Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe (Generelt)

af bengt, torsdag 02. januar, 2020, 13:32 (52 dage siden)

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Københavns Hovedbanegård

"Støttepartierne har fået en formulering om DSB og nattog med i finansloven. Ifølge ministeren handler det dog først og fremmest om at hjælpe svenskere og østrigere med deres planer."

En låst artikel. Vad står att läsa?

Antagligen är det ointressant för svenskar om tåget gör uppehåll i Köpenhamn.

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 02. januar, 2020, 13:50 (52 dage siden) @ bengt


En låst artikel. Vad står att läsa?

Det konkrete er primært, at Ministeren vil lade DSB og Ministeriet (dvs nok DSB, BDK og Trafikstyrelsen) "stå til rådighed" for de svenske analyser om nattog fra Sverige til Kontinentet, hhv. ÖBBs erklærede mål, om at forlænge nattogene fra Hamburg til Malmø på sigt.

Da DSB har "nok at se til" vil han ikke bede DSB om at undersøge markedet for nattogsmateriel og lignende.

Reelt er BDK og Trafikstyrelsen i forvejen "forpligtede" til at svare på henvendelser fra udlandet, så det nye er, at Ministeren også gerne vil have DSB ind i analyserne, for at se om det giver mening ift. salgskanaler, tog- og lokomotivpersonale og evt. lokomotiver.

Derudover en række betragtninger om at nattog skal betjenes fra Københavns Lufthavn, Kastrup og ikke København H, men sådanne ideer kan han jo kun få indflydelse på, hvis han vil betale for kørslen med nattog- og det er vist ikke planen....

Man kan dog godt tolke Ministerens melding som en reel åbning for at DSB kan stille licens, lokomotiver og personale til at videreføre ÖBBs nattogkoncept til København, og dermed mindske ÖBBs omkostninger og risici dermed. Det er ganske positivt.

/Lssse

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe

af Simon1906, Hedehusene, fredag 03. januar, 2020, 07:46 (51 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ja jeg har da set flere nattogsforbindelser i udlandet (før i tiden) hvor hbf termin ikke blev betjent om natten. Men forslaget
Lyder fornuftigt.
Simon
Hedehusene

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe

af Rørvig Station, fredag 03. januar, 2020, 13:03 (51 dage siden) @ Simon1906

I forbindelse med internationale tog via København kunne det jo være en god idé med perron på Ny Ellebjerg på Øresundsbanen.

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe

af Bengt Larsson, lørdag 11. januar, 2020, 16:25 (43 dage siden) @ Rørvig Station

I forbindelse med internationale tog via København kunne det jo være en god idé med perron på Ny Ellebjerg på Øresundsbanen.

Man kan jo kjøre den gamle banen og stoppe ved Høje Taastrup, i tillegg til Lufthavnen.

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe

af Nordexpress, lørdag 11. januar, 2020, 17:29 (43 dage siden) @ Rørvig Station

Ja uden enhver tvivl ville en perron i Ny Ellebjerg give mening. Men der skal vel også være plads til et ophold på 5-7 minutter ved perron i CPH, hvis et nattog skal afgå derfra.

Men sjovt nok er CPH som jernbanestation jo netop ikke blevet mindre attraktiv med Cirkelmetroen, idet man fra alle Cirkelmetroens stationer i København og Frederiksberg med nem omstigning i enten Frederiksberg eller Kongens Nytorv kan komme til lufthavnens station, nærmest lettere end til København H. (Dette argument kan så også fremføres for Ørestad).

Transportminister vil have nattog til lufthavnen – ikke Købe

af Rail, lørdag 11. januar, 2020, 21:19 (43 dage siden) @ Nordexpress

Ja uden enhver tvivl ville en perron i Ny Ellebjerg give mening. Men der skal vel også være plads til et ophold på 5-7 minutter ved perron i CPH, hvis et nattog skal afgå derfra.

Men sjovt nok er CPH som jernbanestation jo netop ikke blevet mindre attraktiv med Cirkelmetroen, idet man fra alle Cirkelmetroens stationer i København og Frederiksberg med nem omstigning i enten Frederiksberg eller Kongens Nytorv kan komme til lufthavnens station, nærmest lettere end til København H. (Dette argument kan så også fremføres for Ørestad).

Hvordan er det blevet lettere end København H, du er godt klar over at København H er én af stationerne på Metrocityringen ?

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Nordexpress, torsdag 16. januar, 2020, 11:37 (38 dage siden) @ Rail

Lad mig som et eksperiment foreslå, at du pakker en kuffert på 20 kg. og en skuldertaske til småtingene og tandbørsten til brug i nattoget, derefter finder du metroen, kører til og står af på metrostationen København H, og derfra spadserer du med din baggage til spor 26 på KH, som er velegnet til tog til udlandet.

Bagefter vil jeg gerne høre din vurdering af stationen.

Avatar

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 16. januar, 2020, 13:54 (38 dage siden) @ Nordexpress


Bagefter vil jeg gerne høre din vurdering af stationen.

Pæn lille gåtur - godt at få rørt fusserne inden man skal sidde stille så længe.

Den er nok ikke værre end fra Metrostationen i Københavns Lufthavn og ud til gatene i A-fingeren. Der hjælper det selvfølgelig lidt at der er rullende fortove ude i (dele) af fingrene, men du skal stadig vade fra Security, igennem transithal i Terminal 3 og 2 før du møder det første rullende fortov.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af mpp, torsdag 16. januar, 2020, 14:40 (38 dage siden) @ Michael Deichmann

Man skal givetvist gå en del for at komme til sit fly, men der er få trapper og man kan checke sin bagage ind, så man ikke skal bekymre sig om den på vejen.

Og ... hvis der fra København H er millioner af nattogsrejsende kan det OGSÅ arrangeres, at bagagen bliver trillet til toget på hjul, at der er en lounge med fitnesscenter, mødefaciliteter og bad, man kan bruge inden afgang eller efter ankomst, at ens bagage kan afleveres på stationen og blive kørt til ens hotel og hvad man ellers kan finde på.

Når man er ude og rejse vil man givetvist skulle håndtere sin bagage eller betale sig fra det. Kører toget uden om Kbh H vil folk finde ud af det. Skal man med toget fra Kbh H vil folk kunne finde ud af det. Stopper toget på flere stationer gennem København vil man også finde ud af det.

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Nordexpress, torsdag 16. januar, 2020, 16:17 (38 dage siden) @ mpp

Udgangspunktet her i tråden er/var: hvor i København vil et nattog fra Malmø til Europa standse!
Der var så logisk nok tale om Ny Ellebjerg og/eller CPH/Københavns Lufthavn.

Jeg konstaterer da blot, at der er utrolig kort gangafstand og at det er utroligt nemt og tørskoet at gå fra metrostationen i CPH lufthavnen med sin bagage via elevator/eskalator x 2 lige ned på perronen for jernbanetog mod vest.

Dertil konstaterede jeg, at metrostationen i CPH netop har fået sit opland udvidet med 15 ny metrostationer i København og Frederiksberg.

Konklusion: CPH jernbanestation kan være et udmærket og ganske passagervenligt udgangspunkt i København for et nattog.

Man kan altså sagtens rejse fra CPH jernbanestation uden at det har noget som helst med fly at gøre!:-)

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af mpp, torsdag 16. januar, 2020, 18:29 (38 dage siden) @ Nordexpress

Helt sikkert. Lufthavnen har også planer om at udvide til 40 millioner passagerer, men det kan være svært når flyskammen melder sig. Så må de gå over til at servicere jernbanepassagerer ;)

Så er der et spørgsmål om hvor stor en omvej det er at skulle til lufthavnen og derfra mod Ringsted. Men det kan jo være at man vil have stop i lufthavnen mod Sverige og stop i Ny Ellebjerg mod Ringsted.

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Rail, torsdag 16. januar, 2020, 15:56 (38 dage siden) @ Nordexpress

Lad mig som et eksperiment foreslå, at du pakker en kuffert på 20 kg. og en skuldertaske til småtingene og tandbørsten til brug i nattoget, derefter finder du metroen, kører til og står af på metrostationen København H, og derfra spadserer du med din baggage til spor 26 på KH, som er velegnet til tog til udlandet.

Nu kommer der aldrig til at køre nattog fra spor 26 - det er perronen simpelthen for kort til..

Men skiftet fra metro til spor 1-8 er da lige så nemt som at skifte på Kongens Nytorv og derefter skal så OGSÅ skifte i lufthavnen.

Jeg har stadigt meget svært ved at se hvordan 2 skift kan være nemmere end 1...

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Nordexpress, torsdag 16. januar, 2020, 16:23 (38 dage siden) @ Rail

He he, jeg tror nu ikke, at BaneDanmark er klar over, at der er afgangsforbud fra spor 26 efter mørkets frembrud!

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Rail, torsdag 16. januar, 2020, 16:26 (38 dage siden) @ Nordexpress

He he, jeg tror nu ikke, at BaneDanmark er klar over, at der er afgangsforbud fra spor 26 efter mørkets frembrud!

Det er der bestemt heller ikke, men tror kun toget bliver sendt én gang i spor 26 hvis det er 300 meter langt og perronen kun er 180 ;)

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Nordexpress, torsdag 16. januar, 2020, 16:38 (38 dage siden) @ Rail

Jo, så mangler vi kun at definere, hvad et nattog er. Det er vel et tog, der kører om natten. Fra ethvert spor.

Noget andet er så, at et sove-/liggevognstog typisk består af mange vogne for at få økonomi i forbindelsen!

Lad os afvente flere svenske ekspertrapporter - eller i nuet glæde os over den ny forlængelse af ÖBBs NightJet fra Wien helt til Bruxelles.

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af tgpsen, torsdag 16. januar, 2020, 17:24 (38 dage siden) @ Nordexpress

Jo, så mangler vi kun at definere, hvad et nattog er. Det er vel et tog, der kører om natten. Fra ethvert spor.

Noget andet er så, at et sove-/liggevognstog typisk består af mange vogne for at få økonomi i forbindelsen!

Lad os afvente flere svenske ekspertrapporter - eller i nuet glæde os over den ny forlængelse af ÖBBs NightJet fra Wien helt til Bruxelles.


Ingen har hidtil bemærket at et tysk/svensk nattog vil passere Danmark midt i natten à la Alfred Nobel. Som jo ikke stoppede af samme grund (?).

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af ivar @, torsdag 16. januar, 2020, 18:07 (38 dage siden) @ tgpsen

Forudsætningen for snakken mellem trafikplanlæggerne i denne tråd er, at selvfølgelig skal eventuelle danske rejsende kunne indskibe sig omkring kl 2100 og lande i Hamborg omkring 0700 - så er det underordnet hvad der sker på begge sider.
Toylsbjergs udmærkede analyse i andet indlæg i tråden synes at have været for svært forståeligt.

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af tgpsen, torsdag 16. januar, 2020, 18:48 (38 dage siden) @ ivar

Forudsætningen for snakken mellem trafikplanlæggerne i denne tråd er, at selvfølgelig skal eventuelle danske rejsende kunne indskibe sig omkring kl 2100 og lande i Hamborg omkring 0700 - så er det underordnet hvad der sker på begge sider.

Efter tunnelen kommer er der reelt tre timers køretid på den rute som du på magisk vis vil tvinge svenskerne eller østrigerne til at bruge ti timer på. Mon ikke de er mere interesserede i at forlænge eksisterende løb til hhv Malmö og Hamburg, ganske ignorerende hvad du anser for underordnet eller ikke? Det kommer så til at afgøre nattogets afgangstidspunkt fra København. Med den korte transporttid mellem København og Hamburg kommer toget til at angøre begge byer i samme døgn.

Toylsbjergs udmærkede analyse i andet indlæg i tråden synes at have været for svært forståeligt.

Det må den være for nogen, for den nævner intet om de afgangs- og ankomsttider du i ovenstående udnævner til 'forudsætningen' for diskussionen.

Citat fra trådskaber:
'Antagligen är det ointressant för svenskar om tåget gör uppehåll i Köpenhamn.'

Eftersom det er midt om natten. Lige som Alfred Nobel i sin tid.

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Niels Bak, mandag 20. januar, 2020, 21:27 (34 dage siden) @ tgpsen

Forudsætningen for snakken mellem trafikplanlæggerne i denne tråd er, at selvfølgelig skal eventuelle danske rejsende kunne indskibe sig omkring kl 2100 og lande i Hamborg omkring 0700 - så er det underordnet hvad der sker på begge sider.

Efter tunnelen kommer er der reelt tre timers køretid på den rute som du på magisk vis vil tvinge svenskerne eller østrigerne til at bruge ti timer på. Mon ikke de er mere interesserede i at forlænge eksisterende løb til hhv Malmö og Hamburg, ganske ignorerende hvad du anser for underordnet eller ikke? Det kommer så til at afgøre nattogets afgangstidspunkt fra København. Med den korte transporttid mellem København og Hamburg kommer toget til at angøre begge byer i samme døgn.

Toylsbjergs udmærkede analyse i andet indlæg i tråden synes at have været for svært forståeligt.

Det må den være for nogen, for den nævner intet om de afgangs- og ankomsttider du i ovenstående udnævner til 'forudsætningen' for diskussionen.

Citat fra trådskaber:
'Antagligen är det ointressant för svenskar om tåget gör uppehåll i Köpenhamn.'

Eftersom det er midt om natten. Lige som Alfred Nobel i sin tid.

Hvis du nu prøver at læse svenskernes oplæg i stedet for at blive ved med at hænge fast i et tog der en gang i historisk tid kørte igennem Danmark om natten uden at stoppe...

... så foreslår de som det mest oplagte et nattog fra Malmø til Køln, med stop i Kbh og dermed et afgangs-/ankomsttidspunkt, som passer de to Øresundsbyer godt og tilsvarende i Køln. Det gør de blandt andet med eksplicit henvisning til at det også vil kunne fange det danske marked og at man måske vil kunne få den danske regering med på at betale regningen.
Og som et eventuelt yderligere tog, men ikke nødvendigvis fra begyndelsen, et nattog fra Stockholm til Hamborg, som jo så af gode grunde vil passere Købenavn (og Malmø) midt om natten.

For til gengæld har du ret i at nattog mellem Malmø/København og Hamborg ikke er relevant. Der er simpelt hen for kort og opgaven løses bedre med dagtog. Så valget står mellem et tog som har gode tider i Øresundsregionen og et som har det i Hamborg - man kan ikke få begge dele. Og her lægger svenskerne altså op til at satse på det første. Så du kan godt køre Alfred Nobel i remise.

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Rail, torsdag 16. januar, 2020, 19:22 (38 dage siden) @ tgpsen

Jo, så mangler vi kun at definere, hvad et nattog er. Det er vel et tog, der kører om natten. Fra ethvert spor.

Noget andet er så, at et sove-/liggevognstog typisk består af mange vogne for at få økonomi i forbindelsen!

Lad os afvente flere svenske ekspertrapporter - eller i nuet glæde os over den ny forlængelse af ÖBBs NightJet fra Wien helt til Bruxelles.

Ingen har hidtil bemærket at et tysk/svensk nattog vil passere Danmark midt i natten à la Alfred Nobel. Som jo ikke stoppede af samme grund (?).

Trafikverket foreslår i deres første afrapportering fra i dag at man skal starte med Malmö - Köln, et sådan tog vil netop ikke standse midt om natten i København..

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af mikedk2100, København Ø, torsdag 16. januar, 2020, 20:48 (38 dage siden) @ Rail

Trafikverket foreslår i deres første afrapportering fra i dag at man skal starte med Malmö - Köln, et sådan tog vil netop ikke standse midt om natten i København..

Ikke desto mindre har de både København, Odense og Kolding med i deres tænkte køreplan for toget. De har endda Aarhus med, som jeg går ud fra er med DSB-tog, hvor man så kan skifte til nattoget i Kolding. Nu er 20.40 ganske vist ikke "midt om natten", men toget må vel betegnes som et nattog, da det først er i Köln kl. 6 næste morgen.

Malmö 19:40
Köpenhamn 20:40
Odense 22:00
Århus 21:00
Kolding 22:40
Köln 06:00
Amsterdam 09:28
Frankfurt 07:41
Stuttgart 09:08
Munchen 11:08
Basel 10:47
Aachen 06:50
Brussel 08:36
Paris 10:05
London 11:57

Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man?

af Rail, torsdag 16. januar, 2020, 22:26 (38 dage siden) @ mikedk2100

Trafikverket foreslår i deres første afrapportering fra i dag at man skal starte med Malmö - Köln, et sådan tog vil netop ikke standse midt om natten i København..


Ikke desto mindre har de både København, Odense og Kolding med i deres tænkte køreplan for toget. De har endda Aarhus med, som jeg går ud fra er med DSB-tog, hvor man så kan skifte til nattoget i Kolding. Nu er 20.40 ganske vist ikke "midt om natten", men toget må vel betegnes som et nattog, da det først er i Köln kl. 6 næste morgen.


Det var heller ikke det jeg skrev. Netop fordi man vil køre mellem Köln og Malmö kan Danmark komme med. Hvilket man jo netop ikke kan med Hamborg - Stockholm, som jeg svarede på!

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Svend @, torsdag 16. januar, 2020, 10:20 (38 dage siden) @ bengt

Nyt fra Sverige "Delredovisning av regeringsuppdraget att utreda nattåg till Europa":

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2020-01/delredovisning-av-regerin...

--
Svend

[image]

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Nordexpress, torsdag 16. januar, 2020, 11:43 (38 dage siden) @ Svend

Spændende, tak for link.

Det er jo så et skrivebordsarbejde: ingen vogne, ingen loks, ingen kanaler.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af esni, Frederikssund, lørdag 18. januar, 2020, 14:59 (36 dage siden) @ Nordexpress

Spændende, tak for link.

Det er jo så et skrivebordsarbejde: ingen vogne, ingen loks, ingen kanaler.

Skrivebordsarbejde - ja det er det.

Men husk at alt er startet der.

Er det godt udført, så får man besked på at undersøge detaljer - om man kan finde operatører, andre nødvendige partnere, trækkraft, øvrigt materiel, samt alt det som jeg og andre mandagstrænere ikke kender til men aner eksistensen af....

Og det er så i øvrigt Trafikverkets opgavestillere, der kan svare på om arbejdet er godt nok udført.

--
Eskild

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Niels @, Aarhus, fredag 17. januar, 2020, 18:56 (37 dage siden) @ Svend

Nyt fra Sverige "Delredovisning av regeringsuppdraget att utreda nattåg till Europa":

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2020-01/delredovisning-av-regerin...

- og nu er den danske trafikminister minsandten parat til at overveje at medfinansiere:
Politiken 17 januar

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Morten, lørdag 18. januar, 2020, 07:34 (36 dage siden) @ Niels

Svenskerne mener åbenbart at Køln ligger i det sydlige Tyskland:-)

Citat: Som ett första steg föreslår vi att gå vidare med en förbindelse mellan Malmö och södra Tyskland, lämpligen Köln.

Men sikkert fint med en forbindelse til Køln. Man kan dog flyve billigt med Ryan. Det koster fx DKK 638 for en retur 3. - 7. februar fra CPH, direkte.

Mvh
Morten

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af SGN, lørdag 18. januar, 2020, 09:21 (36 dage siden) @ Morten

Svenskerne menar nog inte det, men centralbyråkraterna i Stockholm visar att de inte vet så mycket om världen utanför Stockholm.
Utredningen är en skrivbordsprodukt med MASSOR av direkta fel.

50 MSEK för ett nattåg till Köln som anländer kl 6 - det är inte attraktivt.

Och med vilka vagnar? Man skriver att svenska vagnar inte kan användas utomlands (korrekt) men det finns inga sovvagnar/liggvagnar lediga i Sverige (vagnsbrist råder) så det är ett statement utan värde.

Ge ÖBB uppdraget, eftersom de är de enda som eventuellt kan göra något, att ge ett förslag, där ett nattåg kan integreras i ÖBB nätet för att sänka kostnaderna, och få ett företag som kan detta med nattåg.

Ett förslag från mig är ett nattåg från Malmö, med uppehåll i Kastrup, som ankommer Hamburg ca 23.00, och sedan fortsätter till Bryssel, med ankomst vid 7.00 (före den stora pendlartrafiken)
Detta ger ett betydligt större resandeunderlag (Hamburg och Bremen), samt att Bryssel är mer attraktivt än Köln. Dessutom kan tåget utnyttjas som en sen kvällsförbindelse från Skandinavien till Hamburg, något som DSB ju inte klarar av idag. Nackdelen är att tåget avgår lite tidigt från Malmö,
men det kanske är något som man får acceptera om man överhuvudtaget skall få ett nattåg.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Morten, lørdag 18. januar, 2020, 12:02 (36 dage siden) @ SGN

Angående sorvevogne så kunne det se ud til at man kan leje dem hos HEROS.

https://heros-rail.com/passenger-coaches/long-distance-cars.html

Mvh
Morten

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af SGN, lørdag 18. januar, 2020, 12:19 (36 dage siden) @ Morten

Det finns sovvagnar att hysa, men de är i dåligt skick och behöver upprustning. Man behöver nog då hyra ett större antal, för att få upprustningen till en vettig kostnad. ÖBB behöver ju omgående sovvagnar till Bryssel/Amsterdamtrafiken, så det kan nog tänkas att de siktar på dessa. I övrigt finns inte många relativt moderna sovvagnar att hyra/köpa.

Liggvagnarna hos Heros är gamla. ÖBB har ju i stället valt att bygga om sittvagnar till liggvagnar, som i mycket motsvarar de nya Italien-vagnarna.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Niels Bak, mandag 20. januar, 2020, 21:34 (34 dage siden) @ SGN

ÖBB har lige bestilt og får udviklet helt nye vogne, som skal indsættes fra 2023. Så det ville være logisk enten at lægge sig i halen på dem og bestille et antal af samme vogne eller at overtage nogen af deres gamle, når de bliver ledige, hvis man vil i gang for en mindre investering. Det kræver så at man venter et år eller to mere, men mon ikke den tid går alligevel med at få taget beslutninger og lede efter materiel.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af mpp, mandag 20. januar, 2020, 22:23 (34 dage siden) @ Niels Bak

Problemet er vel lige nu at det er meget stop-and-go. Der har ikke været nogle, der rigtigt har satset på nattog i de sidste mange år, og derfor er de fleste vogne på enten gamle og slidte eller skal først bygges. Kan man finde nogle vogne kan man også køre et nattog, og så giver det bagefter god mening at købe flere vogne i slipstrømmen af de østrigske vogne.

Skal nattogene virkeligt være et alternativ til fly skal der vel være 1-2 hele tog der sættes på skinnerne hver måned de næste 10 år. Så kan man have både de tidlige og de sene afgange (f.x. både 18, 21 og 23 mod Ruhr fra København) og så har man netop et attraktivt produkt. I 2030 vil man så kigge tilbage og undre sig over, hvorfor vi brugte så meget tid på at snakke og ikke bare gik i gang.

Så vil det i 2030 være muligt at gå videre og se på højhastighedsnattog, så man kan nå længere på en nat. København–Rom kunne vel godt være en mulighed med tunnel under Femarn og Brennerpasset.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Svend @, lørdag 18. januar, 2020, 19:24 (36 dage siden) @ Morten

Skal der etableres nye sovevognsforbindelser, skal det ske med tidssvarende materiel. Og skal man køre om natten skal man gøre sig selv den tjeneste, at købe et ordentligt produkt - ikke noget med at sove i et rum som pr passager kan sammenlignes med et kosteskab. Nattogene ud fa København havde nogle fornuftige vogne, i hvert fald hvis man ofrede noget mere og købte en billet til 1. klasse og en "de luxe" sovevognsbillet:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_WLABmz-7694.php?lang=en

--
Svend

[image]

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af andersj, Nordjylland, lørdag 18. januar, 2020, 19:34 (36 dage siden) @ Svend

Skal der etableres nye sovevognsforbindelser, skal det ske med tidssvarende materiel. Og skal man køre om natten skal man gøre sig selv den tjeneste, at købe et ordentligt produkt - ikke noget med at sove i et rum som pr passager kan sammenlignes med et kosteskab. Nattogene ud fa København havde nogle fornuftige vogne, i hvert fald hvis man ofrede noget mere og købte en billet til 1. klasse og en "de luxe" sovevognsbillet:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_WLABmz-7694.php?lang=en

Siemens er ved at bygge nye nattog til ÖBB, med single-kapsler, 4-personers liggekupé og 2-personers sovekupé med eget bad og toilet. Der vil også være almindelige siddepladser.
Indtil videre har man dog kun bestilt nye tog til Italien-ruterne, da de eksisterende vogne om få år ikke længere må køre i Italien pga. nye krav til brandsikkerhed. Men der er en stor option der kan udnyttes.

Her ses de færdigreviderede tegninger fra ÖBB/Siemens: https://www.nightjet.com/komfortkategorien/nightjetzukunft.html

De første vogne gik i produktion hos Siemens i Wien i november 2019.

--
Mvh Anders

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Svend @, lørdag 18. januar, 2020, 19:46 (36 dage siden) @ Svend

Skal der etableres nye sovevognsforbindelser, skal det ske med tidssvarende materiel. Og skal man køre om natten skal man gøre sig selv den tjeneste, at købe et ordentligt produkt - ikke noget med at sove i et rum som pr passager kan sammenlignes med et kosteskab. Nattogene ud fa København havde nogle fornuftige vogne, i hvert fald hvis man ofrede noget mere og købte en billet til 1. klasse og en "de luxe" sovevognsbillet:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_WLABmz-7694.php?lang=en

Lidt mere:

https://www.360cities.net/image/city-night-line-deluxe-sleeper-schlafwagen-2007-germany

og knap så meget plads, men stadig "de luxe" og 1. klasse

https://kuula.co/post/7P5Zh

--
Svend

[image]

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af Niels Bak, mandag 20. januar, 2020, 21:48 (34 dage siden) @ Morten

Ja - fire dage om ugen med afgang 6.35 fra Köln (dvs op kl 3 for at nå i lufthavnen)...

En af forholdene omkring netop forbindelsen mellem Skandinavien og Köln/det tætbefolkede område i Ruhr er at flyforbindelserne er temmelig elendige. Fra Köln kan jeg faktisk kun finde den ene direkte forbindelse, og så to andre fra det nærliggende Duisburg. Men ingen med senere afgang end 13.25.

Det er underligt med så stort et befolknings- og forretningscentrum, men sådan har det været i mange år. Til dels fordi Lufthansa udelukkende har satset på Frankfurt og så er der ikke nogen af billigselskaberne, som rigtig har samlet den op, måske fordi det ikke er en særlig tæt trafikeret fritidsdestination.

Jeg underviste for en del år siden på nogle kurser i Köln, men efter en fuld arbejdsdag var der bare ikke fly hjem (forbindelser med skift var også for sent). Til gengæld var der nattoget, som var både behageligt og sparede mig for en overnatning mere på et dødssygt hotel og en halv rejsedag den næste dag. Kombineret med de gode skiftemuligheder til de tætliggende storbyer i området, så er det logisk, at det er den forbindelse svenskerne har kastet sig over.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af mpp, mandag 20. januar, 2020, 22:16 (34 dage siden) @ Niels Bak

Lufthavnen er nu Dusseldorf, ikke Duisburg (selvom den ligger mellem de to byer). En anden ting der gør forbindelser jammerlige er, at Air Berlins konkurs. Det har bare aldrig været rigtigt vigtigt for nogle at lave ordentlige flyforbindelser.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af pjl, tirsdag 21. januar, 2020, 00:44 (33 dage siden) @ Niels Bak

Ja - fire dage om ugen med afgang 6.35 fra Köln (dvs op kl 3 for at nå i lufthavnen)...

En af forholdene omkring netop forbindelsen mellem Skandinavien og Köln/det tætbefolkede område i Ruhr er at flyforbindelserne er temmelig elendige. Fra Köln kan jeg faktisk kun finde den ene direkte forbindelse, og så to andre fra det nærliggende Duisburg. Men ingen med senere afgang end 13.25.

Düsseldorf er den primære lufthavn i Ruhr, og der er skam rimeligt med forbindelser til Skandinavien - både SAS og Eurowings flyver til København, Stockholm og Oslo, hhv. 8, 3 og 2 gange om dagen. Man kan endda komme med BA til/fra Billund 2 gange om dagen.

Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket

af P.Jensen, tirsdag 21. januar, 2020, 10:25 (33 dage siden) @ pjl

Antal flyforbindelserne er OK hhv. 8 fra Düsseldorf (også for forretningsrejsende) og 1 ca. hver anden dag fra Köln/Bonn til København (Ryanair primært for fritidsrejsen)

Det er primært små fly - kun en afgang i dag er med et fly der kan tage mere end 100 passagerer.
Til Billund er det Sunair for BA med fly der har plads til færre end 50 passagerer.

At komme fra Düsseldorf Lufthavn til Köln tager omkring 45 minutter med tog.

P.Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen