. eks. interne skrivelser, tjenestekøreplaner, do. indl, bemærkninger, togplaner, cirkulærer, mødereferater o.lign. kan være utrolig fornuftigt, alene af pladsmæssige årsager, men selv her, er det ofte således, at man første gang skriver ordene helt ud første gang, med forkortelsen i ( ). I det mindste de steder jeg har medvirket med udfærdigelse af sådanne skrivelser/referater (DSB), har det været et forlangende, og her er de læsende endda uddannede og har lært de fleste forkortelser samt får løn for at kunne dem.

Hertil "tør" du endda ikke engang -tilsyneladende- lægge navn til dine skriverier ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Forkortelser

af OD, Od ⌂, 8/3 2012, 10:09 (4431 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg synes stadig det er noget sludder. I stedet for at belemre forum med - endnu - et ligegyldigt spørgsmål, kunne han jo ha' undersøgt det via Google og måske lært noget nyt. Og hvornår er forum blevet for alle? Contec manden AL sviner jævnligt Museumtogs pga. kommercielle kørsler, og så snart der er kritik den anden vej, bliver indlæggene slettet!!

Avatar

Forkortelser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/3 2012, 10:24 (4431 dage siden) @ OD, Od

Contec manden AL sviner jævnligt Museumtogs pga. kommercielle kørsler, og så snart der er kritik den anden vej, bliver indlæggene slettet!!

Hvis man er utilfreds med et indlæg i forummet, så sender man mig en mail. Hvis man begynder at "svine" den anden vej, så bliver indlægget ganske rigtigt slettet.
Og hvorfor skifter du emne midt i en tråd?

--
[image]

Avatar

Forkortelser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/3 2012, 10:18 (4431 dage siden) @ OD, Od

(Godt eksempel på, at man bør skrive stationsnavne o.l. helt ud, og ikke således "prale" med, at man selv kender forkortelserne -- såkaldt "støj på ledningen.)


Sludder. Kjeld kunne også ha' brugt et sekund på Google - http://www.john-nissen.dk/banesiden/Forkortelser/visallestrk.asp

Jeg holder med EVP. Vi er ikke på DSB´s eller Banedanmarks intranet men derimod på et åbent forum, hvor jeg gætter på, at over halvdelen af læserne ikke er professionelle jernbanefolk. Det kan ikke forlanges, at læserne selv skal til at lede efter forkortelserne rundt omkring på nettet. Vi har endda for nylig haft et billede i forummet med forkert stedangivelse fordi forkortelsen blev misforstået (Hg/Hgl).
Jeg kunne ikke drømme om at skrive Fa i forummet, når det tager 4 sekunder at skrive Fredericia (Jeg er godt klar over, at det er 3 sekunder længere end at slå op på Banesiden, men så prøv at gange det med antallet af personer, der er nødt til at slå det op - eller blot opgiver).

--
[image]

Forkortelser

af morten t, 8/3 2012, 10:28 (4431 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er 100% enig.


Hilsen Morten

Forkortelser og tognumre.

af Steff, 8/3 2012, 09:02 (4431 dage siden) @ Kjeld Brem Sørensen

Go´morn Kjeld!

De to spørgsmål du stiller er faktisk nogle ”vigtige” faktorer, når man interesserer sig for jernbaner. Det ene drejer sig om jernbanens forkortelser og det andet om togenes identifikation.

Meget kort vedr. forkortelserne.
I ”gamle dage” var bl.a. sikkerheden (og andet) ved togdriften lagt helt ud på det organisatorisk næsten laveste plan, nemlig stationerne. Det vil sige, at for at sikre sig at strækningsafsnittet til næste station var frit – eller delvist frit – måtte stationerne kommunikere med hinanden. Og den letteste (og allerførste elektriske måde) var ved at telegrafere. Men for at undgå at skulle skrive de lange stationsnavne, indførtes forkortelser på alle stationer eller signaltekniske stationer. Således kunne man ved hjælp af enten en to- eller tre bogstavskombination hurtigt skrive til den ønskede station. Og alle disse stationsnavne og forkortelser var absolut ”børnelærdom” på jernbaneskolen eller hvor man nu var på skole.
Altså telegraferede man på en station (f. eks. København), at nu afsendte man et tog til næste station (f. eks. Valby), men først efter at ankomststationen (Valby), havde skrevet, at det havde modtaget det sidst afsendte tog fra København. Altså at strækningen var fri. Det er den absolut korte version.
Forkortelserne blev også anvendt i interne tjenstlige skrivelser og andet og selvfølgelig i de tjenstlige køreplaner mv.
Forkortelserne anvendes den dag i dag, selvom man kommunikerer (bl.a. sikkerhedsmæssigt) på en helt anden måde.
Den adspurgte forkortelse betyder ”Htå” = Høje Tåstrup og ”Fa”=Fredericia. Ved ikke lige i dette tilfælde, men i ældre dage kørte et godstog normalt til Fredericia Rangerbanegård, forkortet ”Fra”.

Det andet er tognummeret med et præfiks.
Alle tog der sendes ud på skinnerne skal kunne identificeres, hvorfor de tildeles et såkaldt tognummer. Det være sig om det er et tog optaget i tjenestekøreplanerne eller et særtog. De fleste tognumre er ”genbrug”, altså nummeret er det samme hver dag, når det drejer sig om samme tog med samme afgangs- og ankomststation og TIDSPUNKT. Men for at tilsikre mere, anvendes også et ”præfiks”, et bogstav. Her ”P” for passagerførende” og ”G” for godstog. Du kan også se anvendt ”IC” som præfiks for et Intercitytog.
Tognumrene bruges så i kørselsfordelingerne internt, hvor lokomotiv af den og den type skal køre tog nr. dit eller dat.
Men igen, dette er den absolut korte version.

Ønsker du at vide/kende forkortelser – selvom nogle ændret – er Niels Jensens bog ”Danske Jernbaner 1847 – 1972”, J. Fr. Clausens Forlag, Aschenhaug, København 1972, ISBN 87 11 01765 1, god læsning. Den fås antikvarisk de fleste steder hvor der handles med gamle jernbanebøger.

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak